In een zeldzaam interview in De Standaard mocht de nieuwe voorzitter van het Vlaams Belang, Bruno Valkeniers, nog eens zijn mening geven over de huidige politieke situatie. Hij zei daarin o.m. dat Leterme 1 eigenlijk Verhofstadt 4 is. Valkeniers heeft daarin grotendeels gelijk. Eén verschil is misschien het feit dat Verhofstadt geen interne oppositie had binnen zijn eigen meerderheid. Leterme heeft die wel, denk maar aan PS-er Flahaut en regelmatige "omfloerste" kritiek vanuit de Open VLD. Maar voor de rest lijkt Leterme steeds meer op Verhofstadt te lijken. Dat kwam nog eens goed tot uiting in Leterme's eerste serieuze commentaar na bijna twee maanden stilzwijgen. Hij herhaalde daarin o.m. de leugen van Guynocchio, dat de federale begroting in evenwicht was,. Dit - zei hij - in tegenstelling tot die van verschillende buurlanden, die een tekort lieten optekenen. En net zoals Verhofstadt, "vergat" hij daarbij te zeggen, dat die buurlanden een beduidend kleiner tekort op hun begroting hebben, waardoor die zich een tekort kunnen permitteren. België heeft een dermate groot tekort, dat het feitelijk niet zou mogen meedoen met de euro. Zo'n land moet trouwens geen begroting in evenwicht hebben, maar een met een overschot. Dat overschot is er onder Verhofstadt nooit geweest, is er ook dit jaar niet onder Leterme en zal er meer dan waarschijnlijk ook volgend jaar niet zijn. Alleen al om de begroting van 2009 sluitend te maken, moet Leterme nog zo'n 5 miljard euro "vinden". Daar hij, met zijn "goed bestuur", zegt de fouten van Paars niet te zullen herhalen (het kapen van pensioenfondsen en het versjachelen van staatseigendommen), zie ik niet in, hoe hij dat gaat klaarspelen. Er zijn natuurlijk oplossingen, niet alleen door het terugdringen van het aantal ambtenaren, maar ook bv door het opdoeken van enkele echelons in de politieke niveaus (denk maar aan de senaat en de provincieraden), maar daarvoor moet hij de politieke vrienden kunnen overtuigen al die lucratieve postjes op te geven. Verhofstadt zelf was ook gewonnen voor bv het opdoeken van de provincieraden, maar kreeg dat ook niet verkocht aan zijn achterban. Leterme zou ook moeten ophouden met dat gezeur over de kleine 400 miljoen die de Vlaamse deelregering wil terugnemen uit de federale begroting, omdat er geen staatshervorming wordt gewaarborgd. Dat geld kreeg de federale regering alleen maar op voorwaarde dat die hervorming er zou komen. Nu duidelijk is, dat het niet het geval is, heeft de Vlaamse regering alle recht om dat geld terug te nemen. Afspraak is afspraak en het is Leterme, niet de Vlaamse regering, die zijn woord niet gehouden heeft. Tenslotte liegt Leterme dat hij zwart ziet, wanneer hij telkens weer blijft herhalen dat hij zijn woord houdt. Als dat waar was, dan was hij niet in een federale regering gestapt en zou hij niet zijn terug gekomen op het ontslag van zijn regering in juli. Tot minstens tweemaal toe heeft hij toen zijn woord gebroken. Het is trouwens o.w.v. dat gebroken woord, dat de Vlaamse Volksbeweging het Vlaamse kartel gevraagd heeft uit de federale regering te stappen. Ondertussen laat Leterme ook al verstaan, dat hij niet zal meedoen met de regionale verkiezingen van volgend jaar. Zogezegd doet hij dat niet, omdat hij zijn huidige taak boven alles stelt (België boven alles!), maar tegelijkertijd vermijdt hij ermee, dat hij in zijn hemd zou kunnen gezet worden als de "mister 800.000". Sic transit gloriam mundi...
Dat onze media links zijn, is een publiek geheim. De Standaard, die zich een kwaliteitskrant noemt, ontsnapt er niet aan. Af en toe krijgt men toch eens een moedig artikel te lezen dat tegen de heersende gang van zaken in gaat. Zo was er deze week een column van Mia Doornaert, redactrice buitenland, die de verdediging opnam van Geert Van Istendael. Deze laatste had enkele weken geleden in De Standaard een kritisch stuk geschreven over godsdienst in het algemeen en islam in het bijzonder. Geert nam daarbij Frankrijk tot voorbeeld te nemen land. Daar is een effectieve scheiding van Kerk en staat, ondanks het feit dat er tienmaal meer moslims wonen dan bij ons. De minister van Justitie, Dati, is er zelfs een van origine Marokkaanse vrouw, niet gehuwd én in verwachting. Geert is ook tegen het dragen van hoofddoeken, waarbij hij - m.i. terecht - stelde dat dit een uiting is van de onderdrukking van de vrouw. Van Istendael kreeg in dezelfde krant hopen kritiek, die volgens Doornaert, kwam van "een klein islamogauchistisch hoekje dat electoraal driemaal niets voorstelt, maar sterk staat in sommige academische kringen en vooral in de wereld van de ngo's (nota van mij: gesubsidieerd door de staat). Het lijkt dan ook alleen maar tegenstrijdig, dat lieden die het atheïsme en het historisch materialisme aanhangen én hevig antiklerikaal zijn, wel beste maatjes zijn met de islam". Mia Doornaert heeft meer dan gelijk. Alleen zou ze zo rechtlijnig moeten zijn te stellen, dat dat kliekje "dat driemaal niets voorstelt", in haar eigen krant wel uitgebreide fora krijgt om gal te spuwen tegen alles en iedereen die kritiek durft uiten t.o.v. die islam. Dat laatste geldt trouwens niet alleen in de discussie over bv het hoofddoekenverbod, maar ook over de politiek in Vlaanderen. Ook op dat domein puilen de politiek-correcte kranten uit van artikels geschreven door mensen die haast alleen nog zichzelf vertegenwoordigen. Denk maar aan al de zgz Vlaamse progressieven (ex-Spirit), met nog één vertegenwoordiger in het regionale parlement en de groentjes, die riskeren bij de volgende stembusslag weer onder de verkiezingsdrempel (die ze zelf mee opgesteld hebben!) te geraken. Men schrikt haast, als men eens een artikel ziet van iemand van de Vlaamse rechterzijde, alhoewel die zo'n 30% van de kiezers vertegenwoordigt. De krantenverkoop in Vlaanderen blijft gestadig zakken. Raar, he?
