Deze regering heeft nog 92 dagen de tijd om orde op zaken te stellen en er tegelijk voor te zorgen dat er oplossingen komen voor de sociaal-economische en communautaire problemen. Als we er van uitgaan, dat het parlement na vandaag op Kerstvakantie gaat en pas in de tweede week van 2008 terugkomt, dan zal men nog exact 75 dagen over hebben om deze "mission impossible" tot een goed einde te brengen. Wie gelooft deze mensen nog? Het eerste bijna onoverkomelijke probleem is trouwens de begroting. Daar blijkt een gat van 2,5 miljard euro in te zitten (100 miljard oude Befkens!). Daar bovenop belooft Verhofstadt III hogere uitkeringen én lastenverlagingen voor de bedrijven. Met normale middelen krijgt men dit nooit opgelost. Er zijn twee mogelijke extra's binnen te halen: de verkoop van Belgacom en enkele honderden miljoenen vanwege de elektriciteitsproducenten. Dan moeten deze laatsten wel de kerncentrale open kunnen houden. En dan hebben we het nog niet gehad over de communautaire perikelen die als een boemerang zullen blijven terugkomen en heel wat belgicistische diehards slapeloze nachten zullen bezorgen. Gelukkig hebben we nog Pieter De Crem, onze kersverse minister van Landsverdediging, die zich van bovenstaande problemen helemaal niets schijnt aan te trekken en al meteen een eerste nieuw idee heeft gespuid: hij wil een vrijwillige legerdienst in het leven roepen. Op zich zelf is daaraan niets verkeerd. Persoonlijk vind ik, dat ze de verplichte legerdienst terug mochten invoeren. Het zou heel wat hangjongeren van de straat halen en ze wat opvoeding en respect voor autoriteit leren kennen. Op dit ogenblik zijn dergelijke denkpistes echter hemmaal niet relevant. Voor de weinige tijd die er over blijft om voor enkele grote serieuze politieke oplossingen te zorgen, moet men nu niet beginnen met allerlei spielereien. Als, ik zeg wel áls, deze Randstad regering erin zou slagen tegen Pasen met ernstige oplossingen te komen voor de ernstige problemen, kan zal onze nieuwe tsaar tijd zat hebben om Flahaut's knoeiwerk weer te ontrafelen.
De pas geïnstalleerde regering Verhofstadt III heeft nog 93 dagen om haar zgz programma te verwezenlijken. De eerste twee weken zal ze het trouwens zonder het parlement moeten doen. Die dames en heren gaan, na zes maanden zo goed als niets te hebben gedaan, voor twee weken met vakantie! Als tegenprestatie gaan ze morgen, zondag wel bijeenkomen om de aanstelling van de nieuwe regering goed te keuren. Wat een opoffering! De aanzet voor de staatshervorming die Verhofstadt, zot van glorie, dacht te moeten geven en die niet overal geapprecieerd werd, is trouwens iets om in de gaten te houden. Want de man denkt echt dat hij het allemaal veel beter weet en kan. Dat hijzelf mede de oorzaak is van de huidige crisis doordat hij alle communautaire problemen acht jaar lang in de doofpot had gestopt, schijnt hij helemaal niet te (willen) beseffen. De voornaamste reden, waarom Guyke in 't oog moet gehouden worden, is dat hij al verwezen heeft naar zijn speech van het voorjaar voor de "gestelde lichamen", waarin hij inderdaad verwees naar een staatshervorming, maar dan een in de tegenovergestelde richting, nl het herfederaliseren. Mijn inziens is er maar één materie die geherfederaliseerd zou kunnen worden en dat is die van de geluidsnormen rond Zaventem. Dat zou de enige oplossing kunnen zijn voor de knoeiboel die Verhofstadt I er van gemaakt had. Of het over 93 dagen zal gelukt zijn is meer dan twijfelachtig. De overgrote meerderheid van de burgers én de perslui gelooft er niet in. Als het toch zou lukken dan zal het zijn omdat PS en CDH mee in de kaas blijven zitten. Vanuit de oppositie zouden beide partijen dat nooit gedaan hebben. Het grootste gevaar voor het mislukken van een Leterme I met Pasen zal dan waarschijnlijk nog komen van de MR via de racisten van het FDF van Maingain. --- Tenslotte nog dit. Bertje Anciaux maakt zich boos omdat zijn samenraapsel van Spirit niet zou mogen aan tafel zitten in het comité van de "dirty dozen". Ge moet maar durven: een partijtje, die naam niet meer waardig, met nog één vertegenwoordiger in het hele parlement, vindt zich geroepen mee te moeten beslissen over de toekomst van het land, terwijl partijen zoals LDD en Vlaams Belang, met een meervoud aan zetels aan de kant zouden moeten blijven staan. Dat is, ook voor Anciaux, democratie op zijn Belgisch ...
Het is weer zover. Net zoals in het voorjaar zitten we met smog opgescheept en worden de snelheden op autosnelwegen en ringwegen rond steden aangepast tot maximaal 90 Km/uur. Specialisten betwijfelen of het allemaal veel zal helpen. Zij zeggen dat een terugdraaien van de maximumsnelheden gedurende één of twee dagen weinig of geen invloed heeft op het CO² gehalte in de lucht. Om wél te tellen zou dat, steeds volgens de specialisten, over langere termijnen moeten verplicht worden. Er is nog een tweede reden waarom het terugdringen van de maximumsnelheid tot 90 Km/uur niet veel uithaalt, maar dat hoort of leest men niet in de media. Waarschijnlijk komt dat doordat de meeste van onze milieuactivisten weinig kaas gegeten hebben van de automobielsector. De meeste auto's beschikken vandaag de dag nl over een vijfde, sommigen zelfs over een zesde versnelling. Die laatste versnelling is een overdrive. Het is in die overdrive dat een wagen het minst verbruikt en ook het minst vervuilt. Zeker de middelgrote en zwaardere auto's kunnen tegen maximaal 90 km/uur die overdrive niet gebruiken en - zeker op autosnelwegen - betekent dat ze meer vervuilen dan wanneer ze iets sneller zouden kunnen rijden. Maar er is nog meer. Zoals ook de vorige keer het geval was, worden de boetes voor overtredingen op de smogregels alleen toegepast in Vlaanderen. Dezer dagen is er wel zo goed als geen smog in de Ardennen, maar wel in Waals-Brabant waar dus ook geen boetes worden uitgedeeld. Dat gebeurt alleen in Vlaanderen, waar de parketten al meteen gesteld hebben dat ze de nultolerantie zullen toepassen. M.a.w. de Vlamingen worden voor de zoveelste keer weer gediscrimineerd. En dat is nog niet alles. De opbrengsten van de verkeersboetes gaan terug naar de politiezones, maar dan in het hele land. Terwijl de Vlamingen zo'n 80% van de boetes betalen, krijgen de Vlaamse politiezones daar slechts 3,26 euro per inwoner van te zien, tegenover 6,5 euro per inwoner voor de Waalse politiezones. Dat alles terwijl de Waalse verkeersboetes amper 5% van het totaal uitmaken. Een zoveelste regelrechte discriminatie, uitgedokterd door de regeringen van mijnheer Verhofstadt, de zogezegde "redder des vaderlands". Redder van Walenland, ja. Het is altijd hetzelfde liedje: de Vlamingen betalen, de Walen trekken. Dat zal onder Verhofstadt III niet anders worden. En daarna wordt het zeker niet beter, want zo'n 85% van de Vlamingen gelooft niet dat er een Leterme I zal staan op 23 maart. Het worden vijgen na Pasen!
