De informateurs Vande Lala en Reynders hebben dus (een eerste?) uitstel gekregen tot 17 juni met hun plannen voor een nieuwe federale regering. In tegenstelling tot de koning, hebben ze het VB en de PvdA niet uitgenodigd. Dus, niet de winnaars, wel de verliezers. Zeker nu het CdH heeft afgehaakt – de partij wil in geen enkele volgende regering zitten – wordt het er niet eenvoudiger op, zeker omdat men er vast op gerekend had dat het partijtje, of wat ervan overblijft, misschien wel eens nuttig had kunnen zijn om toch maar ergens aan een volstrekte meerderheid te geraken. Uitgerekend de partij die bij het begin van de vorige legislatuur weigerde mee te spelen in de Zweedse coalitie en in de plaats daarvan meteen een Waalse deelregering vormde met de PS, om die partij dan later uit de Waalse regering te stoten en daarin dan weer scheep te gaan met de MR. Men zou, zeker in Wallonië, haast blij mogen zijn dat die ruziemakers niét meer meespelen.
Ik denk niet dat de huidige informateurs er ooit in zullen slagen een nieuwe federale regering te vormen, al was het maar omdat die meteen een gat van bijna 10 miljard euro in de begroting zal moeten dichtrijden en dit na alle beloften die er tijdens de verkiezingscampagnes waren en die geen enkele partij zal kunnen waarmaken. Dat België nog niet op het Europees strafbankje zit, zou zgz zijn omdat de regering Michel verschillende maatregelen genomen heeft i.v.m. koopkracht en pensioenen, die doorlopen naar de volgende legislatuur. Se non è vero, è ben trovato. Mocht dat immers waar zijn, dan mogen de partijen die o.m. beloofden de pensioenleeftijd terug te draaien, pensioenen en andere steunmaatregelen te verhogen en een 4-daagse werkweek zonder loonverlies, die beloften alvast inslikken of – zoals het CdH – afzien van een deelneming aan een nieuwe federale regering. Tegen 15 oktober moet België nl zijn begroting bij Europa voorleggen en dat kan niet zonder een gat van meer dan 8 miljard euro eerst te dichten met extra besparingen of belastingen. Zie je dat al gebeuren?
Tenslotte blijft het voor mij een raadsel waarom uitgerekend Vande Lanotte informateur geworden is, hij die er in 2010 in drie maanden ook niet in slaagde en wiens partij, die ook niet veel meer voorstelt, hij straks moeilijk over het hoofd kan zien. Misschien nog eens een Zilverfonds proberen?
In Antwerpen brandde vorig weekeinde een Tesla uit, die geparkeerd stond aan een oplaadpaal. De wagen werd tot schroot herleid, maar moest eerst door de brandweer in een container vol water gedropt worden en daar 24 uur in blijven, om er zeker van te zijn dat het wrak niet opnieuw in brand zou ontvlammen. De vloer van die auto’s blijkt nl één grote batterij te zijn. Toen de Antwerpse brandweer het 24 uur later uit die container haalde, sloegen de vlammen er opnieuw uit en bleek dat het voertuig niet één maar meerdere dagen in dat ‘bad’ moest blijven.
We zijn er nog niet met dat elektrisch personenvervoer. Om te beginnen was het een geluk bij een ongeluk dat de Antwerpse brandweer niet alleen zo’n container bij de hand had, maar ook geïnstrueerd was hoe zo’n brand aan te pakken. Verder stel ik me de vraag, hoe het verder zal moeten met de verzekering, als die er al is. Wie betaalt wat van het in brand schieten en de extra kosten van de brandweer? Vergeten we niet dat een Tesla meerdere keren een normale wagen van zijn categorie kost. Zelfs een E-gezinswagen kost nog (premies inbegrepen) zo’n 35.000 euro, ongeveer het dubbele van een wagen met verbrandingsmotor van dezelfde grootte. De jaarlijkse kosten komen op ± 2.000 euro. Als men er tien jaar mee kan rijden zonder ongelukken, kost dat een kleine 6.000 euro per jaar.
Wat in de hele discussie omtrent elektrische wagens ontbreekt is, hoe men de Europese elektriciteitsproductie verder zal opvoeren. Als men het hele Europese wagenpark elektrisch wil maken, zal er minstens viermaal zoveel elektriciteit nodig zijn als de dag van vandaag. En dat hebben we het nog maar alleen over de personenwagens…
---
In de marge van bovenstaande, nog dit: Het zijn niet alleen elektrische auto’s die men dezer dagen moet opladen en die daarbij riskeren in brand te vliegen. Tegenwoordig geldt dit ook voor elektrische fietsen en steps, voor tablets en smartphones. Ook daarbij zijn er al in brand gevlogen en is er in dit land al minstens één huis daardoor afgebrand. Het is dus meer dan ooit opletten geblazen en – indien men dat persé ’s nachts wil doen (o.w.v. de goedkopere elektriciteitstarieven), ervoor te zorgen dat men fatsoenlijke rookmelders in huis heeft staan.
Over confederalisme is het laatste woord nog niet gevallen, want ook al zou men daar naartoe gaan, zal het niet voor morgen zijn. Zelfs Grondwetsartikel 35, dat zou moeten regelen wat Vlamingen en Walen nog samen willen doen en dat al dateert van 1994 (gestemd door christendemocraten, socialisten en… Volksunie), kreeg nooit een juiste invulling.