Het zal een zware verkiezingstijd worden voor het Vlaams Belang. De partij moet zien haar hoogste score ooit (bijna 25%) te kunnen evenaren of verbeteren. Er rekening mee houdend, dat dit moet gebeuren in een strijd van één tegen allen en zonder ook maar de minste medewerking van de media, wordt dit haast een mission impossible. Wat trouwens die media betreft, hebben we zopas, tijdens de Gordel, nog maar eens een fraai staaltje anti-politiek gezien van de VRT. De Vlaams Belangers stapten in blok van Zaventem naar Kraainem en werden de hele tijd op de voet gevolgd door een cameraploeg van de rooie, linkse zender. Van heel die tocht werd niets uitgezonden, zelfs geen flash. Die filmploeg hoopte alleen maar, dat er onderweg enig incident zou zijn, waarmee ze het VB in verlegenheid had kunnen brengen. Van gemeenheid gesproken en dit door een zender die betaald wordt met het geld van de belastingbetaler, ook door het kleine miljoen kiezers dat voor het VB heeft gestemd... Een tweede reden voor het Vlaams Belang om zich zorgen te maken, is de huidige populariteit van Lijst Dedecker. Toch zou ik de overtuigde Vlamingen erop willen wijzen, dat deze partij helemaal niet echt Vlaams is en er steeds meer tekenen op wijzen, dat "Deckerke" eerder een belgicist aan het worden is. De man gaat nl weer een boek schrijven: "Vitaminen voor de maatschappij". Op zich zelf zou daarmee niets mis zijn, maar nu blijkt dat de nieuwe Messias uit Oostende dat boek gaat schrijven samen met superbelg Rudy Aernoudt van België Anders. En er is nog meer: - Nog recent floot Dedecker de éminence grise van zijn eigen partij, Boudewijn Bouckaert, terug toen die heel voorzichtig insinueerde dat LDD wel eens afspraken zou kunnen maken na de gemeenteraadsverkiezingen van ... 2012! - De tweede verkozene van LDD in Antwerpen (ik ben even de man zijn naam kwijt), wist onlangs in De Standaard te vertellen dat LDD een potentiële beleidspartij wil zijn. M.a.w. een partij die zal deelnemen aan een volgende federale regering en daarbij ook bereid zal moeten zijn tot compromissen (zoals vroeger Schiltz met zijn Volksunie). - Dedecker zelf blijft erbij, dat hij ook een partij zoals LDD wil oprichten in Wallonië. Als het ooit zover komt, zal hij dan telkens daarmee rekening moeten houden en zal hij tot een situatie komen zoals die van de huidige groenen, die Vlaanderen al lang de rug hebben toegekeerd. Komt daar nog bij, dat heel wat van de figuren die nu overstappen van het VB naar LDD lichtgewichten zijn of mensen die denken bij het VB niet meer zeker te zijn van hun postje. Er is zelfs al het geval van die Coorevitz uit Wevelgem (die niét van het VB komt), die in de gevangenis zit wegens valsmunterij. Om maar te zeggen, dat er veel kaf tussen het LDD-koren zit. Ten slotte geldt de waarschuwing tegen LDD ook voor de honderduizende Vlamingen die in juni 2007 hun stem hadden gegeven aan een zekere Leterme en die daar nu dik spijt van zullen hebben. Als zij straks i.pl.v. voor het kartel voor LDD zouden stemmen, dan komen ze alleen maar van de regen in de drop.
Het door Vlaams minister-president Peeters uitgekiend Plan B wordt dus een doorgeboren kind. Peeters wou een dialoog tussen de gemeenschappen, door de gemeenschappen. Met een mandaat voor hem vanwege de Vlaamse regering en een van de Waalse regering voor Demotte. Van dat laatste komt niets in huis. Alhoewel Demotte minister-president is van zowel de Waalse deelregering als die van de Franstalige gemeenschap, blijkt hij in zijn eigen partij maar een tweederangsfiguur te zijn. Di Rupo noemt hem zelfs de "nummer tien"... Peeters had gelijk deze discussies niet te beginnen met een B-ploeg, zeker niet als er tegelijkertijd bij verteld wordt, dat men met een wit blad wil herbeginnen. Dat wil zeggen, alles opnieuw van vooraf aan, zoals vijftien maanden geleden. FDF-Vlamingenhater Maingain heeft al laten weten dat de uitbreiding van Brussel opnieuw op het programma zal staan en dat de zaak Brussel-Halle/Vilvoorde niet meer buiten de discussies zal gehouden worden M.a.w. men wil de zaken nogmaals uitstellen tot minstens juni 2009, zogezegd om Leterme-bis toe te laten de sociaal-economische problemen aan te pakken. Die problemen kunnen echter niet los gezien worden van het communautaire. Dat is wat bv ook de Vlaamse werkgeversorganisatie VOKA gesteld heeft. Zowel VOKA als de Vlaamse Volksbeweging zeggen dan ook ronduit, dat de Vlaamse partijen uit de federale regering moeten stappen als niet voldaan wordt aan de eerder gestelde Vlaamse eisen: - Een dialoog tussen de gemeenschappen op het hoogste niveau. - Geen betwistingen over de mandaten. - Een vastgelegd kader en timing. - B-H/V wordt niet besproken. Die zaak zal zijn verder beloop krijgen in het federale parlement. Ondertussen is Kris Peeters teruggefloten door zijn eigen SP.a en Open-VLD ministers. De eersten omdat hun partij niet in de federale regering zit en dus de middelen gebruikt die ze heeft om die te jennen. De tweede, omdat het Bartje Somers in de eerste plaats te doen is het Vlaamse kartel onder druk te houden en - mocht dat mogelijk zijn - uiteen te spelen. Dat Somers zijn eigen achterban - de liberale middenklasse - ondertussen aan het verliezen is, schijnt de wonderboy uit Mechelen nog niet te beseffen. In De Standaard van eergisteren schrijft Bart Sturtewagen in zijn opiniestuk, dat er geen alternatief bestaat voor een onderhandeling. Dat noemt zich dan een wetstraatspecialist. Er is zeker een alternatief: het Vlaams kartel moet zijn woord houden en uit de federale regering stappen. Daarna moet de Vlaamse regering de onafhankelijkheid van Vlaanderen op de agenda zetten, net zoals is voorgedaan in het RTBf-programma "Bye,bye Belgium". Eens zien, hoe de francofonen dán gaan reageren...
Als Vlaanderen ooit onafhankelijk wil worden, zal het misschien kunnen rekenen op Nederland en Groot-Brittannië, zeker niet op Frankrijk, waarschijnlijk niet op Duitsland, maar ook niet op Europa. Dat laatste werd deze week nog eens duidelijk, toen Vlaams minister Marino Keulen voor de zoveelste maal een brief van Europa kreeg met vragen voor uitleg over beslissingen van Vlaamse gemeenten. Deze keer ging het om taaleisen van Vilvoorde, Geraardsbergen en Londerzeel. Er bestaat een zogenoemd arrest-Groener, waarin het Hof van Justitie bevestigt, dat een Europees land een beleid mag voeren om een taal te beschermen en te stimuleren. Blijkbaar vinden er mensen bij "Europa", dat dit niet geldt voor Vlaanderen. Daar komt nog bij, dat de Europese Commissie zelf taaleisen stelt bij de aanwerving van zijn eigen personeel. Tenslotte, in het geval van de bovenvernoemde gemeenten, is de termijn om een klacht in te dienen verstreken zonder dat er zich ook maar één klager heeft gemeld. Dit doet denken aan datzelfde verhaal van de faciliteitengemeenten, waarbij de niet-benoemde burgemeesters zich langs een omweg gingen beklagen bij Europa, daar waar ze eerst naar de Raad van State hadden moeten stappen, maar dat niet deden, omdat ze wisten daar geen gelijk te zullen krijgen. Enfin, dit ruikt naar kwade trouw.De klachten bij de Europese Commissie worden altijd opnieuw ingediend door al dan niet naar de Rand uitgeweken Franstalige Brusselaars. Steeds hetzelfde liedje. Mocht het ooit gebeuren, dat de E.U. uit België weg zou trekken, zoals Aernoudt ons wil doen geloven, dan zal de grootste schade Brussel ten deel vallen en zal het de schuld zijn van de eigen (ex)Brusselaars. Vlaanderen zou er misschien nog wel bij varen omdat er, in dat geval, geen massale inwijking van Euro-ambtenaren meer zou zijn naar de Rand en de kans zou bestaan dat de vastgoedprijzen er dan weer betaalbaar zouden worden voor de eigen mensen. --- In de marge van bovenstaande, nog dit: hoe lang gaat die komedie met die niet-benoemde burgemeesters nog duren? Waarom worden die niet vervangen, desnoods door een regeringscommissaris? Hoe langer deze situatie aanmoddert, hoe ongeloofwaardiger Keulen wordt. De wet is de wet, of geldt de naleving ervan (nog maar eens) alleen voor de Vlamingen?
