Zoals ik reeds schreef in mijn blog van gisteren, is de Eurotop op een flop geëindigd, omdat de Europees Raadsvoorzitter (‘President’ voor dr aficionados), Charles Michel, voorgesteld had de Europese Begroting voor de volgende zeven jaar op hetzelfde niveau zou blijven staan, ondanks het feit dat de U.K. niet meer meedoet en het aandeel van de Britten – zo’n 70 miljard euro – door de andere E.U.-staten dan zou moeten worden bijgepast. Oostenrijk, Zweden, Denemarken en Nederland wilden daar niet van weten, maar België was daar niet bij. Een rare situatie als men weet dat het nieuwe voorstel dit land – dat al tot over zijn oren in de schulden zit - 1,2 miljard extra zou kosten, waardoor o.m. het door Europa gestelde structureel begrotingstekort van 3% zelfs niet meer zou gehaald worden. Daar komt nog bij dat de huidige ontslagnemende Belgische premier een partijgenoot is van dezelfde Europese Charel en als regering in lopende zaken voorlopig slechts kan regeren met voorlopige twaalfden, waarmee het nooit had kunnen lukken.
Er was dus geen enkele reden voor België om niet mee te protesteren met het zuinige viertal (door de tegenstanders ‘vrekkige viertal’ genoemd), temeer daar Michel en Co nog geprobeerd hebben met een tegenvoorstel waarin o.m. Nederland 25% van de douanerechten van Rotterdam zou mogen houden hebben en België slechts 15% voor die van Antwerpen. Stank voor dank dus en dat dan nog van een eigen partijgenoot.
Of het nog goed komt, is een vraagteken. Er zou dus nog een tweede top moeten komen – iets wat onze ‘Natte dweil’ zeven jaar geleden ook overkomen is – maar een datum daarvoor ligt nog steeds niet vast en voor de nieuwe Europese Commissie kan men dat alvast bestempelen als een valse start.
In Brussel vond nog maar eens een E.U.-top plaats, de eerste na de Brexit. De vergadering was wel speciaal omdat het ging over het vastleggen van de zevenjarige Begroting en deze keer zonder de U.K. Dat land was een van de grotere bijdragers; men spreekt van 70 miljard. In principe had men nu een begroting kunnen maken die 70 miljard lager lag, maar zo redeneren de Euro-verkwisters niet. De Europese Commissie wil nl het totaalbedrag voor die 7 jaar ongewijzigd laten, waardoor men dus 70 miljard extra zal moeten vinden. Oostenrijk, Zweden, Denemarken en Nederland zijn het echter daarmee niet eens. Zij zijn al grote bijdragers en willen eerder besparen, iets wat de E.U. aan de lidstaten vraagt maar zelf blijkbaar niet wil doen. Voor België, h et land met de grootste staatsschuld na Griekenland en Italië, blijkt geld geen probleem...
Ten titel van info: de Europese begroting bedraagt ± één procent van de welvaart binnen de E.U. Een deel daarvan vloeit terug naar de lidstaten, o.m. voor de landbouw. Daarin wil men nu besparen, maar als straks onze landbouwproducten te duur worden, gaan we ze invoeren van elders zonder waarschijnlijk de nodige garanties op kwaliteit en veiligheid. Dat terwijl er m.i. nog meer dan genoeg kan bespaard worden op de werking van de diverse instellingen. Denk maar aan de maandelijkse verhuis van het hele E.U.-parlement van Brussel naar Straatsburg en terug. Of aan de inkomsten en onkostenvergoedingen van het leger Eiro-parlementariërs, waarvan het gros lui zijn die men in de nationale politiek liever kwijt was of overbodig waren geworden. Weggepromoveerd. .
Op de Europese top werd tenslotte geen akkoord gevonden, zodat die over een paar weken een vervolg krijgt. Uitzonderlijk is dat niet. Op de vorige top i.v.m. de 7-jarige Begroting, in 2013, heeft men ook twee top-vergaderingen nodig gehad.
---
En dan nog dit.
Men herinnert zich waarschijnlijk nog de uitspraak van Jan Hesp dat een gezin van asielzoekers, waarvan de aanvraag tot verblijf na 5 jaar werd goedgekeurd, voor de hele periode waarop ze nog niet was aanvaard, een achterstallig bedrag kreeg uitgekeerd waarmee ze hier (misschien) een huis kon kopen. Grote heisa erover vanwege de oppositie. Die wet werd ondertussen aangepast, waardoor eventuele achterstallige bedragen voortaan pas gaan tellen vanaf de dag van de wettelijke goedkeuring. Wat niet meer dan logisch is.
Hoe het nu verder met de federale Belgische politiek moet, is mij een raadsel. Geen redelijk mens kan geloven dat Dewael en Laruelle de problemen tijdens de krokusvakantie gaan oplossen. Zoals ik al halvelings schreef in mijn blog van gisteren, is het gewoon temporiseren, tijd winnen, zeker nu de oplossing uit de blauwe hoek zou moeten komen, terwijl de Vlaamse liberalen zelf waarschijnlijk niets zullen beslissen vóór hun voorzittersverkiezingen, ergens in maart, achter de rug zijn.
Zeker nadat ‘Magnjet’ de stommiteit gedaan had uitgehaald om juist de opdrachthouder van enige partij die het verschil kon maken – CD&V – te kleineren, waardoor deelnemen voor de tsjeven politieke harakiri zou betekenen. Als men er van uitgaat dat CD&V inderdaad zal bedanken voor het avontuur, dan is het uitgesloten dat er een nieuwe federale regering komt, want dan zitten de drie grootste Vlaamse partijen – VB, N-VA en CD&V - allemaal in de oppositie. Dat, terwijl Vlaanderen 60% van de Belgische bevolking telt, 70% van de Belgische economie omvat en meer dan 80% van de export.