De prijs voor de simpelste duif gaat deze week naar Martine Tanghe. Het rood geïndoctrineerd wicht van het VRT-journaal wist gisterenmiddag te vertellen, dat de crisis voorbij was! Na ongeveer 30 jaar nieuwsanker te zijn, krijgt Martine binnenkort eindelijk haar eerste eigen programma. Men zou zich afvragen hoe het komt dat het zo lang heeft moeten duren... De regering, die er waarschijnlijk komt, is er een van lopende zaken/Plus, mede gevormd door partijen die tijdens de laatste verkiezingen flink klop hebben gekregen. De Vlamingen worden er al meteen in gediscrimineerd, want - Verhofstadt erbuiten gelaten - zijn er slechts 6 Vlaamse ministers tegenover 7 francofonen. Dat is sowieso al ongrondwettelijk. Het communautaire is meteen verwezen naar een comité van "zwaargewichten" (volgens De Standaard), in feite een andere naam voor Raad van Wijzen en Conventie. Het enige verschil is, dat dit comité nu zal geleid worden door Yves Leterme, de man van het goed bestuur. In dat comité maken we dan een tweede discriminatie mee: er zullen nl mensen in zitten van SP.a/Spirit, Groen, Ecolo en FDF (waarschijnlijk Maingain), maar niemand van het Vlaams Belang, zelfs niet van Lijst Dedecker. M.a.w. meer dan 20% van de Vlamingen wordt uitgesloten terwijl partijtjes van drie man en een paardenkop er wél bij zijn. Goed bestuur, Yves? Of dat allegaartje er binnen de drie maanden in zal slagen een serieuze staatshervorming voor te bereiden, is dan ook meer dan twijfelachtig. Volgens mij zal men op 23 maart e.k. even ver staan als vandaag. En dan is er nog niets gezegd over alle punten waarover bij de oranje-blauwe onderhandelingen akkoorden werden gesloten. Gaat men die aanhouden of moeten die nog eens besproken cq geamendeerd worden? Denk maar aan het terugdraaien van de uitstap uit de kernenergie, waardoor ons land in één keer de CO² normen van Kyoto haalt en daarbij nog enkele honderden miljoenen euro krijgt (van de stroomproducenten), geld dat de volgende regering broodnodig zal hebben om haar plannen te kunnen verwezenlijken. --- In de marge van bovenstaande nog dit. Tijdens de bijeenkomst over VIA (Vlaanderen In Actie) werden de genodigden o.m. ook toegesproken door Gro Harlem Brundtland, in een vorige leven driemaal eerste minister van Noorwegen, voorzitster van de Wereldgezondheidsorganisatie en tegenwoordig speciaal klimaatgezant van Ban Ki-Moon, secretaris-generaal van de Verenigde Naties. Brundtland, die een socialistische achtergrond heeft, verklaarde op de bijeenkomst o.m. dat de Fransen goed presteren inzake klimaat dank zij hun kernenergie. "Als we de kerncentrales hadden, zou ik aanraden ze open te houden", zei ze. Dat is zo eens iets anders dan het achterlijk geleuter van onze socio's en groentjes die onze maatschappij nog liever terug naar de middeleeuwen zouden willen sturen!
Het zijn moeilijke tijden voor wetstraatjournalisten, zeker nu koning winter in het land is. Dagen en nachten staan ze buiten bij Wetstraat nr 16 aan te schuiven en regelmatig worden ze op het verkeerde been gezet. Verhofstadt gaat erin lukken een interim regering op poten te zetten, het lukt weer niet, of lukt het nu toch? Enfin, vanmorgen lijkt het erop dat hij zijn "Randstad" regering erdoor krijgt. Volgens onze politiek correcte media bestaat deze regering uit de grootste partijen van het land, waarbij steevast vergeten wordt te zeggen dat de tweede grootste partij van Vlaanderen én België, het Vlaams Belang, er niét bij is. Dat betekent nog altijd, dat zo'n klein miljoen Vlamingen niet vertegenwoordigd zal zijn in de voorbereiding op wat een stevige coalitie zou moeten worden die er o.m. zou moeten zorgen dat Vlaanderen zijn lang gevraagde staatshervorming krijgt. Het N-VA, dat - volgens Bart De Wever - zou wegen op die staatshervorming, is (voorlopig?) netjes buiten spel gezet. Het unitaire België lijkt wel te zijn teruggekeerd. Als Vlaanderen geen uitgebreide staatshervorming krijgt, ziet het er voor ons niet goed uit. Dat is duidelijk gebleken uit de bijeenkomst van de Vlaamse "captains of society", die door de Vlaamse deelregering eergisteren nog waren samengeroepen in het kader van VIA (Vlaanderen In Actie). Vlaanderen zit al een tijdje niet meer in het koppeloton van de Europese regio's. Zoals het er nu uit ziet, zal dat niet gaan verbeteren, integendeel. Het kan ook moeilijk anders als men weet dat onze regio jaarlijks zo'n twaalf miljard euro van zijn welvaart moet inleveren om de levenstandaard van Wallonië op peil te houden, zonder dat daar iets tegenover staat. Zeker nu er waarschijnlijk een recessie komt in de States en het hier niet veel beter zal worden, is de kans groot dat Vlaanderen verder zal wegzakken. In heel die VIA-actie zit trouwens geen vaart. Er was al eens een vergadering einde 2006 en de resultaten van deze nieuwe bijeenkomst verwacht men pas tegen einde 2008. Dan zit men volop in de verkiezingsstrijd van 2009, uitgerekend voor de verkiezingen van het eigen deelparlement, zodat men ervan kan uitgaan dat VIA iets wordt voor Sint Juttemis. VIA betekent in het Italiaans "weg (ermee)". Hopelijk krijgt het hier een betere betekenis...
