Jean Todt, FIA-president-met-gezag, liet zich tijdens de vorige races uit dat als het WTCC wil worden opgewaardeerd tot een volwaardig wereldkampioenschap, er iets zal moeten aan worden gesleuteld. Dat geldt ook voor het WK GT1 en in veel mindere mate voor het WRC. Vandaag in Budapest haalde regerend wereldkampioen Yvan Muller zijn eerste seizoenszege binnen. Met een Chevrolet Cruze. Drie van deze type autos bezetten de eerste drie plaatsen in de voorlopige stand om het kampioenschap.
1. Huff (150), 2. Muller (119) en 3 Menu (104 p). Chevrolet dat in 2010 de wereldtitel binnenhaalde, kijkt nu tegen een eenzame top aan met vier merken, tien autos en gelukkig sloeg Robert Dahlgren (Volvo C30) in de warm-up erin de snelste tijd neer te zetten. In ieder geval 0,1 sneller dan de pole van Menu de dag voordien. Chevrolet zond na de race een smsje om te danken voor de aandacht die de pers aan het merk wil besteden. De pers dankt op zijn beurt ook de eigen goedwilligheid waarmee zij dit "wereldnieuws" wilde noteren Een wereldkampioesnchap eist industriële impact. Die is in deze en ook in de winkel van Mijnheer Ratel compleet zoek. Hoewel die heren bruiner gebakken ogen dan dat persvee. Dat moet ook gezegd. Of het met industriële vaardigheid heeft te maken, wordt door grote managers nogal in twijfel getrokken.(wr)
In het kader van zijn downsizingstrategie biedt Renault vanaf eind juni in de Scénic en Grand Scénic de zuinigste monovolume van de huidige markt aan. Een verbruik van 4,4 l/100 km, een uitstoot van 115 g aan CO2 per kilometer, 130 pk uit een 1,6 liter en een maximum koppel van liefst 320 Nm maken hem tot ee technisch juweeltje. Renault gaat er prat op verschillende technieken uit hun rijke F1-ervaring toegankelijk te maken voor een groot publiek.
Mazda en SOS Kinderdorpen blikken terug op drie succesjaren
Vorig jaar vernieuwde Mazda voor de derde keer op rij zijn partnerschap met de organisatie SOS Kinderdorpen. Zes nationale verkoopondernemingen van Mazda (Oostenrijk, Mazda Belux, Kroatië, de Tsjechische Republiek, Duitsland en Hongarije) vernieuwen hun steun terwijl Mazda Spanje hen voor het eerst vervoegt. Elk land hanteert zijn eigen benadering maar allemaal bleven ze hun werknemers actief aanmoedigen om SOS-sponsor te worden of een deel van hun tijd als lokaal vrijwilliger te spenderen. Dat bleek een succesvolle aanvulling op de financiële steun, niet alleen vorig jaar maar ook in de twee jaren daarvoor.
"De organisatie SOS Kinderdorpen is een bron van goeds in de wereld," verklaarde Jeff Guyton, President en CEO van Mazda Motor Europe. "Al ruim zestig jaar heeft hun gezinswerk kinderen in nood een thuis en een scholing gegeven binnen hun eigen cultuur en religie en dat is wat hen zo bijzonder maakt. Het is een eer om ze drie jaar op rij te kunnen ondersteunen en om samen te werken met de collega's die zich keer op keer vrijwillig inzetten voor deze inspanningen."
In Oostenrijk,waar de organisatie SOS Kinderdorpen werd opgericht, steunde Mazda opnieuw het Barbacus House, een groep die met therapeutische bijstand leeft in het SOS-dorp in Moosburg. Mazda Belux gaf financiële steun om SOS-kinderen op vakantie te sturen met hun SOS-moeder of naar een SOS-kamp of sportkamp te gaan. Deze vakanties zijn in het verleden een hoogtepunt gebleken voor de kinderen en Mazda steunt alle SOS-kinderen in België op deze manier. Mazda Kroatië zette zijn partnerschap voort door een Mazda5 te doneren aan de Kroatische organisatie van SOS Kinderdorpen. Het voertuig biedt dagelijks transport voor twee SOS-dorpen in Kroatië
Mazda Tsjechische Republiek doneerde een sponsorbedrag voor iedere nieuwe Mazda2 die in de Tsjechische Republiek werd verkocht. Bovendien waren er nog verscheidene evenementen en "adopteerden" werknemers een SOS-kind voor een dag om hen rond te leiden in hun dagelijks werk. Ook werden twee tieners uitgenodigd om een Tsjechisch nieuwsmagazine te bezoeken en een artikel te schrijven.