Blijft dan over: nieuwe verkiezingen, al zullen ook die geen garantie zijn om de problemen van dit onmogelijke land op te lossen via de oude rituelen. Wat er zal overblijven is een staat met vier gewesten die in de eigen regio de klus best kunnen klaren en alleen nog dienen overeen te komen wat ze straks nog samen zullen willen en/of kunnen doen. Heikele punten daarbij zullen de verdeling zijn van de staatsschuld en de afbouw van de transfers. Zoals de PS en Co (buiten de MR zijn alle andere Waalse partijen links) het zien, lijkt het er eerder op dat zij rekenen op fase drie : een verdeling van de winst in geval van faillissement!*
*Dit laatste zinnetje is een deel van een toepasselijk mopje, dat zegt dat fase één de moeilijkheden zijn van de ontwikkeling, fase twee de ontwikkeling van de moeilijkheden en fase drie de verdeling van de winst in geval van faillissement.
Het begint zo’n beetje eentonig te worden, nu Flup de Laatste nog maar eens twee ‘opdrachthouders’ heeft aangesteld, steeds volgens hetzelfde afgezaagde procedé, de nummers 9 en 10. Doet me denken aan die tien kleine negertjes van Agatha Christie. De ‘gelukkigen’ zijn deze keer twee liberalen: belgicist Patrick Dewael en Sabine Laruelle (MR), respectievelijk voorzitter van de Kamer en de Senaat. Hun opdracht is in de eerste plaats tijd winnen, ook al omdat de krokusvakantie eraan komt en e.e.a. betekent dat de voorlopig laatste twee pas weer op het paleis verwacht worden op maandag 9 maart.
Wie tijdens de tweede convocatie van de partijvoorzitters bij de koning de hoofdvogel afschoot, was onze vriend Magnjet, die ijskoud aan de persmeute buiten het paleis vertelde dat hij een bruggenbouwer is, iemand die verbindt en altijd bereid blijft tot praten. Als er ooit één voorbeeld moet gegeven worden bij de uitdrukking ‘Luister naar mijn woorden, maar zie niet naar mijn daden’, dan is het de huidige voorzitter van de PS. Wat een huichelaar, die al tot tweemaal toe elke samenwerking met Vlaanderens grootste partij heeft afgewezen en daarbij de vorige koninklijke opdrachthouder zwaar beledigde.
Men mag m.i. ook wel eens ophouden met het gebruik van dat werkwoord ‘verbinden’, dat te pas en te onpas wordt misbruikt in de aan de gang zijnde discussies. Het betekent tegenwoordig niets anders dan dat men geen andere oplossing voor enige doorbraak heeft.
Kortom, met de aanstelling van een zoveelste duo traditionele bricoleurs toont men duidelijk aan dat men niet bereid is eens ‘out of the box’ te denken en met iets structureel nieuws af te komen, maar steeds blijft geloven in een systeem dat al vier verkiezingen heeft gezorgd voor maandenlange politieke stilstand en dat als geen ander aantoont dat dit België niet werkt.
Vandaag nog enkele partijvoorzitters zien en dan mag onze Flup weer eens zeggen wat ‘zijn’ volgende zet zal zijn. Die ‘zijn’ staat tussen haakjes omdat ik niet geloof dat hij dat zelf allemaal bekokstooft, maar eerder aan zijn raadgevers laat, al heeft die Houssiau, vriend van Geens, zich al eens ferm misrekend door die als opdrachthouder naar voor te schuiven, terwijl zowat de hele politieke wereld dacht dat het De Wever ging worden. Die laatste zal er niet rouwig om zijn dat men hem heeft overgeslagen. Zelfs mocht hij straks toch nog een opdracht krijgen, zal het hem niet moeilijk zijn Sire nog eens te herhalen dat diens land niet meer werkt.
Ondertussen heeft ook ‘Magnjet’ de boter gegeten, door zijn onbesuisd optreden t.o.v. CD&V, de enige Vlaamse partij die nog overtuigd moest worden om met hem mee te doen. Of die andere Vlaamse partij, Open VLD, er nog veel zin in zal hebben, zal eerder afhangen van wie er straks voorzitter wordt. Rond dezelfde tijd, einde maart, verwacht men ook de nieuwste peiling van Het Laatste Nieuws, Le Soir en RTL, die doorgaans aanzien wordt als de meest betrouwbare.
De Wever, die ook niet van gisteren is, heeft tussendoor de gelegenheid te baat genomen om in Terzake te stellen dat het afbetalen van staatsschuld én het gat in de begroting ook niet meteen volledig door een volgende federale regering dient te gebeuren. 2024 wordt dan ook waarschijnlijk hét jaar waarop e.e.a. in dit land echt structureel zal moeten veranderen. Dit kan door de Grondwet aan te passen waarvoor normaal echter een twee-derde meerderheid moet zijn in het federaal parlement. Zolang dat niet lukt, zouden de partijen die het wél willen best eens met de ontgrendelingsspecialisten Vuye en Wouters gaan praten, zoals ik al eens suggereerde in mijn blog van 16 dezer (‘V&W niet vergeten!’) en gebruik maken van de klassieke Belgische achterpoortjes en uitzonderingen die gerealiseerd kunnen worden met een gewone meerderheid.