Op het ogenblik dat ik dit schrijf is grote blauwe tovenaar er nog steeds niet uit, maar de nieuwe regering zou toch een Verhofstadt III kunnen worden, zoals ik meldde in mijn blog van 5 dezer. De partijen die eraan zouden meedoen zijn deze die ik gisteren vermeldde. Tot daar klopt mijn pronostiek. De "Randstad"-ploeg (dixit "'t Pallieterke") zou wel geleid worden door het Gentse genie himself en dus niet door Reynders. Er bestaat op dit ogenblik zelfs nog een kans dat Reynders (én zijn partij) helemaal niet mee zullen doen. Didier is nl van oordeel dat CDH er niet bij hoort en m.i. heeft hij daarin meer dan gelijk. Ik begrijp trouwens niet waarom Leterme erop aan blijft dringen madame Milfoisnon en haar mierenneukers persé bij in deze interim (of in een latere echte) regering wil hebben, tenzij het er hem om te doen is de MR ermee te jennen. Hoe erg het ook mag lijken, de PS er nu bijnemen (en het CDH niet) is een goede zet. Van de ene kant is de parti scandaleux als de dood voor een allereerste oppositiekuur. Anderzijds kan ze weinig afkeuren van de tot nu toe bereikte akkoorden in de oranje-blauwe regeringsonderhandelingen voor zover die mede door het CDH werden goedgekeurd. Op bepaalde punten blijken de "democratische humanisten" linkser te zijn dan de socialisten. Als de MR echter niét meedoet, zie ik zelfs deze interim regering niet tot stand komen en wordt de kans dat er tegen Pasen een echte regering komt tot een minimum herleid. Het is pas die echte regering die een twee derde meerderheid zou moeten hebben en dan nog. Zelfs met 91 zetels op 150 kunnen er pogingen gewaagd worden om een bepaalde hervormingen erdoor te krijgen. Vergeet niet, dat de meeste vroegere staatshervormingen ook doorgevoerd zijn door regeringen die géén twee derde meerderheid hadden. Hoe het ook zal lopen, België blijft een puinhoop waarin een kat haar eigen jongen niet meer terugvindt. Op termijn is dit kunstmatige land niet meer te redden, tenzij men het grondig hervormt, iets wat ik niet zie gebeuren. --- Hilarisch is wel het feit dat Verhofstadt terugkeert naar zijn "roots": de burgermanifesten. Ook hij heeft nu opnieuw ontdekt dat dit land een staatshervorming nodig heeft. Tijdens de acht jaar dat hij paars-groen en paars geleid heeft, was hij dat helemaal vergeten. Black-out, zeker?
In Brussel flaneerden zaterdag zo'n twintigduizend vakbondsmilitanten van de drie grote syndicaten. Rekening houdend dat de treinstaking van een andere, kleinere vakbond wat roet in het eten kan gestrooid hebben, willen we aannemen, dat er het misschien wel vijfentwintigduizend hadden kunnen zijn. Dat is nog altijd een beschamend laag aantal voor een groep van organisatoren die in totaal over zo'n twee millioen leden beschikt. Daarbij dient dan nog vermeld dat er onder de aanwezigen van zaterdag heel wat mensen zullen gelopen hebben die op e.o.a. reden verplicht waren te komen. Helemaal erg wordt het, als men beseft dat het die zaterdag een eindejaarskoopjesdag was. Alleen al in Brussel waren er misschien zoveel koopjesjagers als betogers tegen de daling van de koopkracht. Volgens Banksys betaalden meer dan 3,6 MILJOEN mensen zaterdag in de winkel met hun bankkaart. Dat zijn er 130.000 meer dan op dezelfde zaterdag vorig jaar. Daartegen zinkt een cijfer als 25.000 gewoon in het niet. Als straks weer heelder horden zich zullen staan verdringen op de spoorwegstations en aan de luchthavenbalies om op wintervakantie te vertrekken, dan vraagt men zich toch af waar die crisis zich eigenlijk bevindt. Is er dan helemaal niks aan de hand met de kosten voor levensonderhoud? Toch wel, maar niemand wil het geweten hebben, toch zeker niet in deze eindejaarsperiode. Misschien komt er wel e.e.a. boven water ná de feestdagen, wanneer de geldbeugels leeg zullen zijn en de leningen om op vakantie te kunnen gaan (jaja!) dienen te worden terugbetaald. --- Tegen die tijd heeft Verhofstadt dan misschien ook enig resultaat bereikt als zoveelste (stoemelingse) informateur van Albèrt Second. "Snel en efficiënt", een van de slogans uit zijn actieve welvaartstaat, is er voorlopig niet meer bij. Zoals het er nu bij staat, stevent hij af op oranje-blauw aan Vlaamse kant en paars in francofonië. Als dan Reynders nog eens premier zou worden, dan komt mijn pronostiek van einde juni (en daarna) voorlopig uit. "Qui vivrà, vedrà", was een der slagzinnen van Johannes-Paulus II. Wie leeft, zal zien. --- Lezer J.V. en nog een andere attente kennis hebben er mij op gewezen, dat ik me in vorig artikel vergist heb van naam. Niet Desmarets, maar Daniël Ducarme was de man die Wallonië bij Frankrijk ingelijfd wil zien. Ducarme was ooit minister-president van le très grand Bruxelles. Hij was moeten aftreden omdat hij vele jaren geen aangiften van zijn personenbelasting had gedaan en heel wat vervallen belastingen, renten en boetes moest betalen (zo'n 75.000 euro!). Ik had het verhaal onderweg op mijn autoradio gehoord en me daarna vergist van naam. Dat wordt hiermede rechtgezet. De rest van het verhaal blijft echter overeind. Voor zover mij bekend werd over de uitspraken van Ducarme niets vermeld op de Tv-journaals van onze correcte media. Dat paste waarschijnlijk niet in hun belgicistische kraam.
In Le Soir verscheen er gisteren een artikel van Daniël Ducarme. De man is ooit voorzitter van de het Brussels gewest geweest. Als ik me niet vergis is hij moeten aftreden na een schandaal. Het moet niet altijd de PS zijn... Die Ducarme zegt dat Wallonië én Brussel moeten aansluiten bij Frankrijk. Na het debacle van Brussel-Halle/Vilvoorde ziet hij geen heil meer in België. In Wallonië bestaat er al lang een stroming die aanstuurt op een aansluiting bij Frankrijk. Vroeger was het Rassemblement Wallon onder leiding van professor Perrin de motor van die beweging. De huidige frontman heet Gendebien en is inderdaad een lid van de bekende familie die dit kunstmatige land mee heeft opgericht. Het kan verkeren, ook in Walenland. De hoofdreden waarom Wallonië bij Frankrijk zou willen aansluiten is, dat de Walen, die daar achter staan, denken dat Frankrijk dan het werk van België zal overnemen, m.a.w. zorgen voor Wallonië. Want Wallonië is niet zinnens voor zichzelf te zorgen. Het wil dat anderen dat doen, nu België (via Vlaanderen), morgen (misschien) Frankrijk. Zelf de handen uit de mouwen steken is er voor de meeste Walen niet bij. De vraag is maar in hoever Frankrijk daarbij zal willen gaan. De hexagoon heeft nóg arme streken die ze moet onderhouden. Nu, laat Ducarme en kompanen maar doen, hoe sneller zij in hun opzet slagen hoe beter. Dat ook Brussel mee in die "deal" zou zitten, is natuurlijk een utopie. Nog een paar generaties en Brussel zal dan zelfs geen francofone stad meer zijn, maar een veeltalige. Brussel kan alleen overleven als het een confederatie aangaat met Vlaanderen of zou gefinancierd worden door Europa. De as Brussel-Wallonië bestaat alleen in de verbeelding van romantische francofone zielen.
