Volgens een laatste berekening van Unizo, het overkoepelend orgaan van kleine en middelgrote ondernemingen (KMO), heeft de Vlaamse middenstand vorige jaar 8 miljard euro verspeeld aan bestellingen die onze mensen gedaan hebben bij buitenlandse webwinkels. Dat is 3 miljard meer dan wat eerst gedacht was.
Ik heb daar al meer over geschreven, maar de reden waarom Vlamingen in het buitenland bestelden was gewoon omdat die sneller leverden. Onze middenstand kon daar weinig tegenover doen, omdat ze van minister Kris Peeters en onze vakbonden niet de kans kregen met gelijke wapens te strijden. Ze mochten in eerste instanties niet overwerken noch nachtdiensten doen, iets wat ze in de buurlanden wel deden. Later is die wet enigszins ‘aangepast’ en mochten ze het wel, maar alleen na akkoord met de vakbonden. Die stelden dergelijk hoge eisen dat er bijna geen enkel bedrijf op ingegaan is. De enige uitzondering die de regel bevestigt is Schoenen Torfs, die het zich al beklaagd heeft, want ook zijn zakencijfer is er niet beter op geworden.
Vorig jaar sloten in Vlaanderen 1060 winkels hun deuren, wat – samen met het geldverlies – tot 45.000 minder arbeidsplaatsen kan leiden. Om nog te zwijgen over het ontvolken van onze winkelstraten.
---
Ook in Frankrijk zijn de plaatselijke vakbonden hun best aan het doen om het land financieel om zeep te helpen. Daar gaat het om de pensioenen waarvan er in het land een twintigtal verschillende stelsels zijn. Men wil die harmoniseren, zodat de 20 herleid zouden worden tot een handvol, maar daar wil blijkbaar niemand van weten. De Fransen gaan gemiddeld officieel op hun 62ste met pensioen, in werkelijkheid op hun 60ste. Dat is zowat de laagste van heel West-Europa. Ook in la douce France is er het probleem van de vergrijzing, met steeds meer ouderen en steeds minder jongeren die daarvoor zouden afdragen, waardoor straks de kans bestaat dat de Sociale Zekerheid onbetaalbaar wordt. In België is dat trouwens niet anders.
Frankrijk leeft al vele jaren boven zijn stand en heeft niet meer de ‘grandeur d’antan’, al doet Macron nog zo zijn best om die hoog te houden. Met Macron als verliezer en Merkel die haar zinkend CDU-schip verlaat plus de het vertrek van de UK na de Brexit, ziet het er helemaal niet goed uit voor Europa.
Het ziet ernaar uit dat de haring van Magnette niet braadt. Reden daarvoor zou kunnen zijn omdat hij nu ook CD&V heeft uitgenodigd om met hem te komen praten, wat zou kunnen betekenen dat het met Open VLD alles behalve vlot loopt. De blauwe partijbonzen, in de eerste plaats Rutten en Crootje, mogen dan al smachten naar een ministerpost en bereid zijn daarvoor een prijs te betalen, de achterban volgt niet. En het gaat niet alleen om Lachaert en Van Quickenborne, de twee aanstormende vertegenwoordigers van de jonge generatie, maar ook om bv de meeste liberale burgemeesters. Althans die uit Limburg hebben in grote getale uiting gegeven aan hun afkeer voor paarsgroen. Bij CD&V zal dat niet veel anders worden, mochten Geens en Verherstraeten het in hoofd halen in paarsgroen te stappen. Zowel voor hen als voor de liberalen dreigt straks – in het beste geval in 2024 – een politiek doodvonnis als ze Vlaanderen, waar ze hun stemmen moeten halen, zo in de steek laten. Paarsgroen zal hier nooit een meerderheid krijgen. Bij CD&V komt daar nog bij dat haar achterban niet zal vergeven dat ze zou samenspannen met een links-francofone meerderheid die haar reeds verreikende ‘ethische’ moordwetten nog wil verruimen.
Magnette schermt trouwens ook met het binnenhalen van enkele mini-partijtjes zoals CdH en Défi, die samen ‘goed’ zijn voor amper 7 zetels. Als hij zo voort doet, zit hij straks met een regering met tien partijen; wat een Europees record zou zijn.
Men zou het haast vergeten, maar ‘onze’ SP.a’ wil degelijk wél deel uitmaken van een paarsgroene regering. Het waarom vertelde kersvers voorzitter Conner Rousseau in de Ochtend: ‘Hogere lonen, hogere pensioenen, lagere pensioenleeftijd, meer investeringen en hogere uitgaven voor de Sociale Zekerheid’. Op de vraag hoe hij dat allemaal ging financieren, antwoordde het jochie: ‘Met een begroting in evenwicht’. We gaan nog heimwee krijgen naar ‘den John’!
N.a.v. de Madrileens klimaattop wordt er weer over niets anders meer gesproken en gedebatteerd. De algemene tendens in deze materie is dat zowat iedereen er zich van bewust is dat er iets moet gebeuren, de vraag is wel wat juist en vooral op welke termijn. Want denken dat dit in enkele jaren kan worden opgelost, is de mensen wat wijs maken, met als voornaamste gevolg dat er veel, heel veel geld zal vermorst worden dat misschien beter besteed had kunnen worden.