Rudy Aernoudt, de klokkenluider die ervoor zorgde dat minister Moerman moest aftreden, zit niet stil. Hij is een van de voortrekkers geworden van een denktank die zich "België anders" noemt en denkt dit kunstmatige land te moeten redden. Jammer genoeg is de man niet te vies om statistieken te vervalsen en zo met besluiten voor de dag te komen die nergens op slaan. De laatste stoot van Aernoudt is, dat hij beweert dat een splitsing van België aan iedereen geld zal kosten, ook aan Vlaanderen. Als voornaamste oorzaak geeft hij aan, dat een splitsing de groei van de administratie zal doen toenemen. Dit is het tegenovergestelde van wat tegenwoordig wordt vooropgesteld. Men wil nl in de toekomst maar twee van de drie ambtenaren die op pensioen gaan, vervangen (sommige spreken zelfs van slechts één op de drie). Vergeten we niet dat het huidige België het dubbel aantal ambtenaren heeft van bv Nederland, terwijl dat land 50% meer inwoners telt. Het ambtenarenprobleem is trouwens vooral een Waals probleem, daar 40% van de Waalse werknemers voor de staat "werkt". * Volgens Arnoudt zou de splitsing van België ervoor zorgen dat de EU-zetel zou verhuizen. Dat is dan alleen zijn mening. Waar zou die zetel dan naartoe gaan? Wat zou zo'n verhuizing niet kosten? Wat maakt het de E.U uit, of haar zetel in het (eventueel onafhankelijk) Brussels stadsgewest staat of in de Vlaamse regio? Tenslotte, en dat is nog het ergste, beweert Aernoudt, dat de transfers van Vlaanderen naar Wallonië slechts 1,6 miljard euro zouden bedragen. Zelfs het laagstgenoemde cijfer, dat van 5,4 miljard (van de administratie van de Vlaamse gemeenschap) ligt daar nog bijna 4 miljard boven en ook dat cijfer klopt niet. In het Warandemanifest van 2005 sprak men van 10 miljard en dat cijfer zou ondertussen tot bijna 12 zijn opgelopen. Het verschil met de andere cijfers zit hem in het feit, dat het Warandemanifest ook rekening houdt met de Belgische staatsschuld, die reëel is en zo maar niet kan worden weggetoverd, bijna uitsluitend door Vlaanderen wordt gedragen. Bij die 12 miljard zijn dan nog niet de verdoken transfers bijgerekend, zoals bv de opbrengst van de flitspaalboetes... M.a.w. Arnoudt liegt dat hij zwart ziet. De man is té intelligent om het niet te weten en liegt er maar op los omdat hij weet geen andere, degelijke argumenten te hebben. Dat zo'n kolder door de zich ernstig genoemde politiek-correcte media wordt overgenomen (ook al zegt men erbij dat de cijfers "betwistbaar" zijn), zegt iets over het peil van de huidige journalistiek. --- * Wat er gebeurt, als de (deel)staat zich met de economie bemoeit, werd deze week nog eens duidelijk in de verf gezet: - Sonaca, producent van vliegtuigonderdelen in Gosselies, is voor bijna 90% in handen van de Waalse overheid. Het bedrijf zit in slechte papieren (raar, he?). Een zekere Bernard Delvaux, op dit ogenblik de tweede man van De Post (die o.m. de grote sanering bij die Post heeft doorgevoerd), is nu aangesproken om ook Sonaca te saneren. - De grote prijs Formule 1 in Francorchamps, in handen van dezelfde Waalse overheid, heeft een verlies geleden van meer dan drie miljoen euro. Volgens contract blijft het F1 circus tot en met 2012 in Wallonië... - De kristalfabriek Val Saint Lambert, ook al een bedrijf waarin de Waalse overheid geld heeft gestoken, kijkt aan tegen een gat van bijna twee miljoen euro. Niettegenstaande dat, heeft het Waalse gewest een financiële waarborg gegeven, waardoor het bedrijf voor de derde keer (!) zal worden opgestart. Maar ja, als ge jaarlijks zo'n 12 miljard aan extra's krijgt, kunt ge u wel e.e.a. permitteren, nietwaar?
Didier Reynders is een bezig baasje: voorzitter van het MR (Mouvement Réformateur), reeds meer dan 9 jaar minister van Financiën en, sinds de regering Leterme, minister van Institutionele Hervormingen. In die laatste hoedanigheid moet hij, samen met zijn Vlaamse collega Jo Vandeurzen, de staatshervorming voorbereiden en/of begeleiden. Van dat laatste zal echter niet veel in huis komen, want Reynders heeft gezegd, dat hij voor de staatshervorming niet meer aan tafel wil zitten en hij zich nog uitsluitend zal bezig houden met de verkiezingscampagne van zijn partij in het vooruitzicht van de regionale verkiezingen van 2009. Als een minister de taak die hij heeft aangenomen niet meer wil waarnemen, wat is er dan logischer dan dat hij ontslag zou nemen? Als alternatief zou hij bv ook zijn taak van minister voor institutionele hervormingen aan iemand anders kunnen overmaken. Zo een beetje zoals Patrick De Wael dat heeft gedaan, toen hij al de miserie van de immigratie uit zijn portefeuille haalde en die doorgaf aan Annemie Turtelboom, die nu de pispaal van de zgz asielzoekers is geworden. Reynders doet echter niets en zorgt er daarbij opzettelijk voor dat het politieke leven nog maar eens verlamd wordt, waardoor het initiatief van Kris Peeters op de helling wordt gezet. Alhoewel... In principe heeft Peeters Reynders niet nodig. Als Demotte een mandaat zou krijgen van de huidige Waalse deelregering, zoals Peeters er een gekregen heeft van de Vlaamse, dan kan er onderhandeld worden. Het is trouwens betekenisvol, dat de drie koninklijke bemiddelaars de nota Peeters nu als uitgangspunt gaan nemen. M.a.w. die drie hebben de laatste twee maanden geen poot uitgestoken en zijn wat blij dat er eindelijk iemand hen een hint geeft. Het enige wat de drie "Charels" (dixit Deckerke) hebben verwezenlijkt, is dat ze iedereen de kans gegeven hebben met vakantie te gaan. Van een succes gesproken! Vóór het einde van volgende week moeten ze echter wel met iets tastbaars afkomen. De week daarop is er het congres van de N-VA en moet die partij ook zijn kleur bekennen. Uitstellen tot de regionale verkiezingen, zonder enige zekerheid op succes, is ook geen optie. Tussendoor kan het zijn, dat er ook nog een al dan niet gezamenlijk standpunt bekend zal worden vanuit de francofone partijen, zodat september 2009 toch een cruciale maand zal blijven. Wait and see!