Mazda Motors Duitsland steunde opnieuw het opleidingscentrum van SOS Kinderdorpen in Nüremberg en betaalde de speciale technische uitrusting evenals de volledige opleiding van een leerling. Er werd ook financiële steun gegeven uit de inkomsten van de ticketverkoop voor het MX-5 wereldrecord dat vorig jaar in Essen werd vastgesteld. Bovendien werd er in december vorig jaar een kookevenement georganiseerd in Hamburg met SOS-kinderen en een bekende Duitse televisiekok. Mazda Hongarije financierde vrijetijdsactiviteiten en reizen naar de biologische ouders van SOS-kinderen. Mazda-werknemers in Hongarije hielpen ook vrijwillig mee aan de renovatiewerken aan de speeltuin van SOS Kinderdorpen in Köszeg.
Vorig jaar werd het partnerschap van Mazda nog uitgebreid naar een zevende land met de toevoeging van Mazda Spanje, dat voor het eerst meewerkte. Er werd financiële steun gegeven aan de campagne "Verzamel Miljoenen Kussen", die als doel had om 20.000 kinderen uit Spanje, Latijns-Amerika en Afrika een plaats te geven in een SOS-kinderdorp in hun land. Mazda Spanje leverde ook twee exemplaren van de Mazda5 voor transport naar een lokaal SOS-dorp in San Lorenzo de El Escorial, vlakbij Madrid. Of hoe autoconstructeurs ook wel oog hebben voor socio-dramatische aspecten in de wereld. Om te beginnen in eigen land - Japan - maar ook "abroad". Mazda is het merk dat onder Kenichi Yamamoto de grootste technische uitdagingen aanging.
O.a. de erfenis van Felix Wankel, wiens krachtbron vanaf toen de "rotary-engine" is gaan heten en waarmee Pierre Dieudonné en Tom Walkinshaw (+) met de RX-7 de "24 Uren van Francorchamps" wonnen in 1981 en Gachot-Weidler-Herbert een Mazda 787B met rotary-engine naar de overwinning voerden in de "24 Uren van Le Mans 1991". Mazda heeft weldra heel wat te vieren ! Ook in de BTCS schijnt er een Mazda met rotary-engine te rijden. Een opstanding als je wil, maar verzoek om informatie hierover viel - vooral bij het dealership terzake - onbegonnen werk. In een zogenaamde, lachwekkende, informatiemaatschappij begint men daar niet meer aan. Dat moet worden gelaten aan zij die zich autojournalist noemen en het zout op hun boterham niet verdienen of het brood van anderen afpikken. Zoals een ambtenaar bij justitie die toch wel in het bezit scheen van een officiële perskaart. Dat soort volk bedoelen we, valt buiten de humaniteit van SOS-Kinderdorpen...ja, SOS, SOS, SOS. We zijn in opperste nood op dat gebied.
Eén van de minst besproken aspecten van de elektrische auto is de stilte. Nadat is gestart hoort men niets en doordat een elektromotor vanaf zijn eerste omwenteling zijn volle koppel levert kan het wegrijden nogal verrassend fors geschieden. Dat kan worden opgevangen door een Continu Variabele Trasnmissie of door een reductie-eenheid zoals in de Renault Twizy. Maar zaaks blijft een soort waarschuwingsignaal naar de argeloze - en vaak zwakke - weggebruiker te geven. Dat zoiets nu nog ontbreekt komt omdat er geen standaardnorm wordt bereikt tussen het groeiend aantal producent van EV's. Iedereen wacht een beetje op iedereen.
In Japan, waar al meer dan 30 jaar kleine elektrische stadsautootjes rondrijden, bedacht het wereldconcern Hitachi verschillende "sounds" van uiteenlopende grote wagens Porsche en Ferrari's Op die manier hoorde men de lilliputters aankomen en kon de vaak gefrustreerde bezitter op z'n minst genieten van de klank van zijn droomwagen. De - wellicht Europese richtlijn - terzake zal er anders bij klinken.(wr)
In de jongste statistieken van de "Algemeine Deutsche Automobil Club" (ADAC) is het opvallend hoe vele renaltmodellen met de hoogste ranking "groen ++" worden onderscheiden. dat is een kwaliteitslabel dat wordt toegekend aan "aanzienlijk minder defecten dan gemiddeld." Raar uitgedrukt vinden we dat, maar de Renault's Twingo, de Clio, de Modus, de Mégane, de Scénic en Laguna, kunnen er alvast maar goed mee zijn. Dat de Franse auto's doordringen tot in de groene zone van machtige Autoclubs zoals ADAC, komt omdat men de Duitse "feeling" in de producten is gaan leggen. Dezelfde trend zet zich door bij PSA voor Citroën en Peugeot waar ondertussen ook die Duitse norm het grote publiek aanspreekt.(T/F:wr)
De elektrische auto, verder steeds als EV geschreven, dringt door in de plooien van de immobiliteit. Want je moet ziende blind zijn om niet op te merken dat 7 miljard planeetbewoners zich alsmaar vaster rijden. De steden verstikken, de open wegen dragen lange slierten van autos en vrachtwagens, die hobbelend over verkeersdrempels, interstedelijk vervuilen, ongelukken veroorzaken. De denkers over de Electrical Vehicle zien de peperdure Teslas anders dan prestatiegerichte tuigen.