Klassiek voorbeeld in de klimaatdiscussie is, dat men denkt dat o.a. iedereen over enkele jaren elektrisch zal rijden. Dat is een grote misvatting. Niet alleen is er niet voldoende productie om het elektriciteitsverbruik op peil te houden, er is ook nog steeds geen adequaat systeem om genoeg energie op te slaan. Daarenboven komt er regelmatig nieuws over onvoorziene kosten. Het laatste in de rij is dat van de Vreg, de Vlaamse energieregulator. Die stelt dat er in dit landje honderden miljoenen, misschien zelfs miljarden euro zullen nodig zijn om alleen nog maar het bedrijfswagenpark te elektrificeren. Het grootste deel van die kosten zal de algemene bekabeling uitmaken, waardoor iedereen zal kunnen tanken, zowel thuis als elders. Op dit moment heeft een gemiddeld gezin pieken in het verbruik van maximaal 7 KW. Met een elektrische auto wordt dat 27 KW. Als iedereen in een straat na het werk snel zijn auto zou opladen, zou er een piek volgen die niet kan worden opgevangen. Dat kan betekenen dat alle bestaande aansluitingen in heel Vlaanderen zullen moeten vervangen of versterkt worden. Men kan de wagen ook opladen via een gewoon stopcontact, maar dan duurt het een hele nacht en is dit niet zonder risico. En dan hebben we het nog maar alleen over de bedrijfswagens, niet over de rest waaronder het vrachtwagenpark.
Een ander nieuws i.v.m. de klimaatheisa is een uitspraak van Jean-Pascal van Ypersele; professor klimatologie aan de UCL van Louvain-la-Neuve. Die stelt dat het bouwen van nieuwe gascentrales bij de sluiting van de kerncentrales geen alternatief is om de CO2-uitstoot te verminderen. Kerncentrales stoten nl niets uit, gascentrales wél. En dan hebben we het ook in deze materie niet gehad over de prijs van die gascentrales, waarvan België er een tiental zal nodig hebben. Het zal misschien niet veel goedkoper zijn de kerncentrales open te houden, maar op die manier zal er wel iets positiefs gedaan worden om de CO2-uitstoot te verminderen, wat momenteel zowat punt nummer één is van de klimaatactivisten.
Kortom, dat er iets moet gebeuren, weet ondertussen iedereen. Alleen beseffen veel van de mensen die ermee bezig zijn niet, dat het zijn tijd zal vragen en dat men een compleet verkeerde indruk wekt als men – zoals nu gebeurt – meteen kosten wil maken, waarvan men later nog spijt zou kunnen krijgen.
Ik kom even terug op de reactie van onze vriend Walter i.v.m. het negeren van de 800.000 VB-stemmen die men hooghartig heeft afgewezen bij de vorming van de nieuwe Vlaamse deelregering. Hij heeft daarin grotendeels gelijk.
Ook al hadden N-VA, CD&V en Open VLD op 26 mei flink wat stemmen verloren, konden zij hun coalitie echter verder zetten omdat ze nog steeds de meerderheid hadden. Zo’n zaken zijn nu eenmaal courant in de politiek. Toen er later in het federaal parlement de wisselmeerderheden kwamen om enkele zgz ‘ethische’ wetten van Open VLD aan te passen, hadden de liberalen er ook geen probleem mee dat het VB met hen meestemde. Dan moeten ze straks ook niet verbaasd zijn als diezelfde VB in hun plaats in de Vlaamse regering zou komen. Dat is echter geen evidentie van vandaag op morgen.
Als Open VLD doorzet, zou er inderdaad iets in bovenstaande zin moeten gebeuren. In het slechtste geval zou men zelfs een Vlaamse minderheidsregering van N-VA en CD&V kunnen opstarten met gedoogsteun van het VB en als dat werkt ermee doorgaan en tot een nieuwe regering komen die wél een comfortabele meerderheid zou hebben. Het zou het politieke landschap wel eens goed dooreen kunnen schudden en een zware hypotheek kunnen leggen op een paarsgroene meerderheid (met één zetel!) in het algemeen en de Open VLD in het bijzonder.
Het wordt alleen wachten hoe het project van Magnette verder evolueert, maar als de Vlaamse liberalen ermee doorgaan, is het laatste woord hierover nog niet gevallen, want anders zal die Vlaamse regering helemaal niet meer werken
Bij Open VLD loopt het flink mis. Eerst was er de uitval van Bartje Somers in het Vlaams parlement n.a.v. de brand in Bilzen waarbij hij, zonder enig bewijs, de VB’ers vergeleek met de brandstichters in de Reichstag onder het Nazi-regime. Hij kreeg daarin trouwens nog steun van Gents burgemeester Mathias Declercq die dezelfde VB’ers in zijn gemeenteraad uitmaakte voor brandstichters.
Dan was er de partijbijeenkomst van vorige week donderdag waarbij in het middernachtjournaal nog uitlekte dat er onenigheid was in de partij, iets dat ’s anderendaags niet meer kon bevestigd worden. ‘Verboten!’. Tot er een Plan Magnette uitlekte dat meer een regeringsverklaring dan een voorstel tot regeringsvorming was. Tenslotte was er de positie van Gwendolientje die, tegen haar belofte in, niet in de Vlaamse regering wou stappen, zich naar voor schoof als kandidaat voor de Europese Commissie en daarna bleek te azen op niets minder dan het Belgisch federaal premierschap en daarvoor bereid was paarsgroen te steunen.
Of dat alles nog niet erg genoeg was lekte nog een tweede geheim uit, nl een bijeenkomst vorige week zaterdag bijeengeroepen door Magnette voor vertegenwoordigers van alle paarsgroene partijen en zonder uitnodiging voor N-VA en CD&V.
