N.a.v. de symbolische resolutie van het Europese Parlement om de klimaatnoodtoestand uit te roepen, was er de terechte opmerking van onze Vlaamse ex minister-president, Geert Bourgeois, die zei dat datzelfde parlement maar eens moet ophouden om zowel in Brussel als in Straatsburg te vergaderen. De aanhoudende verhuizingen van zowat de hele administratie én de E.U.- vertegenwoordigers zorgt voor een massale extra CO2 uitstoot, die met de helft zou kunnen worden gereduceerd als men zou beslissen voortaan nog slechts op één plaats te vergaderen. Om nog te zwijgen over de extra kosten die zo’n voortdurende verhuizing met zich meebrengt. Als ze daar bij de EU eerst maar eens beginnen met het goede voorbeeld te geven.
Die klimaatresolutie kwam er trouwens in de eerste plaats om geen gezichtsverlies te lijden op de internationale klimaatconferentie die op 10 december gepland is in Madrid, nadat ze in Santiago de Chile was afgeblazen wegens plaatselijke onlusten.
Ter info: N-VA heeft zich bij de stemming over die hypocriete resolutie onthouden en VB heeft tegen gestemd.
Ondertussen heeft de federale ontslagnemende regering een verbeterd klimaatvoorstel aan Europa overgemaakt. Het vorige had een onvoldoende gekregen. Er wordt in het nieuwe voorstel met miljarden gegoocheld (de NMBS alleen zou tot 2030 in totaal 35 miljard euro krijgen!), zonder dat er bij verteld wordt waar dat geld vandaan moet komen. Veel beloven en weinig geven, doet ook de klimaatgekken in vreugde leven.
En ik zou het haast nog vergeten: gisteren waren er wereldwijd weer klimaatmarsen, een wens van Pipi Langkous. In Brussel was er een Belgische recordopkomst met 850 betogers. Als de trend zich doorzet door voor elke zaak op straat te komen, vallen betogingen van die grootte helemaal niet meer op.
Tenslotte gaf Donald Tusk gisteren zijn taak als voorzitter van de Europese Raad door aan onze Eurosjarel, die zei dat zijn eerste taak het klimaat zou zijn. Van een verrassing gesproken!
De eis van de N-VA om eventueel in een paars-gele federale regering te stappen, is dat er ook over het communautaire zou gesproken worden. Iets wat de PS niet wil, omdat voor die partij het communautaire gelijk staat met de bevestiging van de financieringswet. Die werd bij de vorming van de regering Di Rupo in 2010 ook door de PS goedgekeurd en stelt dat vanaf 2024 de transfers zullen worden afgebouwd: 60 miljoen euro vanaf 2025, 120 het jaar daarop en zo verder tot de transfers zouden uitgedoofd zijn in 2035. Bijna te mooi om waar te zijn en dat hebben ze ondertussen ook bij de PS gesnapt. De reden waarom de Waalse socialisten dat in 2010 wél aanvaardden, was enkel en alleen omdat Di Pippo dan federaal premier kon worden..
Een hervorming van de financieringswet is de enige manier om de regio’s – de Waalse en Brusselse in de eerste plaats – te dwingen voortaan alles binnen het budgettair kader te houden en de verantwoordelijkheid op te nemen voor de eigen financiën. Dat betekent ook dat de PS haar electorale beloften i.v.m. pensioenen, werkuren en lonen niet kan doorvoeren, want dat men dan nóg meer schulden zal maken, schulden die Wallonië niet kan betalen en ze weer officieel naar België zal doorsturen, maar in werkelijkheid naar Vlaanderen,
Als het goed is, zeggen we het ook. De financieringswet, zoals die in 2010 aan de PS werd opgedrongen, was in de eerste plaats een initiatief van CD&V-voorzitter Beke en is nu ook de reden waarom diens partij daarin geen stap terug kan zetten. Blijft dan nog de Open VLD over, waarin ook enkele toppers (zoals Christian Leysen) van dezelfde mening zijn, maar niet beeldstormers zoals een Bart Somers en Mathias Declerq, terwijl voorzitster Gwendolientje zich over deze zaak opvallend gedeisd houdt. Zou het dan toch waar zijn dat de PS haar het federaal premierschap heeft aangeboden als ze haar partij kan overtuigen mee te doen met paars-groen en haar overtuiging gaat verkopen voor een virtueel bord lenzensoep?
‘Bruxelles vaut bien une messe’…*
*Een variant op ‘Paris vaut bien une messe’, een uitspraak van Hendrik IV die zich bekeerd had tot het protestantisme, maar weer katholiek werd toen hij koning van Frankrijk kon worden.
In mijn blog van gisteren had ik het er over dat informateur Magnette vindt dat de Senaat mag worden opgedoekt, ook al kan dat pas na een Grondwetswijziging die door een volgende federale regering moet worden voorgedragen en door een daarop volgende pas kan worden uitgevoerd. Feitelijk maken we ons blij met een dooie mus, nu de tekst van Magnette’s rapport aan de koning is uitgelekt. In deze digitale tijden kan men blijkbaar helemaal niets meer geheim houden.