Om te beginnen is momenteel de Grondwet niet echt voor herziening vatbaar, gewoon omdat de uitredende regering Michel daar niet van wou weten. Van de vijftig voorstellen ter zake werden er maar zeven goedgekeurd en een Grondwetsherziening was daar niet bij. Daar bevoegdheden en financiering echter zijn geregeld in bijzondere wetten, kan daaraan een mouw gepast worden, maar dan moet men wel over een ¾ meerderheid in het parlement beschikken. Als men partijen zoals het BV en de PvdA daarin niet wil betrekken, zal het zeer moeilijk worden er iets van te realiseren. Zoals het er nu uit ziet, zal men daarvoor dan zeven partijen nodig hebben. En dan hebben we het nog niet gehad over de tijd die men daarvoor nodig zal hebben, misschien wel jaren…
Tussendoor kwam ook voormalig socialistisch voorman Frank Vandenbroucke, inmiddels professor aan de universiteit van Amsterdam, zich in het debat mengen door te zeggen dat er in Brussel niets te splitsen valt en dat een splitsing van de Sociale Zekerheid ervoor zou zorgen dat we straks driemaal meer ambtenaren daarvoor nodig zouden hebben. Als goede belgicist gaat hij er immers van uit dat Vlaanderen straks ook de andere gewesten gaat blijven onderhouden. Als men splitst, zal Vlaanderen alleen nog voor zijn eigen ambtenaren instaan en niet meer voor die uit Brussel en Wallonië. Als Brussel dat niet wil of kan, dan moet het ophouden een apart gewest te zijn en wordt het terug een gewone stad, wat toe zal laten jaarlijks miljarden te besparen. ‘Splitsen is splitsen’ om May even te parafraseren.
Kortom, om aan de huidige situatie van dit land een einde te maken, zal er een soort revolutie nodig zijn, waarbij Vlaanderen als ultieme wapen de transfers heeft. Zo’n revolutie zit er niet direct in. Zeker de huidige generatie Vlamingen zijn geen revolutionairen. Het een kan echter wel het andere met zich mee brengen en in de huidige tijd van (a)sociale media is veel mogelijk dat vroeger ondoenbaar was.
Op de vierdaagse fietstocht van ‘Kom Op Tegen Kanker’ werd een nieuw recordbedrag van bijna zes miljoen euro opgehaald. Waarbij nog eens duidelijk wordt aangetoond dat Vlamingen een warm hart en empathie hebben voor de medemens. Het gaat trouwens niet alleen om die jaarlijkse fietstocht, er is nog de zgz “Warme Week’ en nog een rits andere gebeurtenissen, waar gul op wordt gereageerd. Ondanks dat alles worden wij door de francofone media en politici nog bijna dagelijks uitgescholden voor racisten, fascisten en neonazi’s. Nota bene: uitgerekend door mensen uit een landsdeel dat door Vlaanderen met miljarden euro’s wordt gesubsidieerd via allerlei transfers uit de Sociale Zekerheid en het betalen van 90% van de Belgische staatsschuld.
Er is trouwens door het Vlaams Belang een gerechtelijke klacht ingediend tegen Laurette Onkelinx die de woorden racisten en fascisten weer in de mond nam. Dat zal geen gemakkelijke zaak worden, want diezelfde Onkelinx is getrouwd (in een tweede huwelijk; het eerste was met een Marokkaanse drugsdealer*) met advocaat Marc Uyttendaele, zowat de duurste pleitbezorger in dit land, rijk geworden met opdrachten van de PS. Onkelinx, die uit Limburg afkomstig is en een grootvader had die dienstdoend burgemeester was tijdens de Duitse bezetting en dus collaboreerde. Er zijn toen mensen voor minder veroordeeld en erger.
* De man werd gezocht door het Marokkaans gerecht en op een gegeven ogenblik aangehouden op een Turks vliegveld. Laurette, die toen minister van Justitie (!) was in een regering Verhofstadt, kreeg het gedaan dat haar man weer naar België kon komen, waar hem niets ten laste werd gelegd. Ze scheidde van hem, maar bezorgde hem eerst wel een lucratieve job bij Justitie (contactman van de moslimhemeenschap). Bij haar tweede huwelijk was haar eerste man gertuige…
Peilingen blijven maar peilingen en bij deze laatste verkiezingen zaten ze er bijna met zijn allen grondig naast, de ene al wat meer dan de andere. Toch is er iets dat opvalt. In deze rubriek heb ik meer dan eens geschreven dat de peilingen van De Standaard, de VRT, de RTBf en de Libre Belgique voor Vlaanderen de minst betrouwbare zijn, gewoon omdat deze media vooringenomen zijn tegenover de Vlaamsnationale partijen. Dat is weer gebleken uit de laatste peilingen vóór de verkiezingen van 26 mei. Dat de ombudsvrouw van De Standaard nu schrijft dat de krant daardoor verrast werd, is met een grove korrel zout te nemen.
Groen bleef bij deze verkiezingen steken op 9,8%, terwijl de peiling uitgevoerd door het onderzoeksbureau Kantar, op vraag van hoger vernoemde media, het 14,6% gaf. Erger nog, datzelfde bureau gaf het Vlaams Belang amper 9,3%, terwijl het er 18,6 werden.
Nu kan men zeggen dat zowat alle peilingen ernaast zaten, zelfs rekening gehouden met een foutenmarge van ± 3%, maar dat is niet juist. Een peiling van het Leuvense onderzoeksbureau Ipsos gaf het VB wel al bijna 15%.
------------------------------
In Noord-Korea zou Kim Jong-Oen zijn speciale gezant voor de VS, een topdiplomaat en vier van diens medewerkers hebben laten executeren. Dat werd gemeld door een Zuid-Koreaanse krant, die daarover beter geïnformeerd zal zijn dan de rest van de wereld. De reden zou geweest zijn de mislukking van de laatste nucleaire top met Donald Trump en zijn adviseurs in Hanoi.
Als het klopt dat die vijf topmedewerkers alleen ‘maar’ werden doorgeschoten, zijn ze er nog goed vanaf gekomen. Een oom van Oen, die dacht na diens aantreden een beetje baas te kunnen spelen, werd ook opgeruimd door hem in een meute bloeddorstige honden te gooien die een week geen eten hadden gekregen. Dat is een werkwijze van Cosa Nostra, de Siciliaanse maffia, om overlopers en verraders te straffen, alleen gebeurt dat op Sicilië niet met honden, maar met varkens…
Dat er hier nog mensen zijn die denken voor het communisme te moeten stemmen, kan er bij mij niet in. Kim Jong-Oen is geen nieuwigheid. Daarvóór waren er al Stalin, Mao en Pol Pot, om maar de belangrijkste te noemen. Zij liquideerden miljoenen mensen, eigen mensen dan nog, met als enig doel zelf aan het bewind te blijven.