Auto-emotionaliteit mag bestaan, zal overigens altijd bestaan. Maar beide groepen zullen ieder hun eigen speeltuin moeten hebben. Krachtpatserij op veilige, gesloten omlopen. Pure mobiliteit is basisbeweging. Zelfs zonder de EV bracht Renault daar al voorbeelden van. Een Dacia bijvoorbeeld is basismobiliteit, betaalbaarder en minder gesofistikeerd dan de glittermachines. Het maakte nochtans voor Alain Prost niet uit om met die simpele tuigjes de Trophée Andros te winnen. Waaruit blijkt dat het ene het andere niet in de weg staat.
De eerste van vier EVs die Renault nu in snel tempo gaat commercialiseren, slaat al direct gensters. In concept én in prijs. Het concept laat toe dat twee personen plaatsbesparend achter elkaar zitten. De eerste comfortabeler dan de tweede. Maar de Twizy is maar 1191 mm breed en 2320 mm lang. Hij kan daardoor zelfs dwars worden geparkeerd. In prijs is de boum het grootst: vanaf 6990 ! Het eerste rare effect is dat er geen portieren zijn.
Beleefdheidshalve wordt daarover niet teveel gezegd. Op een schampere vraag na wat gedaan bij regen ? Maar je hebt wel een dak boven je hoofd. En je zit in een echte auto die ZERO vervuilt, vier wielen heeft. Vooraan kleinere dan achteraan, zoals bij de Smart. Geen ABS, geen ESP, geen verwarming. Basisbeweging. Tegen maximum 80 km/h, honderd kilometer ver en dan een stekker opzoeken. Maar voor de stad kan het. De meeste mensen rijden maar 40 of 50 km per dag. Maar ook verder dan dat spelt Renault zoals we verder zullen zien de les.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Renault)
Wat Bruno Senna en Renault nalieten in Francorchamps
Er is niets sterieler dan de handdruk van een Formule 1 coureur. Bruno Senna had het geleerd stevig de hand te drukken, van vele onbeduidende VIPs, die gisteren werden vereerd door de World Series by Renault, op het onnavolgbare Mekka van de autosport: Francorchamps. Specialisten zijn het erover eens: Na Le Mans is Francorchamps het bedevaartsoord van ieder die zich puur autosportfanaat noemt. Bruno Sennas demonstratie met de F1 als testpiloot bij Renault bezorgde me kippenvel.
Ooit hingen Julien Mampaey en ikzelf aan de pitmuur en zeverden voluit. This is not a noise, zei Julien dan. This is a sound. In mijn vakanties luisterde ik naar de golven van de zee, alsof Leonard Bernstein ze zelf zou hebben gedirigeerd. Ik dacht Julien Mampaey heeft gelijk: this is a beautiful noise. Neil Diamond vereeuwigde het. De racewereld kan niet zonder wat Senna vandaag en gisteren uit de atmosferische V8 van 2400 cm3 toverde. Tegen 18.000 t/m, de Raidillon op en af. A beautiful noise. Een aangenaam geluid, iets wat alleen door Tschjakowksi aan zijn historische 1812 kan meegegeven worden.
Hetzelfde grote publiek dat gisteren op verzoek van Renault te gast was, beseft niet écht wat Senna daar deed. Neef van ja, de op 1 mei 1994 verongelukte Grote Mijnheer Ayrton Senna, in Imola. In de Tamburello-bocht. Met de neus van de Benetton van Schumacher onder zijn achtervleugel. De essentie van de demonstratie was en is dat Renault nog in de hoogste regionen van de F1 meedraait. Met Sebastien Vettel en Mark Webber's Red Bull 7 maar met een Renault-motor.
Ergens ter wereld keek ene Bernie Ecclestone dan mee. Met of zonder hoorapparaat is niet geweten. Hij dacht aan de sound van de F1, aan zijn "sound" met dewelke hij plusminus in 1980/1981 de armoezaaiers van de F1 op Ferrari na tot miljonairs bracht. Bernie heeft het moeilijk met de nieuwe reglementen van een 1.6 liter turbo, zoals in het mislukte WTCC nu al is toegepast. Bernie mist die sound, dat geluid, dat duizenden uit hun huizen lokt en op bedevaart doen gaan. Ze zullen binnen blijven, ze missen die dronkmakende sfeer.