Het rapport van de vijfde informateur leest eerder als een regeringsverklaring dan als een voorstel tot (een paarsgroene) regeringsvorming. Enkele punten:
Magnette wil de werkzaamheidsgraad optrekken tot 75% en bedoelt daarmee wel degelijk de Belgische werkzaamheidsgraad, want de Vlaamse bevindt zich reeds daar. Verder wil hij de kernuitstap behouden in 2025, zoals indertijd gepland door de rampzalige regeringen Verhofstadt. Hij wil dat alle vervangingsinkomens boven de armoedegrens getild worden en het minimumpensioen op 1.500 euro komt voor iedereen (hij wil wel de pensioenleeftijd behouden op 67 jaar, met uitzondering van wie reeds 42 jaar werkte). Hij wil de gezinsherenigingsregels verstrengen en de Senaat wel afschaffen, maar daarna vervangen door een assemblee van uitgelote burgers. Als Waal wil hij natuurlijk geen staatshervorming, maar in Brussel wel een tweetalig onderwijs. Over Defensie en/of een fusie van politiezones praat hij helemaal niet.
Kortom, Magnette wil meer van hetzelfde, want hij belooft (weer) veel maar heeft het bijna nergens over besparingen om zijn beloftes betaalbaar te maken, waardoor heel wat huidige problemen niet zullen worden opgelost en de staatsschuld er bij het scheiden van de markt nog erger aan toe zal zijn. Maar dat laatste is voor een Waal geen probleem. Net zoals Jean-Luc Crucke voor zijn ambitieus nationaal stadion op de taalgrens, dat ook veel geld zou kosten, heeft Wallonië voor de meeste van Magnette’s voorgestelde hervormingen evenmin geld. ‘Les payements c’est l’argent des autres’ om het eens iets anders te zeggen en ik moet er geen tekeningetje bijmaken wie die ‘autres’ zullen zijn.
---
Ondertussen blijkt uit een ver doorgevoerde studie van anderhalf jaar door – nota bene – VRT, Knack, Apache en De Tijd, dat de koninklijke familie het land jaarlijks een dikke zes miljoen euro meer kost dan eerst was gedacht. Dat extra geld wordt betaald voor het onderhoud, get renoveren en/of in stand houden van wat men de ‘Koninklijke Schenking’ noemt, een geheel van zo’n 7.500 hectaren grond (bossen en parken) en 77 gebouwen, waaronder paleizen, serres en musea – meestal gelegen rond Brussel, in de Ardennen en aan de kust - , die koning Leopold II had achtergelaten en die 90 jaar geleden in die Schenking werden ondergebracht, met de uitdrukkelijke bedoeling dat ze de burgers van dit land niet zouden belasten. Dat laatste is dus weer eens niet gebeurd. Misschien kan Magnette daar eens zien wat hij ervan kan recupereren voor zijn progressieve plannen…
Dat informateur Magnette uitstel van executie ging krijgen, stond in de sterren geschreven. Hij moet nu wachten tot bij MR en CD&V de nieuwe voorzitters zullen verkozen zijn en dan maar hopen dat die mee in zijn plan zullen willen stappen. Bij MR zal dat wel lukken, bij CD&V wordt een deelname aan een federale paarsgroene regering zonder meerderheid in Vlaanderen ook een uitstel van executie bij de volgende verkiezingen, al bestaat er wel een waterkansje dat Joachim Coens, mocht hij verkozen worden, toch zou kunnen bij draaien. De man blijkt een ACV-achtergrond te hebben. Het zal in elk geval voor CD&V én Open VLD een krachttoer worden om Vlaams te regeren mét de N-VA en federaal tégen de toch nog altijd grootste partij van Vlaanderen.
Met de Vlaamse liberalen zal Magnette minder problemen hebben om ze te overhalen. De uitval van Bartje Somers naar de N-VA spreekt daarover boekdelen. Verder blijft het hardnekkig gerucht bestaan dat de PS het premierschap zou aanbieden aan niemand minder dan Gwendolientje als die erin zou slagen haar partij te overtuigen.
Positief in de voorstellen van Paul Magnette is wél dat ook hij er nu van overtuigd is dat men die nutteloze Senaat afschaft. Op Bertje Anciaux na is blijkbaar iedereen het erover eens dat het een beetje belachelijk is dat die dames en heren senatoren acht keer per jaar vergaderen om wat uitspraken te doen in de trant van het geslacht der engelen. Ondertussen blijven de logistieke kosten van onderhoud, verwarming en bevoorrading wel bestaan en kost dat relict handenvol geld. Probleem blijft wel dat men die Senaat pas kan afschaffen na het aanpassen van de Grondwet en dat maar kan gebeuren na vervroegde verkiezingen of anders pas in 2024.Dat komt omdat er in de vorige legislatuur geen beslissing over genomen werd. En zo blijft die politieke mallemolen draaien…
Voor wie hem nog niet zou kennen: Jean-Luc Crucke, nominaal burgemeester van de taalgrensgemeente Frasnes-lez-Envaign (raakt aan Ronse) en sinds de MR in de Waalse regering zit daar minister van o.m. Financieën en Sportinfrastructuur. Uit hoofde van die laatste functie heeft hij een merkwaardig voorstel gedaan: hij wil een nieuw voetbalstadion voor de Rode Duivels en in tegenstelling tot het Eurostadion dat men exclusief in Vlaanderen wou neerpoten, wil hij 'zijn' stadion half op Waals en half op Vlaams grondgebied hebben. Half in de Waals-Brabantse gemeente Tubeke en half in het Vlaams-Brabantse Halle. Belgischer kan moeilijk.