In de eerste eeuwen van onze tijdsrekening waren er grote volksverhuizingen. Die waren op gang gebracht door de invallen van Hunnen, Mongolen en andere Centraal-Aziatische volkeren. Ze verjoegen de Slaven, die op hun beurt binnenvielen in het woongebied van de Germanen en deze laatsten het Romeinse Rijk in duwden. Zo ongeveer hetzelfde gebeurt sinds enkele decennia in Brussel, zij het dan allemaal op kleine schaal. Brussel wordt langzaam maar zeker ingenomen door allochtonen van overal ter wereld. De Mongolen zijn er trouwens nog altijd bij, alleen heten zij nu Turken. Het gevolg van deze inwijking is, dat steeds meer Brusselaars de stad ontvluchten en zich gaan vestigen in de nu wel bekende Rand, waar zij dan in botsing komen met de plaatselijke bevolking. In tegenstelling tot de vroegere inwijkende barbaren, die zich aanpasten aan de Romeinse cultuur, willen deze hoofdzakelijk Franstalige Brusselaars immers het tegenovergestelde. En daar loopt het mis. Volgens een studie, uitgevoerd door Jan Hertogen, voormalig medewerker van de studiedienst van de christelijke bediendenvakbond LBC-NVK, zal - als het zo verder gaat - reeds in 2020 75 % van de Brusselse bevolking bestaan uit mensen van allochtone afkomst. Liefst een kwart daarvan zullen uit Marokko stammen. In Molenbeek vormen die nu al de helft van de bevolking. Uit bovenstaande zijn twee lessen te trekken: 1. Brussel wordt niet verder verfranst. De stad wordt steeds internationaler. Brussel zal dan ook eerder een veeltalige stad worden, geen tweetalige en zelfs geen Franstalige. 2. Franstalige Brusselaars die de stad uit willen, kunnen ook naar Waals-Brabant uitwijken, maar dat doen ze meestal niet, omdat de dienstverlening er iets minder is dan in Vlaanderen. M.a.w. ze willen alleen de voordelen, niet de nadelen. Bij mogelijke gesprekken over de verdere toekomst van dit kunstmatige land, moet Brussel dan ook een stadsgewest blijven dat niet verder mag uitgebreid worden, maar wel in een confederatie met Vlaanderen kan komen als veeltalig gebied. Brusselaars, die buiten dat stadsgewest gaan wonen en persé Frans willen blijven gebruiken in hun omgang met de overheid, moeten dan maar verhuizen naar Waals-Brabant. Wie toch naar Vlaanderen wil komen wonen, moet daarvan de gevolgen dragen en zich aanpassen, zoals alle andere burgers van democratische, confederale staten dat moeten doen overal ter wereld. C'est simple comme bonjour, om het in hun eigen taal te zeggen.
Zoals te vrezen was, krijgt Plan B van Kris Peeters al meteen de wind van voor. Grote MR-baas Reynders wil niet meedoen als Leterme er niet bij is. M.a.w. hij wil altijd een zondebok ter beschikking hebben, iemand aan wie hij de zwarte piet kan doorspelen. Dat is trouwens ook de wens van de Open VLD, maar die zijn te laf om dat publiekelijk toe te geven. In een eerste reactie noemde Onkelinx het Plan B van Peeters kinderachtig. Wat is de reactie van Reynders dan. Enfin, als die wil dat Leterme erbij moet, waarna anderen er ook weer bij zullen willen zijn, dan eindigen we bij een nieuwe ronde schaduwboksen, zoals we al veertien maanden bezig zijn en zal er nooit iets beslist worden, niet vóór de regionale verkiezingen en ook niet erna. Hoe meer zielen, hoe groter kerkhof! Peeters moet op zijn standpunt blijven. Zelfs Demotte is het momenteel (nog) met hem eens en dat is belangrijker dan wat de zonnekoning van Luik te vertellen heeft. Het lijkt er trouwens steeds meer op dat de Franstaligen het nu onder elkaar aan het uitvechten zijn en dat is eens iets anders dan was we vroeger gewoon waren. --- Ondertussen is vandaag de zoveelste Gordel gestart, met - zoals te verwachten - nog veel meer pesterijen van de Franstaligen dan gewoonlijk en zelfs met een alternatieve route voor de Übermenschen (de "bretel" genoemd, in slechts Frans, het moet "bretelle" zijn). Het is een zoveelste bewijs dat we hier met twee compleet verschillende volkeren leven, waarbij best ieder op zijn eigen territorium blijft. Het wordt uitkijken naar de nieuwsberichten.
Kris Peeters is goed bezig. Nadat Waals collega Demotte hem dacht met een kluitje in het riet gestuurd te hebben door te eisen dat Brusselaar Picqué ook mee moest komen onderhandelen, heeft Peeters hem tegenvoets genomen. Demotte mag Picqué meebrengen als die ook de Vlaamse (nou,ja) Brusselaar Vanhengel meebrengt. Daarenboven worden ook Reynders en Vandeurzen verwacht, de ministers die zich zouden moeten bezig houden met de staatshervorming. Op die manier zijn de drie traditionele partijen min of meer vertegenwoordigd en kan men starten met een discussie hoe dit land zo snel mogelijk kan worden opgedeeld. Bij de zes uitverkorenen deze keer geen Onkelinx, geen Maingain en vooral geen Milquet, terwijl Peeters zelf een mandaat heeft gekregen van de Vlaamse regering, dus ook van SP.a en N-VA. Een tweede pluspunt. Een derde, en misschien wel het belangrijkste, is dat de zaak Brussel-Halle/Vilvoorde uit deze nog te houden besprekingen zal gehaald worden en apart in het federale parlement zijn verder verloop zal kennen. Dat betekent, dat wij, Vlamingen, dan het lot in eigen handen zullen hebben en de klus deze keer zullen kunnen klaren, daar alle Vlaamse partijen, met uitzondering van de groene nestvervuilers, vóór de splitsing zijn. Het kan natuurlijk ook, dat B-H/V ervoor zal zorgen dat de francofonen straks toch weer niet zullen meedoen. In dat geval houdt het Belgische gepalaver op en kan het Vlaams gewest nog één ding doen: de Vlaamse onafhankelijkheid uitroepen. De anderen zien dan maar wat ze doen. Tenslotte dient opgemerkt, dat Kris Peeters stilaan Yves Leterme aan het voorbijsteken is. Deze laatste lijkt er zich al bij neergelegd te hebben dat hij best nog zoveel mogelijk profiteert van zijn huidige job, want dat het de laatste keer zou kunnen geweest zijn. In oktober gaat Leterme weer op reis, deze keer naar Canada, waar hij de "Sommet de la Francofonie" gaat bijwonen! Voor de Gordel van morgen heeft hij geen tijd (dat was vorig jaar ook al zo). Als we weten, dat zelfs Verhofstadt in 1999 naar zo'n "sommet" ging maar daarna toch deelnam aan de Gordel (wat voor nogal wat opschudding zorgde bij de francofonen), dan moet de geitenboer uit de Westhoek al diep gevallen zijn...