Maar na het rookverbod, de wurgende snelheidslimieten overal, zal de groene auto die nog niet écht - bestaat de burger de illusie ontnemen zijn emoties nog eens aan te voelen. Waarom weet ik niet, maar in de film van Spielberg ET zei het monstertje op het laatst als hij weer van de aarde vertrok: Be Good. De handdruk van Bruno Senna, hoe kort ook, bracht dat over, en ook zijn blik. Grote Ayrton placht dat ook altijd te zeggen. Een snelle ronde rijd ik met God Prost twijfelt eraan. t Is maar hoe je communiceert, en je beschaafd uitleeft.(Tekst:Walter Rombauts/Foto/Renault)
Renault kan terugblikken op een geslaagde "World Series by Renault". Was het zaterdag al een publiektrekker, zondag werden de verwachtingen nog overtroffen. Alleen Stoffel Vandoorne, vertegenwoordiger van het RACB National Team in de Formula Renault 2.0 liter kende andermaal geen succes.
"Zaterdag, tijdens de eerste kwalificatiesessies, begaf de ophanging het in de tweede snelle ronde. De ronde voordien had ik de tweede snelste ronde neergezet. Normaal verbetert daarna iedereen logischerwijs zijn tijd, maar ik kon slechts in 24ste stelling mijn race aanvatten. Ik nam een goede start en lag al snel in de 15de stelling, toen echter door twee ongevallen de safetycar uitrukte. Op zes ronden van het einde werd de race afgevlagd.
Vandaag zorgde Stoffel voor bomvolle tribunes voor een goede zevende startplaats. Maar ook deze race werd vroegtijdig afgebroken door een rode vlag. "Net op het ogenblik dat ik ging dromen van een tweede plaats achter een voorlopg ongenaakbare Carlos Sainz jr. Bij de herstart zat ik al snel achter Timmy Hansen, maar ik nam nogal breeduit "La Source" en hij deed de deur dicht. Mijn voorkant werd beschadigd, opgave was een feit en mijn hand had een trek gekregen die een radiografie verantwoordde. Hopelijk blijft de zwarte reeks niet duren..." besloot de jonge West-Vlaming.(wr/Foto:Renault)
Vandaag was Bertrand Baguette het feestvarken ten huize van de "Royal Automobile Club de Belgique" nadat hij enkele dagen doorbracht in de ateliers van het Rahal Letterman Lanigan Team. Bertrand kwam zéér onder de indruk en is gemotiveerder dan ooit om de snelste klassieker van de wereld te rijden op 29 mei a.s.(foto:Bertrand Baguette en Bob Rahal)
"Ik was vooral onder de indruk van de afmetingen van de infrastructeur in Hilliard, Ohio", zegde een opgetogen Baguette. "Het voormalige Truesports team is een kleine renstal waardig. Enkel een windtunnel ontbreekt hen nog, maar voor het overige kunnen zij zelf hun chassis' maken. Ze leggen zich dit jaar toe op het BMW-programma en vanzelfsprekend op de IndyCar", vervolgt de man die het op zijn minst ver heeft gebracht.
"In Amerika gaan ze iets anders te werk dan hier in Europa, want als een piloot van rijder verandert, neemt hij zijn zitje gewoonlijk mee. In de States wordt er geen zitje in schuim gegoten zoals bij ons gebruikelijk is. De procedure wordt afgewerkt met kleine kogeltjes, bolletjes. Eens de vorm daarvan vastligt, volgt het zitje de rijder. Als er wijzigingen moeten worden aangebracht, dan duurt dat slechts enkele minuten. Tijdens mijn bezoek aan het atelier hebben we al aan mijn zitpositie in de auto gewerkt. Tegenover vorig jaar heb ik overigens niets moeten veranderen."
Bertrand Baguette zal de hele maand mei in Indianapolis doorbrengen. "Mijn race-ingenieur en de teammanager hebben me duidelijk gemaakt dat het de komende weken niet aan werk zal ontbreken", vervolgt Bertrand enthousiast zijn verhaal. Hij gaat niet weinig prat op het insigne dat op zijn bolide prijkt als vertegenwoordiger van het RACB National Team. "Dallara laat toe dat enkele onderdelen worden ontwikkeld. Het team van Bobby Rahal zal zich toespitsen op de aerodynamika, de ophanging en de antirolstang die in Indianapolis uitzonderlijk belang heeft. Er zijn met nieuwe onderdelen nogal wat tests af te werken..."
Op 14 mei 2011 begint het dan allemaal. "We mogen die dag twee uur rijden, maar vanaf maandag 16 mei beginnen we de auto af te stellen. Zoals iedere omloop waarop niet zoveel wordt gereden, zal de baan er aanvankelijk glad en vuil bijliggen. In het begin zullen we heel veel downforce nodig hebben. Na verloop van tijd kunnen we die regelingen aanpassen. Die vrije trainingen duren tot vrijdag.