In Tubeke (Tubize voor de francofonen) liggen reeds de oefenterreinen van de Rode Duivels. De Belgische wielerbond trekt er een dezer dagen in en volgend jaar ook de Belgische voetbalbond. Het kan via een bypass met de Brusselse Ring verbonden worden en ligt halfweg de luchthavens van Zaventem en Charleroi. Dat betekent dat de hinder daar dezelfde zal worden als die van het geplande, maar later opgeschorte Eurostadion op parking C van de Heizel. Ondertussen hebben zowel het Brusselese gewest als de Belgische voetbalbond beslist dat het Koning Boudewijn stadion gerenoveerd zal worden (wat maar de helft van het Eurostadion kost) en is de kans bijzonder klein dat het stadion van Crucke er ooit zal komen.
En, oh ja, tenslotte nog dit: Wallonië heeft zelf het geld niet om dit stadion - ook niet de helft ervan - te bekostigen. Ook dat is typisch Belgisch. Men mag drie keer raden wie het dan wel zal moeten betalen...
Federaal informateur Paul Magnette zal nu, maandag, weer naar de koning gaan, waarschijnlijk om te vragen zijn mandaat twee weken uit te stellen. Deze week kiest de MR immers nog haar nieuwe voorzitter en volgende week CD&V de hare. Daarbij komt nog dat Open VLD de huidige patstelling op federaal vlak nog wat wil rekken, in de hoop haar zgz 'etische' wetten te kunnen aanpassen via wisselmeerderheden en men zo een deel niet (meer) nuttige landgenoten zal kunnen liquideren als het goed uitkomt.
Opmerkelijk in dit verhaal zijn de vlammende uitspraken van Vlaams minister Bart Somers zondag op VTM. Hij beschuldigde de N-VA ervan dat ze helemaal geen nieuwe federale regering wil en zo haar verantwoordelijkheid wil ontlopen. Hij kan daarin best gelijk hebben, maar m.i. is het niet aan hem, Vlaams minister, om een andere partij waarmee hij in Vlaanderen verondersteld wordt samen te werken, op die manier aan te vallen. Als hij dat echt meent, wat ik aanneem, dan zou hij best ontslag nemen uit de Vlaamse regering en zich inzetten voor een nieuwe federale. Vergeten we trouwens niet dat Bart Somers zelf uit een Vlaams nest komt en in dit geval terecht een nestvervuiler kan genoemd worden. Zijn uitval eerder naar de VB-verkozenen in het Vlaamse parlement n.a.v. de brand in Bilzen, waarbij hij hen vergeleek met Nazi-toestanden, was trouwens al niet veel beter.
---
En dan nog dit. E.o.a. idioot vond dat hij in het Fort van Breendonk, niet alleen de hitlergroet moest brengen, maar die ook nog op het Internet moest plaatsen, net zoals criminelen tegenwoordig hun misdaden publiek durven maken. Wanneer gaat dit eens ophouden?
Het is algemeen geweten dat de Belgfische regering vóór het einde van dit jaar haar begroting aan Europa moet presenteren. Minder bekend is dat ze dan ook haar klimaatdoelstellingen moet doorgeven. Dat was eind vorig jaar al eens gebeurd, maar toen door Europa afgewezen als onvoldoende.
Bij die klimaatvoorstellen zit er ook een hoofdtstuk NMBS bij, de nationale spoorwegmaatschappij die het land nu al elk jaar zo'n drie miljard euro kost. Het spoorwegnet is nog steeds niet helemaal elektrisch en dat werk, plus de aankoop van nieuw rijdend materiaal, zal nog eens extra miljarden euro kosten. CEO Sophie Dutordoir ziet dat niet zitten.
'Er is bij de NMBS geen visie, geen investeringsplan en geen geld', zijn haar woorden. Alle regels rond arbeid, lonen, promoties en tuchtsancties zijn nog steeds gebaseerd op het regime van 1926. Volgens de ex-delicatessenuitbaatster heeft het Spoor voor de volgende 10 jaar nog eens 35 miljard euro nodig. Die moeten dienen voor het volledig afwerken van het gewestelijk net rond Brussel, het zgz GEN, de modernisering en capaciteitsvergroting van verscheidene lijnen en de volledige invoering van het ETCS-veiligheidssysteem tegen 2025. En dat alles in een land dat nu al niet weet hoe zijn staatsschuld te laten zakken.
Het is dan ook zo goed als zeker dat dit land de Europese doelstelling tegen 2030 nooit zal halen. Vergeten we trouwens niet dat de NMBS grotendeels gecontroleerd wordt door de vakbonden, die halsstarrig vasthouden aan hun 36 urenweek en nog een resem 'verworvenheden'. Er rekening mee houdend dat er ook moet onderhandeld worden over een nieuw loonakkoord (dat gebeurt elke drie jaar), zou Sophietje straks nog heimwee kunnen krijgen naar haar delicatessenzaak, want zoals de zaken er in dit land nu bijstaan zal het geld om de NMBS op het goede spoor te krijgen er niet zijn.