Groot nieuws: Pippi Langkous gaat volgend schooljaar niet meer elke week spijbelen. Ze gaat zelfs helemaal niet meer naar school dat schooljaar. Ze zal het nl te druk hebben met al die klimaatcongressen overal ter wereld en gaat er o.m. een bijwonen in Chili. Uit principe gaat ze daar niet naartoe met het vliegtuig, maar met de boot, zoals dat vroeger gebeurde toen er nog geen transatlantische vluchten waren. Alsof schepen geen CO2 uitstoten!
De vraag die ons bezig houdt is nu: wat met ‘ons’ Anuna? Gaat die, in navolging van haar klimaatvoorbeeld, ook een heel schooljaar brossen? Of gaat die, samen met die ander, verder doen met haar wekelijkse spijbelmarsen, die op het laatst geen interesse meer opwekten? Feit is wel dat uitgerekend in Vlaanderen de groenen, die al dachten de volgende minister-president te kunnen leveren, bij de verkiezingen van 26 mei, zwaar hebben ontgoocheld. Dit had in de eerste plaats te maken met een verkeerde timing (wat ik al snel enkele keren heb gemeld), maar ook door een paar politieke uitschuivers die de partij tenslotte een overwinningsnederlaag hebben opgeleverd.
Het begon bij een uitzending van het VRT-programma ‘De afspraak’, waarin Calveau maar niet uitgelegd kreeg hoe zijn partij de afschaffing van het fiscaal voordeel van de salariswagens ging uitvoeren. Groen zou nl daardoor enkele honderdduizenden mensen maandelijks honderden euro’s per maand doen kwijtspelen. Het werd er niet beter op toen dezelfde Calveau én Almaci op amper twee weken vóór de verkiezingen het geweer van schouder veranderden en zegden dat iedereen volledig zou gecompenseerd worden. Niemand geloofde die lui nog en Groen kreeg de stempel een belastingspartij te zijn. Bij de federale verkiezingen dook de partij zelfs onder de 10% grens.
Ik kom nog even terug op de benoeming van het paarse duo informateurs door Flup de Laatste, omdat ik me nog een goede quote herinner van Lowie Lawijt bij de start van de paarse regering Verhofstadt. Zei Lowie : ‘Het begint met Paars en het zal eindigen met bont en blauw’. Alhoewel zijn eigen partij daarbij betrokken was, kreeg hij gelijk en het zou me niet verwonderen dat het ook weer zo zal eindigen.
Heel die nieuwe federale regeringsvorming is gedoemd om te mislukken, tenzij men er de N-VA bij betrekt én er een Vlaamse meerderheid zal zijn. Als men ondertussen de regionale deelregeringen al zou gevormd hebben, zal men niet genoeg partijen over hebben die nog mee kunnen doen, tenzij ze in beide regeringen zouden zitten en riskeren onderling tegen elkaar uitgespeeld te worden. Als de huidige Vlaamse regering gewoon verder zou doen, wat mogelijk is, dan zie ik CD&V en Open VLD geen politieke zelfmoord plegen door ook in een federale regering te stappen onder Di Rupo of een andere linkse pippo.
Het zal allemaal tijdverlies zijn en het enige werkzame alternatief zal dan inderdaad e.o.a. soort confederalisme worden, waarbij de Vlaamse en Waalse regeringen onder elkaar zullen moeten uitmaken wat ze nog samen willen doen en wat federaal kan blijven. Het Brussels gewest kan tot die nieuwe confederatie toetreden, mits de nodige garanties voor de andere regio’s, waarbij o.a. het Nederlands in Brussel op gelijke voet zal blijven behandeld worden als Frans en eventueel andere talen. Brussel ligt nu eenmaal geografisch in Vlaanderen, iets wat o.a. ook Annemans in zijn boeken heeft gesteld.
Wat we in heel de heisa die er ondertussen zal ontstaan zijn, moeten vermijden is het terugdraaien van de beslissing uit de zesde staatshervorming waarbij ook de PS zich akkoord heeft verklaard de transfers vanaf 2024 af te bouwen. Dit land heeft Vlaanderen al genoeg gekost.
Flup de Laatste heeft de heren Reynders en Vande Lanotte gevraagd een informatieronde te houden voor de vorming van een nieuwe federale regering. Ze zullen daarover een eerste verslag uitbrengen op 6 juni. Dat voorspelt weinig goeds. Beide heren werden nl al een keer met eenzelfde opdracht belast: Reynders in 2007 en Vande Lala in 2010. Waarom Flup nu dit duo weer neemt, is me een raadsel, want de vorige keer bracht geen van de twee het tot een goed einde. Laatstgenoemde deed er zelfs drie maanden over, om dan te verklaren dat het hem niet lukte. Waarom zou het nu wél lukken? De man is recentelijk de burgemeestersjerp van Oostende kwijtgespeeld en werd op 26 mei niet herkozen in het parlement. Hij is een ex-voorzitter van een partijtje dat amper nog 10% van de stemmen haalt in Vlaanderen, waar het op een vijfde plaats staat. De enige reden waarom Flup hem heeft aangesteld, kan zijn omdat de restanten van zijn partij aanschurken bij de PS en op die manier zgz de grootste politieke familie blijven van dit onland.
---
In mijn blog van gisteren (‘De bezemwagen’) heb ik een foutje gemaakt. Caroline Gennez (SP.a) heeft haar zetel in de Kamer (nog) niét verloren. Ze haalde als lijsttrekker in de Antwerpse kieskring wel maar zo’n 26.000 voorkeurstemmen en dit is relatief weinig voor een lijsttrekker van een traditionele partij. Ter vergelijking: in dezelfde kieskring haalde Annick De Ridder (N-VA) er enkele duizenden meer en die stond maar op de vierde plaats van haar partijlijst. In de kieskring Antwerpen verloor de SP.a 3,4% en in Mechelen, Gennez’ woonplaats, zelfs 9%.
