Het blijft onwezenlijk stil rond de aan de gang zijnde regularisatie van zgz "asielzoekers". Als men bv leest dat die asielzoekers artsen en tandartsen lastig vallen, waarbij enige agressiviteit niet geschuwd wordt, dan kan men denken wat voor truken er nog allemaal niet te voorschijn zullen getoverd worden tot 15 december. Wees ervan overtuigd, dat er achter de schermen aan honderd per uur wordt gewerkt om ervoor te zorgen dat we er een leger nieuwe landgenoten zullen bij krijgen. De daarvoor opgerichte ngo's, advocatenbureaus en andere schimmige organisaties van het type Vluchtelingenwerk Vlaanderen (met de al even grijze zuurkijker Pieter De Gryse) hebben teveel belangen om deze keer niet het onderste uit de kan te halen en de prachtige voorzet van de regering Van Rompuy in het lege (c'est le cas de le dire) Belgische doel te koppen. Volgens het nieuwste boek van Deckerken ("Hoofddoek of Blinddoek") zou het hele immigratiebeleid ons land meer dan 7 miljard per jaar kosten. Nu kan Deckerken soms wel eens overdrijven, maar in dit geval zal hij er wel niet zover naast zitten. In Nederland, waar dergelijke gegevens wél goed worden nagetrokken (én gepubliceerd), zit men al over de 12 miljard. Dat alles zou niet zo erg zijn, mocht ons land in weelde baden, maar dat is nu juist niét het geval. Het getal van 100.000 personen die beroep doen op het leefloon, is bijna bereikt. De armoede treft nu zelfs ook al werkende mensen. Dat wordt gemeld door verschillende OCMW's. Bijna 75.000 gezinnen krijgen al energie van een sociale leverancier. 70.000 mensen hebben een schuldbemiddelingsdossier lopen. En deze cijfers zijn alleen voor Vlaanderen. België heeft geen geld meer over om zijn eigen mensen een menswaardig bestaan te geven, om zijn leger te onderhouden, om zijn brandweer te hervormen, maar wél om een steeds groeiende stroom van meestal illegale gelukszoekers te ontvangen en te pamperen. En dat alles terwijl aan de andere kant de afgrond wenkt, in de vorm van een jaarlijks gat van 25 miljard euro. Een schuld die door curator Van Rompuy en kompanen wordt doorgeschoven naar de volgende regering en misschien wel naar de volgende generatie. Het adagium "regeren is vooruitzien" is waarschijnlijk bedoeld voor de export...
In mijn blog van eergisteren ("Het federale onvermogen") heb ik pas nog gesteld dat Vlaanderen tot nu toe slechts één (1!) keer een belangenconflict heeft ingeroepen en in feite nog niet eens om een echt communautair probleem, nl het duurder maken van het in dienst houden van 50-plussers door de federale regering (iets wat in Vlaanderen wel actueler is dan in Wallonië). Anderzijds hebben de francofonen al een hele sloot belangenconflicten ingeroepen. Om de haverklap gebeurde dat al. Denk maar aan de afschaffing van de radio en Tv-taks (die in Wallonië nog bestaat), aan de Zorgverzekering (die in Wallonië niet bestaat) en nog van die dingen. Het "catenaccio" tegen B-H/V spant wel de kroon, maar er zijn er nog andere. Zo is er door de Franstaligen ook al drie keer een belangenconflict ingeroepen tegen het voornemen van de Vlaamse regering om de Franstalige scholen in de Vlaamse Rand te onderwerpen aan de Vlaamse schoolinspectie. Dit lijkt de natuurlijkste zaak van de wereld: Vlaanderen subsidieert enkele Franstalige basisscholen in de Rand en moet dan ook het recht hebben te controleren of dat Vlaamse geld wel goed besteed wordt. Zeker als men weet, dat het Franstalige onderwijs in België mede tot de slechtsten van heel Europa behoort, is het logisch dat daarover twijfels waren en zijn. Toen het derde belangenconflict tegen deze Vlaamse eis was afgelopen, heeft het Vlaamse parlement eindelijk zijn tanden eens getoond en het decreet op dat faciliteitenonderwijs dievelings goedgekeurd. Normaal zou er nl een vierde aanvraag tegen dit decreet komen, deze keer van het Brusselse parlement, maar dat gaat nu niet meer. Marie Dominique Simonet (CdH), minister van het Brusselse Leerplichtenonderwijs, heeft daar al verontwaardigd op gereageerd. Ze zegt, dat ze de Franse Gemeenschap nu zal vragen naar het Grondwettelijk Hof te stappen. En zo kabbelen de comunautaire problemen hier maar verder en doen de francofonen telkens maar uitschijnen, dat het allemaal de schuld is van de Vlamingen. In werkelijkheid zijn zij het die de dialoog niet wensen aan te gaan en zich verschansen in hun negentiende-eeuwse mentaliteit van het Franse Herrenvolk. Vergeten we tenslotte niet, dat er ook enkele Vlaamse basisschooltjes zijn aan de andere kant van de taalgrens, maar dat Wallonië daarvoor nooit één cent subsidie heeft gegeven. In strijd met de wet, is Vlaanderen daar (o.m. in Komen) verplicht zelf financieel bij te springen. Van hypocrisie gesproken!
Voor curator Van Rompuy blijkt alles goed te lopen. Tout va très bien. Dat is wat men althans zou kunnen opmaken uit het feit dat hij nu heel Europa aan het afdweilen is om zijn voorzitterschap van de E.U. (vanaf volgend jaar juli, aub) voor te bereiden. Wat hij zijn buitenlandse collega's over België gaat vertellen, zal hij ons wel niet laten weten. Misschien iets over zijn "rustige vastheid". Ondertussen is er in zijn België heel wat mis aan te lopen. Zo blijkt er nog steeds helemaal geen werk gemaakt te zijn van de informatica bij Justitie. Dat hele project, dat reeds zo'n miljoen euro heeft gekost, werd stopgezet onder Onkelinx en ligt daar bijna dood en begraven. Op Justitie werkt men nog steeds zoals in de tijd van Napoleon. Op zijn "Jan boerefluitjes", zoals ze dat zo mooi zeggen in Holland. Wat ook in de ijskast is gezet, is de hervorming van de brandweer. Die zou hervormd worden zoals de politie, maar daarvan komt voorlopig niets van in huis. Het kostenplaatje staat daar op 200 miljoen en die heeft men niet. Dat geld zal men wel moeten uitgeven als straks de eindrekening zal gemaakt worden van de regularisatiegolf. Daarvoor blijkt deze regering wél geld te hebben, niet voor de eigen brandweer of het leger... Waar de organisatie wél werkt, is in Brussel. Raar, maar waar. De brandweer is daar nl de enige organisatie die het hele grondgebied van het hoofdstedelijk gewest bestrijkt. Dat zou men daar ook met de andere instellingen, zoals bv de politie, kunnen doen, maar dat schijnt dan weer niét te lukken. Ondertussen is Brussel zo goed als failliet. Dat werd zopas nog meegedeeld door de plaatselijke minister van Begroting, Vanraes (die trouwens onberispelijk Nederlands spreekt; als het goed is, zeggen we het ook). Brussel krijgt trouwens steeds meer het imago van een onveilige stad. Na de biecht van "groene" Van der Taelen, drong dit zelfs door tot in het Europese parlement, waarvan enkele leden al werden overvallen, in elkaar geslagen en beroofd! In Vlaanderen is het al niet veel beter. Na het Antwerpse referendum is het duidelijk geworden dat Nimby een factor is waarmee men in de toekomst steeds meer rekening zal moeten houden. Buiten het blokkeren van de Oosterweel-verbinding zit Antwerpen (en met haar heel Vlaanderen) ook nog met de problemen van de IJzeren Rijn en de Scheldeverdieping. Zoals we nu bezig zijn, wordt de stad straks "Antwerpen aan de Schelde", zo'n beetje op dezelfde hoogte als "Mechelen aan de Dijle" en dat zal het dan zijn. Waar is de tijd toen de eerste Vlaamse minister-president (Geens) nog kon zeggen, dat wat wij doen, wij beter doen?