Toen in het federela parlement een wisselmeerderheid de goedkeuring van de begroting niet goedkeurde vóór de regering in 'falende' zaken 67 miljoen extra uittrok voor de Zorgsector, schreef ik reeds in mijn blog van 27 oktober ('Shutdown op zijn Belgisch'), dat dit een precedent zou scheppen voor verdere initiatieven en dacht ik in de eerste plaats aan het weer verlagen van de BTW op het elektriciteitsverbruik. Er kwamen inderdaad nieuwe initiatieven, maar dan op ethisch gebied. Open VLD maakt van de impasse gebruik om, samen met Groen en de socialisten, de wetten op de zwangerschapsonderbreking en de euthanasie uit te breiden. Nadat Jean-Jacques De Gucht (zoon van) tijdens de vorige legislatuur al een poging had ondernomen en Gwendolientje het debat heropende over wat zij het 'beëindigen van een voltooid leven' noemde, scheelde het niet veel of de nieuwe wet over abortus was deze week een feit geweest. Vlaams Belang, N-VA en CD&V staken er echter een stokje voor, zodat de hele discussie uitgesteld diende te worden. Geen nood, nog terwijl er over abortus geredetwist werd, diende dezelfde Open VLD een nieuw wetsvoorstel in over het beëindigen van het leven voor dementerenden.
Zelf heb ik het meegemaakt in mijn familie, zowel dementie als Alzheimer en ik denk dat de meesten onder ons wel zo'n geval(len) kennen. Men mag nog zoveel op voorhand daarvoor zien te regelen, hét probleem is dat de beslissing om een leven van een dementerende te doen ophouden nooit meer kan genomen worden door de persoon zelf op het ogenblik dat hij/zij écht dement is. Zo'n discussie is dan ook niets om eens snel tussen de soep en de patatten genomen te worden, zoals Open VLD denkt te doen. Louis Ide (N-VA), zelf dokter als ik me niet vergis, vroeg zich op een tweet af of de Open VLD iedereen rap dood wilde!
In elk geval zal de abortuskwestie eerst helemaal moeten afgewerkt zijn vóór men verder kan met die van de euthanasie. Hiervan een holderdebolder werk maken om er toch maar zeker van te zijn het klaar te hebben vóór er eventueel een nieuwe federale regering zou zijn, is zonder meer beangstigend.
En over het verlagen van de BTW op het elektriciteitsverbruik praat niemand meer...
Het gaat niet meer zo goed met de Europese economie, zelfs niet in gidsland Duitsland. Daar ijveren vakbonden en werkgevers nu voor de oprichting van wat zij het 'Duitslandfonds' noemen. Dat moet in de eerste plaats dienen om de infrastructuur van het land weer in orde te brengen, want die zou te wensen overlaten. Verder wil men af van de 'schwarze Null'-regel die zegt dat er geen begrotingstekorten mogen zijn, iets wat zelfs verankerd is in de Duitse Grondwet.
Het is niet de eerste keer dat de Duitse arbeidsmarkt onder druk komt te staan. In het begin van deze eeuw was dat eveneens het geval en ook toen sloten Duitse vakbonden en werkgevers een akkoord om dat probleem op te lossen. Daar werd toen zelfs bondskanselier Gerhard Schröder bij betrokken, een socialist nota bene. Zie je bij ons al gebeuren dat vakbonden, werkgevers en politiek een akkoord zouden sluiten over een versobering van de arbeidsmarkt?
Of men er nu ook Merkel bij zal betrekken, is twijfelachtig. Merkel is in Duitsland een verhaal dat ten einde loopt. In werkelijkheid is zij heel de tijd van haar bewind eerder een crisismanager geweest, geen vernieuwer. Daar bovenop zal haar uitspraak van 'Wir schaffen das' haar blijven achtervolgen. Vorig jaar trad ze reeds af als voorzitter van haar partij, de CDU en ze heeft te kennen gegeven geen kandidaat meer te zijn voor een volgende legislatuur als kanselier. Haar opvolgster als voorzitter is de in het buitenland weinig bekende Annegret Kramp-Karrenbauer (AKK voor wie de naam te moeilijk vindt!), die er ook in eigen land tot nu toe niet veel van terecht heeft gebracht (ze is tijdelijk ook minister van Defensie, nu de vorige - Ursula von der Leyen - naar Europa vertrokken is).
Of het allemaal zal lukken, is nog koffiedik kijken, maar men wil er in Duitsland tenminste samen iets aan doen. Hier bij ons redeneren de vakbonden, het ABVV op kop, nog altijd in 19-eeuwse termen, waarbij men denkt resultaten te behalen door te staken, terwijl bewezen is dat dat de zaken niet vooruit helpt.
Een poging van een paarsgroene wisselmeerderheid is er woensdag in het federaal parlement niet in geslaagd de mogelijkheid tot zwangerschapsonderbreking van 12 naar 18 weken te brengen. Een combinatie Vlaams Belang, N-VA en CD&V heeft daar (voorlopig?) een stokje voor gestoken. Opvallend bij deze stemming was, dat de vroegere Waalse christenen, die zich nu humanisten noemen, niet meestemden met de vroegere zusterpartij.
---
De Brusselse politie heeft een principeakkoord om een politireglement te maken dat voor alle 19 baronieën hetzelfde zal zijn. Dit kan een eerste stadp zijn om ooit één politiecorps te hebben voor de hele stad, zoals dat in de rest van de wereld gebeurt. Tegen maart 2020 zou alles rond moeten zijn.