N.a.v. de weigering van Magnette (‘Magnjet’: goed gevonden hashtag van Crevits) en het voorstel van De Wever om een Vlaams front te vormen, was er meteen de halvelings verwachte njet van blauw Gwendolientje en de even tsjeefse reactie van nieuwbakken CD&V-voorzitter Coens. Die laatste wil wel geen nieuwe federale regering zonder N-VA, maar kan evenmin als zijn voorgangers meteen een duidelijk antwoord geven. Voor Vlaanderen is het maar best dat er nieuwe verkiezingen komen, waarna de Vlaamsnationalisten de traditionele partijen helemaal niet meer nodig zullen hebben. Als die verkiezingen er zouden komen, zullen we weer enkele maanden verder zijn en hopelijk weten wie de nieuwe voorzitter van de Open VLD zal zijn. De partij is aan vernieuwing toe en kan – als dat zou lukken - er alleen maar beter van worden.
Ondertussen heeft het Rekenhof zijn jaarlijkse inkomensaangifte gepubliceerd, waarbij politici, kabinetsmedewerkers en ambtenaren nu voor het eerst niet alleen hun mandaten, maar ook hun inkomsten moesten opgeven. Dat blijkt één grote puinhoop te zijn geworden, waarbij heel wat van die doodwerkers hun aangifte niet eens correct bleken te kunnen invullen. Zelfs een gewezen minister van Begroting, zoals een Vande Lala, bleek er een nul teveel in te hebben staan. En zo’n mensen moeten dan beslissen over inkomsten van anderen! Nog zo iets: men spreekt dan steeds over wat die lui ‘verdienen’. Beter zou zijn te zeggen wat ze ‘krijgen’, want heel wat van hen verdienen het echt niet (dat geldt trouwens ook voor het koningshuis).
Enfin, ik ga er me niet teveel meer aan ergeren, want het zal een nest blijven waarin de kat haar jongen niet zal terugvinden. Wel één opmerkelijk gegeven: de politicus met de meeste renderende mandaten is de heer Karel De Gucht, de man die met de regelmaat van een klok zijn kritiek blijft spuien over andermans zaken en bv recent nog kwam vertellen dat de kiezer de schuldige was van de totstandkoming van de huidige Belgische malaise waaraan hij zelf enkele decennia ijverig aan heeft meegewerkt en nog steeds ijverig zijn zakken blijft vullen!
Dat de procedure om een Belgische federale regering te vormen niet meer lukt, zal nu wel stilletjes aan voor iedereen duidelijk zijn. Hoe men het ook zal draaien en keren, met of zonder het ‘initiatief’ van een koning, het werkt niet meer en is ook niet meer van deze tijd. Het is in de eerste plaats een nederlaag voor de particratie die het politiek leven in dit land steeds heeft kunnen regelen en daartoe niet meer in staat is, mede omdat men de opkomende nieuwe partijen de kans niet geeft mee te doen en de traditionele partijen er niet meer in slagen samen nog een meerderheid te vormen..
De tijd dat de Franstaligen steevast weigerden over staatshervorming en vooral confederalisme nog maar te spreken, laat staan onderhandelen, mag wel eens tot het verleden behoren. Zoals ik reeds schreef in mijn blog van 3 dezer (‘Uit onverwachte hoek’) zijn er nu ook in Wallonië mensen – en niet de minsten – die het daarover akkoord geraken. Denk maar aan die eerder linkse denktank ‘Institut Jules Destrée’, maar ook aan politici van CdH en MR (met uitzondering van unitarist Bouchez), zodat het niet meer alleen een Vlaamse verzuchting zal zijn..
Zoals directeur Destatte van dat instituut al voorstelde, zou men kunnen vertrekken voor de oprichting van een confederaal België dat zou bestaan uit vier evenwaardige regio’s Vlaanderen, Wallonië en Brussel, plus dat van de Oostkantons. Elke regio krijgt de ruimst mogelijke bevoegdheden en alleen dat wat de regio’s overstijgt (Defensie, Veiligheid, Buitenlandse Zaken bv) zal nog beheerd worden door een Belgische rompregering met een handvol ministers. Dat is geen exclusieve nieuwigheid, want het bestaat reeds in Zwitserland, dat er niet minder welvarend door geworden is. Daar zullen wel enkele kanttekeningen bij horen, zoals een verplichte tweetaligheid voor het Brussels gewest en een oplossing voor de Oostkantonners die daar zelf voor zullen mogen kiezen: zelfstandigheid, e.o.a. samenwerking met Wallonië of bv – waarom niet? – een samengaan met het Groothertogdom Luxemburg.
Het is alleen nog afwachten welke partij de moed zal hebben die eerste stap te zetten. Want als dit land wil overleven, zal het e.o.a. vorm van confederalisme moeten aannemen. ‘La Belgique sera confédérale ou elle ne le sera pas’ om de franskiljon Raymond Colleye te parafraseren, die in 1915 zei: ‘La Belgique sera latine ou elle ne sera pas’.*
*Die uitspraak wordt soms verkeerdelijk toegeschreven aan kardinaal Mercier of aan Charles Rogier, een van de grondleggers van een land dat men niet meer zou uitvinden mocht het nu niet bestaan. Al waren beide heren het waarschijnlijk wel eens met het strandpunt van die Colleye.