De Belgische vulkaan blijft rommelen. Het blijft wachten op de volgende uitbarsting of misschien wel een implosie. Dat laatste wordt steeds waarschijnlijker, want men geraakt gewoon niet uit de impasse. De deus ex machina Verhofstadt, die Albèrt Second uit zijn mouw dacht geschud te hebben, blijkt er evenmin iets van te bakken. Een regering op de been brengen, die meteen over een tweederde meerderheid zou beschikken, kan wel theoretisch, maar lijkt eerder op een draak met vele koppen. Ikzelf blijf erbij dat het voor Vlaanderen nog best (nou ja: minst slecht) zou zijn dat oranje-blauw aan de Vlaamse kant intact zou blijven en dat men aan Franstalige kant een PS-MR coalitie vormt. Als toetje zou men dan wel Reynders eerste piet moeten laten spelen, maar dat is dan de prijs om de Waalse parti scandaleux te laten meedoen. Een Waals premier zou verplicht zijn veel water in zijn eigen partijwijn te doen, waardoor wij, Vlamingen, misschien wel dat ietsje meer zullen krijgen t.o.v. wanneer we weer een Vlaamse premier zouden hebben. De geschiedenis heeft ons geleerd dat Vlaamse eerste-ministers slecht zijn voor de eigen regio. In hoever hij het meent valt nog te bezien, maar het ideetje van Leterme om toch maar met de SP.a (en desnoods Groen!) te gaan praten, deed de "collaboralen" niet weinig steigeren. Stel eens voor, dat we een oranje-rood-groene regering zouden krijgen. Het zou voor Vlaanderen een slechte zaak zijn. Met dan de VLD in de oppositie is dit ook het slechts denkbare scenario voor "Deckerke". Hij is er de laatste dagen zelfs even stil van geworden. Ondertussen zit het Vlaams Belang in de zetel die de Open VLD voor zich had gehouden. De Vlaams nationalisten mogen dan wel officieel niet meespelen, ze zorgen rustig voor de nodige extra stemmen bij de verschillende besprekingen in de diverse parlementen, zodat SP.a en Groen! er feitelijk bijzitten voor spek en bonen. --- In de marge van bovenstaande nog dit. Uit enkele nieuwe publicaties blijkt, dat de Vlaamse werknemer gemiddeld anderhalf uur per dag langer werkt dan zijn Waalse tegenhanger. Als men weet, dat ook de productiviteit in Vlaanderen steeds hoger heeft gelegen dan in het Waalse landsgedeelte, is het goed te begrijpen dat de werkgelegenheid in Wallonië nauwelijks toeneemt, zoals bleek uit een andere enquête. De lichte vooruitgang van de Waalse bedrijven, die met veel poeha werd verkondigd, is dan ook grotendeels een kwestie van automatisering. We mogen ons echter niet te snel blij laten maken met een dode mus. Ook nog een andere enquête blijkt immers dat ondanks alles, de Vlaming gemiddeld 83 euro per maand minder pensioen krijgt dan de Brusselaar en 53 euro minder dan de Waal. De geschiedenis blijft zich dan ook herhalen, op elk gebied. Dit houdt in dat, als er geen verbetering voor Vlaanderen in zit, men met dat België beter kan ophouden. Men maakt zich druk over de onafhankelijkheid van een onderontwikkeld gebied zoals Kosovo, terwijl het welvarende Vlaanderen geacht wordt dat niet aan te kunnen. Van een aberratie gesproken!
Het Vlaamse parlement heeft gisteren beslist dat Vlaanderen voortaan zelf de Franstalige basisscholen in de faciliteitengemeenten zal gaan inspecteren. Dit verhaal is, evenals het probleem van het kiesarrondissement B-H/V, al 40 jaar oud en werd meer dan twee jaar geleden, na de mislukte poging van Verhofstadt II om B-H/V te splitsen, nog eens extra vermeld in het Vlaamse parlement. Het is toch te gek om los te lopen dat Vlaanderen scholen moet subsidiëren, maar er geen controle op zou mogen houden. Het blijkt nu trouwens dat die scholen vanwege de Franstalige gemeenschap ook al een paar jaar geen inspectie meer gekregen hebben. Het is niet voor niets dat het Franstalig onderwijs in België tot de slechtste van Europa behoort. Dat bleek nog pas uit de driejaarlijkse wereldwijde beoordeling, waarbij het onderwijs van de Franstalige gemeenschap op gebied van wetenschappen, wiskunde en lezen respectievelijk op de 39ste, 34ste en 35ste plaats stond, t.o.v. het Vlaams onderwijs op respectievelijk de plaatsen 8, 5 en 5. Men vergeet er in deze zaak trouwens nog bij te vertellen dat het Vlaamse schooltje in Komen, dat met hetzelfde akkoord van 40 jaar geleden door de Franstalige gemeenschap zou gesubsidieerd zou worden, daarvoor nooit één cent gekregen heeft. Vlaanderen heeft ook dát schooltje, tegen alle afspraken is, moeten bijspringen. In de strijd om de Rand is de beslissing van het Vlaams parlement een derde Vlaamse overwinning op korte termijn. Wij hebben het gelijk aan onze kant en moeten van onze democratische meerderheid gebruik maken om de onrechtvaardige en onwettige toestanden in de faciliteitengemeenten ongedaan te maken. Zoals het liedje zegt: "Weg de bastaards, weg de lauwaarts. Ons gehoort het Noordzeestrand". Én de Rand!