Op een ogenblik dat VOKA, de vereniging van Vlaamse werkgevers en kamers van koophandel, de Vlaamse partijen vraagt de stekker uit de regering Leterme-bis te trekken, mocht die op korte termijn geen oplossing hebben voor de crisis, op dat ogenblik trekt De Standaard (niet toevallig De Standaard) weer een blik gelovige zielen open, die denken het unitaire België te moeten verdedigen. Het artikel ("Red de solidariteit") is ondertekend door een menigte onbekenden (althans voor mij) en waarschuwt er ons voor dat de splitsing van België van Vlaanderen een onbenullig, pietluttig land zal maken, zoals Luxemburg. Die waarschuwing wordt nog eens herhaald in een volgend artikel in dezelfde "kwaliteitskrant", dit keer aan de hand van filosoof Luc Sanders. Wat is er mis aan Luxemburg? Dat landje is welvarend, sociaal en vredelievend. Mijn vrouw is er geboren en we hebben er nog familie. In Luxemburg heeft men niets tekort, evenmin als in andere kleine staatjes zoals Andorra, Liechtenstein, Monaco, Singapore en ga zo maar voort. Er zijn alleen al in de Europese Unie 13 staten die een kleine bevolkingsaantal hebben dan Vlaanderen. Op de hele wereld zijn er zelfs meer dan 100... Nemen we nu een vergelijkbaar voorbeeld: Slovenië. Dat land, met amper twee miljoen inwoners (dus: slechts één derde van Vlaanderen), maakte vroeger deel uit van Joegoslavië en was zo goed als onbekend. Sinds het onafhankelijk werd, is het zelfs al een keer voorzitter van de E.U geweest. Bij officiële gelegenheden hoort men het Sloveense nationale hymne en ziet men de Sloveense vlag. Het land is er helemaal niet armer om geworden, bewijs het feit dat ze al de euro hebben kunnen invoeren en (als ik me niet vergis) zelfs een staatsschuld hebben die lager ligt dan die van België, al is dat laatste niet zo moeilijk. Als Vlaanderen onafhankelijk was geweest, dan had de hele wereld de Vlaamse Leeuw gehoord en gezien in Peking en zouden we ons niet moeten beperken tot het vendelzwaaien naast de weg bij wielerkoersen en andere sportevenementen. Vlaanderen heeft een economie die bij de besten in Europa hoort. België hoorde daar tot voor kort ook bij, maar zakt steeds verder weg. Het is Vlaanderen dat probeert daar iets aan te doen door o.m. een staatshervorming door te voeren. Het zijn de francofonen en de nepvlamingen die zich daartegen blijven verzetten. Zij verkiezen een arm België boven een welvarend Vlaanderen. Ik niet.
Na deze van Bart De Wever is er nu een tweede klacht binnengekomen bij het Centrum De Witte tegen de haatkrant Le Soir. Het gaat uit van de uitgever van "Nieuw Pierke", een website voor democratie. Die klaagt aan, dat Le Soir op haar website artikels laat staan die druipen van haat tegen Vlaanderen en die alleen met schuilnamen ondertekend worden. Vlaanderen wordt daarin (nog maar eens) vergeleken met Nazi-Duitsland. Alle Vlamingen zijn fascisten, nazi's enzovoort, enfin de gekende scheldtirades. Dat kan allemaal zomaar in een krant die vorig jaar nog dacht België te moeten redden, samen met onze "kwaliteitskrant" De Standaard. Het gaat trouwens niet alleen om Le Soir. Het volstaat bepaalde programma's van de RTBf te volgen, "Mise au Point" bv, om te horen hoe Vlaanderen daar bijna continu gedemoniseerd wordt. Opmerkelijk daarbij is dat de beledigingen bijna uitsluitend komen uit het Brusselse en de Rand. RTL, dat ook een politiek debatprogramma heeft ("Citoyen, cittoyenne"), is daarin een stuk gematigder, waarschijnlijk omdat daar echte Walen aan woord komen. Christophe Deborsu, een reporter van de RTBf, die Vlaanderen zeker niet ongenegen is en ook behoorlijk onze taal spreekt, schreef gisteren in een column van De Standaard dat Bart De Wever in bepaalde Waalse kringen gewoon gehaat wordt. Als hijzelf, Deborsu dus, daar iets tegenin wil brengen, is hij meestal verplicht na enkele zinnen zijn mond te houden. Dat is dan, nota ben, de reporter van "Bye,bye Belgium" en van de vraag aan Leterme om de Brabançonne te zingen (waarna die de Marseillaise aanhief!). Kortom, in dit klimaat valt er met de francofonen niet te praten. Ook niet tussen de gewesten, nu blijkt, dat Demotte niet alleen durft/mag/wil komen. Die wil alleen een discussie met drie tegen één en - als het eventjes kan - ook met de federale regering erbij. De dialoog tussen de deelstaten is dan ook een doodgeboren kind. Er rest het Vlaamse parlement dan nog één oplossing: eenzijdig de onafhankelijkheid van Vlaanderen uitroepen, de geldkraan naar het zuiden én naar Brussel dichtdraaien en afwachten of men op deze manier inschikkelijker zal worden. Tenzij er binnen deze maand toch nog iets spectaculairs zou gebeuren, maar wie gelooft dat nog?