Dat laatste was des Guten zuviel en Bart De Wever verklaarde dit een vertrouwensbreuk tussen – nota bene – coalitiepartners binnen de Vlaamse regering. Enig lichtpunt in deze commedia dell’arte is wel dat de heren Lachaert en Van Quickenborn voet bij stek houden en zeggen niet te willen weten van paarsgroen vooraleer paarsgeel was uitgeprobeerd, wat nog steeds niet gebeurd is. Het jonge aanstormende Open VLD duo doet zo’n beetje denken aan het tweetal wel iets oudere De Crem/Bogaert bij CD&V.
De vraag blijft wat de liberale partij gaat zoeken in een linkse francofone coalitie met een DDR-programma? Vergeten we niet dat PVV/Open VLD al 20 jaar mee federaal regeert met als resultaat een begrotingstekort van meer dan 11 miljard euro en een belastingdruk van bij de hoogste in Europa. Deelnemen aan een linkse francofone federale regering zonder meerderheid in de eigen Vlaamse regio zou een ‘blauwdruk’ (what’s in a name?) zijn om de partij definitief richting verkiesdrempel te sturen. Lachaert, die beschouwd wordt als een van de laatste echte ideologen van Open VLD, is het daarmee eens en zei daar o.m. over dat hij dat pas zou doen als de Franstalige groenen hun partijprogramma ritueel zouden verbranden!
In Le Soir van vorige week verscheen er een dubbelinterview met Marc Uyttendaele en Vincent de Coorebyter, twee ULB professoren en niet van de minste. De eerste is ook gekend als ‘monsieur Onkelinx’ en is – dank zij de vele opdrachten via de PS - een van de duurste advocaten van dit land (hij onderhandelt ook mee in de zaak Boël/Albert II). De tweede stond jarenlang aan het hoofd van het onafhankelijk Waalse studiecentrum CRISP. Beide geleerde heren geven toe dat België zich in een bestaanscrisis bevindt en er niet uit zal geraken met de plannen van Magnette.
Ze vinden dat het een fout was van de regering Michel om niet meteen af te treden na Marrakech en nieuwe verkiezingen uit te schrijven. Bij de crisis van de 541 dagen in 2010/2011 werd er tenminste ook nog onderhandeld over de zesde staatshervorming, terwijl juist de Franstalige partijen ze nu geblokkeerd hebben en er een nieuwe federale regering nodig is om er na de volgende verkiezingen iets aan te doen. Volgens Uyttendaele wordt het tijd dat er nagedacht wordt ‘om in een confederale logica het gezamenlijk beheer van de federale belangen over te laten aan de deelregeringen’. Dat is net wat ik hier al jaren schrijf.
Alhoewel de partij stoemelings blijft vasthouden aan paarsgroen, zijn er zelfs bij de Open VLD die vinden dat een federale regering op basis van het plan Magnette een lawine van nieuwe lasten zal betekenen. Dat laatste is ook de mening van econoom Ive Marx (UA) die zich afvraagt wie dat allemaal gaat betalen. Alleen al het voorstel om de vrijstelling van belastingen uit te breiden van één naar drie nieuwe aanwervingen zou twee miljard euro extra kunnen kosten en dat is nog maar een voetnoot in het hele plan.
Magnette’s plan is zelfs voor doorwinterde socialistische proffen niet meer dan een wanhoopspoging. Een mogelijke volgende federale regering moet een gat in de begroting van bijna 12 miljard euro dichten, plus de extra kosten van de klimaattransitie, de vergrijzing en de sociale zekerheid. En dat terwijl men de kiezer hemel op aarde blijft beloven.
Tenslotte nog dit: Uyttendaele stelt voor een referendum te houden, maar dat is geen oplossing. Als dat dan ongeveer uitvalt zoals de laatste verkiezingen, met een meerderheid van links in Wallonië en een van rechts in Vlaanderen, dan verandert er driemaal niks aan de huidige patstelling.
Donderdagavond was er een vergadering van Open VLD, waarop alle liberale Kamerleden – Gwendolientje inbegrepen – aanwezig waren. Op het nieuws van de klassieke zender Klara van middernacht was daarna te horen, dat de nota van informateur Magnette voor de Vlaamse liberalen geen basis kon zijn voor verdere onderhandelingen. M.a.w. ze waren het niet eens geraakt, zeker niet over wat Bartje Somers de zondag ervoor was komen vertellen bij VTM. Met o.a. mensen zoals Lachaert en Van Quickenborne zijn er in de partij ook nog echte liberalen.
Vrijdag heb ik vruchteloos gezocht naar een bevestiging van dat nieuws op onze Belgischgezinde media, maar heb ik moeten wachten op de weekeindkranten om te vernemen dat het wel eens zou kunnen dat Magnette zijn informatieopdracht vervroegd zou kunnen staken. Open VLD, socialisten en Groen hebben in Vlaanderen nl maar 29 zetels in de Kamer, N-VA en VB liefst 46. Daartussen zit nog CD&V, die voor een paarsgroene meerderheid eigenlijk niet nodig is, maar wiens schamele 8 zetels het verschil wat zou vergroten (anders houdt paarsgroen maar één zetel over). De tsjeven staan echter niet te springen om mee te doen, voornamelijk omdat ze ondanks alles toch nog een beetje eigenrespect over hebben om niet mee te doen zolang de paarsgroene ethische plannen i.v.m. abortus en euthanasie bij die coalitie op het programma blijven staan. Die wetten er eerst nog snelsnel doorjagen via een wisselmeerderheid zou de breuk wel eens definitief kunnen maken.