---
De Antwerpse politie heeft recentelijk een robotfoto gepubliceerd van de vermoedelijke dader van een boycot in een der kerncentrales van Doel en dit vijf (5!) jaar geleden. Er zouden al enkele tips zijn binnengekomen. De zaak doet denken aan die van de bende van Nijvel, waarover vorig jaar ook nieuwe gegevens bekend werden en om tips werd gevraagd, na 30 jaar a.u.b.! Die tips kwamen er wel, maar brachten ook niets op. Wat wordt het volgende project: de moord op Julius Caesar?
---
En dan nog twee oneliners die ik de lezers niet wil onthouden:
" Visie? Daarvoor moet je naar de oogarts' (Mark Rutte, premier van Nederland).
' Tenslotte is economie een verdeling van de schaarste' (Carsten Brzeski, hoofdeconoom van ING Duitsland).
Wie herinnert zich niet de eerste prioriteit van onze Charel toen hij nog nationaal was: 'Jobs, jobs, jobs!'. Dat blijkt ondertussen een holle slogan te zijn geworden, zoals we zopas nog hebben kunnen meemaken bij De Lijn. Onze regionale busmaatschappij vindt nl niet genoeg nieuwe werknemers. Bij nader toezien, blijkt dat niet eens een uitzondering te zijn, want hetzelfde gebeurt in het onderwijs, in de zorgsector, in de woonzorgcentra. De politie heeft volk te kort en hetzelfde gaat zich voor doen in het leger, waar er niet genoeg vervangers komen voor de militairen die met pensioen gaan.
Ondertussen worden tienduizenden betaald om niet te werken, via vervroegde pensioneringen, loopbaanonfderbrekingen, leeflonen en nog van die stelsels. E.e.a. is het gevolg van de babyboom na WO II die ervoor zorgde dat er tegen het einde van vorige eeuw een teveel was aan werkzoekenden, niet alleen door de aangroei van de jongere bevolking, maar ook doordat steeds meer vrouwen in het arbeidscircuit kwamen. Dat de situatie nu omgekeerd is - steeds minder jongeren en steeds meer gepensioneerden - heeft men stilaan wel ontdekt, maar men doet er niets aan. In tegendeel zelfs, er zijn nog steeds partijen die vinden dat we minder moeten werken en vroeger met pensioen moeten kunnen gaan. Niet de werkgelegenheid, maar het tekort aan arbeidskrachten is nu echter het probleem. Dat de staat ondertussen met een staatsschuld zit die na de Italiaanse de grootste van Europa is, blijkt niemand te verontrusten. Tout va très brien, madame la Marquise!
Zoals ik al in mijn vorige blog veronderstelde, heeft ook de poging van Paul Magnette tot op heden niets opgebracht. Net zoals zijn vier voorgangers is ook hij naar de koning moeten gaan om extra tijd te vragen. Opmerkelijk hierbij is dat hij daarvoor slechts één week heeft gekregen, terwijl twee van de partijen, waarmee hij wil praten, nog voorzittersverkiezingen hebben. De MR op 29 dezer en CD&V op 6 december (Sinterklaasdag), dus na het vertrijken van deze week.
Bij CD&V was er gisteren al een eerste schifting, waarbij tenslotte Joachim Coens en Sammy Mahdi* overbleven. Jammer voor de verslaggeving, maar Kabouter Plop haalde het net niet. Tom van Grieken werd zondag wél herverkozen als voorzeitter van Vlaams Belang, waarbij er geen tegenkandidaat was. Tom maakte van de gelegenheid gebruik om op VTM een lans te breken voor een toekomstige samenwerking met uitgerekend Kabouter Plop. Dit had geen invloed op de CD&V-verkiezing, want zowat alle deelnemers (22.000 a.u.b.) hadden toen reeds gestemd. Mocht de kabouter het gehaald hebben, was die uitnodiging hoogstwaarschijnlijk door zijn tegenstanders tegen hem uitgespeeld. Men kan zich daarbij wel afvragen of ze nodig was...
* In de uitzendingen van onze media wordt de naam 'Mahdi' op zijn Engels uitgesproken ('Mehdi'). Waarvoor dat nodig is mag Joost weten. De man ziet er even on-Engels uit als on-Vlaams.
Even voortborduren op het feit dat dit land geen geld meer teveel heeft om zaken te subsidieren of uitkeringen te verhogen. Volgens de laatste gegevens heeft het Brussels gewest een begrotingstekort van een half miljard euro, Vlaanderen en Wallonië zp'n 350.000 en de Franse Gemeenschap liefst meer dan 700.000. En dan weten dat die Franse Gemeenschap, die de francofogen 'la Fédération Bruxelles Wallonie' noemen, een naam die volgens de Belgische Grondwet niet eens bestaat, feitelijk beter zou worden opogedoekt, net zoals de Senaat en de Provincieraden. Er bestaat geen Nederlandse Gemeenschap, waarom zou er dan een Franse moeten bestaan, die alleen maar geld kost, meer dan het Waalse gewest zelf? De paar bevoegdheden die de regering van de Franse Gemeenschap heeft, kunnen gemakkelijk aan het Waalse gewest worden overgedragen, net zoas dat in Vlaanderen gebeurd is.