Luc Coene, vice-gouverneur van de nationale bank, heeft gewaarschuwd: er dreigt voor de begroting van 2009 een gat van 3,5 miljard euro. Eigenlijk is dat geen verrassing: voor dit jaar was er eigenlijk al een klein miljard tekort (al wordt dat nog steeds niet toegegeven) en er zouden voor meer dan één miljard minder inkomsten zijn via de belastingen. Voeg daarbij de nog steeds verslechterende internationale conjunctuur en dat alles maakt dat een gat van 3,5 miljard euro goed mogelijk zou kunnen zijn. Hierbij echter enkele bedenkingen: - Die meneer Coene was 4 jaar kabinetschef van Verhofstadt tijdens diens eerste regeerperiode. Uitgerekend in de tijd dat het Westen een hoogconjunctuur kende en er iets had kunnen gedaan worden aan de "historische schuld van dit land" (eigen woorden van dezelfde Coene. - Als beloning voor zijn hulp aan Verhofstadt werd Coene door de koning minister van staat gemaakt én kreeg hij die job bij de nationale bank. De alarmkreet, die de man nu slaakt, heeft dan ook een blauw randje. Karel De Gucht had, één dag vóór Coene's uitspraken, net hetzelfde al gezegd, met dezelfde cijfers, nota bene. - Ook opmerkelijk is het feit dat de mededeling van de vice-gouverneur kwam, niet van de grote baas die dat hoort te doen (Guy Quaden, met een loon dat vier maal hoger ligt dan dat van de grote baas van de Fed in de States!). - Op het einde van zijn betoog (een interview met de media) zegt Coene, dat men in deze situatie best het communautaire even vergeet. M.a.w. hebben we hier te doen met het zoveelste geval van Belgische recuperatie. Ook hier volgt hij de blauwe lijn, die eerder al door Bart Somers was uitgestippeld. - Als het met de begroting en vooral met de belastingen fout gaat in dit land, is dat in te eerste plaats de schuld van de liberaal Reynders, die de F.O.D. (federale overheidsdienst) Financiën al negen jaar beheert. Dat departement is onder Reynders alleen maar goed geweest om een politieke vrienden aan goedbetaalde jobs te helpen. De Open-VLD speelt al meer dan een jaar een vuil spel. Ze laat het Vlaamse kartel de kastanjes uit het vuur halen en zit voor de rest de hele tijd maar te stoken om datzelfde kartel uit elkaar te krijgen. --- Ondertussen laten de Walen nu opeens weten, dat ze Leterme (die ze in het verleden steeds verguisd hebben) niet laten vallen en dat ze hun geld - in tegenstelling tot Vlaanderen - wél bij de begrotingsopmaak laten staan. Honderd miljoen, ocharme, daarmee denken ze België te redden. Volgens Milquet en Di Rupo is het belangrijkste, dat de koopkracht van de mensen behouden blijft. Ze vergeten daarbij dat een kwart van de Waalse koopkracht nu al bestaat uit geld dat ze van Vlaanderen krijgen. En al wat ze daar nu nog bovenop willen, zal eveneens van Vlaanderen moeten komen. "Veel te goed is half gek", zegt men bij ons.
De IJzerbedevaart nieuwe stijl (zeg maar "pretparkstijl") heeft even veel (of moet ik zeggen "even weinig?") bezoekers opgeleverd als vorig jaar. Zoals ik in een vorige blog reeds vermeldde, waren er deze keer een deel bezoekers, die we niet meer als bedevaarders kunnen bestempelen, vanwege het ludieke karakter dat men aan de bedevaart gegeven heeft en waren er dus heel wat minder overtuigde Vlamingen aanwezig. Het zaakje bloedt gewoon dood, dit niettegenstaande de steun vanuit de Vlaamse regering. Kris Peeters kwam er bloemen neerleggen en "stresskonijn" Crevits (een titel die zij zichzelf gegeven heeft) was er ook. Op de IJzerwake, de week daarvoor, waarvoor géén steun vanuit de Vlaamse regering kwam, waren er meer dan 5.000 aanwezigen en die waren wél gemotiveerd. De speech van voorzitter Baeten was voorspelbaar. Dat hij de deelname van de F16 vliegtuigen aan de verdoken oorlog in Afghanistan zou afkeuren, lag in de lijn van de verwachtingen. Toch zou ook Baeten moeten beseffen, dat de Islam fundamentalisten de echte bedreiging zijn voor ons en onze cultuur. De Romeinen (Julius Caesar, dacht ik) wisten het al: "Als je vrede wil, moet je de oorlog voorbereiden" ("Se vis pacem, para bellum"). Het standpunt, dat Brussel bij Vlaanderen hoort, is ook niets nieuws. Dat Reynders en Picqué daarop al pissig reageerden, bevestigt dat het een goed idee is. Brussel wordt nu al door Vlaanderen onderhouden, dat kan ook in de toekomst. Daarmee zal het stadsgewest beter af zijn dan Wallonië. Als de Brusselse francofonen dwars blijven liggen, dan is er maar één remedie: de geldkraan dichtdraaien. Er was tenslotte toch één uitspraak die de moeite waard was, nl dat we in dit land beter stoppen met het organiseren van federale verkiezingen. Als die verkiezingen dan toch ongrondwettelijk zijn, laten we dan maar mee ophouden. Zo ligt de weg meteen vrij voor de dialoog tussen de deelstaten, waar minister-president Peeters een vurig voorstander van is. De bedevaarten zijn voorbij. Ze getuigen nog maar eens van de verdeeldheid die er in Vlaanderen blijft bestaan. Het werd op de IJzerbedevaart exact verwoord door Paul Van Caimere, een 85-jarige deelnemer uit Mortsel: " De Vlamingen slagen erin alles te splitsen, tenzij Brussel-Halle/Vilvoorde". Hopelijk hebben onze dames en heren politici dat gelezen en bewijzen ze vóór 1 oktober 2008 het tegendeel.
Bij de verschillende OCMW's zijn afgelopen winter meer dan 230.000 aanvragen voor de premie van het stookoliefonds binnengelopen. Dat gebeurde door zo'n 180.000 gezinnen. Dat betekent, dat er eigenlijk 50.000 aanvragen teveel zijn gedaan en dat er met dat stookoliefonds ferm gefraudeerd wordt Het hele stookoliefondsgebeuren is feitelijk een compleet verkeerd opgestarte zaak. Het raadt de mensen helemaal niet aan om zuinig te zijn met hun stookolie. Het is zo van "hebt ge niet genoeg geld? Geen probleem, wij zorgen ervoor. Stook maar door." Zo geraken deze problemen nooit opgelost. België heeft geen eigen energiebronnen en had al lang met alternatieven moeten afkomen om het stookolieverbruik te verminderen. Dat is niet gebeurd en gebeurt ook nu niet. Wie met gas of elektriciteit verwarmt, krijgt géén steun. Wie met stookolie (die moet worden ingevoerd en duur betaald) verwarmt, krijgt dat wél. Verder zijn er een serie mensen, die officieel geen groot inkomen hebben, maar wel eigendom (denk maar aan de zgn huisjesmelkers), die ook mee profiteren van dit fonds; Echt weggegooid geld. Ik pleit er al langer voor, dat we meer op kernenergie moeten bouwen (zelfs Obama is het daar mee eens!), maar er is ook nog een ander alternatief: de steenkool. We moeten niet terug naar de kolenkachels. Steenkool kan ook vloeibaar gemaakt worden. Er kan brandstof van gemaakt worden, plus een hele resem andere afgeleide producten, net als van de olie. Dit systeem, dat carbochemie heet (in tegenstelling tot de petrochemie), werd in Zuid-Afrika op punt gesteld tijdens de apartheidsperiode, toen dat land door de internationale oliebonzen geboycot werd. Van zodra de olie boven de 60 dollar per vat stijgt (en daar zitten we al een hele tijd ruim boven), is het ook financieel interessant. Amerika, Zuid-Afrika, China én Europa hebben steenkoolvoorraden voor nog 200 jaar. Zelfs in ons eigen Limburg hebben we nog voorraden zat. Waar wachten we op?