Met dat "arme" bedoel ik niet de financiële toestand van de syndicaten. De Belgische vakbonden bulken van het geld. Nogal logisch als ge zo'n twee miljoen leden hebt die op regelmatige tijdstippen hun lidgeld (moeten) betalen en er aan de andere kant geen belastingen op moeten betaald worden. Of ze tegenwoordig nog steeds rekeningen in het buitenland hebben, weet ik niet, maar financieel zitten ze er in elk geval warm in. Met "arm" bedoel ik de invloed die zij denken te hebben op dit land in het algemeen en hun leden in het bijzonder. Als ge twee miljoen leden hebt en ge slaagt er maar in amper honderduizend een petitie te laten ondertekenen, dan is er geen enkele reden om daarmee uit te pakken. Iets wat gisteren op het Brusselse stadhuis gebeurd is in aanwezigheid van moslimvriend Thielemans, Walenvriend Verhofstadt en nog enkele Vlaamse nestvervuilers. Honderdduizend handtekeningen, waarvan waarschijnlijk nog een deel dubbele of driedubbele, is amper 5% van het totale aantal leden. En dat alleen voor een petitie. Madammeke Houbart uit Luik kreeg er op haar eentje honderdzestigduizend bij elkaar. Zaterdag hebben dezelfde vakbonden een betoging tegen de vermindering van de koopkracht georganiseerd, iets waarin ik me kan vinden. Maar ook voor die betoging vrezen de almachtige vakbonden niet veel succes te gaan hebben. Zelf hopen ze, dat er zo'n 25.000 manifestanten zullen zijn, waarbij dan nog een deel dat bijna verplicht zal zijn te komen. Dat is dan amper 1,25% van het totale ledenaantal. Van een afgang gesproken! Gek genoeg is een van de redenen, waarom de vakbond minder betogers verwacht, het feit dat heel wat van de eigen achterban die dag waarschijnlijk zal gebruiken om Kerstinkopen te doen! Tenslotte kan het ook zijn dat de betoging gehinderd zal zijn door stakingen bij de NMBS. Ge weet wel, dat heilig verworven stakersrecht zou er nu voor kunnen zorgen dat de plannen van de vakbonden daardoor gedwarsboomd zouden worden. Vakbonden, Rood Kruis, Belgische voetbalbond. De laatste Belgische bastions beginnen te verdampen. Tot spijt van wie 't benijdt!
In alle internationale tabellen blijft België wegzakken. Dat heeft niet veel te maken met de huidige regeringscrisis, maar alles met het slechte beheer van de vorige regeringen, die van Verhofstadt op kop. Zo blijkt nu uit het laatste Europees energierapport van de adviesgroep Cap Gemini, dat Europa in 2006 zijn energiereserve verhoogd heeft. Dat is het goede nieuws. Het slechte nieuws is, dat het niet geldt voor België. Samen met Hongarije en Finland heeft ons land het tegenovergestelde klaar gespeeld. In 2005 lag de productiecapaciteit in België zelfs 10% lager dan de capaciteit die nodig is om verbruikspieken op te vangen. Daar dient dan nog bij verteld, dat men in Finland een nieuwe kerncentrale bouwt, waardoor dat land zijn achterstand zal goed maken. Wat er in België gaat gebeuren, blijft nog koffiedik kijken. Als er in een volgende regering (als die er al komt) socialisten en groenen zouden komen te zitten, dan mag men er helemaal een kruis over maken. Het Europese rapport zegt ook, dat het met de controle op de CO²-uitlaat ook helemaal fout dreigt te gaan omdat geen werk wordt gemaakt van de uitbouw van kernergie en veel te weinig op het vlak van de zonne-energie. Het Cap Gemini-rapport vermeldde ook nog dat zo'n 19% van het totale Europese elektriciteitsverbruik dient om licht te maken. Ook in dat verband steekt België er bovenuit in de slechte zin van het woord. Geen enkel ander land verlicht immers (totaal nutteloos) zijn autosnelwegen. Ondertussen blijkt dat ook het verhaal van de biobrandstoffen in ons land een grote flop dreigt te worden. De verdelers, met uitzondering van Total, hebben er geen oren naar. De fabrieken, die in eigen land de brandstof zouden moeten aanmaken, staan nog in hun steigers, ondanks het feit dat de belasting op de andere brandstoffen al wel is verhoogd (ook al door Verhofstadt II). Tenslotte blijft het een schande dat deze biobrandstoffen door de staten gesubsidieerd worden en ten koste gaan van voedingsgewassen zoals maïs, tarwe en suikerbiet, waardoor de levenskosten van vooral de gewone man in de straat serieus aan het oplopen zijn. --- In de marge van bovenstaande nog dit: geloof niet, dat de milieuconferentie in Bali er iets aan zal veranderen. Kyoto, Brazilië, Kenya, Bali, het blijven in de eerste plaats leuke plezierreisjes voor zgz milieubewuste politici en allerhande groene vertegenwoordigers. Eén enkele vliegreis Brussel-Bali kost per persoon negen ton CO², dat is 75% van de gemiddelde uitstoot van één Belg op een heel jaar. Vermenigvuldig dat met een paar duizend en men kan zich werkelijk afvragen in hoever die mensen daar in Bali menen wat ze verkondigen...
Het Vlaams Belang vierde zondag zijn dertigste verjaardag met een conventie (!) in Antwerpen. In onze toch zo correcte Vlaamse media was er amper iets over te vernemen. Voor zover ik het heb kunnen waarnemen, zelfs helemaal niets op de TV-zenders. Stel eens voor dat het de Groenen geweest waren, of Spirit, of nog zo'n ander pietluttig links samenraapsel... Tot spijt van wie 't benijdt is het VB uitgegroeid tot de tweede grootste partij in Vlaanderen (én België). Bij de laatste regionale verkiezingen was ze zelfs de grootste, met bijna een kwart van alle Vlaamse stemmen. Het kartel was toen net iets groter, maar de partijen apart (CD&V en N-VA) waren kleiner. Ondanks het feit dat het cordon sanitair officieel van kracht blijft, is de partij toch een rol gaan spelen in onze politiek. Bij de laatste ontwikkelingen in het federale parlement speelde ze zelfs mee en hielp ze het Vlaamse overwicht benadrukken. Dit zou in de toekomst wel eens meer kunnen gebeuren, nu er zoveel op het spel komt te staan. Vergeten we ondertussen niet dat het kartel (én de VLD) heel wat van het programma van het VB heeft overgenomen en juist daarom zoveel succes heeft gekregen bij de laatste federale verkiezingen. De vraag is alleen, of het niet beter is bij het origineel te blijven i.pl.v. de kopieën achterna te lopen. Het antwoord daarop krijgen we misschien bij de volgende regionale verkiezingen, die van 2009, waarbij we de cijfers met die van 2004 zullen kunnen vergelijken en geen appelen met citroenen zoals dat de laatste jaren al enkele keren is gebeurd. Er is natuurlijk de mogelijkheid dat het VB stemmen zou verliezen aan de Lijst Dedecker, zoals tussentijdse enquêtes suggereren, maar het is wel duidelijk dat die stemmen dan wel in het rechtse kamp blijven en niet naar de centrumpartijen gaan. Een partij die op dertig jaar tijd van 1 naar 32 zetels gaat is wel een unicum in onze politiek. Dat zo'n partij straal genegeerd blijft, laat duidelijk zien dat de politiek hier niet normaal werkt, niet democratisch is in de echte zin van het woord, maar veel weg heeft van een totalitair regime. Hoe lang nog?