Men laat de begrotingen verder ontsporen en niemand blijkt er zich druk om te maken, ook de E.U. niet, al zit de kans erin dat het IMF er zich tenslotte mee zal bemoeien als het nieuwe hoofd van die instelling, Christine Lagarde, in functie zal zijn. Het zou niet eens abnormaal zijn, mocht die straks eisen dat dit land bv miljarden euro zal moeten besparen en het budget ervan voor x-aantal jaren bevroren zal worden. Of dat men de pensioenleeftijd sneller zal verhogen, het minimumpensioen van 1.500 euro dat enkele partijen beloven pas zal kunnen geven aan wie bv tot zijn 70ste werkt, het bruto minimumloon zal moeten verlagen en nog zo van die dingen.
Vandaag gaat informateur nr 5 weer naar de koning. Ik geloof nooit dat die enkele van bovenstaande maatregelen zal nemen. Vraag is maar wat hij wél zal te vertellen hebben.
Zoals ik al verwachtte in mijn blog van 12 dezer, met dezelfde titel, blijft de heisa op de besparingen van de Vlaamse regering voorduren. E.e.a. zou ook te maken kunnen hebben met het feit dat we nog steeds geen federale regering hebben en misschien er zelfs helemaal geen zullen krijgen. Die regering zal nl nog veel meer moeten besparen dan de Vlaamse, want die heeft misschien wel een tekort van 10 miljard euro t.o.v. de 350 miljoen bij Vlaanderen.
Cultuur is in Vlaanderen in hoofdzaak een zaak van belgicisten en linksen. Er zijn ooit al Vlaamse initiatieven geschrapt, compleet geschrapt zelfs, waartegen weinig of geen protest te horen was, noch op straat noch in de media. Denk maar aan het barokensemble 'La petite Bande' van Sigiswald Kuijken dat, in tegenstelling tot zijn Franstalige benaming, oervlaams is (het bestaat nog, ook zonder subsidies). Een ander voorbeeld is het Antwerpse 'Theater aan de stroom', dat ook haast geruisloos zijn subisdies verspeelde.
In Kasterlee, waar ik woon, hadden we in de jaren 1970/80 een koppel acteurs, die er een boerderij huurden of kochten. Ze bouwden de schuur om tot toneelzaal en nodigden regelmatig een bekende derde acteur uit, waarmee ze dan een stuk opvoerden dat hen niet veel kostte. Daarvoor kregen ze subsidies. Toen die op een gegeven moment toch geschrapt werden, stopten ze meteen met de voorstellingen en verhuisden ze naar Zuid-Frankrijk.
Er zijn nog straffere verhalen van gesubsidieerde kunst. Denk maar aan die mosselpot waarvoor Bert Anciaux een royale prijs betaalde. Of aan die dichteres uit Gent, die een ontwortelde en half vergane boomstam per vrachtwagen naar de biënnale van Venetië liet brengen en zei dat dat kunst was. Of nog te zwijgen over die artiest die ooit een zak aardappelen in een museum midden in een zaal uitkapte en het ook kunst noemde. Voor mij mogen ze zo'n dingen doen, maar niet met de centen van onze belastingbetalers. Een inval of een grap moeten niet meteen kunst zijn.
Vrijdagavond was er het nieuws dat de poetsdienstesector acties wil ondernemen, zelfs staken als het een beloofde 1,1% premie per werknemer niet zou krijgen. Bij mijn weten ging het om een 1,1% loonsverhoging die al was toegezegd op 1 juli ll voor al wie een minimumpensioen verdient, wat neerkomt op ± 18 euro per maand. Voor deze groep de eerste opslag in tien jaar Dat geld blijft voorlopig in de zakken van de werkgevers steken, omdat het akkoord daarover door het ABVV nog steeds niet ondersteund is. Hierdoor worden zo'n 100.000 werknemers getroffen, plus nog eens 88.000 onrechtstreeks via de woonbonus.
Het ABVV blijft de regering in lopende zaken bekampen alsof die nog iets zou betekenen. We hebben dat deze week ook meegemaakt met de staking bij De Lijn. Behalve in Vlaams-Brabant, waar de andere vakbonden meestaakten en er dus wel meer aan de hand zal geweest zijn, staakte in de rest van Vlaanderen alleen het ABVV. Ik begrijp niet wat ze daarmee gaan bereiken, zeker zolang er nog aan de gang zijnde besprekingen lopen voor de vorming van een nieuwe federale regering die daarover belissen moet. Uitgerekend de SP.a kan zo'n willekeurige stakingen missen als kiespijn op een ogenblik waarop ze misschien nog eens de kans krijgt mee te mogen spelen via paarsgroen.
De Lijn begint hoe langer hoe meer te gelijken op de NMBS, met dit verschil dat zowat de helft van de busdiensen wordt uitgevoerd door privébedrijven en er dus de kans bestaat dat die laatsten straks wel een groter stuk van de koek zouden kunnen overnemen. De tijd van Stevaert, Lieten en Co ligt al lang achter de rug.