Vlaams minister-president Kris Peeters gaat akkoord met Dirk Van Mechelen om de 400 miljoen niet verder ter beschikking te stellen van de federale regering, omdat de voorwaarde daarvoor, de staatshervorming, er dit jaar zeker niet komt. Wat de Vlaamse regering er wél mee gaat doen, is op dit ogenblik niet zo belangrijk. Het is het signaal dat telt en dat zegt dat die staatshervorming ons al beloofd was, door het Vlaams kartel, in 2007 en dat Leterme er zelf de deadline van 15 juli 2008 had opgeplakt. Om uit de Belgische impasse te geraken, blijft er nog één middel over, buiten de complete scheiding dan, en dat is een dialoog tussen de deelstaten met als inzet artikel 35 van de Belgische grondwet. Die bepaalt, dat de deelstaten onder elkaar kunnen uitmaken wat ze zelf gaan doen en wat er nog over zal blijven voor het federale niveau. Om een dergelijke dialoog een kans te geven zegt Peeters terecht, dat hij daarvoor een mandaat moet hebben van zijn hele Vlaamse deelregering, dit om te vermijden, dat er straks weer e.o.a. chantage zou gepleegd worden. Als het gaat om een verregaande stap naar het confederalisme, denk ik dat ook Vlaams Belang én LDD deze demarche zullen steunen. De enige overblijvende oppositie kan dan nog van de groenen komen, maar die is verwaarloosbaar. Meer zelfs: hoe de zaken ook zullen evolueren, het kan niet genoeg beklemtoond worden hoe nefast Groen! is voor Vlaanderen en dus geen Vlaamse stem meer waard is. Hopelijk vallen ze bij een volgende verkiezing terug onder de 5% drempel (die ze zelf mee hebben opgericht!) en verdwijnen ze helemaal uit het parlement. Toch wordt de deelstatendialoog een volgende mission impossible. It takes two to tango. Zelfs als Peeters zijn mandaat zou krijgen, moet ook Demotte hetzelfde kunnen bekomen van zijn Waalse deelregering. Dat zie ik nog niet zo direct zitten. Terwijl men in Vlaanderen ervan overtuigd is dat er een staatshervorming moet komen om België sociaal te houden, meent men nl in het zuiden juist het tegenovergestelde. Die houding is mede ingegeven door de schrik van de PS-sers dat ze daardoor bij een volgende verkiezingen nogmaals klop zouden kunnen krijgen. Die mogelijkheid zit er inderdaad in, omdat de MR niet in de Waalse deelregering zit, maar ondertussen toch Wallonië's grootste partij is geworden en samen met Ecolo probeert de hegemonie van de marxisten daar te breken. Het alternatief van vervroegde federale verkiezingen zal niets aan de kern van de zaak veranderen, want zal hoogstens zorgen voor het verschuiven van enkele procenten. Daar bovenop zullen die verkiezingen in principe ongrondwettelijk zijn zolang het probleem van Brussel-Halle/Vilvoorde niet geregeld is. Rest tenslotte nog één remedie: "Bye,bye, Belgium".
De excellenties van onze verschillende regeringen (wat zijn wij toch een rijk land!) zijn terug uit vakantie en dat zullen we geweten hebben. Heel wat van die dames en heren hebben die tijd nl gebruikt om eens extra na te denken en komen nu met hun nieuwe, wat zij noemen "frisse", ideeën op ons af. Het beste idee, tot hier toe, komt van Dirk Van Mechelen, burgemeester van Kapellen en ministers van begroting en financiën in de Vlaamse deelregering. Zoals de overgrote meerderheid der Vlamingen, gelooft Van Mechelen niet dat er een staatshervorming op komst is, zelfs niets dat er enigzins op trekt. Hij vraagt zich dan ook af, of de 400 miljoen euro, die de Vlaamse regering bij de federale geparkeerd had voor de opmaak van de nationale begroting, daar moeten blijven staan. Geld moet rollen is een adagium, dat zo oud is als de straat en als financieminister weet Van Mechelen dat als geen ander. Dat het gat in de federale begroting dan nóg groter gaat worden, is Van Mechelens probleem niet en daarin heeft hij gelijk. Ook minister-president Kris Peeters én Leterme himself (in een vroeger leven), hebben gezegd dat hun partij uit de regering zou stappen als er geen serieuze staatshervorming zou komen. Er zijn nu deadlines genoeg geweest. Tussen haakjes: tegenover de 400 miljoen van de Vlaamse regering staan er ook nog 100 miljoen van de Waalse en Brusselse regering samen op die begrotingsparking. Typisch Belgisch compromis: de Vlamingen (met 60% van de bevolking) geven 80% ter ondersteuning van de federale overheid, de francofonen (met 40%) geven 20%. Ook dat is Belgisch. --- Ook in Wallonië gebeurt er wat. Minister Daerden, nu al wereldberoemd tot in China, heeft beslist dat de Walen hun radiotaks (27 euro per jaar) niet meer zullen moeten betalen. Hun Tv-taks (154 euro) nog wel. Die taksen werden in Vlaanderen zes jaar geleden al afgeschaft. En dat komt dan van iemand van een partij die zich "progressief" noemt. Verder besliste de Waalse deelregering om nog maar eens geld te stoppen in Val Saint Lambert, dat voor de tweede (of was het de derde?) keer failliet is gegaan. Prestige, weet ge wel. Zogezegd was de glasblazerij deze keer over kop gegaan door de hoge brandstof- en grondstoffenprijzen. Dat is larie. Luxeproducten mogen daar niet onder lijden (er werden bv nooit meer Ferrari's verkocht als de laatste jaren!). Het zal weer wel slecht beheer geweest zijn. Met het Waals gewest opnieuw als geldschieter, zal het daar ook in de toekomst niets worden. O ja, en dan heeft Onkelinx ook weer plannen. Zakken dicht als die furie met nieuwe ideeën komt. Gegarandeerd zal de federale regering (lees: de Vlaamse belastingbetaler) het dan weer mogen betalen. "L'argent des autres", weet ge wel... Wanneer gaat er hier eens iets veranderen?
Daarmee zit de conventie van de Amerikaanse democraten erop in Denver. Zoals gebruikelijk, werd het een groot feest, een soort uitvergrote Vlaamse kermis, waar weinig of geen verrassingen (mogen) vallen. De vraag is nu alleen nog: gaat Obama het halen op 4 november? Volgens onze politiek-correcte media zou dat geen probleem mogen zijn. Jammer genoeg kunnen zij de uitslag niet bepalen. Heel wat Amerikanen schijnen er immers anders over te denken. Opmerkelijk, zelfs ergerlijk, was de ommekeer bij de familie Clinton. Nadat die zich anderhalf jaar tegen Obama heeft verzet (en dikwijls op een weinig subtiele manier), werd Barack nu door pa, ma en dochter Clinton de hemel ingeprezen. Dat zal zo wel gemoeten hebben van de partij, maar er is meer. De Clintons hadden zich tijdens de voorafgaande campagne diep in de schulden gestoken (men spreekt van 6 miljoen dollar) en riskeerden het faillissement. De Obama entourage heeft beloofd hen dat te besparen als ze zich onvoorwaardelijk achter hun kandidaat zouden scharen. Wat dan ook gebeurd is. Volgens de oud-president zou dat 18 miljoen extra kiezers voor Obama betekenen. Ik ben daar helemaal niet zo zeker van. Nogal wat Clinton-aanhangers zien een kleurling als president niet zitten en ook bij hen die dat wél zouden aanvaarden, zijn er heel wat die hem niet direct als hun vertegenwoordiger zien zitten. Dat geldt in de eerste plaats voor de blanke, werkende klasse. Een deel ervan zegt niét te zullen gaan stemmen, een ander deel zou zelfs geneigd zijn te stemmen voor McCain. Die laatste groep noemt men de "Nobama" ("not Obama") en zou wel eens een kwart van de Clinton kiezers kunnen omvatten. Enfin, we zien het wel gebeuren. Eerst komt er trouwens nog een congres van de Republikeinen, waarbij even hard zal gefeest worden en waar voorlopig meer spanning in zit, omdat men nog steeds niet weet wie McCain zal meenemen als running mate. Wie op de conventie van de Republikeinen niet te zien zal zijn, is Caroline Gennez. In Denver was ze er wél en mocht ze zelfs elke dag een column daarover vullen in de "kwaliteitskrant" De Standaard. Onnodig er een tekeningetje bij te maken, voor wie ze koos. Het zal niet veel uitmaken. Gennez is in Amerika onbekend en in Vlaanderen onbemind. Laat ze eerst maar eens proberen haar eigen partij hier uit het slop te halen alvorens met de pretentie rond te lopen dat ze iets afweet van internationale politiek...