Daarmee zitten we terug bij ‘af’. De huidige Vlaamse meerderheidspartijen mogen dan al op 26 mei een serieuze verkiezingsnederlaag hebben opgelopen, ze hebben in Vlaanderen nog steeds de meerderheid, terwijl de PS eveneens incontournabel is gebleven in het Zuiden. De enige oplossing wordt straks een gesprek op regionaal gebied, waar wel overal deelregeringen zijn gevormd. Dat heet dan wel confederaal overleggen...
N.a.v. de symbolische resolutie van het Europese Parlement om de klimaatnoodtoestand uit te roepen, was er de terechte opmerking van onze Vlaamse ex minister-president, Geert Bourgeois, die zei dat datzelfde parlement maar eens moet ophouden om zowel in Brussel als in Straatsburg te vergaderen. De aanhoudende verhuizingen van zowat de hele administratie én de E.U.- vertegenwoordigers zorgt voor een massale extra CO2 uitstoot, die met de helft zou kunnen worden gereduceerd als men zou beslissen voortaan nog slechts op één plaats te vergaderen. Om nog te zwijgen over de extra kosten die zo’n voortdurende verhuizing met zich meebrengt. Als ze daar bij de EU eerst maar eens beginnen met het goede voorbeeld te geven.
Die klimaatresolutie kwam er trouwens in de eerste plaats om geen gezichtsverlies te lijden op de internationale klimaatconferentie die op 10 december gepland is in Madrid, nadat ze in Santiago de Chile was afgeblazen wegens plaatselijke onlusten.
Ter info: N-VA heeft zich bij de stemming over die hypocriete resolutie onthouden en VB heeft tegen gestemd.
Ondertussen heeft de federale ontslagnemende regering een verbeterd klimaatvoorstel aan Europa overgemaakt. Het vorige had een onvoldoende gekregen. Er wordt in het nieuwe voorstel met miljarden gegoocheld (de NMBS alleen zou tot 2030 in totaal 35 miljard euro krijgen!), zonder dat er bij verteld wordt waar dat geld vandaan moet komen. Veel beloven en weinig geven, doet ook de klimaatgekken in vreugde leven.
En ik zou het haast nog vergeten: gisteren waren er wereldwijd weer klimaatmarsen, een wens van Pipi Langkous. In Brussel was er een Belgische recordopkomst met 850 betogers. Als de trend zich doorzet door voor elke zaak op straat te komen, vallen betogingen van die grootte helemaal niet meer op.
Tenslotte gaf Donald Tusk gisteren zijn taak als voorzitter van de Europese Raad door aan onze Eurosjarel, die zei dat zijn eerste taak het klimaat zou zijn. Van een verrassing gesproken!
De eis van de N-VA om eventueel in een paars-gele federale regering te stappen, is dat er ook over het communautaire zou gesproken worden. Iets wat de PS niet wil, omdat voor die partij het communautaire gelijk staat met de bevestiging van de financieringswet. Die werd bij de vorming van de regering Di Rupo in 2010 ook door de PS goedgekeurd en stelt dat vanaf 2024 de transfers zullen worden afgebouwd: 60 miljoen euro vanaf 2025, 120 het jaar daarop en zo verder tot de transfers zouden uitgedoofd zijn in 2035. Bijna te mooi om waar te zijn en dat hebben ze ondertussen ook bij de PS gesnapt. De reden waarom de Waalse socialisten dat in 2010 wél aanvaardden, was enkel en alleen omdat Di Pippo dan federaal premier kon worden..
Een hervorming van de financieringswet is de enige manier om de regio’s – de Waalse en Brusselse in de eerste plaats – te dwingen voortaan alles binnen het budgettair kader te houden en de verantwoordelijkheid op te nemen voor de eigen financiën. Dat betekent ook dat de PS haar electorale beloften i.v.m. pensioenen, werkuren en lonen niet kan doorvoeren, want dat men dan nóg meer schulden zal maken, schulden die Wallonië niet kan betalen en ze weer officieel naar België zal doorsturen, maar in werkelijkheid naar Vlaanderen,
Als het goed is, zeggen we het ook. De financieringswet, zoals die in 2010 aan de PS werd opgedrongen, was in de eerste plaats een initiatief van CD&V-voorzitter Beke en is nu ook de reden waarom diens partij daarin geen stap terug kan zetten. Blijft dan nog de Open VLD over, waarin ook enkele toppers (zoals Christian Leysen) van dezelfde mening zijn, maar niet beeldstormers zoals een Bart Somers en Mathias Declerq, terwijl voorzitster Gwendolientje zich over deze zaak opvallend gedeisd houdt. Zou het dan toch waar zijn dat de PS haar het federaal premierschap heeft aangeboden als ze haar partij kan overtuigen mee te doen met paars-groen en haar overtuiging gaat verkopen voor een virtueel bord lenzensoep?
‘Bruxelles vaut bien une messe’…*
*Een variant op ‘Paris vaut bien une messe’, een uitspraak van Hendrik IV die zich bekeerd had tot het protestantisme, maar weer katholiek werd toen hij koning van Frankrijk kon worden.
In mijn blog van gisteren had ik het er over dat informateur Magnette vindt dat de Senaat mag worden opgedoekt, ook al kan dat pas na een Grondwetswijziging die door een volgende federale regering moet worden voorgedragen en door een daarop volgende pas kan worden uitgevoerd. Feitelijk maken we ons blij met een dooie mus, nu de tekst van Magnette’s rapport aan de koning is uitgelekt. In deze digitale tijden kan men blijkbaar helemaal niets meer geheim houden.