In mijn blog van 15 dezer had ik nog vermeld, dat Vlaanderen één keer gebruik had gemaakt van het recht om een belangenconflict in te roepen, dit n.a.v. een federale wet die het in dienst houden en nemen van 50-plussers duurder maakte, terwijl de Vlaamse regering juist het tegenovergestelde wilde, nl meer mensen aan het werk houden en zo de kosten van de vergrijzing meer onder controle houden*. Het zou best kunnen dat die Vlaamse regering binnenkort een tweede keer een belangenconflict zal moeten inroepen. Je houdt het niet voor mogelijk, maar deze keer gaat het om juist hetzelfde probleem! Minister Milquet, federaal minister van Arbeid, wil nl een nieuwe wet lanceren, waarbij werkgevers aangemoedigd worden jonge laaggeschoolde werklozen en 45-plussers die een half jaar werkloos zijn, aan te werven. Dit lijkt sociaal, maar gaat voorbij aan het feit dat er op die manier nóg meer 50-plussers uit de boot zullen vallen. Waarom doet dat mens zo iets? Wel, het blijkt nu dat van alle werklozen onder de 26 jaar 80% Waal of Brusselaar is, terwijl bij de werkenden boven de 50 jaar 80% Vlaming is... Moet ik daar nog een tekeningetje bij maken? Het is de zoveelste poging van de francofonie om Vlaanderen te benadelen, de zoveelste discriminatie. Tegelijkertijd geeft het nog maar eens duidelijk aan, dat we hier in een land met twee verschillende snelheden en culturen wonen. Het communautaire kan men best vergelijken met een bom: men kan ze in de koelkast steken, maar het blijft een bom. De federale regering doet dus juist het tegenovergestelde van de Vlaamse regering en negeert tegelijkertijd de noodzaak om ook maar iets te doen aan de op ons afkomende vergrijzingskosten. Dat Milquet met zo'n voorstel afkomt, tot daar toe, maar dat CD&V en Open VLD zo iets zouden aanvaarden, toont nog maar eens duidelijk aan, dat het bij deze twee partijen er alleen maar om te doen is om politiek te overleven. In de hoop dat er tegen 2011 enige kentering te zien zal zijn om dan de kiezer weer wat anders wijs te kunnen maken. Als men ziet wat er tegenwoordig allemaal gebeurt, zou het nog kunnen zijn, dat ze nog gelijk krijgen ook.
* Dat eerste belangenconflict was trouwens niet het werk van CD&V en/of Open VLD, maar van Frank Vandenbroucke, de man die daarna door zijn eigen partij bij het groot vuil werd gezet...
De "nee"-stemmers hebben het dus gehaald in Antwerpen. Bijna 60% van wie was komen opdagen. Dat er in totaal maar 34% van de kiezers is komen stemmen, moeten we erbij nemen. Er zijn in de States ooit al presidenten verkozen met een dergelijke opkomst. Dat heet vrije democratie. Wat er nu verder te gebeuren staat, laat zich raden. De partijen van de Antwerpse gemeenteraad zullen wel geen risico nemen met het oog op de volgende gemeenteraadsverkiezing en zullen meer dan waarschijnlijk ook een negatief advies geven aan de Vlaamse regering. Die zal op zijn beurt het BAM-project zoals het nu is, niet kunnen laten uitvoeren. De vraag is alleen: wat dan? Het verkeer rond de koekenstad zal helemaal vastlopen. De lucht zal er nog meer verpest worden (stilstaande auto's met draaiende motoren vervuilen veel meer dan rijdende wagens). De stad Antwerpen wordt een te mijden plaats en wie erlangs moet zal sluipwegen uitzoeken. Er zal gegarandeerd gezocht worden naar een alternatief, maar wat dat ook moge worden: het zal járen duren vóór er iets zal gebeuren. Als de economie zou optrekken, wordt alles nóg erger. Grote klanten zullen dan de haven de rug toekeren. Vele jobs zullen verloren gaan. "Nimby" heeft gewonnen: "Not In My Back Yard". De mensen willen allemaal jobs, een goede verkeersregeling, veiligheid en nog van die dingen. Van zodra het echter blijkt, dat de fabriek, de brug of de gevangenis in de eigen buurt zal worden neergepoot, staan de meesten op hun privacy. Men wil de lusten, niet de lasten. Als er straks een alternatief wordt voorgesteld, bv via de Liefkenshoektunnel, zal men dan ook de omwonende van dat goed verborgen geheim (men noemt het ook wel eens de LiefkensZoektunnel) raadplegen? Feitelijk zou dat moeten. Als er trouwens iets fundamenteel verkeerd was aan het Antwerpse referendum, dan was het dat niet álle betrokkenen de kans kregen zich daarover uit te spreken. In de eerste plaats de inwoners van de omliggende gemeenten (zoals o.a. Ekeren, Kapellen, Zwijndrecht), die - zeker bij een lange tunnel, meer vuil te slikken zullen krijgen dan de Sinjoren nu met hun Lange Wapper project. Datzelfde geldt ook voor het eventueel doortrekken van de E34 (vanuit Eindhoven) van Ranst naar Kontich, waardoor het verkeer vanuit de Noorderkempen en oostelijk Nederland niet meer over de Antwerpse Ring zou moeten rijden. Kortom, bij dit referendum zijn er alleen verliezers. Zij die zondag juichten, zullen er later misschien nog spijt van krijgen.