De beroemde "Pole Day" staat op 21 mei geprogrammeerd. "Dat is een heel belangrijke dag", zegt Bertrand. "Het doel is uiteraard om zich op die eerste dag al te kwalificeren. Maar indien dat toch niet zou lukken, dan kunnen we 's anderendaags nog eens proberen een plek op de startgrid te bemachtigen, wanneer de plaatsen 25 tot 33 worden toegekend. Blijkbaar is deze eeuwfeesteditie van een dermate hoog niveau, want er staan niet minder dan 42 rijders op de inschrijvingslijst !!!"(Tekst:Verteld door Bertrand Baguette/Foto:RACB)
Stoffel Vandoorne: De echte start is hier in Francorchamps
De World Series by Renault begeesteren dit weekeinde Francorchamps. De Eurocup Formula 2.0 is één van de hoogtepunten van de meeting en Stoffel Vandoorne hoopt er zich in de kijker te kunnen rijden. Na een goede seizoenstart in Hockenheim liep het half april minder goed op het circuit Motorland Aragon, toevallig bij de eerste races voor de Formula Renault 2.0 Eurocup. "Het werd een weekeinde om snel te vergeten", meende de vertegenwoordiger van het RACB National Team. "Ik kreeg er heel wat technische problemen voorgeschoteld !"
Om de races in Francorchamps zo goed mogelijk voor te bereiden maakte het KTR Team van de collectieve testdagen op het circuit in Navarra gebruik om de problemen van de openingsmanche op te lossen.
"Door de data-analyse kwamen we te weten dat onze bolide in de technische stukken best het hoofd kan bieden aan de concurrentie", legt Stoffel uit. "Maar de topsnelheid op de rechte delen lag wat te laag. Tijdens de testdagen hebben we ons vooral toegelegd om onze topsnelheid hoger te leggen. Dat op zich, zonder echt een heel scherpe totaalronde te rijden." Maar zijn chrono's waren niet slecht: hij zette immers de tweede tijd neer, zo "en passant".
Stoffel Vandoorne trekt met veel moed naar Francorchamps. "Het klopt", zegt hij, "dat ik van deze omloop hou. Vorig jaar wist ik hier ook te winnen", herinnert de West-Vlaming zich. "De voorbije winter heb ik er met KTR ook privé-tests afgewerkt. Heel wat mensen zeggen me dat het hier een "must" is om goed te presteren, maar voor mij is het een race als een andere. Maar ik geef het toe: hier in Francorchamps begint mijn seizoen toch wel echt..."
De vermoedens waren al gerezen tijdens het jongste Salon van Genève met de Mazda Concept Car Minagi. Die is volgens de Japanse constructeur ontworpen volgens de nieuwe "Kodo-Soul of Motion" die weer is gebaseerd op de Mazda Shinari. Nu is het zeker dat er een CX-5 label op de achterkant van een nieuwe aantrekkelijke Sportly Utility Vehicle is gecreëerd binnen het al rijke Mazda-gamma. In het model is de "SkyActiv" aanak verweven, wat zoveel is als uitgekiende besparingen op motor, transmissie, chassis en carrosserie. De definitieve versie zal te zien zijn op het Salon van Frankfurt in september a.s. De bedoeling is om de zogenaamde compacte CrossOver volgend jaar in de showrooms te zien. Voor wie het vergeten mocht zijn, een crossover is bedoeld om het comfort van een limousine te bieden, de prestaties van een sportwagen en de behendigheid van een terreinauto(wr)
Chevrolet geeft acht jaar waarborg op batterij van Volt
De elektrische Volt met extended range krijgt in de USA acht jaar waarborg mee of 160.000 km. Volgende maand gaat deze lithium-Ion (16-kWh) accu met liefst 161 cellen erin in productie in de plant van Brownstown in Amerika. De batterijen zijn getest bij temperaturen van -25°C tot + 55°C. Zoals bekend wordt deze batterij na 60 km puur elektrisch en dus met ZERO-emission rijdend weer opgeladen door een kleine stationnaire motor. Die heeft als enige taak de batterij weer bij te laden. De generator staat niet in verbinding met de aandrijving van de auto. Daardoor kan de Volt en ook de Ampera als elektrisch voertuig worden geboekstaafd.
Zon batterij is onderworpen aan een streng management. Tien keer per seconde worden meer dan 500 diagnoses gesteld. 85% daarvan zorgt ervoor dat de lithium-Ion in alle veiligheid functioneert terwijl 15% de prestaties en de levensduur controleert. Tijdens de 1,6 miljoen testkilometers werd de batterij blootgesteld aan kortsluitingen, corrosie, stof, botsingen, onder water dompelen, samenpersen en penetratie van vreemde voorwerpen. Onder de ruwe Shake, Bake and Roll-procedure werd de ruwste behandeling van de auto uitgevoerd. Maar let op ingenieurs !!! De fantasie van de latere consument gaat nog verder dan de Uwe ! (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Chevrolet)
Renault nodigt gratis het hele gezin uit in Francorchamps
Volgende week op 30 april en 1 mei zal Renault het historische circuit van Francorchamps omvormen tot een waar attractiepark voor klein en groot, ter gelegenheid van de doortocht van de unieke World Series by Renault Na drie edities op een Limburgs circuit komt het spektakel nu al voor de vierde keer langs op de Ardense omloop van 7 km. Ook in de Ardennen tekende het publiek altijd massaal, met gemiddeld 70.000 toeshouwers per editie. Niet zonder reden, want zowel op- als naast de piste valt er heel wat te beleven.