Wie ook een toontje lager zal moeten zingen, is ‘Straffe’ Hendrik Bogaert. Samen met ‘ons Hilde’ ging hij de boot in. Zijn partij werd in zijn eigen West-Vlaamse kieskring voorbij gestoken door het Vlaams Belang. Zijn ambitie om de nieuwe partijvoorzitter van CD&V te worden, mag hij zo stilaan opbergen, tenzij die partij – tegen alle verwachtingen in – toch bereid zou zijn een rechtsere koers te varen. Sinds het vertrek van linksbuiten Kris Peeters is daar een waterkansje voor, zoals gebleken is uit de reactie van ex-staatssecretaris Etienne Schouppe op de giftige verklaringen van ACW-baas Leemans tijdens diens speech op Hemelvaartsdag. E.e.a. zal afhangen hoe de besprekingen voor de vorming van een nieuwe Vlaamse regering zullen verlopen. Met de tsjeven van ‘enerzijds, anderzijds’ weet men maar nooit.
Bij deze laatste verkiezingen zijn er ook heel wat bekende figuren die het niet gehaald hebben en dat geldt zowat voor alle partijen, het VB uitgezonderd. Een bloemlezing:
Bij de N-VA werd Siegfried Bracke niet verkozen. Stel je voor: de federale parlementsvoorzitter en zgz de eerste burger van het land. De uitvinder van de fameuze politieke bocht die zijn partij genomen had door het communautaire in de frigo te zetten om met de MR in de federale regering te stappen en die partij zelfs de premierpost cadeau te geven. Ik denk niet dat veel Vlaamsnationalisten om het verlies van Bracke zullen treuren, zelfs niet in zijn eigen Gent, waar hij er ook nooit in geslaagd is zijn nieuwe partij (vroeger was hij socialist) enig niveau te geven.
Wel jammer vind ik het feit dat ook Mark Demesmaeker zijn zetel in Europa is kwijtgespeeld. Zijn vierde plaats leek veilig, maar ook daar ging zijn partij achteruit. Demesmaeker had zich erg ingezet op de Catalaanse kwestie, waar hij vierkant achter de plaatselijke nationalisten bleef staan, die in feite hetzelfde doel nastreven als heel wat Vlamingen: de onafhankelijkheid.
---
Bij Groen kon ook Bart Staes als Europarlementariër niet profiteren van de ‘overwinningsnederlaag’ van zijn partij en dit na een verblijf van liefst 20 jaar in dat overkoepelend parlement. Met de riante loon- en andere Europese onkostenvergoedingen, zal de vroegere Volksunieman er wel warmpjes inzitten om verder te doen zonder veel op te vallen. Dat hij plaats heeft moeten maken voor een transgender, zal hij als progressieve linkse erbij moeten nemen…
En dan nog Wouter de stadskabouter, die het niet haalde ondanks al die mooie vooruitzichten na de spijbelmarsen van de volgers van Pippi Langkous. Van Besien die er al van droomde burgemeester van de koekenstad te worden, zich te goed vond om met de SP.a in zee te gaan en tenslotte hooghartig het aanbod van De Wever afwees om mede Antwerpen te besturen. Erg, he?
---
Bij SP.a vielen ook enkele bekende namen door de mand.
Om te beginnen Vande Lanotte, die na zijn Oostendse burgemeestersjerp nu ook zijn zitje in het parlement kwijtspeelde. Met zijn jaren dienst en zijn job als universiteitsprofessor, zal het ook voor hem geen zwart gat worden, maar op zijn Zilverfonds rekenen is er ook voor hem niet meer bij, wegens leeg.
Iets erger wordt het misschien voor Hans Bonte, die – tegen de nieuwe SP.a-partijregels in – zinnens was zijn job als burgemeester van Vilvoorde én zijn zitje in het parlement te blijven combineren. Dat probleem is nu van de baan.
Er is ook het afscheid van Caroline Gennez, ooit als Limburgse door Steve Stevaert naar Mechelen gehaald en daarna door Vande Lala bijna verplicht om SP.a-voorzitster te worden, met het resultaat dat we nu kennen, al heeft de familie Tobback er ook iets mee te maken.
---
Tenslotte nemen we ook parlementair afscheid van Rikske Daems, waarover ik nog een blog geschreven heb op 26 februari, toen die zijn wijngoed, dat hij ‘Vinobelga’ had genoemd, van de hand deed aan een buurman. Daems noemde zijn eigen wijn ooit in een Tv-programma ‘bocht’, toen hij enkele wijnen geblinddoekt moest proeven!
De vloedgolf van overwegend jonge Vlaams Belangers heeft op die manier op 26 mei al een eerste schifting doorgevoerd. Hopelijk volgen er nog, want we hebben er nog genoeg die we best kunnen missen. Om nog te zwijgen over de instellingen zelf die we teveel hebben…
De regeringsvormingen worden een potje stratego. De uittredende Vlaamse deelregering met N-VA, CD&V en Open VLD zou aan bod kunnen blijven. De drie partijen hebben alle drie klop gekregen, maar hebben in Vlaanderen nog steeds een meerderheid. Reden daarvoor is dat na de vorige verkiezingen men de liberalen eigenlijk niet nodig had om een meerderheid te hebben, maar die wilden slechts meedoen als ze dat toen ook konden doen in de federale regering, waar men ze ook niet nodig had. Ook toen was er sprake van stratego. Door het gezamenlijke stemmenverlies heeft men ze nu wél nodig om een meerderheid te hebben. Daar komt nu nog bij dat zowel Crootje als Gwendolientje principieel weigeren samen te werken met het Vlaams Belang. Hetzelfde geldt voor CD&V, waar zowel ‘Markske’ Beke als ‘ons Hilde’ dat hebben verklaard. ‘Ons Hilde’ heeft er zelfs nog bij gezegd dat ze dan uit de politiek zou stappen. Een slechte verliezer, zeg maar, die het zowel in haar West-Vlaanderen als in haar eigen Torhout niet heeft kunnen waarmaken, net zoals vijf jaar eerder gebeurde met Marianne Thijssen, die toen ook door het partijbestuur over haar paard was getild. Komt daar nog bij dat Beke eindelijk ingezien lijkt te hebben dat hij er na negen jaar voorzitterschap niet veel meer van terecht heeft gebracht dan wat wollige slogans. De man zou op een volgend partijcongres geen kandidaat meer zijn om zichzelf op te volgen, iets wat waarschijnlijk ook het geval zal zijn met ‘den John’, voorzitter van de momenteel vijfde (!) partij in Vlaanderen. Ook Gwendolientje kreeg klop in de eigen streek, samen met Big Maggie, die tweederde minder voorkeurstemmen haalde dan bij de vorige verkiezing. Slechte tijden voor de ‘Doeners’.