Vandaag wordt het D-day voor Antwerpen. Alhoewel. Na al de barnumreclame die om het Lange Wapperevenement is gecreëerd (in de Standaard van gisteren stonden er negen (9!) bladzijden over en de VRT besteedt er vandaag bijna de helft van zijn zendtijd aan), zou het wel een anti-climax kunnen worden. Als de laatste peilingen er niet te ver naast zitten, komt er immers geen massale afkeuring van de omstreden brug. In het beste geval ergens in de 50%. Daar we nu al weten, dat ook de Antwerpse gemeenteraad stevig verdeeld is, kan de Vlaamse regering moeilijk anders dan het project laten doorgaan, iets waar ze zelf trouwens achter staat. Als dat zo zou zijn, dan is de enige vraag die nog overblijft: Quid SP.a? Buiten alle miserie die de sociaaldemocraten in Vlaanderen al hebben, riskeren ze ook nog uit de laatste regering te vallen waarin ze nog vertegenwoordigd zijn. Buiten de heisa in Antwerpen en de naweeën omtrent de grijze begroting van grijze muis Van Rompuy (die - om in hetzelfde kleurenpallet te blijven - de "vergrijzing" helemaal heeft vergeten), zijn er echter nog enkele zekerheden in dit kunstmatige land. Eén ervan zijn de transfers die nog altijd van noord naar zuid lopen. Het Actiekomitee Vlaamse Sociale Zekerheid heeft nl uitgerekend, dat Vlaanderen jaarlijks 4,4 miljard euro misloopt zolang het geen eigen sociale zekerheid kan hebben. Stel eens voor, wat onze regio met al dat geld in de huidige situatie zou kunnen verwezenlijken. En dan zijn die 4,4 miljard nog maar een deel van de enorme hoeveelheid geld die Vlaanderen elk jaar moet opbrengen om Wallonië een hogere levensstandaard te garanderen. Wij ook betalen zo goed als de hele Belgische schuld, zorgen voor het gros van de export en krijgen daarvoor als beloning een minderheidsparticipatie in de regering, in het parlement en in het aantal ambtenaren, waar doorgaans een 50/50 regeling geldt i.pl.v. een 60/40. Die 60/40 regel wordt alleen toegepast als er betaald moet worden. Voor de sociale zekerheid is dat nóg erger: Vlaanderen betaalt daar 66%. Het is erg en ergerlijk dat onze Vlaamse vertegenwoordiging in de regering daarover oorverdovend zwijgt. En dat durft CD&V dan nog "goed bestuur" noemen!
"Just is just", zegt men wel eens, maar in België valt het te betwijfelen of haar "justice" nog wel just is. Dat is duidelijk nu gebleken is dat een eigen onderzoek in de zgn Fortisgate is afgerond en dat de verdachten niet de beoogde politiekers blijken te zijn, maar wel de eigen magistraten. Zelfs de nummer één van de gerechtelijke macht, Ghislain Londers, staat onder vuur, nu gebleken is dat hij misschien ten onrechte gezorgd heeft voor een regeringscrisis én het ontslag van een eerste minister en een minister van Justitie. Leuk land. In deze voor ons Gerecht moeilijke tijden scoort "watje" De Clerck dan eindelijk ook nog eens. Hij krijgt zijn verhuis van 500 gedetineerden naar de gevangenis van het Nederlandse Tilburg. Alhoewel het feitelijk een schande is, dat een zgz democratisch land er niet in slaagt zijn eigen burgers beter te beschermen, zodat het verplicht is een deel van zijn gedetineerden te moeten laten uitwijken naar het buitenland, is er nu tenminste een beetje adempauze is de onverkwikkelijke zaak van de overvolle Belgische gevangenissen. Vergeten we trouwens niet, dat er feitelijk nog veel meer veroordeelden in de cel zouden moeten zitten. Dat het niét zo is, komt doordat mensen die straffen krijgen tot zes maanden, die niet moeten uitzitten. Erger nog: wie veroordeeld wordt met een straf van minder dan drie jaar moet hier evenmin gaan zitten. Officieel komt hij/zij dan in aanmerking voor een enkelband, maar ook dat systeem blijkt een soort gerechtelijke vergiet (zeg maar, "vergeet") te zijn. De regeling met Tilburg is maar voor drie jaar geldig. Dat wil zeggen, dat ten laatste tegen einde 2012 er nieuwe gevangenissen kant en klaar moeten zijn. Eerst zien, zei de blinde. Al is er nu misschien toch enige hoop, nu "Crembo" 23 kazernes gaat sluiten en aangeboden heeft deze om te bouwen tot gevangenissen. Dat ombouwen zal ook wel niet lukken, maar misschien kan men er enkele volledig opruimen en op die plaatsen compleet nieuwe detentiecentra bouwen. Als Aldi en Lidl zo iets kunnen, waarom de staat dan niet? --- Van "Crembo" gesproken, al bij al is hij de enige federale minister die in deze barre tijden echt wil besparen. Bijna 100 miljoen euro. Dat lijkt veel, maar dat bedrag kunnen we op één jaar opnieuw kwijt zijn, mocht blijken dat er bij de aan de gang zijnde regularisatie 10.000 inwijkelingen ten laste zouden komen te vallen van onze sociale zekerheid. Dat zou op een jaar ook 100 miljoen kosten. Zo ziet men maar weer, dat alles relatief is...
De reeds zo verguisde begroting van curator Van Rompuy start met een handicap. Electrabel/Suez weigert (m.i. terecht) het half miljard (20 miljard oude befkes!) te betalen die de federale regering uit haar hoed had getoverd. Dat voor wat dit jaar, 2009, betreft. Over de volgende jaren zal er nog moeten gepraat worden. Het zal wel aan mij liggen, maar er zijn zo van die zaken die ik echt niet snap. Zo was er dus eerst sprake van dat de oudste kerncentrales vanaf 2015 hadden moeten worden gesloten. Als dat was aangehouden, dan was er geen enkele reden geweest om de elektriciteitsproducenten extra geld te vragen. Nu de sluiting met tien jaar wordt uitgesteld vind ik dat de extra winst, die inderdaad belast dient te worden, pas zou moeten beginnen te tellen vanaf 2015. Wat heeft 2009 daarmee te maken? Ik ben het niet gemakkelijk eens met linkse, laat staan uiterst-linkse personen, maar voor één keer moet ik er eentje van de PvdA, het vroegere Amada, gelijk geven. De man, een zekere Tom De Meester, blijkt een energiespecialist te zijn. Volgens hem gaat Electrabel de Belgische staat helemaal niéts betalen, nothing, nulla, ingenting! De maatschappij zal, zoals afgesproken, 850 miljoen euro op tafel leggen, krijgt dan een schuldkwijtschelding van 500 miljoen en zal het resterende bedrag aftrekken van zijn belastingen. Resultaat voor de Belgische staat: nul (0,00000) euro... Even nog daarbij vertellen dat datzelfde Electrabel daarmee uitzicht krijgt op een extra winst van (ja even zitten!) 13, 5 miljard van dezelfde munteenheid. Als dat verhaal van De Meester ook maar min of meer klopt, dan heb ik voor onze huidige gezagsdragers maar één woord: sukkelaars! --- In de marge van bovenstaande nog dit: Wat gaat er nu met die begroting gebeuren, nu daar een half miljard euro bij ontbreekt? Heel simpel, zegt curator Van Rompuy: de regering gaat dat geld bij lenen. Dus, nóg meer schulden maken. Dat de vakbonden dit allemaal prima vinden, kan ik nog aannemen: hoe meer doppers hoe meer geld voor de uitbetalingen. Dat het Verbond van "Belgische" ondernemingen vindt dat Van Rompuy goed bezig is, is een erge zaak. Unizusenzo, dat het van Vlaanderen moet hebben, is het daarmee niét eens. Alles blijft communautair in dit landje.