Een demonstratie met een Renault Formule 1 zal bij dit alles een nieuw hoogtepunt vormen. Tussen de dennenbomen heeft het roofdier immers voldoende plaats om zijn paardenkrachten vrije teugel te geven en te brullen van jolijt. Na Jérôme DAmbrosio vorig jaar is het deze keer de beurt aan de huidige reserverijder van het Franse merk: Bruno Senna, neef van Ayrton Senna die op 1 mei 1994 op jammerlijke manier om het leven kwam tijdens de GP van San Marino in Imola.
Bruno Senna, die autosportgewijs gezien, in de schaduw blijft van de onvergetelijke Ayrton Senna da Silva, mag vier keer de sporen geven aan zijn Renault. Twee keer op zatedag en twee keer op zondag. Hopelijk vergeet niemand binnen de organisatie op zondag één minuut stille bezinning te houden voor Ayrton Senna die dan precies 17 jaar geleden in de Tamburello-bocht in Imola uit de autosportgeschiedenis reed als drievoudig wereldkampioen in een Williams-Renault. ('88, '90 en '91). Ayrton Senna zelf vertelde hoe die auto "misgeboren" was.
Een slecht chassis (Williams-Patrick Head) en een goede motor (Renault-goed voor wereldtitel constructeurs) die tijdens het huwelijk van beiden niet accordeerden. Maar Schumacher zat al achter Senna aan en Rothmans was met veel geld terug in de F1 gekomen...Ayrton kon niet anders dan plankgas gaan met de Duitser zijn Benettonneus onder zijn versnellingsbak. Zo is dat gegaan. Pijnlijker details willen we hier niet meer vertellen. Maar ze zijn er. Tot in de toppen van de tenen van de FIA.
De World Series by Renault zijn echter veel meer dan een autosporttreffen. Het is voor Renault een gelegenheid bij uitstek om aan het grote publiek de ingewikkelde racerij op een redelijk eenvoudige manier voor te stellen. Bij deze gelegenheid heeft de bezoeker geen speciale pasjes of VIP-labels nodig om coureurs en machines van dichtbij te benaderen, fotos te maken en dit allemaal zonder één euro te moeten uitgeven. Tickets moeten de geïnteresseerden enkel afhalen bij Renault-dealers, bij Totalstations of ze zelf afdrukken via www.renault.be. Deze geven recht op twee dagen hooggekwalificeerde autosport, veelal een visvijver voor nabij talent (DAmbroiso, Baguette, Bailly en andere Vandoornes) gebleken. Daarnaast zijn er talrijke attracties die voor elk wat wils bieden.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:RACB)
Als we stellen dat de industriële revolutie 150 jaar jong is, is dat historisch een overzichtelijke tijdspanne. In 1866 begonnen de eerste constructeurs elektrische autos te maken. De elektromotor was bekend, een batterij en vier wielen ook. Mits wat samenhang neigend naar een chassis was rijden dus niet zo bijster moeilijk. Net op het moment dat Camille Jenatzy zich door de muur van 100 km/h boorde met zijn elektrisch aangedreven La Jamais Contente, borrelde olie uit de aardbodem op. Waar ze niet borrelde werd ze overvloedig opgepompt. Juist die massale aanwezigheid van fossiele oorsprong, maakte dat vorsers naar betere batterijen, betere elektromotoren hun motivatie verloren bij het zien van de opkomst van de eerste autos op benzine. Het derivaat van aardolie dat ons nu meer dan een eeuw nooit eerder gekende mobiliteit geeft.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
De eerste twee races in de Europcup Formula Renault 2.0 gisteren op het circuit van Motorland Aragon in Spanje eindigden voor Stoffel Vandoorne in evenveel opgaves. Voorafgaand was nog getest in Navarra om de Belgische manche van de World Series by Renault in Francorchamps zo goed mogelijk voor te bereiden. Stoffel keerde uit het droomland van de autosport zonder punten terug. Hij vertelt:
Zaterdag zette ik de negende kwalificatietijd neer, maar in de races zelf heb ik niet veel kunnen rijden. Bij de start raakten drie wagens voor mij elkaar en werd ik door een andere auto achteraan aangereden. Na een paar meter was het al afgelopen. Op zondag kreeg ik tijdens de kwalificaties af te rekenen met problemen aan de stabilisatorstang. Ik geraakte niet verder dan een 23ste plek op de startgrid. Toch kon ik een goede start nemen, maar al heel snel begon te motor te sputteren en viel stil. De opgave was onvermijdelijk.