Na de zoveelste botte uitval van Magnette was het voor iedereen duidelijk dat Koen Geens geen kant meer op kon. Het verschil met het duo Coens/Bouchez was wel, dat deze twee voortijdig de bons kregen maar dat Geens er, eveneens voortijdig, zelf de brui aan gaf. Voor zover zijn opdracht al geen mission impossible was, was het klaar dat, na de zoveelste scherpe uitval van Magnette in de media, Geens er niets meer van terecht kon brengen.
De koning gaat nu maandag nog maar eens met de partijvoorzitters praten, maar in feite zal dat niets opleveren en zullen ook nieuwe verkiezingen daar weinig of niets aan veranderen. Als de laatste peilingen een beetje kloppen, is de kans groot dat de Vlaamsnationalisten dan in Vlaanderen een meerderheid zullen behalen, met het VB op kop en is de kans nihil dat Magnette, die nu al niet met de N-VA wil praten, dat straks zal doen met het VB.
Als men wil dat dit land blijft bestaan, moet het vormen van een federale regering op een andere manier gebeuren, maar dan een radicaal andere manier. Ondertussen draait het leven hier wel verder alsof er niets gebeurd is. E.e.a. heeft te maken met het feit dat de gewestelijke deelregeringen wél werken in zover ze ervoor bevoegdheden hebben. Het komt er dan ook op aan, zolang er geen nieuwe volwaardige federale regering is, dat de bevoegdheden voor de regio’s worden uitgebreid. Dat hoeft niet altijd volgens de Grondwet te verlopen.
Men zou onze Vlaamse volksvertegenwoordigers, van alle partijen, best eens de raad geven het boek ‘Sleutels tot Ontgrendeling’ van Vuye & Wouters, aan te schaffen. Daarin kunnen ze o.m. vinden welke artikels er geen grondwetswijziging nodig hebben en dus nu al kunnen worden aangepast. Voorbeelden zijn o.m. de taalparitaire samenstelling van de ministerraad en andere organen, de procedure tot herziening van de Grondwet e.d. In hun ‘Ontgrendelboek’ geven Vuye en Wouters tips om deze struikelblokken te ontwijken. Vergeten we niet dat Vuye een grondwetspecialist is die doceert in Wallonië. Zo’n mensen zouden door Vlaanderen moeten gekoesterd worden, want we zullen die straks meer dan nodig hebben. In het slechtste geval zouden de Vlaamse partijen de steun van V&W, zoals ze ook genoemd worden, kunnen gebruiken als stok achter de deur.
Annegret Kramp-Karrenbauer (AKK), de gedoodverfde opvolgster van Merkel en waarover ik het nog had in mijn blog van 9 dezer (‘Rechts in opmars’) heeft ondertussen de eer aan zichzelf gehouden en aangekondigd dat ze aftreedt als voorzitter van de Duitse christendemocraten (CDU). Meer nog, ze zal ook geen kandidate meer zijn om Merkel volgend jaar eventueel op te volgen als Bundeskanzlerin. De reden van de aftocht is, dat ze zelf besefte dat ze de partij niet meer onder controle had, zeker na de verkiezingen in Thüringen, waarin de plaatselijke CDU een liberaal tot nieuwe minister-president van de deelstaat hielp verkiezen, samen met het uiterst rechtse Alternative für Deutschland (AfD) en weigerde van mening te veranderen, iets wat AKK wou.
E.e.a. betekent dat de CDU waarschijnlijk meer naar rechts zal moeten overhellen. De grootste kritiek die AKK in de partij kreeg was nl dat ze te weinig deed om het eerder linkse profiel dat de partij sinds Merkel gekregen had, niet kon ombuigen. De socialistische SPD, waarmee Merkel een zoveelste ‘Große Koalition’ gevormd had, werkt evenmin. Ook daar nam de voorzitster, een zekere Andrea Nahles, ontslag. ‘Sie schaffen es nicht mehr’.
Namen die circuleren van kandidaten die AKK zouden kunnen opvolgen - Merz, Spahn, Lascher - zeggen ons misschien niet veel, maar klinken in elk geval een beetje gemakkelijker dan Annegret Kramp-Karrenbauer en daar zullen de media niet rouwig om zijn. Het zijn echter allemaal mensen die de partij weer meer naar rechts willen sturen en het niet eens zijn met Merkel die bij een volgende verkiezing eerder een samengaan met die Grünen vooropstaat. Dit zou niet alleen een slechte zaak zijn voor Duitsland, maar ook voor de E.U. (i.v.m.immigratie en inburgering) en de buurlanden, België inbegrepen, die hun economisch wagentje aan de Duitse locomotief hebben hangen.
---
P.S.
Over het verwachte mislukken van Koen Geens als koninklijk opdrachthouder ontbreken mij voorlopig op vrijdagavond nog teveel gegevens, reden waarom ik daar morgen op terug zal komen.
Volgens de laatste gegevens van de Nationale Bank (NBB) groeide de Vlaamse economie in 2018 ‘weer’ sneller dan de Waalse. Dat ‘weer’ staat bij mij tussen haakjes, want dat is al enkele decennia de normale gang van zaken. Alleen in 2017 groeide de Waalse economie iets sneller dan de Vlaamse en daarom had men gehoopt dat onze zuiderburen eindelijk zouden vertrokken zijn om Vlaanderen in te halen. Ondanks al hun Marshall plannen niet, dus. Het wordt nog bedenkelijker voor onze Waaltjes als men weet dat die groei in 2017 grotendeels te danken was aan de forse groei van hun farmaceutische sector. Met de huidige problemen van herstructurering bij GSK ziet het er niet naar uit dat ze zich gaan herpakken. Een tweede reden was de taxshift, die ook in Wallonië gezorgd heeft voor extra werkgelegenheid. En zeggen dat Magnette uitgerekend nu tegen die taxshift oppositie voert. Het lijkt er steeds meer op dat de PS liever heeft dat men in Wallonië niét werkt!