Het probleem Brussel-Halle/Vilvoorde is nog een zaak uit de tijd van de regering Verhofstadt I. Zoals heel wat wetten uit die regeerperiode, hing ze met haken en ogen aan elkaar. De bedoeling was de indeling van de kiesdistricten te veranderen, maar men "vergat" (met opzet) het arrondissement Brussel-Halle/Vilvoorde te splitsen. Als gevolg daarvan konden de Franstalige partijen stemmen blijven ronselen in de Vlaamse Rand, terwijl de Vlaamse partijen dat niét mochten aan de andere kant van de taalgrens. Een pure discriminatie, die op 26 mei 2003 ongrondwettelijk werd verklaard door het Grondwettelijk Hof. Volgens de Belgische grondwet zijn, officieel althans, alle Belgen nl nog steeds gelijk voor de wet. Zoals wel meer in dit eigenaardige land, gebeurde er verder niets, tot op 7 november 2008 (meer dan vier jaar later!) een wetsvoorstel tot uitvoering van het arrest van het Grondwettelijk Hof in de Kamer werd goedgekeurd door een democratische meerderheid, Vlamingen tegen francofonen. Het was de eerste keer sinds het ontstaan van België dat de Vlamingen van dit recht gebruik maakten (Alleen Tine Van der Straeten van Groen! onthield zich...). Het kot was meteen te klein. Onmiddellijk na de stemming van 7 november 2008 riep de Franse Gemeenschap een belangenconflict in, waardoor de hele zaak voor tweemaal zestig dagen werd opgeschort, zogezegd om overleg mogelijk te maken. Dat overleg kwam er natuurlijk niet en na die 120 dagen dat er niets gebeurde, was het de beurt aan de "Cocof", de Franstalige Gemeenschap van Brussel (de Vlamingen hebben daar zo iets niet) om op zijn beurt het belangenconflict in te roepen. Nog eens 120 dagen later gebeurde het een derde keer, ditmaal door het parlement van het Waalse Gewest, ondanks het feit dat de toenmalige voorzitter van dat parlement, de beruchte José Happart - zeker geen vriend van Vlaanderen - verklaarde dat het Waalse parlement daarmee eigenlijk niets te maken had. De volgende termijn van 120 dagen zit er einde dezer maand op en wat gebeurt er nu? Nu zou er een vierde oproep tot belangenconflict komen, deze keer vanwege de Duitstalige Gemeenschap!! Die Gemeenschap zou dus officieel, volgens haar "minister-president" Karl Heinz Lambertz, van oordeel zijn "ernstig te worden benadeeld" door de gang van zaken omtrent B-H/V! Een groepje landgenoten, aan dit land toegevoegd na de Eerste Wereldoorlog, met een territorium een handdoek groot, op 150 km van de Rand, zal dus nu komen vertellen dat ze schade lijdt bij de splitsing van Brussel-Halle/Vilvoorde... We hebben in dit land al veel meegemaakt, maar zijn we er beslist over aan het gaan. Vergeten we niet, dat het steeds de Vlamingen zijn geweest die de Oostkantonners gesteund hebben in hun strijd voor zelfbeschikking. Het wordt dan ook hoog tijd, dat we die mening herzien en dat Vlaanderen bij de volgende verkiezingen de oppositie in die Oostkantons daadwerkelijk gaat steunen zodat ze daar verlost geraken van de zelfvoldane blaaskaak die Lambertz is. In goed Duits noemen ze zo iemand "einen Scheißkerl" en dat is hij ook. Wat heeft dit alles nog met democratie te maken? Vlaanderen kan voor een bepaalde zaak één keer een belangenconflict inroepen, de rest van het land vijf keer (Ook het Brussels parlement zou het nog kunnen doen, maar staat daar huiverig tegenover omdat ze riskeert de Vlaamse en Franstalige Brusselaars tegen elkaar op te zetten). Dit is gewoon misbruik maken van de democratie. Tenslotte nog dit: als deze commedia dell' arte nog lang er aansleept, zit curator Van Rompuy er straks wel mee aan zijn broek in de periode dat België het voorzitterschap zal hebben van de E.U.. Net wat hij ten allen prijze wil voorkomen. Zo zie je maar dat loontje om zijn boontje zal komen, ook in het politieke ondemocratische Belgische kluwen...
Zoals te verwachten was heeft de berg een muis gebaard. De begroting van de regering Van Rompuy voor 2010 én 2011 is een soort virtuele oefening geworden. Wat gerommel in de marge, waarbij de enige nieuwigheid is, dat derden voor (een deel van) de kosten mogen opdraaien. Die derden zijn de banken en de elektriciteitsproducenten. Die laatsten komen er nog goedkoop vanaf, mede door de onbezonnen loslippigheid van "bleu" Magnette, die de schatkist honderden miljoenen euro heeft doen verliezen. De banken betalen dan weer meer dan verwacht, al zitten er ook voor hen compensaties in de pijplijn. Bij beide transacties is het zeer de vraag in hoever de extra kosten voor beide betrokkenen zullen worden doorberekend aan de eindverbruiker, in casu de belastingbetaler. Zeker de banken met hoofdzetel in het buitenland zullen twee keer nadenken alvorens nog nieuwe initiatieven te ontwikkelen in dit land met zijn onvoorspelbare politiek. De enige grote bank die haar hoofdzetel niét in het buitenland heeft, KBC dus, riskeert tenslotte de pineut van heel deze operatie te worden. Niet toevallig een Vlaamse bank, waarvoor de francofone meerderheid binnen de regering Van Rompuy geen medelijden schijnt te hebben. Een begroting opmaken waarbij zo goed als niets bespaard wordt en tenslotte 40 miljard euro schulden laten staan, is du jamais vu. Na ons de zondvloed, ten voeten uit. Er wordt gewoon wat aangeklooid. Zo krijgt de bouwnijverheid een uitstel van, ocharme, drie (3!) maanden voor het verlengen van de 6% BTW-regel. Wat zijn drie maanden? Voor de horeca is het al niet veel beter. Daar wordt de BTW verlaagd naar 12%, terwijl al de ons omliggende landen hem voor die handel tot 6% verlaagd hebben. Dit zijn geen oplossingen, dit heet gewoon de kool en de geit sparen. Tenslotte is feitelijk nog het belangrijkste van Van Rompuy's nepbegroting, dat er nergens sprake is van het aanpakken van de hete hangijzers in dit land, te weten: - De staatshervorming, waarbij bevoegdheden én middelen dienen te worden overgeheveld naar de deelstaten, die heel wat van die zaken veel efficiënter kunnen aanpakken. - Het afschaffen van een hele rist nutteloze instellingen, senaat en provincieraden op kop. Instellingen die alleen maar geld kosten en niets opbrengen. - Het probleem Brussel-Halle/Vilvoorde, dat men verder laat verrotten en dat straks als een boemerang zal terugkomen, misschien zelfs tijdens het Belgisch voorzitterschap van de E.U., waarbij ons land dan flink in zijn politiek blootje zal worden gezet. - En, last but not least, de vergrijzing. Dit probleem, dat rond 2012 actueel zal worden en jaarlijks zo'n dertig (30!) miljard euro extra zal kosten, wordt niet eens vermeld, laat staan dat men er iets voor opzij zet. "Rustige vastheid" noemt curator Van Rompuy zijn draak van een begroting. "Vastgeroestheid" zou een veel betere term zijn.
