Volgens de media zocht Albert II een "Chinese vrijwilliger" om, als zevende in de rij, eens e.e.a. te gaan oplossen om zijn ontredderde land terug aan elkaar te lijmen. Dat werd, zoals algemeen verwacht en zoals ik ook al schreef in mijn vorige blog, kersvers CD&V voorzitter Wouter Beke. Waar ik het ook bij het juiste eind had, was dat het hier zou gaan om bezigheidstherapie. Beke moet zich nl alleen met het communautaire bezig houden en krijgt daar onbeperkte tijd voor. In werkelijkheid moet hij de zaken rekken tot Leterme er zijn IPA-wetgeving en zijn begrotingsvoorstel voor Europa erdoor heeft gejaagd. Beke is niet te benijden. Hij zit in de zgn G4 van de partij, samen met Kris Peeters, Steven Vanackere en Yves Leterme, en vertegenwoordigt de huidige leiding die feitelijk binnen die partij alleen steun krijgt van Unizo en de Boerenbond. Daarbuiten is er de ACV-strekking die het Belgische status quo blijven verdedigen en de oude krokodillen Martens, Eyskens en Dehaene. De eerste twee van dat laatste trio zou men beter politiek monddood maken, want zij zijn mede de oorzaak geweest van de huidige Belgische malaise. De derde heeft ook bewezen (en zelf gezegd) dat hij een man van de vorige eeuw is en zou er binnenkort mee stoppen. Nu ja, wie leeft zal zien. Linksen en francofonen verwachten veel van Beke, omdat zij hopen dat zijn CD&V weer CVP zou worden en dan weer "met de dood in 't hart" zouden gaan toegeven. Ik denk niet dat dit zal gebeuren, omdat de partij zich geen tweede opeenvolgende electorale pandoering kan veroorloven.
Didier Reynders heeft gisteren zijn huiswerk afgeleverd en - alhoewel hij er wijselijk genoeg weinig over uitlaat - zal het wel een onvoldoende zijn en zal het al evenveel opbrengen als zijn doortocht van na de verkiezingen van 2007. Het belangrijkste voor Reynders, is Reynders zelf. Hij is geen MR voorzitter meer en zou ook zijn post van minister van Financiën, die hij al elf jaar (!) bekleedt, kwijt spelen als zijn partij niet meer in een volgende federale regering zou zitten. Misschien zit hij daarmee wel op één lijn met De Wever die ook steeds zegt, dat hij liever geen regering heeft dan een slechte. De mensen die voor De Wever gestemd hebben, willen verandering, willen dat hij het been stijf houdt en zijn bereid daarvoor desnoods nog wat langer te wachten. Ze hebben reeds meegemaakt wat het betekende toen een zekere Leterme de zaak wou oplossen met vijf minuten politieke moed en wat dat (niet) heeft opgebracht. Diezelfde Leterme is trouwens niet zo slecht bezig met zijn regering in lopende zaken. De man mag zich als politicus dan wel verbrand hebben, als uitvoerend ambtenaar is hij momenteel de right man on the right place. Het leven gaat zijn gewone gang, de staatsschuld vermindert zelfs zonder dat er iets aan gedaan wordt, de belastingen worden geïnd, het huisvuil wordt opgehaald en hij slaagt er zelfs in nieuwe bestuurders te laten benoemen bij de nationale bank. Dat zijn regering geen potten breekt, hebben we te danken aan het feit dat ze verplicht is met de zgz twaalfden te werken, waardoor ze de vinger op de knip moet houden. Tenslotte gaat deze lopende regering zelfs een gecorrigeerde IPA versie uitbrengen en een nieuwe begroting opstellen, niet uit eigen initiatief, maar omdat het moet van Europa. Om deze laatste twee punten te kunnen verwezenlijken kunnen er niet eerder nieuwe verkiezingen komen. De regering zou ze dan nl niet meer kunnen uitvoeren en het laatste wat we nu kunnen hebben is trammelant met Europa (vraag het maar de Ieren). Daarom heeft men nu iemand nodig die - zoals in het voetbal - kan temporiseren en die ervoor kan zorgen dat er verder eerder niets gebeurt. De een doet niets en de ander doet niets en het ene werk brengt het andere mee. Daarvoor heeft Leterme best een bezigheidstherapeut vanuit de eigen rangen en dat wordt waarschijnlijk Wouter Beke, ook al is die geen eerste keuze. Dat was nl Vanackere, maar die man heeft hogere ambities en wil zich aan dergelijk stuntwerk niet verbranden. Het zal dus wel Woutertje worden.