Niet alleen de economische groei, maar ook de jobcreatie groeide in 2018 in Vlaanderen meer dan in Wallonië. Vlaanderen was daardoor in dat jaar goed voor 72% van dc jobcreatie in België.
En over de export zullen we maar zwijgen, zeker? Dat is – zoals ik recentelijk nog schreef – 83%. Vlaanderen heeft momenteel ook een begrotingstekort. Dat is echter uitzonderlijk en dat zou in 2021 moeten zijn weggewerkt. Wallonië spreekt van 2024 en de kans is groot dat die dan nog wel enkele keren zal worden uitgesteld. De Waalse schuld bedraagt nu al meer dan 21 miljard euro en zou tegen 2024 wel eens kunnen stijgen tot meer dan 32 miljard, gewoon omdat men er daar niets aan doet en –officieel – rekent op België, goed wetend dat het straks Vlaanderen – in werkelijkheid - weer zal zijn die het zal mogen betalen.
Wanneer gaat dat eens ophouden?
---
En dan nog dit.
Zopas sloot de E.U. een handelsakkoord met Vietnam. Enige kritiek gehoord uit Wallonië, zoals recentelijk nog tegen het akkoord met die Zuid-Amerikaanse landen? (Mijn blog van 7 dezer: ’De dommocraten’). Of gebeurt dat nu niet omdat Vietnam nog door communisten wordt beheerd?
N.a.v. een pleidooi door federaal procureur Fréderic van Leeuw om het terreurproces over de aanslagen in Brussel en Zaventem van 22 maart 2016. niet voor assisen te brengen, is er een hele politieke discussie ontstaan om het Grondwetsartikel 150 daarover aan te passen. Er is daarvoor echter een 2/3 parlementaire meerderheid nodig en dat ligt gevoelig in dit land van wettelijke achterpoortjes en uitzonderingen. Het zou dan ook beter zijn dat artikel volledig af te schaffen en dergelijke procedures te laten verlopen voor de correctionele rechtbank.
Aanleiding voor deze démarche is het feit dat zo’n megaproces onmogelijk kan plaatsvinden in het verouderde en kaduke Justitiepaleis in Brussel. Men wil het nu doen in de leegstaande gebouwen van de NATO in Evere. Die moeten dan wel tegen 1 juni van dit jaar aangepast worden en dat zal niet niks zijn. Men zou ze moeten ombouwen tot een gerechtszaal met drie zalen – een zittingszaal en twee zalen voor de slachtoffers – plus nog eens drie zalen extra voor het publiek, een cellencomplex en God weet wat nog. Kostprijs: ettelijke miljoenen, terwijl niemand weet wat men er daarna nog mee zou aanvangen. En daar houdt het zelfs niet bij op.
Dat proces zou wel eens negen maanden kunnen duren en de juryleden zouden duizenden vragen te beantwoorden krijgen. Hoe gaat men dat regelen met een jury bestaande uit mensen die ergens ook hun eigen werk daarvoor moeten laten staan. Bij het proces Nemouche, de terrorist die vier mensen doodschoot in het Joodse museum, zijn er in zes weken zeven juryleden die afgehaakt hebben. Kortom, dit wordt één grote puinhoop à la belge.
Als gevolg van e.e.a. heeft de N-VA nu voorgesteld Assisen helemaal af te schaffen. Alhoewel daarvoor geen nieuwe federale regering nodig heeft (2/3 meerderheid in het parlement volstaat) kan men zich wel afvragen of dat zal lukken In Vlaanderen zijn de centrumrechtse partijen daarvoor al grotendeels gewonnen, de linkse en Waalse partijen blijven hameren op preventie, alhoewel de geschiedenis geleerd heeft dat het niets uithaalt bij would-be terroristen.
Bij de verkiezingen in Ierland hebben de nationalisten van Sinn Fein een kwart van de stemmen behaald. Al hun kandidaten werden verkozen. Hadden ze er meer gehad dan waren die ook verkozen geworden. E.e.a. maakte dat de partij wel de meeste stemmen kreeg, maar niet de meeste zetels*. Sinn Fein was de politieke arm van de IRA, de Ierse verzetsbeweging die voor eengemaakt Ierland vocht, maar nu – twintig jaar later – wel de kans heeft gekregen mee aan politiek te doen. Voorzitster van de partij is ene Mary Lou McDonald, de opvolgster van de meer bekende Gerry Adams. Of ze erin zal slagen mee in de nieuwe regering te komen blijft wel twijfelachtig, want ook daar is een soort cordon sanitair, al is dat eerder te verstaan na de bloedige burgeroorlog die pas 20 jaar achter ons ligt. Altijd nog aanneembaarder dan wat hier met het VB gebeurt dat 75 jaar na WO II nog steeds beschuldigd wordt van zaken waar het als partij niets mee te maken had.
Opmerkelijk daar in Ierland is ook dat Sinn Fein een linkse partij is die vecht voor de eenmaking van het eiland, net zoals dat in Catalonië (gedeeltelijk) gebeurt voor de onafhankelijkheid van de regio. Onze linkse politieke partijen kunnen er nog veel van leren.