Heel de discussie over de samenstelling van de volgende regering wordt trouwens doorkruist door een voorstel van Di Pippo, die een federale regering wil samenstellen zonder de N-VA en het VB, dus zonder meerderheid in Vlaanderen. Daarvoor zouden Groen, CD&V, SP.a en Open VLD moeten meedoen. De groenen zijn daartoe in staat, maar als de traditionele partijen zouden toehappen, riskeren die de volgende keer de verkiezingsdrempel niet te halen. Zeker, mocht er ondertussen een Vlaamse deelregering zijn die de federale het vuur aan de schenen zou leggen. Het is trouwens de allereerste keer dat de zgn ‘Tripartite’, de drie traditionele partijen samen, geen meerderheid meer haalt. Où sont les neiges d’antan?
In feite waren de voorspellingen voor de verkiezingen in mijn blog van 17 dezer vrij juist. N-VA zou zetels verliezen, maar de grootste blijven, VB en Groen zouden vooruit gaan en de traditionele partijen achteruit. Alleen waren de cijferverschillen een stuk groter dan eerst gedacht. Het Vlaams Belang haalt driemaal meer zetels dan de vorige verkiezing, De Groene pletwals bleek alleen te werken in Francofonië. Er zullen waarschijnlijk vrij snel nieuwe gewestregeringen kunnen gevormd worden, maar een federale zal andere koek worden. Wallonië zal immers een linkse en Vlaanderen een centrumrechtse deelregering krijgen, waardoor het aartsmoeilijk zal worden om een nationale regering te vormen. Niet dat we daar rouwig om moeten zijn. Ik heb meermaals al geschreven dat er beter geen nieuwe federale regering komt, want anders riskeren we toch maar dat het weer iets van hetzelfde zal worden
Met de nieuwe wind die met het succes van het VB komt aanwaaien, is het afwachten wat het wordt op Vlaams gebied. Op de traditionele partijen moet men niet rekenen. Na de klopping die ze kregen, hebben ze een nieuw excuus om zich te houden aan het cordon sanitair, dat er nog altijd is. Iets wat in geen enkel ander democratisch land bestaat. Een partij die wel mag meedoen aan de verkiezingen, maar wordt uitgesloten van deelname aan het beleid. Voor het N-VA blijft het confederalisme de oplossing. Als eerste stap naar onafhankelijkheid kan dat ook voor het VB aanvaardbaar zijn. Van Grieken en De Wever zijn in elk geval bereid met elkaar te praten zonder voorafgaande breekpunten op tafel. Als het niet lukt, mogen we in het Vlaamse parlement hopen dat de nu ruime vertegenwoordiging van Vlaams Belangers een serieuze oppositie zal voeren.
Enfin, het kan nog interessant worden.
---
Tenslotte nog dit. Als tegengewicht voor het succes van het VB kunnen onze linkse media niet genoeg vertellen dat er ook de ‘doorbraak’ is van de PvdA. Na een drietal verkiezingen zijn de communisten er eindelijk in geslaagd in Vlaanderen de kiesdrempel te halen. In verhouding tot het succes van het VB stelt het niets voor, maar het wordt verkocht alsof de twee uitslagen elkaar waard zijn. De Vlaamse media maken zich blij met een dode mus…
Verkiezingen kunnen toch nog verrassen. Gelukkig maar. Het Vlaams Belang staat er weer en heeft het niet alleen klaargespeeld door stemmen terug te winnen van Vlamingen die in 2014 voor de N-VA gestemd hadden, maar ook van veel jongeren die voor de eerste keer kwamen stemmen. Het VB is zelfs de tweede partij van Vlaanderen geworden! De groenen, die daarop hoopten, zijn in Vlaanderen bedrogen uitgekomen. Voor hen werd het een overwinningsnederlaag. De klimaatmarsen hebben voor de groenen bij ons voor zo goed als geen electoraal succes gezorgd, zoals ik trouwens al een paar keer voorspeld heb. Hun timing was verkeerd, ze zijn er zeker twee maand te vroeg mee begonnen. Het overgrote deel van de spijbelaars kan nog niet stemmen en degenen die dat voor de eerste keer wél konden, stemden grotendeels Vlaams Belang. Vlamingen hebben geen behoeften aan een partij van regelneven, die niet eens de kosten van hun eigen beloften kunnen hard maken, zoals gebleken is bij enkele politieke debatten. Dat de groenen in Wallonië wél vooruitgingen, komt grotendeels omdat Walen zich niet druk maken over belastingen. Zij betalen die gewoon niet en vinden het normaal dat Vlaanderen dat voor hen doet.