We hebben het vroeger wel eens meer meegemaakt, maar nu was het toch een tijdje geleden. Er is nog eens hommeles in het blauwe huishouden. Oorzaak is een zekere Mathias De Clercq, kleinzoon van Willy "Krol" De Clerq, ex grijze eminentie van de Vlaamse liberalen en kopstuk van het grafelijk Gent. De jonge man heeft het belgicisme met de paplepel binnengekregen en schopt nu wild om zich heen, maar vooral in de richting van de N-VA die hij beschuldigt van "verrottingsstrategie". Merkwaardig, dat hij daar nu pas is achtergekomen, uitgerekend nu zijn eigen partij eindelijk nog eens mag meepraten in de onderhandelingen op federaal vlak. Hij wordt trouwens gesteund door niemand minder dat "Gust" Verhofstadt, vriend van de familie en protégé van dezelfde Krol, uitgerekend de man die voor een groot deel verantwoordelijk is voor de huidige lamentabele toestand van dit land. Het was Verhofstadt die de kiesarrondissementen liet veranderen, maar "vergat" dit te doen met B-H/V. Merkwaardig in deze zaak is dat Alexander De Croo, die thuis ook het belgicisme met de paplepel heeft binnengekregen, zo niét reageert. Misschien komt dat doordat De Croo Jr eerst in de zakenwereld heeft gestaan en niet meteen in de politiek is terecht gekomen, waardoor hij een stuk pragmatischer is geworden. Niet zoals die Matthias, die al schepen van de stad Gent werd terwijl hij nog groen achter zijn oren was. De knaap wil waarschijnlijk carrière maken zoals mentor Verhofstadt, waarbij hij echter vergeet dat de tijden "lichtjes" veranderd zijn. Dat heeft de huidige leiding van Open VLD echter wel begrepen en die is niet zinnens het Gentse knaapke te volgen in zijn communautaire ontboezemingen. Misschien was heel de heisa omtrent Mathias De Clerq een poging om de vroegere toestanden met Karel De Gucht eens over te doen. Diezelfde heer De Gucht, die nu vanuit zijn dikbetaalde Europese job zijn licht laat schijnen over wat hij vindt van het Vlaams nationalisme. Het woord "mestkevers" heeft hij (nog) niet laten vallen. Dat zal hem bij zijn huidige status wellicht niet meer passen...