Het rapport van de vijfde informateur leest eerder als een regeringsverklaring dan als een voorstel tot (een paarsgroene) regeringsvorming. Enkele punten:
Magnette wil de werkzaamheidsgraad optrekken tot 75% en bedoelt daarmee wel degelijk de Belgische werkzaamheidsgraad, want de Vlaamse bevindt zich reeds daar. Verder wil hij de kernuitstap behouden in 2025, zoals indertijd gepland door de rampzalige regeringen Verhofstadt. Hij wil dat alle vervangingsinkomens boven de armoedegrens getild worden en het minimumpensioen op 1.500 euro komt voor iedereen (hij wil wel de pensioenleeftijd behouden op 67 jaar, met uitzondering van wie reeds 42 jaar werkte). Hij wil de gezinsherenigingsregels verstrengen en de Senaat wel afschaffen, maar daarna vervangen door een assemblee van uitgelote burgers. Als Waal wil hij natuurlijk geen staatshervorming, maar in Brussel wel een tweetalig onderwijs. Over Defensie en/of een fusie van politiezones praat hij helemaal niet.
Kortom, Magnette wil meer van hetzelfde, want hij belooft (weer) veel maar heeft het bijna nergens over besparingen om zijn beloftes betaalbaar te maken, waardoor heel wat huidige problemen niet zullen worden opgelost en de staatsschuld er bij het scheiden van de markt nog erger aan toe zal zijn. Maar dat laatste is voor een Waal geen probleem. Net zoals Jean-Luc Crucke voor zijn ambitieus nationaal stadion op de taalgrens, dat ook veel geld zou kosten, heeft Wallonië voor de meeste van Magnette’s voorgestelde hervormingen evenmin geld. ‘Les payements c’est l’argent des autres’ om het eens iets anders te zeggen en ik moet er geen tekeningetje bijmaken wie die ‘autres’ zullen zijn.
---
Ondertussen blijkt uit een ver doorgevoerde studie van anderhalf jaar door – nota bene – VRT, Knack, Apache en De Tijd, dat de koninklijke familie het land jaarlijks een dikke zes miljoen euro meer kost dan eerst was gedacht. Dat extra geld wordt betaald voor het onderhoud, get renoveren en/of in stand houden van wat men de ‘Koninklijke Schenking’ noemt, een geheel van zo’n 7.500 hectaren grond (bossen en parken) en 77 gebouwen, waaronder paleizen, serres en musea – meestal gelegen rond Brussel, in de Ardennen en aan de kust - , die koning Leopold II had achtergelaten en die 90 jaar geleden in die Schenking werden ondergebracht, met de uitdrukkelijke bedoeling dat ze de burgers van dit land niet zouden belasten. Dat laatste is dus weer eens niet gebeurd. Misschien kan Magnette daar eens zien wat hij ervan kan recupereren voor zijn progressieve plannen…
Dat informateur Magnette uitstel van executie ging krijgen, stond in de sterren geschreven. Hij moet nu wachten tot bij MR en CD&V de nieuwe voorzitters zullen verkozen zijn en dan maar hopen dat die mee in zijn plan zullen willen stappen. Bij MR zal dat wel lukken, bij CD&V wordt een deelname aan een federale paarsgroene regering zonder meerderheid in Vlaanderen ook een uitstel van executie bij de volgende verkiezingen, al bestaat er wel een waterkansje dat Joachim Coens, mocht hij verkozen worden, toch zou kunnen bij draaien. De man blijkt een ACV-achtergrond te hebben. Het zal in elk geval voor CD&V én Open VLD een krachttoer worden om Vlaams te regeren mét de N-VA en federaal tégen de toch nog altijd grootste partij van Vlaanderen.
Met de Vlaamse liberalen zal Magnette minder problemen hebben om ze te overhalen. De uitval van Bartje Somers naar de N-VA spreekt daarover boekdelen. Verder blijft het hardnekkig gerucht bestaan dat de PS het premierschap zou aanbieden aan niemand minder dan Gwendolientje als die erin zou slagen haar partij te overtuigen.
Positief in de voorstellen van Paul Magnette is wél dat ook hij er nu van overtuigd is dat men die nutteloze Senaat afschaft. Op Bertje Anciaux na is blijkbaar iedereen het erover eens dat het een beetje belachelijk is dat die dames en heren senatoren acht keer per jaar vergaderen om wat uitspraken te doen in de trant van het geslacht der engelen. Ondertussen blijven de logistieke kosten van onderhoud, verwarming en bevoorrading wel bestaan en kost dat relict handenvol geld. Probleem blijft wel dat men die Senaat pas kan afschaffen na het aanpassen van de Grondwet en dat maar kan gebeuren na vervroegde verkiezingen of anders pas in 2024.Dat komt omdat er in de vorige legislatuur geen beslissing over genomen werd. En zo blijft die politieke mallemolen draaien…
Voor wie hem nog niet zou kennen: Jean-Luc Crucke, nominaal burgemeester van de taalgrensgemeente Frasnes-lez-Envaign (raakt aan Ronse) en sinds de MR in de Waalse regering zit daar minister van o.m. Financieën en Sportinfrastructuur. Uit hoofde van die laatste functie heeft hij een merkwaardig voorstel gedaan: hij wil een nieuw voetbalstadion voor de Rode Duivels en in tegenstelling tot het Eurostadion dat men exclusief in Vlaanderen wou neerpoten, wil hij 'zijn' stadion half op Waals en half op Vlaams grondgebied hebben. Half in de Waals-Brabantse gemeente Tubeke en half in het Vlaams-Brabantse Halle. Belgischer kan moeilijk.