De traditionele partijen blijven achteruitgaan en dat zal zeker niet veranderen als ze blijven vastklampen aan het cordon, zoals Open VLD al heeft laten weten. Ondemocratischer kan moeilijk. In mijn blog van 17 dezer schreef ik reeds dat CD&V en Open VLD blij zouden zijn, mochten ze de 15% halen en SP.a zelfs de 10%. Ik schrijf deze blog iets vóór middernacht en het ziet er naar uit dat de partij van ‘den John’ nog maar een partijtje is. Bij de gemeentelijke verkiezingen verklaarde Crombez dat hij zou opstappen mocht de partij de centrumsteden verliezen. Toen dat toch gebeurde (op Leuven na), bleef hij lekker zitten. Straks kan hij als laatste der Mohikanen het licht uitdraaien…
Ik kom nog even terug op die stemtesten, die door verscheidene Tv-zenders worden aangeprezen om mensen, die zgz nog niets beslist hebben, te wijzen voor welke partij ze het best zouden stemmen. Ik heb dat nooit gedaan en las daarover een interessante brief van een lezer aan ’t Pallieterke, die het wél gedaan heeft en er op wijst, dat wat de partijen beloven, dikwijls niet kan worden uitgevoerd omdat ze in dit land meestal gedwongen worden een regering te vormen met andere partijen, die het niet eens kunnen zijn met wat beloofd werd. Maar het kan nóg erger, wanneer een partij de verkiezingen wint en dan de regering kan vormen, maar het tegenovergestelde van haar programma uitvoert. Dat laatste is nl gebeurd na de verkiezingen van 1999, toen mensen die gewonnen waren voor de burgermanifesten van Verhofstadt en daarom voor hem stemden, na het tot stand komen van de nieuwe regering, waarbij het genie uit Gent de premier werd, tot hun verbazing moesten vaststellen dat die niet zijn programma uitvoerde, maar dat van de PS, zowat het tegenovergestelde van wat hij in zijn drie manifesten - toen zijn partij in de oppositie zat – geschreven had..
Een tweede voorbeeld waren de stemtesten van 2014, toen menig zelfstandige verwezen werd naar CD&V en meer bepaald naar Kris Peeters, toch een ex-voorzitter van Unizo, een vereniging van kleine en middelgrote bedrijven en later moest vaststellen, dat diezelfde Peeters een rabiate voorstander bleek te zijn van de christelijke vakbond, die allerlei belastingen voorstelde die voornamelijk het bedrijfsleven konden treffen.
Duidelijke voorbeelden van de nutteloosheid en de misleiding van de stemtesten, die dus hoegenaamd geen garantie geven of de partij waarnaar men verwezen wordt, woord gaat houden. Het is gewoon een electorale bezigheidstherapie.
Er werd in deze laatste week vٕóór de verkiezingen nog vooral aan zwartepieten gedaan, hét Belgische politieke spel bij uitstek. Feitelijk heeft elke partij wel ergens boter op het hoofd, maar de grootste fouten werden gemaakt door degenen die het voor het zeggen hadden tot aan de zesde staatshervorming en dat zijn in de eerste plaats de traditionele partijen, waarbij we in Vlaanderen spreken van CD&V, SP.a en Open VLD. Specifiek voor die zesde staatshervorming komt daar ook nog Groen bij, die deze hervorming mee heeft goedgekeurd.
Over de Belgische pensioenen, zowat de laagste in Europa, zouden partijen zoals de SP.a en Open VLD er beter het zwijgen aan toedoen. De eerste heeft, samen met hun francofone familie, tot aan de komst van de Zweedse coalitie liefst achttien jaar na elkaar de minister van Pensioenen geleverd. Als ze vindt dat het daar nu fout loopt, is ze daar zelf mede voor verantwoordelijk. De tweede heeft het spaarpotje van de vergrijzing opgesoupeerd tijdens de regeringen Verhofstadt. Nu er elke maand (!) 10.000 nieuwe gepensioneerden bijkomen, wat jaarlijks de staatskas 2 miljard extra kost, blijft het dweilen met de kraan open. CD&V tenslotte is overal wat mee verantwoordelijk voor als derde hond in het kegelspel, de partij die zelf bijna nooit het initiatief neemt, maar meestal overal aan mee doet. Groen heeft de grote verdwijntruc van Verhofstadt mee gespeeld, de zesde staatshervorming mee goedgekeurd en dreigt nu zijn klimaat- en immigratieplannen te verwezenlijken via nieuwe belastingen.
----------------
Een uitspraak om te onthouden komt van Jean-Claude Marcourt, PS-minister in de Franse Gemeenschapregering, die zegt dat Wallonië Vlaanderen alleen kan bijbenen als de Vlaamse economie stilvalt! Doet zo’n beetje denken aan die oneliner van Guy Mathot zaliger van dat gat in de begroting dat, volgens hem, vanzelf gekomen was en ook wel vanzelf zou weggaan. Die Mathot was trouwens ook een socialist,
Is het misschien daarom dat de PS, bij monde van o.m. Paul Magnette, zich verzet tegen internationale handelsakkoorden, waar Vlaanderen het meeste baat bij heeft, omdat het nu eenmaal meer dan 80% van de Belgische export voor haar rekening neemt?
---
Tot slot nog een (Engelstalig) doordenkertje: ‘The end of May is on June 7th’.
Hilde Crevits wordt door haar partij verkocht als dé kandidaat minister-president van Vlaanderen. Men vergeet daarbij dat die job niet gaat naar de kandidaat die de meeste stemmen behaalt, maar naar de partij die dat doet. Het is tenslotte de partij die de meeste stemmen haalt, die de nieuwe Vlaamse minister-president zal aanduiden. Crevits maakt alleen een kans als CD&V haar het stemmenaantal zowat verdubbelt. Een alternatief zou kunnen zijn, mocht CD&V erin slagen een coalitie zonder de N-VA op de been te brengen, maar dan zal men allicht met vier partijen zitten (bv de drie traditionele plus Groen) en moet men de partners nog kunnen overtuigen.
Voor Crevits zelf is het alleen maar te hopen dat ze er zich niet politiek mee beschadigt, zoals Marianne Thijssen overkomen is. Men heeft niet elke verkiezing de luxe een gebuisde kandidaat een Europees commissariaat als alternatief aan te kunnen bieden …
In ’t Pallieterke van deze week verscheen er trouwens nog een vernietigend rapport over wat Crevits, in samenspraak met Boeve en Van Hecke, in het katholiek onderwijs heeft aangericht en waarbij een lange lijst van vergissingen ervoor kan zorgen dat ze dat onderwijs deskundig in de vernieling zal gereden hebben. Het is niet voor niks dat de kwaliteit van ons onderwijs de laatste jaren fel achteruit is gegaan. Vooral de ver overdreven toegeeflijkheid t.o.v. migranten, die gemakkelijker aan een diploma schijnen te geraken dan de eigen jeugd en haar ‘inclusief onderwijs’, waarbij ze duizenden kinderen met een beperking heeft weggehaald uit het gespecialiseerd onderwijs, dat op hun problemen was afgesteld en overgeleverd aan het gewone onderwijs, dat daarvoor niet was voorbereid noch opgeleid. Hopelijk wordt Vlaanderen niet het volgend slachtoffer van haar bizarre experimenten…
Bij VTM dachten ze dé scoop van deze verkiezingscampagne gevonden te hebben, eentje à la Strache, de Oostenrijkse vice-premier van uiterst rechts die zich had laten vangen door in een gesprek op Ibiza vorig jaar een akkoord te hebben willen sluiten hebben met e.o.a. Russische zakenvrouw, wier schimmige organisatie hem dan zou steunen in zijn politieke campagne.