Bij voetbalclub Standard speelt een zekere Carcela, een jongeman met liefst drie nationaliteiten: de Marokkaanse, de Spaanse en de Belgische. Dat gegeven werd bekend toen de man moest kiezen voor welke nationale voetbalploeg hij wou spelen. Voor zover ik het gevolgd heb, zou dat voor ons roemrijke België zijn. Met namen als Mpenza, Fellaini, Dembele, Mirallas, Lamah en Mudingayi wordt "ons" nationaal elftal trouwens steeds Belgischer, ttz steeds minder Vlaams of Waals*. Die Carcela van hierboven was van oorsprong een Marokkaan, die in Spanje aan de Spaanse nationaliteit was geraakt na een reusachtige regularisatie, waarbij zo'n miljoen buitenlanders, in hoofdzaak Afrikanen, Spanjaard konden worden. De snel-Spanjaard-wet, dus. De socialistische regering Zapatero, aan de macht gekomen via de aanslagen op de Madrileense treinen (een werk van, nota bene, Marokkanen!), dacht daarmee het tekort aan (goedkope) arbeidskrachten op te lossen. Ondertussen is het echter ook crisis in Spanje en die treft daar vooral de bouwnijverheid. Men schat dat er in Spanje momenteel zo'n klein miljoen huizen te koop staan, de meeste splinternieuw en velen daarvan niet eens afgewerkt. Mede als gevolg daarvan zitten de meeste van die nieuwe Spanjaarden daar nu zonder werk. De werkloosheidsuitkeringen in Spanje blijken erg laag te zijn en daardoor verlaten vele van de "nieuwe Spanjaarden" het land om hun geluk te beproeven in een ander E.U. land. Daarbij hoeft geen tekeningetje gemaakt worden om te vertellen, dat België daarvoor op de eerste rij staat. Wij zijn zo breed, mijnheer. Bij het OCMW van Antwerpen heeft men alvast de eerste aanvragen van die nieuwelingen al binnen gekregen. Twee derden van de Spanjaarden, die zich daar melden, zijn van die categorie. Men kan ze niet weigeren omdat ze nu een Europese nationaliteit hebben. Eén dag ergens officieel werken betekent voor hen, dat ze daarna een werkloosheidsuitkering kunnen krijgen. In afwachting daarvan, kloppen ze aan bij het OCMW. Zo ziet men maar hoe die zo humane regularisatie - volgens PS en CdH toch, en toegestaan door de andere federale meerderheidspartijen - een middel wordt om onze sociale zekerheid er straks helemaal onderuit te halen. --- * In de marge van bovenstaande nog dit: het Belgische nationaal elftal dat zaterdag, in een match zonder inzet, Turkije versloeg, bestond voor 100% uit landgenoten in dienst van buitenlandse clubs (we gaan even de arme De Sutter niet meetellen, die twee (2!) minuten op het veld heeft mogen staan). Daarmee heeft nieuwe trainer Advocaat alvast bewezen, wat ik hier al een paar jaar schrijf, nl dat de Belgische voetbalcompetitie het aankijken niet waard is...
Men hoeft de dag van vandaag geen politiek analist te zijn om te zien dat het niet zo goed gaat met het Vlaams Belang. Dat heeft niets te maken met de laatste zogezegde peilingen, want die zijn niet geloofwaardig. Zeker een enquête waarbij de rode VRT betrokken wordt, moet met een zeer grove korrel zout genomen worden. Ik begrijp dan ook niet waarom een zelfverklaarde kwaliteitskrant als De Standaard met die erg link(s)e jongens en meisjes samen iets wil organiseren. Als men ziet dat in hun zgz peiling het Vlaams Belang in oktober 4% minder stemmen haalt dan in de septemberpeiling van La Libre Belgique, dan weet men dat er iets niet klopt. Zo'n verschil kán niet op één maand. Dat allemaal terzijde, is het wel degelijk zo, dat het Vlaams Belang aan belang heeft ingeboet. Reden hiervoor is de crisis, waardoor mensen in de eerste plaats op korte termijn gaan denken, zeg maar aan hun portemonnee en pas daarna op langere termijn, het communautaire dus. Een andere reden is, dat heel wat Vlamingen hopen dat N-VA meer uit de brand zal kunnen slepen omdat die partij nu mee in de Vlaamse regering zit. Dat moet allemaal nog bewezen worden (is zo iets als de Nobelprijs voor de vrede voor Obama). Voor het Vlaamse parlement was het parlementaire jaar al begonnen. Dat voor het federale parlement begint deze week en daarvan zal veel afhangen. De problemen die op ons afkomen zouden trouwens niet alleen voor veel commotie binnen het Vlaams nationalisme kunnen zorgen, maar ook binnen het CD&V, dat nu denkt de wind in de zeilen te hebben, maar straks wel eens zal moeten kiezen tussen pest en cholera, wanneer de belangen van het federale en regionale gegarandeerd niet meer gelijklopend zullen zijn en er een einde zal moeten komen aan hun politieke spreidstand. Er zijn misschien ook nog andere redenen, waarom het Vlaams Belang niet meer zo goed scoort. De zaak van de Oosterweelverbinding in Antwerpen bv, waarbij ikzelf nog altijd niet snap waarom het VB daar tegen is en momenteel op één lijn zit met roden en groenen, hun traditionele vijanden. Dat BAM-project overstijgt het belang van de stad en moet gezien worden als een oplossing voor de hele regio, om niet te zeggen heel Vlaanderen. Tenslotte begint de jarenlange boycot van het Vlaams Blok/Belang door de zelfverklaarde "democratische" partijen stilaan toch zijn vruchten af te werpen. Erg hoopvol is dat allemaal niet, want dat betekent wel degelijk een democratisch deficit, om eens een actueel modern woord te gebruiken. Kortom, de volgende maanden zouden wel eens cruciaal kunnen worden op communautair vlak. Als CD&V en N-VA de Vlaamse meubelen niet zullen kunnen redden, zal het VB daar toch weer van kunnen profiteren, tot spijt van wie 't benijdt. Vergeten we ook niet dat België vanaf 1 juli 2010 het voorzitterschap van de E.U. zal waarnemen. Een ideaal klankbord om Europa te laten zien en horen dat "there is something rotten in de state of Belgium"...