Tussen Leterme en de Franstalige media komt het nooit meer goed, na zijn zoveelste "straffe" uitspraak. Deze keer vergeleek Leterme de RTBF met het Rwandese radiostation Mille Collines, dat in de jaren negentig aanspoorde tot rassenhaat en mede verantwoordelijk werd gesteld voor de genocide die er daar later plaats vond. Leterme heeft, in een interview met Het Belang Van Limburg niet gesteld dat hij dat zelf gezegd heeft, maar refereerde aan uitspraken die in het parlement de ronde doen. Ondertussen was het kwaad echter weer geschied. Leterme werd en wordt in de Franstalige media wel degelijk gediaboliseerd. Dat geldt trouwens ook voor de meeste Vlaamse politici, Verhofstadt en de zijnen uitgezonderd, én voor alle overtuigde Vlamingen tout court. Vlamingen, en zeker flaminganten, worden in de Franstalige media, die grotendeels in handen zijn van Vlaamshatende Brusselaars, doorlopend uitgemaakt voor racisten, neonazi's en nog van dat schoons. In de Vlaamse media worden de Franstaligen, en zeker de Walen, niét gedemoniseerd. Hoogstens wordt er links en rechts op gewezen dat het niet van de hardstwerkende landgenoten zijn, zeg maar luieriken, maar veel verder gaat de kritiek meestal niet. Integendeel, zou ik zeggen, in de Vlaamse media worden de Vlaamsnationalisten harder aangepakt dan de Franstaligen. Als ge ziet en hoort wat een Kathleen Cools in Terzake en Anneliees Beckx op Radio 1 allemaal durven uitspoken tegen Vlaamsgezinden, dan krijgt men soms de indruk dat die ook bij de Franstalige media horen. Enfin, Leterme mag een Belgische carrière wel vergeten. Hij doet er best aan zich voor te bereiden op de campagne van 2007 en dan waarschijnlijk opnieuw minister-president van de Vlaamse deelregering te worden. Krisje Peeters is een degelijk bestuurder, maar veel te braaf in de huidige situatie (en hij weet het zelf ook). --- Tenslotte nog dit. Karel De Gucht meent ook zijn steentje te moeten bijdragen in de hetze tegen Leterme. Als er in Vlaanderen één persoon is die in deze materie zou moeten zwijgen als een graf, dan is het wel de burgemeester van Berlare, in zijn vrije tijd minister van Buitenlandse Zaken. In het beledigen van andere partijen (denk maar aan zijn "mestkevers") en vreemde staatshoofden (Kabila, Balkenende) blijft hij de kampioen.
Voor de brave mensen, die dachten dat Verhofstadt eens snel orde op zaken zou stellen ("snel en efficiënt" was een van zijn slagzinnen bij het tot stand komen van paars-groen), loopt het klaarblijkelijk toch niet zo vlot: - Hijzelf, Verhofstadt, is door de koning tot informateur aangeduid, maar dat woord mag men niet gebruiken, want wettelijk kan een in functie zijnde premier geen informateur zijn. Zijn voorstel tot noodregering is al afgeschoten en geen enkele partij staat mordicus achter zijn plannen, zelfs niet zijn eigen "Open" VLD. - Bij die VLD droomt men nog altijd van oranje-blauw, wil men van geen tripartite weten en vindt men de staatshervorming bijzaak. - Bij het Vlaamse kartel heeft men oranje-blauw opgegeven en wil men wel naar een tripartite, omdat men beseft dat dit de enige mogelijkheid biedt voor een staatshervorming (dat wist iedereen zes maanden geleden ook al!). - Bij het Mouvement Réformateur hoopt men ook nog op oranje-blauw, maar wil men van het CDH van Milquet vanaf. Desnoods Ecolo erbij, wat voor Vlaanderen al even erg zou zijn. - Dat Ecolo wil misschien wel meedoen, maar eist dat het kartel dan de N-VA zou laten vallen, iets dat bij dat daar onbespreekbaar is. - Wat men bij het CDH wil, is nog koffiedik kijken. Madame Milquet blaast al zes maanden warm en koud tegelijk en blijft dat doen. In feite wil ze alleen maar dat de PS, waarmee ze samen regeert in Wallonië, erbij komt. - De PS staat nog steeds te springen om mee te kunnen regeren. De postjes, weet je wel. Misschien zijn er met de schandaalpartij nog de meeste kansen iets te bereiken omwille van hun huidige wanhoop hun cliëntelisme te zien stranden. - De Vlaamse socialisten hebben eerst duidelijk gezegd niét in een nieuwe regering te willen stappen. Professor Vande Lanotte zou nu echter kazak willen keren. Of Gennez hem daarin zal volgen, hangt af van haar mentor, SS uit H. Hoezeer deze laatste de partij weer in handen heeft, bleek onlangs nog toen zijn protégee ook al voorstellen tot "alles gratis" begon te doen (in dit geval de zorgverzekering). - De Vlaamse Groenen spelen niet mee, tenzij Ecolo mag meedoen en erom zou vragen. Dat zou voor Vlaanderen pas echt een afgang zijn. - Lijst Dedecker zou wél mogen meespelen, maar "Deckerke" weet dat hij dan zijn handen gaat verbranden en zó dom is hij dan ook weer niet. - Het Vlaams Belang tenslotte is de enige certitude. Zij mag niét meespelen. Dat de partij groter is dan Spirit, CDH en de groenen samen, maar in de totalitaire Belgische democratie van 2007 maakt dat blijkbaar nog altijd niets uit. Centrum-rechts en rechts hebben in Vlaanderen meer dan 75% van de stemmen. Toch riskeert het in de oppositie te geraken, mocht Verhofstadt erin slagen een nieuwe paars-groene regering te vormen. De vraag is alleen of de rest van de drie VLD-musketiers (Dewael, Somers en De Gucht) bereid zal zijn D'Artagnan Verhofstadt te volgen in zo'n kamikaze scenario. In 2009 wacht hen dan de politieke guillotine. --- Terloops even vermelden, dat er links en rechts te horen is, dat de francofonen partijen nu toch een staatshervorming zouden wensen. Men vergeet er meestal bij te zeggen dat de door hen gevraagde staatshervorming er een is die wil herfederaliseren, m.a.w. het tegenovergestelde van wat de meeste Vlaamse partijen willen! --- Is er dan geen alternatief? Jawel en het heet artikel 35 van de Grondwet. Dat zegt dat de federale overheid slechts bevoegd blijft voor die zaken die haar uitdrukkelijk zijn toegekend door de gewesten. Het enige wat er daar omtrent moet gebeuren is, dat die gewesten samen aan tafel gaan zitten en dat artikel activeren, ttz de lijst met bevoegdheden gaan samenstellen. De enige partij (nou, ja, partij), die daarop hamert, is Spirit en voor één keer ben ik het eens met de laatsten der linkse Volksunie mohikanen.