VTM had een filmpje opgedolven van een interview met Bart De Wever uit 2016 (drie jaar geleden dus), waarin die voorstelde razzia’s naar illegalen uit te voeren om hen dan meteen het land uit te zetten met wat hij ‘Air Francken’ noemde. Groot misbaar daarover, in de eerste plaats bij de zelfverklaarde ‘humanisten’in Wallonië! Bij nader toezien, bleek er niets onwettigs gebeurd te zijn. Illegalen zijn mensen die hier onwettig verblijven, hier niets te zoeken hebben en die men best zo snel mogelijk het land uitzet, desnoods manu militari Dat Francken er in zijn periode als staatssecretaris voor Asiel en Migratie meer dan 6.000 effectief op die manier het land heeft uit gekregen, strekt hem alleen tot eer en de enige kritiek daarop zou kunnen zijn dat het er nog veel meer hadden mogen worden.
Heel de heisa bij de cafézender uit Nossegem (of zijn ze ondertussen verhuisd?) was dus de klassieke storm in een glas water, wat zelfs bevestigd werd door hun eigen huidige politieke commentator Noël Slangen, die zeker niet van enige sympathie t.o.v. de Vlaamse zaak kan verdacht worden. Hij was de man die indertijd, tijdens de parlementaire hoorzittingen in de zaak Dutroux, weigerde te antwoorden op een vraag van Gerolf Annemans – toen een van de juryleden - enkel en alleen omdat die van het Vlaams Blok was…
VTM wordt wel eens aanzien als minder links dan de VRT, maar onderhuids zijn ze ook anti-Vlaams en vooral belust op sensatie. Het nieuws van de zgz ‘scoop’ kwam trouwens dinsdagavond als eerste punt op hun Tv-journaal.
------------------
En dan, n.a.v. de AB-Inbev reclame over ‘Pintje, Sam?’, nog enkele nieuwe tips voor de verkoop van Jupiler, het bier dat tijdens het WK ‘Belgium’ heette:
In mijn blog van 12 dezer had ik er reeds over dat, als men terug naar een nationale kieskring zou gaan, zoals heel wat francofonen en belgicisten soms vragen (bij ons Groen en Open VLD), men wel eveneens terug zou moeten gaan naar het kiesstelsel van 1 man/vrouw één stem. Nu is dat niet het geval en hebben Franstaligen minder stemmen nodig om een federale zetel te behalen. In Vlaanderen heeft men 46.106 stemmen nodig voor één zetel, in Wallonië slechts 34.419. Zo haalde Ecolo de vorige verkiezing minder stemmen dan het VB, maar kreeg wel twee zetels meer. Ik kon beslag leggen op enkele cijfers van die verkiezingen m.b.t. de grootste partijen, cijfers die voor zichzelf spreken.
aantal
%
Aantal
Stemmen
stemmen
België
zetels
per zetel
N-VA
1.366.414
20,26%
33
41.406
CD&V
783.060
11,61%
18
43.503
Open Vld
659.582
9,78%
14
47.113
sp.a
595.486
8,83%
13
45.807
Groen
358.947
5,32%
6
59.825
Vl Belang
247.746
3,67%
3
82.582
Tot Ned
4.011.235
59,47%
87
46.106
PS
787.165
11,67%
23
34.225
MR
650.290
9,64%
20
32.515
cdH
336.281
4,99%
9
37.365
Ecolo
222.551
3,30%
6
37.092
Tot Franst
1.996.287
29,60%
58
34.419
Daar houdt het trouwens niet bij op. Als men het heeft over de politieke families, dan houdt men ook rekening met het aantal zetels, niet met het aantal stemmen. Dat gebeurt straks weer bij de vorming van een eventuele nieuwe federale regering, waarbij de familie met het grootste aantal zetels eerst aan zet is, terwijl het goed kan zijn dat ze minder stemmen heeft behaald dan een concurrerende partij.
Vanaf gisteren stoppen de bussen van De Lijn weer aan het Brusselse Noordstation. Vorige week had minister De Block, sinds ‘Marrakech’ ook ontslagnemend staatssecretaris voor Asiel & Immigratie, de hele ruimte van het station waar al lang transmigranten hun toevlucht zochten, laten ontruimen én schoonmaken. De aanwezigen werden naar opvangcentra voor daklozen gebracht en krijgen daar opnieuw een voorstel om asiel aan te vragen. Wie zich nog naar dat Noordstation begeeft, zou terecht komen in een gesloten centrum in afwachting van zijn uitwijzing. Daarmee zou er een einde komen aan de al enkele jaren durende vaudeville.
Zou het?
Ik geloof er niets van en ik ben niet de enige, te zien aan de reacties die er gekomen zijn nadat bekend werd dat de zaak was ‘opgelost’. De algemene indruk is, dat de ontruiming door De Block gewoon een verkiezingsstunt is en dat het na 26 mei daar weer business as usual zal worden. Zijzelf is zo slim niet op de meestal negatieve reacties in te gaan, maar haar politieke medestanders waren er als de kippen bij om op de sociale media victorie te kraaien.