In Tubeke (Tubize voor de francofonen) liggen reeds de oefenterreinen van de Rode Duivels. De Belgische wielerbond trekt er een dezer dagen in en volgend jaar ook de Belgische voetbalbond. Het kan via een bypass met de Brusselse Ring verbonden worden en ligt halfweg de luchthavens van Zaventem en Charleroi. Dat betekent dat de hinder daar dezelfde zal worden als die van het geplande, maar later opgeschorte Eurostadion op parking C van de Heizel. Ondertussen hebben zowel het Brusselese gewest als de Belgische voetbalbond beslist dat het Koning Boudewijn stadion gerenoveerd zal worden (wat maar de helft van het Eurostadion kost) en is de kans bijzonder klein dat het stadion van Crucke er ooit zal komen.
En, oh ja, tenslotte nog dit: Wallonië heeft zelf het geld niet om dit stadion - ook niet de helft ervan - te bekostigen. Ook dat is typisch Belgisch. Men mag drie keer raden wie het dan wel zal moeten betalen...
Federaal informateur Paul Magnette zal nu, maandag, weer naar de koning gaan, waarschijnlijk om te vragen zijn mandaat twee weken uit te stellen. Deze week kiest de MR immers nog haar nieuwe voorzitter en volgende week CD&V de hare. Daarbij komt nog dat Open VLD de huidige patstelling op federaal vlak nog wat wil rekken, in de hoop haar zgz 'etische' wetten te kunnen aanpassen via wisselmeerderheden en men zo een deel niet (meer) nuttige landgenoten zal kunnen liquideren als het goed uitkomt.
Opmerkelijk in dit verhaal zijn de vlammende uitspraken van Vlaams minister Bart Somers zondag op VTM. Hij beschuldigde de N-VA ervan dat ze helemaal geen nieuwe federale regering wil en zo haar verantwoordelijkheid wil ontlopen. Hij kan daarin best gelijk hebben, maar m.i. is het niet aan hem, Vlaams minister, om een andere partij waarmee hij in Vlaanderen verondersteld wordt samen te werken, op die manier aan te vallen. Als hij dat echt meent, wat ik aanneem, dan zou hij best ontslag nemen uit de Vlaamse regering en zich inzetten voor een nieuwe federale. Vergeten we trouwens niet dat Bart Somers zelf uit een Vlaams nest komt en in dit geval terecht een nestvervuiler kan genoemd worden. Zijn uitval eerder naar de VB-verkozenen in het Vlaamse parlement n.a.v. de brand in Bilzen, waarbij hij hen vergeleek met Nazi-toestanden, was trouwens al niet veel beter.
---
En dan nog dit. E.o.a. idioot vond dat hij in het Fort van Breendonk, niet alleen de hitlergroet moest brengen, maar die ook nog op het Internet moest plaatsen, net zoals criminelen tegenwoordig hun misdaden publiek durven maken. Wanneer gaat dit eens ophouden?
Het is algemeen geweten dat de Belgfische regering vóór het einde van dit jaar haar begroting aan Europa moet presenteren. Minder bekend is dat ze dan ook haar klimaatdoelstellingen moet doorgeven. Dat was eind vorig jaar al eens gebeurd, maar toen door Europa afgewezen als onvoldoende.
Bij die klimaatvoorstellen zit er ook een hoofdtstuk NMBS bij, de nationale spoorwegmaatschappij die het land nu al elk jaar zo'n drie miljard euro kost. Het spoorwegnet is nog steeds niet helemaal elektrisch en dat werk, plus de aankoop van nieuw rijdend materiaal, zal nog eens extra miljarden euro kosten. CEO Sophie Dutordoir ziet dat niet zitten.
'Er is bij de NMBS geen visie, geen investeringsplan en geen geld', zijn haar woorden. Alle regels rond arbeid, lonen, promoties en tuchtsancties zijn nog steeds gebaseerd op het regime van 1926. Volgens de ex-delicatessenuitbaatster heeft het Spoor voor de volgende 10 jaar nog eens 35 miljard euro nodig. Die moeten dienen voor het volledig afwerken van het gewestelijk net rond Brussel, het zgz GEN, de modernisering en capaciteitsvergroting van verscheidene lijnen en de volledige invoering van het ETCS-veiligheidssysteem tegen 2025. En dat alles in een land dat nu al niet weet hoe zijn staatsschuld te laten zakken.
Het is dan ook zo goed als zeker dat dit land de Europese doelstelling tegen 2030 nooit zal halen. Vergeten we trouwens niet dat de NMBS grotendeels gecontroleerd wordt door de vakbonden, die halsstarrig vasthouden aan hun 36 urenweek en nog een resem 'verworvenheden'. Er rekening mee houdend dat er ook moet onderhandeld worden over een nieuw loonakkoord (dat gebeurt elke drie jaar), zou Sophietje straks nog heimwee kunnen krijgen naar haar delicatessenzaak, want zoals de zaken er in dit land nu bijstaan zal het geld om de NMBS op het goede spoor te krijgen er niet zijn.