Stoffel Vandoorne blijft nog wat in Navarra trainen om alles klaar te hebben tegen die fascinerende dagen van 30 april en 1 mei 2011 op het mooiste circuit ter wereld, Francorchamps. De plaats waar kampioenen werden en nog worden gekneed.(Tekst:wr/FotoRACB)
Nissan heeft vandaag een Europese verkoop van 607.000 voertuigen bekend gemaakt voor het financiële jaar 2010 dat eindigde op 31 maart 2011. Hiermee noteert het Japanse merk een stijging van 100.000 eenheden t.o.v. dezelfde periode van 2009. Opmerkelijk bij dezeperiode's was ee n sterk jaareinde. De verkoop liep in maart op tot 85.085, goed voor een marktaandeel (het beste aandeel dat jaar). Het was meteen ook de beste maand maart ooit voor Nissan in Europa.
Nissan sloot het financieel jaar af met 3,4% Europees marktaandeel, ofwel het hoogste jaarlijkse marktaandeel sinds 1994 en een stijging van 0,6% t.o.v 2009. De Qashqai, die in Sunderland wordt gebouwd, mag zich als crossover van het merk, met bijna 250.000 verkochte exemplaren in financieel jaar 2010 tot de succesmodellen rekenen. De verkapte terreinauto kende in die periode een stijging van 19% tegenover 2009.
Nissan meent het crossover-segment te domineren door de succesvolle lancering van de Juke in september 2010. Sindsdien werden al 51.000 kopers genoteerd. Als Nissan de Murano erbij telt is het merk goed voor een kwart van alle verkochte crossovermodellen. Kruisgewijs door de wereld blijkt Rusland een uitstekende afzetmarkt voor Nissan. Het merk behoort daar tot de best verkopende buitenlandse constructeurs met 4,8% van de 7,1% totale vraag aan niet-Russische producten. Bijgaande foto toont de Nissan Pixo, wat we het vergeten spaarpotje van het merk vinden. Er wordt wat lacherig over gedaan, op de autobaan is het inderdaad "nipt" maar aan de pomp lacht de eigenaar vele kritikasters uit.(Tekst en foto:wr)
Nissan Belux zet sterke cijfers neer in fiscaal jaar 2010
Op 31 maart eindigde het fiscale jaar 2010 voor Nissan Belux. Met een nieuw record voor de maand maart met 2.205 inschrijvingen en een marktaandeel van 3,47% steeg het merk in België met liefst 35,2% tegenover 2009 en kwam zo in de top 10 van de merken in België terecht.
Cumultatief voor de eerste drie maanden van het kalenderjaar 2011 heeft Nissan met 6.124 ingeschreven voertuigen en 3,60% marktaandeel eveneens een goed resultaat neergezet: 21,3% meer dan tijdens dezelfde periode van vorig jaar en weerom een top 10 positie van inschrijvingen in België.
Voor het volledige Japanse fiscale jaar 2010 - periode van 1 april 2010 tot 31 maart 2011, werden 611.389 voertuigen ingeschreven, zijnde een stijging met 12,3% tegenover dezelfde tijdspanne een jaar eerder en er werden 18.358 Nissan-auto's ingeschreven in België, zijnde een stijging met 24% in vergelijking met het fiscale jaar 2009. Aan het einde van het fiscale jaar 2010 bedroeg het Nissan marktaandeel 3%.
In het Groot-Hertogdom Luxemburg werden 53.093 wagens ingeschreven. Dat betekent een stijging met 3% tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Nissan schreef 1.160 voertuigen in, wat een stijging van 24,5% met zich bracht en daarmee werd een aandeel van 2,18%. Deze cijfers van Nissan staan voor een record marktaandeel en recordinschrijvingen sinds bijna twintig jaar. De doelstelling van de verkoop van 20.000 werd eind maart bereikt en daarmee werd het "Plan Ambition 20K' succesvol afgesloten.
De absolute topper in de verkoop was nog maar eens de Nissan Qashqai, die nu op de voet wordt gevolgd door de "kleinere broer" Juke. Beide modellen vinden in België hun weg naar de klant via 60 concessies en 42 onderconcessies.
Ook op Europees en wereldniveau kende Nissan groeicijfers. De uiteindelijke resultaten, zowel inzake verkoop als op financieel vlak, zullen later worden bekendgemaakt. Eind februari 2011 werd de kaap van 1 miljoen verkochte overschreden...Nissan stelt plusminus 12.500 mensen tewerk in haar Europese afdelingen design, onderzoek en ontwikkeling, productie, logistiek, verkoop en marketing. Tijdens het kalenderjaar 2010 verkocht Nissan 555.000 voertuigen op 47 verschillende markten in Oost- en West-Europa, met inbegrip van Rusland. In de Spaanse en Engelse fabrieken werden in totaal 527.966 voertuigen geproduceerd.(Tekst:Nissan/Foto:wr)
Laurens Vanthoor: Dit jaar moet ik kampioen worden !