De huidige oplossing is het resultaat van een coördinatie van de lokale, gewestelijke en federale overheid, zegt men. Als dat zo is en het straks weer fout loopt, dan moeten diezelfde organisaties maar eens vertellen waarom ze hun werk niet beter hebben gedaan. Wat men dan niét mag doen, is ze extra geld geven om welke andere oplossing ook te financieren, want daar zal het dan weer over gaan. Zoals ik hier meermaals geschreven heb, moet men Brussel geen extra geld meer geven, maar de Brusselaars vertellen dat ze daar alles uiteindelijk maar eens zelf moeten oplossen met hun eigen geld of wat ervan overblijft. Dat is de enige manier om hen te dwingen zelf met oplossingen (én besparingen) af te komen. Anders zal Brussel een waterhoofd blijven dat steeds meer geld zal opslokken en waarvoor in de eerste plaats Vlaanderen steeds zal mogen opdraven.
Met de al dan niet definitieve opruiming van het Brusselse Noordstation is het probleem van de transmigranten trouwens niet opgelost. Mensen die niet eens zinnens zijn een aanvraag tot verblijf alhier in te dienen, hoeven op geen enkele manier door ons geholpen te worden. Als internationale organisaties zoals Artsen zonder Grenzen of Dokters van de Wereld zich daarover willen bekommeren, is dat hun zaak, maar niet die van onze belastingbetalers.
Er was vorige week weer heel wat te doen over de dure elektriciteitstarieven in dit land. Die zijn, volgens Tom De Meester, de energiespecialist van de … PvdA (als het goed is, zeggen we het ook) de laatste vijf jaar hier zes keer sneller gestegen dan in onze buurlanden. Een stijging van 62%, terwijl dat in de ons omliggende landen maar 10,2% was. De cijfers worden trouwens bevestigd door onze eigen elektriciteitsregulator Creg.
Om te beginnen was de BTW op het elektriciteitsverbruik door de regering Di Rupo in 2014 van 21 naar 6% teruggebracht, maar later door de regering Michel terug op 21% gebracht, mede om de taxshift te kunnen verwezenlijken. Daarna waren er de miljarden euro’s die werden weggegeven door toenmalig Vlaams minister Freya Van den Bossche voor het plaatsen van zonnepanelen. Toen een volgende Vlaamse regering daar een einde aan maakte en de opvolgster van Van den Bossche, Annemie Turtelboom, de schade door een nieuwe taks wou beperken, kreeg die taks haar naam en was ze tenslotte verplicht op te stappen. Tussendoor was er de afschaffing van de gratis stroom in Vlaanderen, nog ingevoerd door ‘Mister Gratis’, Steve Stevaert himself.
Al van bij het begin van de zgz ‘groene stroom’ schreef ik al dat we ons aan die groene stroom nog blauw zouden betalen en dat is ondertussen het geval. Zelfs de windmolenparken die tegenwoordig zonder subsidies kunnen gebouwd worden, kosten extra geld om de stroom vanuit de zee naar de verbruikers te brengen.
Dan is er nog de hele trammelant geweest met de kerncentrales, die om de haverklap stil vielen of moesten stil gelegd worden, zodat we stroom uit het buitenland moesten invoeren, wat de zaak niet goedkoper maakte (vorig jaar was dat 22% van het totale verbruik).
Tenslotte worden de elektriciteitskosten in dit land zo goed als volledig doorberekend aan de verbruiker, u en ik, terwijl dat in de buurlanden gebeurt via de algemene middelen, de begroting, zeg maar. Een land als Nederland, dat op zijn laatste begroting 11 miljard euro overhield, kan zich zoiets veroorloven. Een land als het onze, met een begrotingstekort van 7/8 miljard euro (en het kan nog meer worden!), kan dat niet*. Simple comme bonjour!
* Op Tv hoorde ik gisteren nog een discussie op De Zevende Dag, waarbij Jambon, Crootje en Verherstraeten een Zweedse coalitie bis niet uitsloten en in één adem erbij vertelden, dat ze dan zouden werken naar een sluitende begroting voor 2021. Bij de start van de eerste Zweedse coalitie werd juist hetzelfde gesteld, maar dan voor 2018. Er is niets van in huis gekomen.
Zo gaan we de laatste week in vóór de moeder aller verkiezingen (regionaal, federaal en Europees) en dit na een ongekende aanloopperiode van liefst zes maanden, waarin alle grote thema’s over immigratie, klimaat en koopkracht zodanig zijn uitgemolken, dat menigeen er zo stilaan genoeg van heeft. De partijen die volgens de laatste peilingen (in zover die kloppen) de grootste geworden zijn in Wallonië (PS, Ecolo en MR) zien hun ‘familie’ in Vlaanderen terugvallen op plaatsen 4,5 en 6, waardoor het vormen van een federale regering steeds hachelijker wordt. VB en N-VA halen in die peilingen zo’n 43% van de Vlaamse stemmen (5% meer dan 5 jaar geleden), waardoor er zich stilaan een mogelijkheid vormt om samen straks de helft van de zetels te halen in het Vlaamse parlement. Als de N-VA dan – zoals verwacht - blijft weigeren met het VB samen te werken – en de andere partijen dat ook blijven doen, dan krijgen we te maken met een situatie waarin de partij van De Wever in Vlaanderen ‘incontournabel’ wordt. Absurder kan moeilijk.*
Tenslotte is er, buiten het voorstel van De Crem om de Brusselse politiezones van zes naar één te brengen – wat niet realiseerbaar is zonder ook de Brusselse ‘baronieën’ te herleiden van negentien tot één - door geen enkele partij ook maar één voorstel tot besparen voorgesteld, zodat de vraag blijft wie straks de rekening gaat betalen van de beloftes die nu worden gedaan. Alle beloftes die miljarden (of zelfs ‘maar’ honderden miljoenen) euro kosten kunnen nooit verwezenlijkt worden, want er is geen geld voor.
* Opmerkelijk is wel dat in de laatste peiling, in verhouding tot de vorige, het VB meer stemmen wint dan de N-VA er verliest. Dat betekent dat er ook stemmen van de traditionele partijen naar het VB komen of dat er heel wat nieuwe kiezers voor het origineel zullen stemmen, jonge mensen die niet meer geloven wat de andere partijen ons trachten wijs te maken. Dat is een gunstige ontwikkeling.