*Doet me denken aan de gemeentelijke verkiezingen in Kasterlee in oktober 2018, toen er op de VB-lijst maar één naam stond en de partij genoeg stemmen behaalde om een tweede zetel in de wacht te slepen. Als gevolg daarvan behield CD&V met één zetel overschot de meerderheid, anders was ze die kwijt geweest...
Zoals ik reeds vermoedde in mijn blog van gisteren, heeft ook Koen Geens bij de koning een week uitstel gekregen, wat betekent dat er helemaal nog niets beslist is en de kans dat het nog zal gebeuren even klein blijft. Het enige positieve, wat ik gisteren ook reeds aankaartte, is dat er niets gelekt wordt. Ondertussen is er echter ook een fikse rel ontstaan tussen PS en MR over de eis van Magnette dat de taxshift - die tot stand kwam onder de regering van de Waalse liberaal Michel – moet herbekeken worden.
Geens is niet de eerste de beste, ambitieus en intelligent, maar ook wat ijdel en door dat laatste te verleiden tot toegevingen als men ook hem - net zoals Gwendolientje - de federale premierpost voorspiegelt. Als het er op aankomt, is ook hij een man zonder veel scrupules die niet zal aarzelen zijn CD&V de nodige bochten te laten maken als het hem goed uitkomt, desnoods met een regering zonder meerderheid in Vlaanderen. Iets wat Gwendolientje bij haar Open VLD niet lukte.
Tenslotte nog even in herinnering brengen wat Geens in de nieuwsuitzending van 6 december 2019 (Sinterklaasdag!) verklaarde: ‘CD&V gaat alleen in een regering als daar ook een staatshervorming aan gekoppeld is’. Om even te onthouden.
---
En dan nog dit:
Met de regelmaat van een klok hoort men verhalen over mensen die geld kwijt spelen op het Internet. Af en toe zijn er die zelf op radio en Tv komen vertellen hoe dom ze geweest zijn. De criminelen hebben ondertussen al lang gesnapt dat ze via het Internet een nieuwe bron van inkomsten hebben aangeboord en maken daar handig gebruik van. Na Facebook en Twitter blijken ze nu ook Whatsapp ontdekt te hebben.
Als alles een beetje normaal verloopt, zou Koen Geens deze middag zijn rapport uitbrengen bij Flup de Laatste. Over dat rapport is er deze keer helemaal niets uitgelekt, tenzij dat er al geruchten dat hij uitstel zou krijgen. Misschien wel tot Sint Juttemis want m.i. komt het niet meer goed en gaan we naar nieuwe verkiezingen, die ook niets gaan oplossen als er daarna niet wordt overgestapt op een nieuwe manier van Belgische federale regeringsvorming, eventueel via de bestaande gewestelijke coalities..
Wat de opdracht van Geens nog bedenkelijker maakt is, dat Flup hem die gegeven heeft zonder de partij erbij te betrekken en zonder dat Geens zijn partij daarover had ingericht. Hij heeft er zich daarna wel voor verontschuldigd en dan van de partij de opdracht gekregen alleen te gaan voor paars-geel en geen van de andere reeds uitgemolken coalities. Ik betrouw de man voor geen haar en – zoals ik al eens schreef - zou er wel eens een Gwendolientjes effect in kunnen meespelen.
---
En dan nog dit:
De naam van de storm die dit weekeinde West- en Noord-Europa teisterde wordt door alle media die ik gehoord heb beschreven als ‘Ciara’, maar uitgesproken als ‘kiara’. Daarbij klopt iets niet. In geen enkele Europese taal met Romeinse letters wordt een ‘c’ gevolgd door een ‘i’ (of door een ‘e’) als ‘k’ uitgesproken.
Doet me denken aan de Spaanse ‘ll’, die door de Spanjaarden zelf als ‘lj’ wordt uitgesproken, maar door alle VRT-commentatoren, als ‘j’, zoals de Fransen dat doen. Dus ‘Sevija’ i.pl.v. ‘Sevilja’. Raar genoeg spreken ze bv het woord ‘paella’ wél op zijn Spaans uit (‘Paëlja’) en zijn ze dus niet consequent met zichzelf.
---
Sterk is ook het feit dat blijkt dat zelfs sommige overheden in dit land nog steeds met Windows 7 werken, daar waar Microsoft reeds een jaar geleden waarschuwde (ook via het PC-scherm) dat er na 14 januari van dit jaar voor Windows 7 geen garantie op veiligheid meer zou zijn van hunnentwege en gebruikers er best aan deden hun PC een upgrade te laten geven naar Windows 10. Zo’n upgrade kost dooreen genomen 120 euro, maar het slachtoffer worden van een cyberaanval kan er een veelvoud van zijn.
Grote heisa in de Duitse deelstaat Thüringen in het vroegere DDR, waar tot aan de laatste verkiezingen een linkse meerderheid regeerde (de ex-communisten van ‘Die Linke’, de socialisten van de SPD en de groenen). Die verloor nu haar meerderheid en er werd een liberaal verkozen tot nieuwe minister-president van de deelstaat. Dat gebeurde niet alleen met de stemmen van de liberalen, maar ook die van de christelijke CDU en het uiterst rechtse AfD (Alternative für Deutschland).