Wie herinnert zich nog Cockerill Sambre, ook wel eens Cockerill Sombre genoemd? Dat was einde jaren zeventig, begin jaren tachtig. De staalindustrie zat in een wereldwijde crisis en op heel wat plaatsen werden staalfabrieken gesloten of geherstructureerd. Zo sloot o.m. Arbed zijn activiteiten in het Groothertogdom Luxemburg en bracht die over naar een nieuwe fabriek in Zelzate, omdat de firma op die manier heel wat logistieke kosten kon uitsparen. Niet zo voor het Waalse staal. Dat moest beschermd worden, crisis of geen crisis. Er werden miljarden oude Belgische frankskens in gepompt, zonder al te veel resultaat. Jaren later werd bijna de hele Belgische staalindustrie opgenomen in de multinational Arcelor, zonder dat er veel beterschap mee kwam. Mede door de heropleving in China, India en Brazilië zit sinds enkele jaren de staalproductie echter weer in de lift en werd heel Arcelor overgenomen door de Indische firma Mittal, die momenteel de grootste staalproducent ter wereld is. Door de verhoogde vraag naar staal werden en worden oude fabrieken terug opgestart of doorgestart. Daarvan ook twee in het Luikse. Feitelijk zouden we ons daarover alleen maar mogen verheugen. Sinds de oude staalcrisis is er echter heel wat veranderd op deze aardkloot. Zo kwam er o.m. het klimaatakkoord van Kyoto, waarin bepaald werd dat o.m. de CO² overal naar omlaag moest. Voor België betekende dat vooral inspanningen in Vlaanderen en Brussel. Voor Wallonië waren er geen problemen, omdat o.m. die Luikse hoogovens toch dicht zouden gaan. Nu dat proces is omgekeerd, gaat dat België zo'n 260 miljoen euro aan emissierechten kosten. Normaal worden zo'n kosten aangerekend aan het bedrijf dat de extra uitstoot veroorzaakt (denk maar aan BASF en Bayer in Antwerpen). In Wallonië wordt zo iets echter niet geaccepteerd. Naar slechte Belgische gewoonte, wordt de zwarte piet dan maar doorgespeeld naar België, zeg maar Vlaanderen, want het zijn wij die tenslotte dit land onderhouden. Het is altijd hetzelfde liedje: Wallonië profiteert en Vlaanderen betaalt. De vraag is alleen maar, of het deze keer zal pakken, want zo'n kwestie hoort niet thuis in lopende zaken. Anderzijds is het een schande dat de grootste staalproducent ter wereld die extra kosten niet zou aankunnen, als men weet dat Mittal nog steeds met de regelmaat van een klok andere bedrijven aankoopt. M.a.w. zou dit betekenen, dat België, zeg maar Vlaanderen, de firma mee financiert om in het buitenland andere bedrijven aan te kopen. Te gek om los te lopen, zeker als men weet dat het gaat om slechts 70 nieuwe arbeidsplaatsen in de hoogoven van Seraing (vroeger werkten daar 500 mensen). De zaak van de Luikse staalfabrieken toont nog maar eens duidelijk aan waarom de Franstalige partijen België niet veranderd willen zien. Officieel willen zij, dat België Wallonië blijft onderhouden. In werkelijkheid is het Vlaanderen die telkens de factuur mag betalen. Zo iets noemen ze solidariteit...
Dat er onder de regeringen Verhofstadt zoveel wetten slecht in elkaar gestoken werden, had niet alleen te maken met de tijdsdruk (het kon nooit snel genoeg). Soms kwam dat ook omdat die wetten verpakt waren in e.o.a. mastodontwet, de zgn "programmawetten", waarbij er zoveel zaken tegelijk besproken dienden te worden, dat er van serieus debatteren geen sprake meer kon zijn. In zo'n programmawet van einde 2005 voerde Verhofstadt II een voorheffing in van liefst 15% op de rentmeerwaarde die beleggers realiseren als ze hun fondsen verkopen. Toen banken en vermogensbeheerders daartegen in opstand kwamen, beloofde Reynders in april van dit jaar om die gang van zaken te helpen blokkeren. In de oranje-blauwe regeringsgesprekken werd besloten die nieuwe taks ongedaan te maken. Nu er echter geen oranje-blauw debat meer is, dreigen meer dan één millioen spaarders op 01.01.08 de rekening voorgeschoteld te krijgen en die 15% extra belasting te zullen moeten betalen. Met Verhofstadt III, noodregering en/of tripartite zitten immers de socio's weer bij in de regering en die zullen niet toelaten dat die belasting wordt afgeschaft. De spaarders, waarvan waarschijnlijk een groot deel van liberale gezindheid, zullen er dan ook aan zijn voor de moeite en dit mede dank zij de bereidwillige hulp van de Open VLD, die nog altijd beweert liberaal te zijn. Tussendoor ook even bij vertellen, dat de tweede fiscale amnestieronde slechts 90 miljoen euro opbracht, i.pl.v. de 400 die financieel genie Reynders had vooropgesteld. Dat is dus een dikke 300 miljoen tekort, te voegen bij de 900 miljoen die te weinig werden geïncasseerd n.a.v. de notionele interest. Als beloning daarvoor wordt hij straks misschien wel eerste minister. Tenslotte nog dit: als de socialisten, op welke wijze ook, weer mee in de federale regering zouden geraken, dan mag men ook een ander punt van oranje-blauw vergeten: dat van het terugkomen op de kernuitstap. Dat zal dan betekenen, dat de kerncentrales toch dicht zullen gaan, met als gevolgen: 1) Dat de nieuwe regering niet zal kunnen hopen op extra geld vanwege de energieproducenten (en ook dat gaat over honderden miljoenen euro!). 2) Dat, gezien de steeds stijgende vraag naar elektriciteit, de energie zal moeten worden ingevoerd uit het buitenland, in de eerste plaats uit Frankrijk, waar ze wordt opgewekt met, ja, kernenergie. Een totaal hypocriete situatie. 3) Dat we het halen van de Kyotonormen helemaal mogen vergeten. 4) Dat energie in het algemeen en elektriciteit in het bijzonder, een stuk duurder zal worden. Voorwaar, prachtig werk van Paars, waarmee we waarschijnlijk nogmaals geconfronteerd zullen worden.