Braine l'Alleud. - Gisteravond was het feest in Kinepolis in Braine lAlleud omdat de Belgian VW Club haar programma 2011 voorstelde. De club met de meeste leden in België is sinds 1965 een vaste waarde in de Belgische autosport. Om van zich te laten spreken rekent de Belgian VW Club natuurlijk ook op de 19-jarige Laurens Vanthoor. Deze pientere jongeman werd in 2009 Duits F3 kampioen zoals Bas Leinders hem in 1998 voordeed.
Laurens Vanthoor werd na het tekenen van zijn contract direct verplicht Duits te leren. Dat ging redelijk gemakkelijk door een Duits vriendinnetje te nemen. Nu spreekt Laurens een behoorlijk mondje Duits, Engels, Frans en nog wat Vlaams nu en dan. Die bekentenis werd hem afgedwongen door Koen Wauters, het boegbeeld van Clouseau, die de Limburger interviewde. Diezelfde Koen Wauters gaat dit jaar in de Belgian Touring Car Series (BTCS) aan de slag met een VW Scirocco die hij deelt met Ronnie Latinne in de klasse T3.
Laurens Vanthoor werd in het officieuze wereldkampioenschap F3 in Macau tweede, maar stond dus wel op het podium. Dit jaar komt hij weer uit met VW in de F3 Euroseries en zijn commentaar is duidelijk: Ik moet kampioen worden om mijn doorgang naar de Formule 1 te forceren. Dat blijft mijn eerste doel. Op de vraag wat hij het leukst zou vinden, zijnde in de F1 geraken maar zonder een winnaar te zijn of in de 24 Uren van Le Mans winnen, antwoordde hij categoriek: in de F1 geraken. In zijn toespraak voor een talrijk gehoor bedankte hij in de wereldtaal Engels vooral J.G.Malvoy, voorzitter van de Belgian VW Club, omdat hij hem ontdekt heeft. Als ik in de F1 geraak zal J.G. de eerste zijn die het zal weten, eindigde Laurens zijn betoog onder luid applaus.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Belgian VW Club)
Volgens een onafhankelijk onderzoek dat is uitgevoerd door Bähr & Fess in Duitsland is aangetoond dat de ix20 van het Koreaanse merk Hyundai na vier jaar en 45.000 km op de teller nog 54% van zijn aankoopprijs zal waard zijn. Hyundai durft en beweert dat een Citroën C3 Picasso nog 53% waard is. Vervolgens zou een Kia Venga (50%), een Skoda Roomster (47,5%) en een Renault Modus respectievelijk iets meer prijs geven van de aankoopinvestering.
Het Duitse resultaat herhaalt zich in Italië waar de ix20 prat kan gaan op betere restwaarden dan zijn Europese rivalen. Het Italiaanse autoblad Quattroruote becijferde dat na zes maanden de restwaarde van de ix20 68% van zijn nieuwprijs bedraagt. Daarmee verslaat hij de Opel Meriva (67%) en de C3 Picasso (65%). Dit altijd volgens de enquéte. Heel belangrijk is te weten dat op de ix20 een vijfjarige onbeperkte garantie loopt die Five Year Triple Care heet.(wr/Foto:Hyundai)
De Rally van Mexico, tweede manche van het WRC 2011, is voor zevenvoudig wereldkampioen Sebastien Loeb en zijn trouwe navigator Daniël Elena een historisch feit geworden. De Fransman bracht voor het eerst de nieuwe Citroën DS3 als winnaar aan de eindstreep. Hij ging de twee Fordrijders Mikko Hirvonen en Jari-Matti Latvala in hun Fiestas RS vooraf. De nieuwe Citroën DS3 volgt de legendarische C4 op. In de laatste lus van 62 km zag het er nochtans niet zo goed uit voor Loeb. Sebastien Ogier leidde immers met nog 105 voorsprong. Maar hij geraakte als zo vaak onder stress en vergat dat zijn voornaamste taak punten verzamelen voor het team was.
In een linkse bocht kon hij een rotssteen niet meer ontwijken en vernielde daarmee de linkerkant van de DS3. Meteen betekende het de opgave en reed Loeb naar de zege. Ogiers fout is niet in dank afgenomen door de teambazen. Waar Loeb nu tweede staat in de stand voor het World Rally Championship bij de piloten, verkwanselde Ogier kostbare punten voor de constructeurstitel. Mocht het Franse merk die winnen met een DS3 dan wil dat volgens een oude autospreuk zeggen winnen op zondag is verkopen op maandag.
Sebastien Ogier vergat even wie zijn werkgever was en daarmee won dwaasheid van wijsheid.(wr/Foto's:Willy Weyens)