Officieel bestaat er in Duitsland geen cordon sanitair, tenminste niet ondertekend op papier zoals bij ons. Zo dom zijn ze daar nu ook weer niet. In de praktijk maakte het tot nu toe echter weinig uit en zeker het feit dat de CDU, de partij van Merkel – tegen Mutti’s zin in - met de zgz neonazi’s in Thüringen mee stemde, zette veel kwaad bloed in het Berlijnse hoofdkwartier van de christendemocraten, waar het al langer rommelt. E.e.a. is het gevolg van het feit dat Merkel besloten heeft zich de volgende keer niet meer kandidaat te stellen voor het ambt van kanselier en alleen nog een beetje Krisekanzler speelt, terwijl ze haar plaats als voorzitter van de partij reeds heeft afgestaan aan een dame met de onmogelijke naam Annegret Kramp-Karrenbauer. AKK zoals ze in de wandelgang genoemd wordt, heeft er sindsdien nog niet veel van terecht gebracht en de affaire in Thüringen zal het alleen maar erger maken.
Ondertussen is het duidelijk dat de rechtse partijen overal in Europa in opmars zijn. We hebben het al meegemaakt in Oostenrijk en Italië, zij het met ups en downs en met ons eigen Vlaams Belang, voor wie we alleen maar kunnen hopen, dat er nieuwe federale verkiezingen komen, zodat ook bij ons een ommekeer mogelijk wordt, waarbij ten minste de staatsstructuur van dit land zal moeten veranderen wil men het bestuurbaar houden.
Joachim Coens, kersverse CD&V-voorzitter, pleit – nu hij weer met beide voeten op de grond zou moeten staan – voor een federale afspiegelingsregering. Dat doet hij dan, nadat hij zes weken de kans gemist heeft hetzelfde voorstel te doen toen hij nog koninklijk informateur was. Zou hij dan toch niets te zeggen hebben gehad in het duo met die Bouchez?
Even erbij vertellen dat het idee van een federale afspiegelingsregering niets nieuw is. Ik heb er zelf al een blog aan besteed op 2 januari van dit jaar, waarin ik vertelde dat dit o.m. ook een voorstel was van econoom Geert Noels. Zo’n regering zou gevormd worden door een meerderheid in elk gewest (de huidige politieke coalities) en worden samengevoegd in een federale bestuursploeg. Zoals ik ook in mijn blog van 02.01.2020 al stelde, zullen we dan de facto zijn aanbeland bij een confederale regering, iets waartegen Wallonië zich steeds verzet heeft, net zoals ze zich blijft verzetten tegen internationale handelsverdragen.
---
Of het al niet erg genoeg was dat de PS en Ecolo weigeren in één federale regering te zitten met de N-VA, heeft Paul Magnette er nog een schepje bovenop gedaan. Nu eist hij ook dat er eerst een doorlichting komt van de taxshift die de regering Michel had doorgevoerd en die, volgens hem, de staat miljarden heeft gekost. Dat laatste wordt tegengesproken door o.m. Peter De Roover en Johan Van Overtveldt, die –volgens de commentaren erover in o.m. De Tijd - gelijk zouden hebben. Nu, of die Magnette gelijk krijgt of niet, het zoveelste njet van de pseudocommunist zal het vormen van een volgende federale regering nog verder op de lange baan schuiven en waarschijnlijk onmogelijk maken.
Dat Donald Trump in het impeachment proces zou vrijgesproken worden, wist elke hond met een hoed op al van het moment dat het bekend werd dat men daarvoor twee derde van de stemmen nodig had in een senaat waar de republikeinen de meerderheid uitmaakten. Dat de democraten er toch mee doorgingen, was een blunder van formaat. Of men nu vóór of tegen Trump is maakt daarbij weinig uit. Het was gewoon zonde van alle verloren tijd, energie en geld en het zal de democraten geen goed doen in uitgerekend een verkiezingsjaar. Heel dat impeachment gedoe is trouwens niet de enige stommiteit die de partij van Bernie Sanders gemaakt heeft. Ook de manier waarop de voorverkiezing bij de democraten in Iowa verlopen is leek werk van een bende klungelende amateurs die al op een mirakel moeten hopen om straks in die verkiezingen nog een kans te maken.
Als Sanders al een kans had om president van de States te kunnen worden, dan was dat bij de vorige verkiezingen als hij toen in de voorrondes had kunnen winnen van Hillary Clinton. Nu, vier jaar later en bijna tachtig, zal het niet meer lukken.
---
Het Waals parlement heeft unaniem een motie aangenomen tegen het handelsakkoord tussen de E.U. en de Mercosur-landen (Argentinië, Brazilië, Paraguay en Uruguay). Hiermee krijgen we een herhaling van wat eerder al eens gebeurd is met het handelsakkoord tussen de E.U. en Canada (waar Wallonië tenslotte toch is bijgedraaid). De officiële reden is, dat die Zuid-Amerikaanse landen het niet zo nauw zouden nemen met de klimaatovereenkomsten. De echte reden is, net zoals bij het akkoord met Canada, dat het Wallonië geen barst kan schelen omdat het zelf bijna niets uitvoert. De Belgische export is voor meer dan 80% een Vlaamse aangelegenheid en voor zo’n 10% een Brusselse.
En dan maar janken als een Britse farmareus zoals Glaxosmithkline (GSK), met drie vestigingen en meer dan 9.000 werknemers in datzelfde Wallonië, zo’n 10% van haar kaderleden en bedienden laat afvloeien, waarbij het niet uitgesloten is dat er nog een tweede golf van afdankingen komt, maar dan bij de arbeiders. Een GSK dat het ook moet hebben van de export...
Wie wil er straks nog investeren in een achterland dat export-vijandig is en alleen denkt te kunnen blijven overleven dank zijn miljardentransfers van een ander gewest dat daar alleen maar stank voor dank voor blijft krijgen?