De Liga voor de rechten van de mens vraagt de vernietiging van de recente anti-racismewet. Diezelfde vraag was er eerder reeds vanwege het Vlaams Belang én van een groep burgers die met raadsman advocaat Matthias Storme al een gelijkaardige aanvraag had ingediend bij het Grondwettelijk Hof. Alle indieners gaan ervan uit dat de wet een té grote discriminatie inhoudt van de vrijheid van meningsuiting. Met Verhofstadt II zijn we wel degelijk beland in een land met beperkte vrijheiden en een gedachtenpolitie, type Saoedi-Arabië. En dat met een premier die zich liberaal durft te noemen. Als zelfs de Liga voor de mensenrechten (een grotendeels linkse organisatie)moet vragen een gedragswet te versoepelen, dan is het al ver gekomen. Bovenstaande toont trouwens nog maar eens aan wat voor knoeiwerk de regeringen Verhofstadt al gepresteerd hebben. De anti-racistenwet is nl maar één uit een hele rij wetten, die slecht gemaakt werden en terug dienen te worden opgelapt. Denk maar aan de verkeerswet, de wapenwet en de huurwet. Zopas geraakte bv bekend dat koning Albert op 28 november een wet ondertekend heeft om extra koopzondagen in december mogelijk te maken. Het regeringsbesluit van Verhofstadt II dateert al van in februari. Door het feit dat die wet pas nu is ondertekend, gaan er nu enkele zondagen verloren voor de middenstand. En dan hebben we het nog niet gehad over de andere initiatieven die hun doel voorbij zijn geschoten, zoals het zilverfonds, de notionele interest en de dienstencheques. De regeringen Verhofstadt waren voorbeelden van hoe het niet moet. Jammer genoeg zijn we er nog niet vanaf, want - zoals ik ook gisteren reeds vermeldde - is de kans hemelsgroot dat we met een Verhofstadt III te maken krijgen. Of het nu Verhofstadt III wordt, nieuw Paars, Paars-Groen, het blijft één pot nat waarin de Vlamingen op hun tellen zullen moeten letten. Want Vlaanderen wordt gegarandeerd (weer) het eerste slachtoffer.
Verhofstadt III komt er aan. Hijzelf beweert wel van niet, maar bij ervaring weten we dat de man niet van de eerste leugen gebarsten is. De francofonen staan te popelen om met hun Gentse chouchou, de populairste politicus in Wallonië (!), opnieuw van start te kunnen gaan. Verhofstadt was de man die met een Belgisch programma naar de verkiezingen was gegaan en zal - als hij daarvoor de kans krijgt - daarmee verder gaan. Hij was het die paars-groen op de been bracht, de meeste anti-Vlaamse regering die we na de Tweede Wereldoorlog hebben gehad. De kans dat er een tweede paars-groene regering komt is theoretisch mogelijk. Die regering zal dan wel een minderheid hebben in Vlaanderen, maar dat zal Verhofstadt worst wezen. Het Lambermont akkoord, waarbij de Franstaligen kregen wat ze wilden en het stemrecht voor vreemdelingen werden ook door Verhofstadt mogelijk gemaakt en ook toen was er een meerderheid in Vlaanderen tegen. Het wordt alleen afwachten of zijn eigen partij hem deze keer over de hele lijn gaat volgen. Tijdens de oranje-blauwe regeringsonderhandelingen hadden de blauwen immers een bocht naar Vlaanderen gemaakt en nu zouden ze die weer moeten ongedaan maken. Alles is natuurlijk mogelijk, zeker in de Belgische politiek, maar het zou wel betekenen dat de partij over achttien maanden bij de nieuwe (regionale) verkiezingen een tweede opdoffer zal krijgen. Waarom dacht ge dat "Deckerke" er zo op uit is om nieuwe verkiezingen te hebben? Ondertussen ís er al een Verhofstadt III regering. Zijn ploeg van lopende zaken zal er immers nog enkele bevoegdheden bij krijgen, zodat zijn hele club verder kan regeren (en betaald worden). Flahaut kan zo nog een tijdje de Vlamingen blijven uitschelden en Tobbackske zit momenteel in Bali, weliswaar zonder zijn Kapelse huisvrouw (hij zal deze keer zelf iets mogen zeggen!). Demotte is vervangen door zijn staatssecretaris Didier Do(f)nut, die men snel minister heeft gemaakt en tante Laurette zou de toestemming krijgen netten over haar gevangenissen te mogen hangen (doet denken aan de maatregelen tegen de vogelgriep!). Enfin, dat kan hier allemaal. De vraag is alleen of het gaat werken en hoelang. Voor de Vlamingen wordt het opletten geblazen.
Luc Van den Branden, in een vorig leven nog minister-president van de Vlaamse deelregering, was in Moskou als hoofd van de waarnemers voor de Raad van Europa i.v.m. de Russische parlementsverkiezingen. Hij werd daar geïnterviewd door Jan Balliauw, VRT-reporter en ex-Raller (Revolutionaire Arbeiders Liga), (ex?)-communist dus, evenals zijn collega Stefan Blommaert. Dat is ook de reden waarom beiden (Balliauw en Blommaert) zo goed Russisch spreken. Ze werden er ooit opgeleid. Van den Branden wist o.m. te vertellen, dat de Russische democratie niet te vergelijken is met die in het Westen en dat men beter kon spreken van een "regime". Dat is dan zoals in België. Dat is ook geen echte democratie, maar een regime. Wat Casparov overkwam, gebeurt hier met het Vlaams Belang. Wat zich bv nu weer afspeelt, met een premier die de lopende zaken moet regelen én tegelijkertijd informateur speelt, is weer zo iets dat eigenlijk in een normale democratie niet kan. Voor een echte democratie moeten we naar Venezuela, raar maar waar. Daar heeft de would-be dictator Chávez een verkiezing verloren en heeft hij zich moeten plooien voor een meerderheid van 51%. Dat is pas democratie. Bij ons hebben de Vlamingen 60% van de stemmen, maar kunnen zij in feite zo goed als niets beslissen omdat het hele systeem geblokkeerd zit met vetorechten, grendels en evenwichten. En als Vlaanderen dan toch eens uitzonderlijk gebruik maakt van zijn numerieke, democratische meerderheid (één keer in 177 jaar!), dan staat de Waalse minderheid in vuur en vlam en dreigt die ermee het gestemde item voor eeuwig en drie dagen te zullen blokkeren. Zoals ze ook de verdere vooruitgang van Vlaanderen wil beletten, zelfs als ze er zelf slechter van wordt. Minder Vlaanderen betekent immers minder België en dus ook minder Wallonië. Het is zelfs al zover gekomen, dat Vlaanderen overtollig geld moet weggeven aan zijn gemeenten, omdat het van Wallonië datzelfde geld niet mag investeren in zijn trein- en scholeninfrastructuur. En dan verwondert men zich erover dat België in alle statistieken de weg van zijn nationale voetbalploeg op gaat...