Dinsdag de dertiende (!) zou curator Van Rompuy dan eindelijk zijn langverwachte begroting voor 2010 moeten voorstellen. Het wordt echter niet de week van de waarheid, eerder die van de halve waarheid, want het tekort zal hoop en al met de helft worden weggewerkt. Nu kan het wel aannemelijk lijken in deze crisistijd, het blijft een groot vraagteken of het gat ter zake ergens tijdens de volgende jaren zal verdwijnen. De staat zal immers ook daarna minder blijven ontvangen en meer moeten uitgeven, veel meer zelfs van zodra de enorme kosten van de vergrijzing zullen gaan doorwegen. Als er één zaak positief is aan het presenteren van de begroting dan is het, dat er eindelijk eens iets gaat gebeuren op federaal vlak. In feite heerst daarop het laatste half jaar een complete windstilte. Vanaf deze week wordt het parlement verondersteld terug aan het werk te gaan, na maanden van kiescampagne, regerings(mis)vorming(en) en uitgebreide vakanties. Een beetje lachwekkend is dan ook dat uitgerekend in zo'n periode waarin op federaal politiek vlak helemaal niets is gebeurd, men afkomt met electorale peilingen en een (dure) studie over het stemgedrag in Vlaanderen op 7 juni. Die peilingen zijn waardeloos (tussen die van de Libre Belgique en die van De Standaard waren er verschillen van 4% op één maand tijd!) en uit de studie van De Schouwer, Walravens en Co (allemaal belgicisten) valt alleen te noteren dat het communautaire op 7 juni minder heeft meegespeeld. Om dat te weten te komen, heeft men geen dure studie nodig. In een tijd van tijdelijke werkloosheid, ontslagen en fabriekssluitingen zullen de mensen inderdaad wel in de eerste plaats aan hun portemonnee gedacht hebben, eerder dan aan het communautaire. Laten we echter niet vergeten dat Vlaanderen ook in deze crisistijd, waarin het meer dan zijn deel betaalt, ook nog eens blijft opdraaien voor de miljarden van de transfers naar het zuiden. Transfers die alleen maar dienen om de levenstandaard en de koopkracht van de Walen op peil te houden, zonder zich af te vragen of dat bij ons ook zo het geval is. Als men het communautaire niet in 't oog houdt, zou het morgen voor Vlaanderen wel eens een pijnlijk ontwaken kunnen worden...
Er is in de federale regering dan toch een akkoord gekomen over de aanpassing van de snel-Belg-wet. Feitelijk zou ik daarmee mijn beschuldigingen (in mijn blog van eergisteren: "De francofone solidariteit") aan het adres van de PS en CdH moeten terugnemen. Zover zijn we echter nog niet en wel om volgende redenen: - Volgens de nieuwe wetaanpassing kan iemand Belg worden als hij een van de landstalen spreekt, dus: Nederlands, Frans en/of Duits. Dat is niet helemaal correct. De immigrant zou de taal moeten spreken/leren van het landsgedeelte waarin hij/zij zich wil vestigen. Als zo iemand bv Frans spreekt, dan moet hij zich niet vestigen in Vlaanderen, maar in Brussel of Wallonië. Hij geraakt nl anders niet aan werk en valt dan (weer eens) terug op onze sociale zekerheid, die de kosten nu al niet meer dreigt aan te kunnen. - De immigrant wordt voortaan ook verondersteld actief deel te nemen aan het leven van de "onthaalgemeenschap". Hoe dat juist moet gebeuren en wie dat gaat controleren, blijft mij een raadsel. Onze Belgische controles kennende, zal daar m.i. weinig van in huis komen. - Wie als immigrant een misdrijf begaat zou zijn Belgische nationaliteit kunnen kwijtspelen, een eis die al jaren gesteld wordt door de rechtse partijen. Hoe dat juist zal gebeuren, staat ook nog niet vast. - Bij schijnhuwelijken zullen ambtenaren een databank kunnen raadplegen, maar mogen ze dat alleen doen "bij ernstige" vermoedens. Ook dat is weer zo'n bepaling waarmee men alle kanten mee uit kan. - Gezinshereniging zal alleen nog mogelijk zijn als de betrokkene een inkomen heeft dat overeenkomt met het bestaansminimum, vermeerderd met één persoon ten laste (930 euro). Geldt dit ook voor een gezinshereniging van een koppel met 15 kinderen (zoals pas bekend zou geworden zijn bij het OCMW van Antwerpen)? Kortom, het blijft een erg vage bedoening, waarin een immigrant met een goede advocaat (van de meute die van dat soort miseries leeft) wel een mouw aan kan passen. Vergeten we niet dat de oude, slechte wet van Verhofstadt ondertussen al zeven jaar bestaat en dat het dus meer dan hoog tijd was dat er eindelijk eens iets aan gedaan werd. Ondertussen zijn er daardoor wel 800.000 nieuwe Belgen bijgekomen, waarvan zeker de helft ten laste van onze sociale zekerheid, allemaal mensen die nooit hebben bijgedragen, maar wel van het systeem profiteren. Tenslotte wordt het nog wachten wat de aan de gang zijnde regularisaties zullen "opbrengen". Dat weten we pas ná 15 december en dan zal het nog wachten zijn op de beslissingen van de authoriteit ter zake...
Freya Van den Bossche heeft nooit op mijn sympathie kunnen rekenen. Vooreerst o.w.v. het feit dat het een "dochter van" is, die grotendeels politieke carrière heeft kunnen maken via haar papa dan om wat anders en dus feitelijk omhooggevallen is door gebrek aan gewicht. Een andere reden is het zeg maar liederlijke leven dat Freya er op na hield/houdt. Sinds de SP.a uit de federale regering was geweerd, was ze een beetje op de achtergrond geraakt, maar nu is ze er terug, als minister van de Vlaamse regering en dat zullen we geweten hebben. Die job kreeg ze trouwens na wat duistere achterkamerdebatten binnen haar eigen partij, zoals pas nog gebleken is uit gelekte interne mails. Men was daar al blij, dat ze weer in verwachting was (en deze keer niet van een passerende Duitser!), zodat men haar geen vice-premier diende te maken, iets waar haar entourage van dacht dat ze er recht op had, omdat ze dat ook al geweest was in de federale regering. Ze is dus terug en dat zal niet onopgemerkt voorbij gaan Als Vlaams minister van o.m. Energie heeft ze de federale minister van Energie, Paul Magnette (nota bene: ook een socialist) de mantel uitgeveegd o.w.v. diens besluit de kerncentrales langer open te houden. Men zou haar haast moed durven toeschrijven, ware het niet dat ze haar bezwaren heeft geuit samen met de groene collega excellenties van de Brusselse en Waalse regering. Freya gaat dus de groene toer op. Ik ga het hele verhaal over de kernenergie en dito centrales niet herhalen. Dat heb ik pas nog gedaan in mijn blog van 3 dezer ("Kernenergie voor dummies"). Wel wil ik het even hebben over de eerste alinea van Freya's groene aanklacht. Daarin schrijft zij (en haar collega's): "Ergens in Gallië houdt één klein landje stand, tegen beter weten in". Freya lijkt blijkbaar ook niet veel van onze geschiedenis te hebben opgestoken en nooit gehoord te hebben van Frankrijk, dat ook in Gallië lag/ligt en in Europa dé koploper is van de kernenergieproducenten. Of van Borssele, waar de Nederlandse regering ook beslist heeft de kerncentrale langer open te houden. Nu lag het huidige Nederland grotendeels niet in Gallië (de Bataven waren Germanen), maar Borssele wél. Dat heeft dan te maken met aardrijkskunde en dat zal Freya ook wel niet geweten hebben. Evenmin als het feit dat Electrabel, onze eigen grootste energievoorziener, nu eigendom van die andere Galliërs uit Frankrijk, meewerkt aan de bouw van een gloednieuwe kerncentrale van het nieuwste type in Jordanië. Als we trouwens even verder kijken dan het grondgebied van het vroegere Gallië - Europa bv - dan zien we dat ook Zweden het sluiten van zijn kerncentrales heeft uitgesteld, dat Finland een nieuwe kerncentrale aan het bouwen is, dat daarvoor ook plannen bestaan in Groot-Brittannië en Frankrijk, dat Duitsland gedeeltelijk terug in de kernenergie wil stappen en dat ook Italië zopas gestemd heeft terug mee te zullen doen. Dat meewarige "Gallië" van Freya en haar collega's laat nog maar eens zien wat voor bekrompen mensen er in de roodgroene partijen nog rondlopen, die maar wat uit hun nek kletsen, maar niet eens de eigen geschiedenis en aardrijkskunde kennen. Dat zo'n mensen het bij ons tot minister kunnen brengen, strekt niet tot eer van onze samenleving.