De beslissing van de Nederlandse overheid om de snelheid overdag (van 05.00 tot 19.00 uur) te beperken op de autosnelwegen, om daarmee de stikstof terug te dringen, lijkt voor kritiek vatbaar, maar is in feite iets dat werkt. Op de VRT kwam een verkeersdeskundige (Ajo Beekman, dacht ik) vertellen dat auto's minder uitstoten als ze tussen 80 en 100 km/uur rijden. Ook dat klopt. Alleen vertelde de brave man er niet bij waarom. Ik heb dat verhaal ooit eens verteld in deze rubriek, n.a.v. een beslissing van toenmalig Vlaams verkeersminister Ben Weyts, die de snelheid op de Vlaamse gewestwegen van 90 op 70 terugbracht, iets waarmee ik het niet eens was. Die beslissing van Weyts en die van de Nederlandse overheid, hoe verschillend ook, hebben iets met elkaar gemeen: de overdrive.
Tegenwoordig hebben al onze auto's een vijfde en soms zelfs een zesde versnelling, die men de 'overdrive' noemt. De andere versnelllingen zijn in werkelijkheid vertragingen. Eens men in die overdrive versnelling zit, draait de motor aan dezelfde snelheid als de versnellingsbak. Men hoeft dan ook maar lichtjes op het gaspedaal te duwen om die snelheid aan te houden en op die manier verbruikt men minder en vervuilt men minder. Dar geldt voor zowel voor wanneer men trager dan wel harder rijdt.
Ik schreef dat artikel over Weyts, omdat men aan 70km/uur niet in overdrive kan schakelen en dus meer verbruikt én vervuild. Als men dat op alle Vlaamse gewestwegen doet, wat nu het geval is, is dat een seieuze extra vervuiling. Hetzelfde gebeurt als men in de laatste versnelling, de overdrive dus, sneller gaat rijden.
In zijn eerste korte persconferentie is informateur Magnette op de nationale feestdag van 11 november komen vertellen dat hij niet veel te vertellen had. Dat hij met tien partijen ging praten wisten we al en daaruit is voorlopig alleen het bericht gekomen dat men voort praat, zelfs met het CdH en Défi (dat men beter ‘Méfi’ zou noemen), alhoewel die twee francofone partijen hoogstens gedoogsteun willen geven vanuit de oppositie. Niets nieuws, want dat gebeurde ook al tijdens de regering Michel, waarbij CdH haar steun in de Waalse regering opzegde en de socialisten naar de oppositie verwees. Iets wat de ex-christelijke partij niets heeft opgebracht, want op 26 mei boerde ze nog wat verder achteruit, wat ze al enkele decennia doet sinds ze scheidde van haar Vlaamse zusterpartij die er nu al bijna even erg aan toe is, maar die tenminste nog durft zeggen christelijk te zijn.
Dat alle partijen bereid zouden zijn de minimumpensioenen op te trekken is feitelijk ook geen nieuws, want dit land heeft zowat de laagste pensioenen van heel Europa. Als daarin verandering komt, kan dat alleen maar zijn door ze op te trekken. Wordt volgende week vervolgd, wanneer de informateur nr 5 waarschijnlijk, zoals zijn vier voorgangers, enkele extra weken respijt zal krijgen van Flup de Laatste. Nihil novi sub sole.
---
En dan nog dit:
Het zou kunnen, maar is niet zeker, dat mijn blog deze week een of meer dagen niet verschijnt. Dat heeft deze keer niets te maken met mijn gezondheid, maar met het feit dat mijn PC nog werkt met een Windows 7 programma en een upgrade moet krijgen naar Windows 10. Windows 7 gaat er vanaf 14 januari 2020 immers uit.
Zoals te verwachten was, is er nogal wat kritiek gekomen op de beslissing van de Vlaamse regering om de subsidies voor cultuur te herzien, wat in de praktijk betekent te verminderen. Dat die kritiek komt van allerlei culturele organisaties, ook die met de klassieke drie man en een paardenkop, is aannemelijk. Minder evident is dat de zeven dwergen, die zich als kandidaat-voorzitter hebben gemeld voor CD&V, nu al unisono kritiek daarop hebben, alhoewel de partij die zij straks willen leiden, mee in de Vlaamse regering zit en dus verondersteld wordt ermee akkoord te gaan. Verantwoordelijkheid opnemen blijkt nog steeds niet de sterkste kant te zijn van de tsjeven. Iets dat trouwens al duidelijk was geworden door het afzeggen van De Crem, Bogaert en Crevitz voor de post van voorzitter. Hetzelfde geldt voor een eventuele deelname aan een paarsgroene of paarsgele federale regering, omdat men niet staat te springen om het PS-programma uit te voeren. Tenzij men liberaal is, natuurlijk. Denk maar aan Verhofstadt’s paarsgroene federale en Declercq’s eveneens paarsgroene coalitie in Gent, die al hun principes over boord gooiden om toch maar de topjob te kunnen krijgen. Er zijn geruchten dat men zo ook Gwendolientje zou kunnen overtuigen om haar partij in een paarsgroene coalitie te loodsen…
---
Volgens politicoloog Bart Maddens lijken de paarsgroene partijen nog te geloven in België, maar durven of kunnen zij hun kiezers niet bewijzen dat dit federale België nog werkt. Ze vrezen nl, m.i. terecht, dat ze in dat geval bij de volgende verkiezingen de 10% niet meer gaan halen en zelfs misschien uitzicht kunnen krijgen op de kiesdrempel.
Het zal sommigen misschien een beetje afgezaagd voorkomen, maar ik kom nog eens terug op Mathias De Clercq en wel op diens bewering dat de regeringen Verhofstadt – zijn politieke mentor – het allemaal zo goed hebben gedaan en men dat best nog wel eens kon overdoen. Voor wie dat gelooft, hierna een beetje Belgische politieke geschiedenis.