Op het ogenblik, dat ik deze blog schrijf, weet ik nog niet of Didier Bellens van Belgacom zijn voorzitterszetel zal behouden of niet. Volgens mij is het trouwens niet het grootste probleem, of die man een miljoentje minder of meer krijgt. Het is een zoveelste bewijs hoe er op dat niveau met geld gesmeten wordt. Het probleem is, hoe het daarna moet. Bellens ligt nl overhoop met zijn raad van bestuur en die vormt feitelijk het grootste obstakel om van Belgacom iets te maken. De 16-koppige raad heeft geen enkele expert in zijn rangen. Al wat daar zit, kan misschien wel bekwaamheden hebben, maar niet inzake telecom. Ze zitten daar, omdat ze op het goede ogenblik de juiste partijkaart in handen hadden, niet o.w.v. enige competentie. Als ik me niet vergis, zit ook Maurice Lippens van Fortis (of moet het tegenwoordig "Debolis" zijn?) mee in die raad. Zou die man niet beter zorgen dat het in zijn eigen huis een beetje loopt? Belgacom is trouwens niet het enige Belgische overheidsbedrijf dat in dat bedje ziek is. Denk maar aan de NMBS, die zopas van Europa nog te horen heeft gekregen, dat het moet hervormen volgens de Europese regels en niet volgens die van de Belgische particratuur. Ook daar geldt in de eerste plaats de partijkaart. Normaal zou de NMBS over enkele jaren moeten gaan meedoen in een vrijgemaakte markt. Eerst Vande Lanotte en daarna Landuyt, hebben die omschakeling zo lang mogelijk tegengehouden. Het resultaat daarvan is, dat ze enkele haren uitstel van executie hebben gekregen. Tegen dat het dan toch zo ver is, zal de NMBS nog moeten roderen in het nieuwe systeem, terwijl de buitenlandse concurrentie al enkele jaren zal hebben proefgedraaid. Het gevolg daarvan laat zich raden. Hetzelfde verhaal geldt trouwens ook voor de Post, alhoewel men daar al verder gevorderd is. Kortom, dit land is ziek en dat van vele kwalen. Als men de politiek hier verder laat doen, wordt het gegarandeerd nog erger. Jammer genoeg moet de beslissing vallen door diezelfde politiek.
Met veel poeha werd in onze media de gloednieuwe installatie van de bio-ethanolproducent Bio-wanze voorgesteld. Vanaf begin 2009 gaat deze zorgen voor een productie van 300.000 kubieke meter bio-ethanol, een product dat zal worden toegevoegd aan de bestaande brandstof uit olie. De bedoeling is daarmee minder afhankelijk te worden van de klassieke olie-toeleveranciers, in de eerste plaats die uit het Midden-Oosten en uit Rusland. Een primeur in Wanze is, dat de biomassaketel, die het bedrijf van energie voorziet, gestookt wordt met zemelen, afval van granen, zeg maar. Dat is een duurzaam procédé en zou tot nu toe het enige in zijn soort zijn. Dat is de goede kant van de zaak. De schaduwzijde is dat, om die 300.000 m³ te verwezenlijken, de centrale jaarlijks 300.000 ton suikerbiet en 800.000 ton tarwe zal opstoken. Voedsel, dus. Volgens de woordvoerder van Bio-Wanze wordt in Europa momenteel slechts 1,6% van de beschikbare tarwe gebruikt voor bio-ethanol. Daarbij kan men zich grote vragen stellen, want 800.000 ton tarwe is bijna de helft (50%, dus) van de volledige Belgische tarweoogst. Als men ervan uitgaat dat aan Bio-Wanze slechts de helft van het Belgische quotum is toegewezen (de rest gaat naar twee Vlaamse installaties: Alco Bio Fuel uit Gent en Syral uit Aalst), dan zou in feite de hele Belgische tarweproductie nodig zijn voor het aanmaken van deze nieuwe brandstof in eigen land. Onnodig daar een tekening bij te maken om te weten, dat granen in het algemeen en tarwe in het bijzonder (én hun afgeleide producten) extra duur zullen worden. Men schat dat de prijs van tarwe dit jaar weer eens zou kunnen verdubbelen in prijs. Dat alles terwijl de aanmaak van biobrandstof van de tweede generatie, waarbij andere gewassen dan voedsel zullen gebruikt worden, vakkundig geboycot wordt door onze Waalse eminenties (Onkelinx op kop) , die zopas nog het Vlaams project van de genetische gemanipuleerde populieren tegenhielden. En er is nog meer om zich zorgen over te maken. De hele affaire in de Kaukasus, met de Russische inval in Georgië heeft feitelijk maar één doel: de oliebevoorrading van het Westen via Georgië tegen te houden. Door dat land loopt nl de enige pijpleiding die Azerbeidzjan met Turkije (en West-Europa) verbindt. Door Georgië te destabiliseren, hoopt Rusland zijn greep op de olie- en gasbevoorrading van het Westen te kunnen houden. Landen die voor grote hoeveelheden of zelfs volledig van Rusland afhankelijk zijn, zullen straks diep in hun buidel moeten tasten. Zijn er dan geen alternatieven? Toch wel. Voor het bio-ethanol probleem moet men de moed hebben die zaak, al was het maar tijdelijk, te stoppen. Voor de bevoorrading vanuit Rusland (én het Midden-Oosten) moet men verder werken met de overschakeling op duurzame energie. Daar dit op korte termijn niet kan door alleen maar windmolens en zonnepanelen te plaatsen, is er maar één alternatief: de kerncentrales open houden en desnoods uitbreiden. De kans dat dit meteen zal gebeuren, is zo goed als nihil. Het zou echter wel eens kunnen, dat men ertoe verplicht zal worden. Ondertussen zal er dan wel veel tijd en geld verloren zijn gegaan. Het opstarten van zo'n nieuwe centrales kan vijf jaar (en langer) duren. Kortom, voor Europa wordt het hoog tijd dat er eens enkele moedige beslissingen genomen worden. De vraag is maar, of het er iets van in huis zal komen.