"We moeten niemand erkennen die leeft van de staat, deze staat verwerpt, zijn kinderen niet goed opvoedt en almaar meer kleine hoofddoekmeisjes kweekt". Bovenstaande uitspraak is niet van mij, ook niet van e.o.a. rechtse politicus, maar van de heer Thilo Sarrazin, directeur van de Duitse centrale bank. Herr Thilo zegt ook nog dat in de Duitse hoofdstad Berlijn 20% van de bevolking buiten de economie leeft", wat betekent dat ze illegaal is en in het zwart werkt en dat die groep grotendeels bestaat uit Arabieren en Turken die zijn binnengeslopen dank zij een foute politiek. Het zal in Brussel en vele andere Europese grootsteden al niet veel beter zijn. Zopas geraakte nog bekend, dat er zich bij het OCMW van Antwerpen een man gemeld heeft die al jarenlang illegaal in België verblijft en nu - na ziekte - in aanmerking zou komen voor een regularisatie. Volgens de regels van de wet kan dat nu, dank zij de beslissing die de regering Van Rompuy trof in juli. Bij dit verhaal dient echter nog te worden verteld, dat de man in kwestie in Marokko 15 kinderen zou hebben en straks dan ook het recht (!) zou krijgen die allemaal naar hier te halen, op kosten van de Belgische belastingbetaler wel te verstaan. Daarbij houdt het trouwens nog niet op, want enkele van zijn kinderen zouden al getrouwd zijn en zelf kinderen hebben. Het resultaat van de regularisatie van zo één man zou kunnen betekenen, dat er straks een hele volksstam hier op onze kosten geregulariseerd zou worden. Sinds het verhaal over de zogezegde Brusselse Imam Bouziane, weten we dat de geschiedenis is Antwerpen ook nep zou kunnen zijn. Feit is, dat het theoretisch mogelijk blijft (dat gold trouwens ook voor de zaak Bouziane). Om maar een idee te geven hoe lichtzinnig curator Van Rompuy en de zijnen te werk is gegaan en hoe CD&V en Open VLD zich hebben laten rollen ten koste van de eigen achterban... Ten slotte nog dit: evenals de directrices van de Antwerpse athenea en de leiding van het Antwerpse OCMW, is ook Herr Sarrazin lid van de Duitse sociaal-democraten (SPD). Waarmee nog maar eens duidelijk wordt dat ook steeds meer linksgezinden het niet meer nemen dat hun partijen de eigen bevolking laten opdraaien voor onverantwoorde kosten en daarmee het eigen sociale systeem in grote moeilijkheden zullen brengen.
In mijn blog van gisteren vermeldde ik reeds dat curator Van Rompuy geprobeerd heeft het dossier "asiel en immigratie" te regelen, maar dat het (voorlopig?) mislukt is door toedoen van de PS en het CdH, die dwars blijven liggen. Nochtans was in deze materie in juli binnen de regering al een voorakkoord gesloten, waarbij de Vlaamse partijen van de meerderheid hun toestemming gaven voor een nieuwe regularisatiegolf. De Franstalige partijen beloofden toen, als tegenprestatie, op hun beurt de wat zij noemen "Vlaams-gekleurde" knelpunten weg te werken, o.a. de schijnhuwelijken, de misbruiken i.v.m. de gezinsherenigingen en het verscherpen van de snel-Belg-wet. Dat laatste had gisteren moeten gebeuren en is dus lekker niét gebeurd. Het is in dit land steeds hetzelfde verhaaltje: er wordt een akkoord gesloten tussen Vlaamse en francofone partijen. De Vlamingen geven meteen toe en de Franstaligen beloven dat ook te doen, maar dan later. Als het dan zover is, doen ze het echter niet, of plegen ze chantage door nieuwe eisen te stellen die voorheen niet geuit werden. De volgende chantage kondigt zich al aan bij het opstellen van de begrotingen. Vlaanderen gaat zorgen tegen 2011 schuldenvrij te zijn. Zowel Brussel als Wallonië denken daar niet aan en spreken van minstens 2014/2015. Alle problemen die zich tussentijds zullen aanbieden, mogen dan door de Belgische staat betaald worden. In werkelijkheid betekent het, dat het Vlamingen zullen zijn die dat zullen kunnen bekostigen. Net zoals Vlaanderen de kosten van asiel en immigratie op zijn buik mag schrijven. Dat alles terwijl het de francofone partijen zijn - in de eerste plaats PS en CdH, maar ook MR via zijn racistische FDF-vleugel - die de poort van de immigratie wagenwijd open houden zonder daarbij ook maar enige serieuze voorwaarde te stellen. Het zijn zelfs niet zozeer de valsspelende Franstalige partijen die de grootste schuld treffen, maar wel de Vlaamse die zich voor de zoveelste keer hebben laten rollen en die daarna de moed niet hebben ergens een lijn te trekken en desnoods de zaak op te blazen. Van lamme goedzakken gesproken. Sommigen vragen zich af, waarom dit land failliet zal gaan. Raar, he?