Ondanks het feit dat de Franstaligen in dit land een minderheid zijn, hebben ze een regering meer dan de Vlamingen, nl die van de Franse Gemeenschap, die zich zou moeten bezig houden met allerlei noden i.v.m. de zgz ‘francéité’ in Brussel en Wallonië. De Vlamingen in Brussel hebben zoiets niet. Sinds enkele jaren hebben de francofonen de naam van hun instelling gewijzigd in ‘la Fédération Wallonië-Bruxelles’, alsof de Vlamingen in Brussel niets meer te zoeken hebben. Het is iets wat eenzijdig gebeurd is en feitelijk onwettig, daar deze naam niet erkend wordt door de Belgische Grondwet. Er wordt zelfs tegen geprotesteerd vanuit de Waalse politieke denktank ‘Institut Jules Destrée’, zoals ik reeds meldde in mijn blog van 3 dezer (’Uit onverwachte hoek’).
Zopas kwam die Fédération nog eens in het nieuws, nadat hun minister-president, Pierre-Yves Jeholet (MR, de partij van ex-informateur Bouchez, die terug naar het unitaire Belgique à papa wil) in de Brexit een grote kans ziet om van het Frans weer de belangrijkste taal van Europa te maken. Letterlijk te gek voor woorden, maar die lui menen dat. Zij denken nog altijd dat het Frans een superieure taal is, wat een van de redenen is waarom ze meestal geen andere taal spreken of verstaan. Zelfs in een Europa zonder de U.K. kiest een grote meerderheid van de Europeanen (± 70%) voor het Engels als tweede taal, de zgn ‘lingua franca’, iets wat ze ook is in de rest van de wereld. Verder betekent Europa ook steeds minder in een steeds kleiner wordende wereld, waardoor ook de invloed van haar talen, Frans inbegrepen, kleiner wordt.
In het jaarlijks verslag van de OESO, de internationale koepel van geïndustrialiseerde landen is er nogmaals op gewezen dat dit land boven zijn stand leeft. Zoals ook de vorige jaren heeft de denktank het wel altijd over Belgische cijfers en niet over de grote verschillen die er in dit land heersen. Er zijn nogal wat punten die kunnen verbeterd worden, de vraag blijft altijd wat dat voor Vlaanderen betekent en wat voor de andere gewesten.
Zo is er de productiviteit van de werkenden die – volgens de OESO – in België nog wel stijgt, maar minder snel dan de in ons omliggende landen. De grote groep vijftigplussers en migranten die geen job heeft. De tijd die werknemers verliezen in de file naar hun werk. Kortom, volgens de OESO is België een land dat niet werkt en waar niet genoeg gewerkt wordt. Dat zal wel kloppen als geheel, maar niet wanneer men de cijfers zou splitsen volgens de gewesten.
Bij de E.U. begint men zich ondertussen toch zorgen te maken over de Belgische Begroting die nog steeds niet is afgewerkt, laat staan ingediend. Dat zou trouwens nog wel even kunnen duren nu de koning, waarschijnlijk op aandringen van zijn entourage, zich met de mogelijke federale regeringsvorming is gaan bemoeien. De aanstelling van Koen Geens, waarvan niemand op de hoogte was, zelfs hijzelf niet vóór hij het paleis binnen reed, is een sterk staaltje van politieke wanhoop. In Nederland moeit de koning zich daar niet meer mee. Het wordt hoog tijd dat dat hier ook gebeurt. Of dat men dat koningshuis meer beter afschaft vóór er ongelukken gebeuren.
In de Zevende Dag* verklaarde Joachim Coens dat hij er alle vertrouwen in heeft dat Koen Geens erin zal slagen een nieuwe federale regering op de been te brengen, dank zij’ de stevige basis’ die hij en zijn flamboyant maatje ervoor gelegd hebben. Die basis was zo stevig dat beide heren niet eens de kans kregen ermee verder te gaan, maar voortijdig mochten ‘beschikken’, zoals dat in Wetstraat jargon heet. De kans bestaat dat die Coens dat zelf nog gelooft ook. Toen hij, na het opzeggen van zijn informatieopdracht, het koninklijk paleis verliet, een tijdje eerder dat baardman Bouchez, iets waarover geen uitleg werd gegeven, zag hij er nochtans alles behalve vrolijk uit en had hij de aanwezige persmeute niets te vertellen. Als kersverse partijvoorzitter zonder enige overleg uw plaats moeten afstaan aan een partijgenoot, lijkt me ook niet zo motiverend.
De nieuwe voorzitter van CD&V ziet er al niet veel beter uit dan zijn voorganger, die er als Vlaams minister al even weinig van terecht brengt. Voorzitter zijn van een Vlaamse traditionele partij stelt de dag van vandaag ook niet veel meer voor. Veel macht hebben ze niet meer en betrouwbaarheid nog minder.
Het is een fabeltje te denken dat Geens het gat in de Begroting zal dichtrijden via een akkoord met de PS en ten koste van de Sociale Zekerheid, momenteel zowat het enige bindmiddel binnen het huidige België. Dat lukt dan alleen met een combinatie van nieuwe belastingen en besparingen op andere vlakken, waarvoor geen electorale beloning in het vooruitzicht wordt gesteld.
*Ik kijk al jaren niet meer naar de ‘Zeve(re)nde Dag’. De hoofdpunten ervan krijgt men later toch bondig samengevat in de Tv-journaals. Dat laatste geldt trouwens ook voor het voetbal en het wielrennen.