Toen in het federela parlement een wisselmeerderheid de goedkeuring van de begroting niet goedkeurde vóór de regering in 'falende' zaken 67 miljoen extra uittrok voor de Zorgsector, schreef ik reeds in mijn blog van 27 oktober ('Shutdown op zijn Belgisch'), dat dit een precedent zou scheppen voor verdere initiatieven en dacht ik in de eerste plaats aan het weer verlagen van de BTW op het elektriciteitsverbruik. Er kwamen inderdaad nieuwe initiatieven, maar dan op ethisch gebied. Open VLD maakt van de impasse gebruik om, samen met Groen en de socialisten, de wetten op de zwangerschapsonderbreking en de euthanasie uit te breiden. Nadat Jean-Jacques De Gucht (zoon van) tijdens de vorige legislatuur al een poging had ondernomen en Gwendolientje het debat heropende over wat zij het 'beëindigen van een voltooid leven' noemde, scheelde het niet veel of de nieuwe wet over abortus was deze week een feit geweest. Vlaams Belang, N-VA en CD&V staken er echter een stokje voor, zodat de hele discussie uitgesteld diende te worden. Geen nood, nog terwijl er over abortus geredetwist werd, diende dezelfde Open VLD een nieuw wetsvoorstel in over het beëindigen van het leven voor dementerenden.
Zelf heb ik het meegemaakt in mijn familie, zowel dementie als Alzheimer en ik denk dat de meesten onder ons wel zo'n geval(len) kennen. Men mag nog zoveel op voorhand daarvoor zien te regelen, hét probleem is dat de beslissing om een leven van een dementerende te doen ophouden nooit meer kan genomen worden door de persoon zelf op het ogenblik dat hij/zij écht dement is. Zo'n discussie is dan ook niets om eens snel tussen de soep en de patatten genomen te worden, zoals Open VLD denkt te doen. Louis Ide (N-VA), zelf dokter als ik me niet vergis, vroeg zich op een tweet af of de Open VLD iedereen rap dood wilde!
In elk geval zal de abortuskwestie eerst helemaal moeten afgewerkt zijn vóór men verder kan met die van de euthanasie. Hiervan een holderdebolder werk maken om er toch maar zeker van te zijn het klaar te hebben vóór er eventueel een nieuwe federale regering zou zijn, is zonder meer beangstigend.
En over het verlagen van de BTW op het elektriciteitsverbruik praat niemand meer...
Het gaat niet meer zo goed met de Europese economie, zelfs niet in gidsland Duitsland. Daar ijveren vakbonden en werkgevers nu voor de oprichting van wat zij het 'Duitslandfonds' noemen. Dat moet in de eerste plaats dienen om de infrastructuur van het land weer in orde te brengen, want die zou te wensen overlaten. Verder wil men af van de 'schwarze Null'-regel die zegt dat er geen begrotingstekorten mogen zijn, iets wat zelfs verankerd is in de Duitse Grondwet.
Het is niet de eerste keer dat de Duitse arbeidsmarkt onder druk komt te staan. In het begin van deze eeuw was dat eveneens het geval en ook toen sloten Duitse vakbonden en werkgevers een akkoord om dat probleem op te lossen. Daar werd toen zelfs bondskanselier Gerhard Schröder bij betrokken, een socialist nota bene. Zie je bij ons al gebeuren dat vakbonden, werkgevers en politiek een akkoord zouden sluiten over een versobering van de arbeidsmarkt?
Of men er nu ook Merkel bij zal betrekken, is twijfelachtig. Merkel is in Duitsland een verhaal dat ten einde loopt. In werkelijkheid is zij heel de tijd van haar bewind eerder een crisismanager geweest, geen vernieuwer. Daar bovenop zal haar uitspraak van 'Wir schaffen das' haar blijven achtervolgen. Vorig jaar trad ze reeds af als voorzitter van haar partij, de CDU en ze heeft te kennen gegeven geen kandidaat meer te zijn voor een volgende legislatuur als kanselier. Haar opvolgster als voorzitter is de in het buitenland weinig bekende Annegret Kramp-Karrenbauer (AKK voor wie de naam te moeilijk vindt!), die er ook in eigen land tot nu toe niet veel van terecht heeft gebracht (ze is tijdelijk ook minister van Defensie, nu de vorige - Ursula von der Leyen - naar Europa vertrokken is).
Of het allemaal zal lukken, is nog koffiedik kijken, maar men wil er in Duitsland tenminste samen iets aan doen. Hier bij ons redeneren de vakbonden, het ABVV op kop, nog altijd in 19-eeuwse termen, waarbij men denkt resultaten te behalen door te staken, terwijl bewezen is dat dat de zaken niet vooruit helpt.
Een poging van een paarsgroene wisselmeerderheid is er woensdag in het federaal parlement niet in geslaagd de mogelijkheid tot zwangerschapsonderbreking van 12 naar 18 weken te brengen. Een combinatie Vlaams Belang, N-VA en CD&V heeft daar (voorlopig?) een stokje voor gestoken. Opvallend bij deze stemming was, dat de vroegere Waalse christenen, die zich nu humanisten noemen, niet meestemden met de vroegere zusterpartij.
---
De Brusselse politie heeft een principeakkoord om een politireglement te maken dat voor alle 19 baronieën hetzelfde zal zijn. Dit kan een eerste stadp zijn om ooit één politiecorps te hebben voor de hele stad, zoals dat in de rest van de wereld gebeurt. Tegen maart 2020 zou alles rond moeten zijn.
---
De Antwerpse politie heeft recentelijk een robotfoto gepubliceerd van de vermoedelijke dader van een boycot in een der kerncentrales van Doel en dit vijf (5!) jaar geleden. Er zouden al enkele tips zijn binnengekomen. De zaak doet denken aan die van de bende van Nijvel, waarover vorig jaar ook nieuwe gegevens bekend werden en om tips werd gevraagd, na 30 jaar a.u.b.! Die tips kwamen er wel, maar brachten ook niets op. Wat wordt het volgende project: de moord op Julius Caesar?