Curator Van Rompuy heeft nog één week de tijd om orde op zaken te stellen voor zijn begroting. Of dat gaat lukken, is maar zeer de vraag. Enkele denkpistes, zoals de looninlevering voor leraren (!) en de extra belasting van spaarboekjes en kasbons, zijn al teruggefloten. Wat de regering van de banken zal loskrijgen, is een open vraag. Wat van de energieleveranciers een nog grotere vraag. Vooral sinds de own goal van debutant Magnette, weet feitelijk niemand precies of en wat de federale regering nog uit de brand zal slepen. Hilarisch wordt het helemaal, als men ziet dat MR en PS over die al die niet fictieve sommen in discussie gaan. Het doet me denken aan die vennoten, die discussieerden over de verdeling van de winst in geval van faillissement! Jammer genoeg zijn er nóg ergerlijkere dingen. Zoals bv de immigratie politiek, die Van Rompuy eens snel dacht te kunnen oplossen tussen twee begrotingssessies is. Dat is hem voorlopig niet gelukt, omdat de Franstalige partijen nog maar eens dwars gingen liggen. Bankroet land heeft geld zat om de halve wereld hier (gratis) binnen te laten... Helemaal erg wordt het, als men hoort, dat Karl Heinz Lambertz, ministerpresident van wat er is overgebleven van de Duitstalige oostkantons, van plan zou zijn een nieuw belangenconflict in te roepen i.v.m. Brussel-Halle/Vilvoorde. Stel u voor, dat op de moffen veroverd gebiedje van drie man en een paardenkop, gelegen op 150 km van de Rand zou zich met onze communautaire problemen gaan bemoeien. Lambertz speelt nl met het idee om zo'n indienen van een zoveelste belangenconflict als pasmunt te gebruiken om er enkele eigen verlangens voor een nieuwe staatshervorming door te drukken. Absurdistan ten voeten uit!
In de aanloop naar het Antwerpse referendum i.v.m. de Oosterweelverbinding blijven de verrassingen uit de kast vallen. Vorige week was er al de "bekering" van Open-VLD schepen Van Campenhout tot de neen-zeggers. Dit weekeinde blijkt dat de grote baas van de Total raffinaderij, een zgn "Seveso" bedrijf, de heren Kris Peeters én Patrick Janssens erop gewezen heeft, dat een tunnel onder zijn en andere chemische bedrijven niet kan doorgaan, alleen al o.w.v. de veiligheid. Ondertussen circuleert er ook het bericht dat zelfs de eigen brandweerleiding van de koekenstad de tunnel afkeurt, wegens onveilig. Die tunnel zou vier keer langer zijn dan de Lange Wapperbrug en zes keer langer dan de huidige reeds bestaande Kennedytunnel. Daarmee worden de problemen voor het ontsluiten van de Antwerpse Ring richting linkeroever alleen maar groter, niet alleen voor de stad en haar omgeving, maar ook voor de politieke partijen die zich aan het hele project zo stilaan aan het verbranden zijn. Dat geldt in de eerste plaats voor de S.P.a. Men mag zich daar dan nog verheugen in de overstap van de brave Van Campenhout, die steeds in de schaduw van Janssens gestaan heeft en daar waarschijnlijk een minderwaardigheidcomplex van heeft overgehouden. Van Campenhout wordt immers niet gevolgd door zijn partij, die verder denkt dan alleen maar Antwerpen stad. Als de neen-stemmers het zouden halen - en dan nog met een overtuigende meerderheid - dan zou dit ook wel eens kunnen zorgen voor een zoveelste nieuwe discussie binnen de partij van Gennez. Van de drie socialistische ministers in de Vlaamse regering is er nl geen enkele van Antwerpen en het is helemaal niet zeker dat die drie zich zomaar gaan neerleggen bij dat Antwerpse referendum, zeker niet mocht daarover in de Antwerpse gemeenteraad geen overeenstemming over blijken. Zouden de socialisten in de Vlaamse regering tóch akkoord gaan met Janssens en zijn aanhang, dan dreigt er een Vlaamse regeringscrisis. Alhoewel. De S.P.a. is immers niet onmisbaar in die Vlaamse regering en kan op gelijk welk moment ingeruild worden voor de Open VLD, die gegarandeerd bereid zal zijn voor een tweede maal de broek te laten zakken om weer te mogen meespelen. Als de partij die lijn in Antwerpen zou doortrekken, is alleenheerser Janssens helemaal niet meer zeker van een meerderheid in zijn eigen stad. In bovenstaand scenario ben ik zo vrij mijn idee van een tijdje geleden nog eens boven te halen. Waarom zou Kris Peeters in een dergelijk scenario niet eens een "Sarkozi'tje" doen en bv Frank Vandenbroucke als onafhankelijke in zijn herwerkte regering opnemen en hem zijn oude, vertrouwde job teruggeven. Als "Brouckie" zou toehappen, zou men de S.P.a helemaal in de vernieling rijden, zoals "Sarko" dat gedaan heeft men de Frans parti socialiste. Voor Vlaanderen zou het een "du jamais vu" zijn, maar men mag toch wel eens dromen, zeker?
Nadat de Ieren vorig jaar met een referendum het verdrag van Lissabon hadden afgekeurd, mochten ze het nog eens overdoen. Oh, wonder: deze keer was twee derde van de Danny boys wél voor dat verdrag. Was dat verdrag sindsdien veranderd, beter geworden, aangepast? Niets van dat alles. De vorige keer had een meerderheid van Ieren beslist een deel van zijn eigen bevoegdheden niét af te staan aan Europa, nu wél. De ommekeer heeft alles te maken met de crisis, die er anderhalf jaar geleden niét was en nu wel, in Ierland (en Spanje) nog meer dan in de rest van Europa. De Ieren vinden het ook vandaag niet leuk dat Europa een deel van hun beslissingsmacht gaat overnemen. Dat ze nu wél voor dat verdrag gestemd hebben is, omdat ze hopen dat Europa hun huidige problemen (mede) gaat oplossen én omdat ze enkele uitzonderingsclausules bedongen hebben. Net hetzelfde als wat vroeger al eens met Denemarken was gebeurd. Het wordt dus steeds meer een Europa à la carte. Onze media mogen dan al wat smalend doen om die Ieren, ze staan er meestal niet bij stil dat Ierland het enige land was waar de bewoners zich over dergelijke zaken nog mochten uitspreken. In een vroeger stadium hebben we meegemaakt dat ook Fransen en Nederlanders de Europese grondwet niet lustten en dat landen als Groot-Brittannië, Tsjechië en Denemarken zelfs niet eens daarover een referendum durfden te houden. Nu moet iedereen in de pas lopen en bestaat er het gevaar dat we de speelbal te worden van een clubje Euro-technocraten van het type Dehaene en Verhofstadt, om het even bij de eigen profiteurs te houden. Europa was een briljant idee. Het openen van de grenzen en de invoering van de euro pasten daarin. Economisch is Europa een grootmacht. Politiek stelt het echter niets voor. De benoeming van een eigen "president", een eigen minister van Buitenlandse Zaken e.d. zal maar een zoveelste voorwendsel zijn voor een zoveelste koehandel. De postjes, weet je wel. Dromen van een Verenigde Staten van Europa, zoals onze Messias uit Gent dat verwoordt, zal een utopie blijven De Verenigde Staten van Amerika zijn er zo gekomen, omdat het land gevormd werd door inwijkelingen uit de hele wereld die zich wel moesten aanpassen en die er het beste van gemaakt hebben door te kiezen voor één taal en één munteenheid. Zo iets is in Europa een utopie en zal dat ook blijven.