Terwijl de politiek en zeker de media zich bijna uitsluitend bezig hielden met de zaak van Brussel-Halle-Vilvoorde (B-H/V), was hét probleem tijdens de laatste regering Martens en die van Dehaene niet B-H/V, maar een nieuwe financieringswet die zich toen reeds opdrong. Zoals gebruikelijk viel die bij de Vlaamse partijen niet in goede aarde. Niemand minder dan Hugo Schiltz, die er met zijn Volksunie had aan meegewerkt, beweerde dat deze wet het einde van België zou betekenen. Om e.e.a. wat af te zwakken werden er toen in die wet enkele remsystemen ingebouwd. Om zijn coalitie bijeen te houden, vond Verhofstadt er niets beter op dan die remmen uit te schakelen. Als compensatie vond zijn minister van Begroting, Vande Lanotte, het zilverfonds uit en kaapte hij enkele pensioenfondsen, zoals dat van de NMBS, die België tot in der eeuwigheid zal moeten afdragen.
Om e.e.a. verteerbaar te maken, kreeg die financieringswet een nieuwe versie bij het tot stand komen van de regering Di Rupo. De nieuwe wet was in het nadeel van Wallonië en daarom werd er o.m. beslist de transfers slechts stapsgewijs af te bouwen van 2024 tot 2035, maar zelfs dat blijkt niet te zullen lukken. Het Waals gewest kijkt aan tegen een tekort van een half miljard euro, dat ze tegen 2024 zou willen wegwerken. Hoe ze dat gaat doen, is koffiedik kijken, want mocht er een nu een paarsgroene federale regering komen die haar kiezers zou geven wat hen beloofd werd*, dan wordt het een financiële ramp. Ondertussen blijkt dat ook de Brusselse regering, met een tekort van 900 miljoen euro, haar schuldplafond wil verhogen en dus nog meer lenen.
Kortom, het wordt een mission impossible en dan hebben we het nog niet gehad over de kosten van de klimaatovergang, het sluiten van de kerncentrales, het opwaarderen van de Sociale Zekerheid en de broodnodige infrastructuurwerken zoals bv het 5G-netwerk. Er zal meer nodig zijn dan e.o.a. Marshall plan van het Waalse type, die al bewezen hebben dat het ‘down under’ niet lukt.
* De PS wil o.a. de pensioenleeftijd weer verlagen, een kortere werkweek met behoud van loon en een ongelimiteerde groei van de Sociale Zekerheid kosten
Het ziet er hoe langer hoe meer naar uit dat informateur Magnette zal trachten een paarsgroene regering te vormen. Mochten de Vlaamse liberalen er niet instappen, is er altijd nog CD&V dat, zoals gewoonlijk, niet weet wat doen en de kat uit de boom kijkt. Daar waar supertsjeef Geens eerst nog gezegd had dat zijn partij alleen zou meestappen in een paarsgele federale regering, heeft hij nu de deur op een kier staan voor het linkse alternatief. CD&V blijft een partij waarop men niet rekenen kan.
Ik denk dat de Vlaamsnationalisten hem best van al nog laten betijen. Ook als Magnette zo’n onding bij elkaar krijgt, zal het voor dit land een ramp worden. Het heeft al een tekort op zijn begroting van 10 tot 12 miljard euro en als de PS zijn kiezers zou geven wat ze beloofd heeft, zullen daar nog enkele miljarden bijkomen. Men spreekt van acht miljard extra, die zullen moeten gerecupereerd worden met nieuwe belastingen. De kans is groot dat het daarna mis loopt en dan staat het koninkrijk België helemaal in zijn hemd.
Duitsland en Nederland zagen meer af van de crisis dan België, maar bij ons gebeurde het herstel op de poef en daar boert men nog steeds mee verder. Terwijl dit land met een miljardenschuld blijft kampen, weten onze buren niet waar ze met hun geld moeten blijven. Zij hebben tijdig gezorgd voor een buffer tegen de vergrijzing, iets waar Dehaene meer dan 20 jaar geleden hier al tevergeefs voor waarschuwde. Ons fiscaal systeem in inefficiënt, op gebied van integratie gebeurde er veel te weinig, zeker voor de steden, de infrastructuur is ondermaats en het openbaar vervoer wordt een lachertje (denk maar aan ‘onze’ Lijn). En dan zouden onze progressieven nog extra geld willen uitgeven voor het klimaat. Allemaal op de poef!
Net als bij de 541 dagen in 2010, blijft het land ook nu schijnbaar normaal draaien. Dat hebben we te danken aan de regionale regeringen die wel blijven werken. Als we er de tijd van de lopende zaken sinds Marrakech bij tellen, zitten we trouwens ook nu reeds aan zo’n 320 dagen. Mocht blijken dat Magnette of wie anders ook niet meer zou slagen dit land een normale federale regering te geven, dan vraag ik me af waarom men de alternatieve stap niet zou zetten, deze waarbij het land België verder beheerd zal worden door de regio’s. Noem het confederalisme of iets anders, als het maar werkt. Het systeem dat we nu hebben gaat van nongoverno naar malgoverno en is federaal niet meer leefbaar.