---
En dan nog twee oneliners die ik de lezers niet wil onthouden:
" Visie? Daarvoor moet je naar de oogarts' (Mark Rutte, premier van Nederland).
' Tenslotte is economie een verdeling van de schaarste' (Carsten Brzeski, hoofdeconoom van ING Duitsland).
Wie herinnert zich niet de eerste prioriteit van onze Charel toen hij nog nationaal was: 'Jobs, jobs, jobs!'. Dat blijkt ondertussen een holle slogan te zijn geworden, zoals we zopas nog hebben kunnen meemaken bij De Lijn. Onze regionale busmaatschappij vindt nl niet genoeg nieuwe werknemers. Bij nader toezien, blijkt dat niet eens een uitzondering te zijn, want hetzelfde gebeurt in het onderwijs, in de zorgsector, in de woonzorgcentra. De politie heeft volk te kort en hetzelfde gaat zich voor doen in het leger, waar er niet genoeg vervangers komen voor de militairen die met pensioen gaan.
Ondertussen worden tienduizenden betaald om niet te werken, via vervroegde pensioneringen, loopbaanonfderbrekingen, leeflonen en nog van die stelsels. E.e.a. is het gevolg van de babyboom na WO II die ervoor zorgde dat er tegen het einde van vorige eeuw een teveel was aan werkzoekenden, niet alleen door de aangroei van de jongere bevolking, maar ook doordat steeds meer vrouwen in het arbeidscircuit kwamen. Dat de situatie nu omgekeerd is - steeds minder jongeren en steeds meer gepensioneerden - heeft men stilaan wel ontdekt, maar men doet er niets aan. In tegendeel zelfs, er zijn nog steeds partijen die vinden dat we minder moeten werken en vroeger met pensioen moeten kunnen gaan. Niet de werkgelegenheid, maar het tekort aan arbeidskrachten is nu echter het probleem. Dat de staat ondertussen met een staatsschuld zit die na de Italiaanse de grootste van Europa is, blijkt niemand te verontrusten. Tout va très brien, madame la Marquise!
Zoals ik al in mijn vorige blog veronderstelde, heeft ook de poging van Paul Magnette tot op heden niets opgebracht. Net zoals zijn vier voorgangers is ook hij naar de koning moeten gaan om extra tijd te vragen. Opmerkelijk hierbij is dat hij daarvoor slechts één week heeft gekregen, terwijl twee van de partijen, waarmee hij wil praten, nog voorzittersverkiezingen hebben. De MR op 29 dezer en CD&V op 6 december (Sinterklaasdag), dus na het vertrijken van deze week.
Bij CD&V was er gisteren al een eerste schifting, waarbij tenslotte Joachim Coens en Sammy Mahdi* overbleven. Jammer voor de verslaggeving, maar Kabouter Plop haalde het net niet. Tom van Grieken werd zondag wél herverkozen als voorzeitter van Vlaams Belang, waarbij er geen tegenkandidaat was. Tom maakte van de gelegenheid gebruik om op VTM een lans te breken voor een toekomstige samenwerking met uitgerekend Kabouter Plop. Dit had geen invloed op de CD&V-verkiezing, want zowat alle deelnemers (22.000 a.u.b.) hadden toen reeds gestemd. Mocht de kabouter het gehaald hebben, was die uitnodiging hoogstwaarschijnlijk door zijn tegenstanders tegen hem uitgespeeld. Men kan zich daarbij wel afvragen of ze nodig was...
* In de uitzendingen van onze media wordt de naam 'Mahdi' op zijn Engels uitgesproken ('Mehdi'). Waarvoor dat nodig is mag Joost weten. De man ziet er even on-Engels uit als on-Vlaams.
Even voortborduren op het feit dat dit land geen geld meer teveel heeft om zaken te subsidieren of uitkeringen te verhogen. Volgens de laatste gegevens heeft het Brussels gewest een begrotingstekort van een half miljard euro, Vlaanderen en Wallonië zp'n 350.000 en de Franse Gemeenschap liefst meer dan 700.000. En dan weten dat die Franse Gemeenschap, die de francofogen 'la Fédération Bruxelles Wallonie' noemen, een naam die volgens de Belgische Grondwet niet eens bestaat, feitelijk beter zou worden opogedoekt, net zoals de Senaat en de Provincieraden. Er bestaat geen Nederlandse Gemeenschap, waarom zou er dan een Franse moeten bestaan, die alleen maar geld kost, meer dan het Waalse gewest zelf? De paar bevoegdheden die de regering van de Franse Gemeenschap heeft, kunnen gemakkelijk aan het Waalse gewest worden overgedragen, net zoas dat in Vlaanderen gebeurd is.
Men laat de begrotingen verder ontsporen en niemand blijkt er zich druk om te maken, ook de E.U. niet, al zit de kans erin dat het IMF er zich tenslotte mee zal bemoeien als het nieuwe hoofd van die instelling, Christine Lagarde, in functie zal zijn. Het zou niet eens abnormaal zijn, mocht die straks eisen dat dit land bv miljarden euro zal moeten besparen en het budget ervan voor x-aantal jaren bevroren zal worden. Of dat men de pensioenleeftijd sneller zal verhogen, het minimumpensioen van 1.500 euro dat enkele partijen beloven pas zal kunnen geven aan wie bv tot zijn 70ste werkt, het bruto minimumloon zal moeten verlagen en nog zo van die dingen.
Vandaag gaat informateur nr 5 weer naar de koning. Ik geloof nooit dat die enkele van bovenstaande maatregelen zal nemen. Vraag is maar wat hij wél zal te vertellen hebben.