"Jobs, jobs, jobs!" was een van de slogans van Caroline Gennez bij de laatste verkiezingen. Wel, als we het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) mogen geloven, gaat ze die krijgen. Dat VBO heeft nl een enquête uitgevoerd bij zo'n 560 ondernemingen en zowat de helft daarvan wil tussen dit en vijf jaar extra personeel aanwerven. Als men er bovendien rekening mee houdt dat er in dezelfde periode een massa mensen met pensioen zal gaan, (circa 6% van de werkende bevolking!), dan komt het verbond tot de conclusie dat België in de komende vijf jaar 151.000 vacatures zal hebben in te vullen. Halleluja! Daarmee eindigt voorlopig echter het goede nieuws. Het slechte nieuws is, dat er voor die 151.000 jobs waarschijnlijk weinig echt bekwame mensen zullen gevonden worden. Nu reeds zijn er bedrijven die na drie maanden hun vacatures intrekken omdat ze ze niet ingevuld krijgen. Heel wat van die banen vereisen nl een technische achtergrond en/of enige praktijkervaring. België mag dan wel een paar honderdduizend werklozen hebben, de meeste ervan zullen niet in aanmerking komen voor de vakante banen. Dan maar import? Vergeet het maar. 95% van wat hier via asiel en immigratie binnenkomt zijn mensen die er niet of nauwelijks voor in aanmerking komen. Twee derden ervan gaat zelfs meteen op kosten van de staat leven en de rest heeft een min of meer lange tijd nodig om zich aan te passen, in de eerste plaats aan de taal van de regio waarin ze komen wonen. Het is dan ook dringend noodzakelijk, dat die asiel en immigratiewet wordt aangepast, zoals men wel zinnens is te doen, maar waarbij CDH en PS nog altijd dwars liggen. Het belachelijke van die hele zaak blijft het feit dat inwijkelingen hier aanvaard worden als ze bv (min of meer) Frans spreken, maar het wordt gedoogd dat die zich dan op Vlaams grondgebied komen vestigen. De francofone partijen zijn zich daarvan terdege bewust en hopen op die manier de door hen gewenste verfransing een steuntje in de rug te kunnen geven. Niets is wat het lijkt. Wat zou er dan moeten gebeuren? Eventueel een doelgerichte immigratie, zoals dat bv gebeurt in Canada en waarbij men alleen die mensen laat komen die men echt nodig heeft. Het alternatief zal nl zijn dat bedrijven, die in België geen geschikt personeel meer vinden, hier zullen vertrekken, wat zal zorgen voor minder jobs i.pl.v. meer. Gennez zal dus nog even geduld moeten oefenen. Misschien kan ze ondertussen eens proberen om de Vlaamse zaak wat meer te steunen en niet die van de francofone PS die er alleen maar op uit is om een nieuw proletariaat te creëren, op de kap van de Vlamingen dan nog. Les affaires, c'est l'argent des autres...
Er wordt in onze media regelmatig geschreven en gepraat over zinloos geweld. Ze zouden beter eens wat meer commentaar geven op zinloos staken. De meeste stakingen, die wij de dag van vandaag meemaken, zijn waardeloos en kosten de gemeenschap, dus ook gij en ik, nodeloos veel geld. Het feit alleen al dat die zgz "waarschuwingsstakingen", stakingen die ingaan alvorens er gedebatteerd is, bijna altijd op een vrijdag vallen en er dus een verlengd weekeinde van maken, zegt meer dan genoeg. Met de heisa over het Inter Professioneel Akkoord (IPA), dat er sowieso toch komt, zitten we in hetzelfde straatje als in 2006, toen het over het generatiepact ging. Dat jaar waren er extra veel stakingsdagen en het heeft toen in verhouding ook niets opgebracht. Het generatiepact kwam er toch, zij het in een afgezwakte vorm en met het IPA gaan we dezelfde weg op. Vorig jaar werd er in dit landje 131.853 dagen gestaakt. Dit jaar zou het weer eens een pak meer kunnen worden, zeker als rode en blauwe vakbonden verder gaan met hun zinloze acties. Interessant om weten is wel, dat we die aantallen kennen van de Rijksdienst voor Jaarlijkse Vakantie (RJV). In dit absurdistan worden door de vakbond erkende stakingsdagen nl beschouwd als werkdagen. Dat heeft als gevolg dat ze mee doorgerekend worden voor de vakantiedagen en het vakantiegeld. Wie bv een half werkjaar zou staken en die stakingsdagen erkend zou zien door de vakbond, verliest geen enkele vakantiedag noch vakantiegeld. Vergeten we trouwens niet dat het diezelfde vakbonden zijn die aan hun leden hier de werkloosheidsuitkeringen uitbetalen en niet de overheid. Als ik me niet vergis krijgen de syndicaten daarvoor zo'n 146 miljoen euro per jaar. Het is mede met dat weggesmeten geld dat o.m. die zinloze stakingen worden gefinancierd. En dan maar klagen dat er hier steeds meer jobs verloren gaan...
Wat er de laatste dagen allemaal besproken is geworden tussen Reynders, Di Rupo en Bart De Wever blijft voorlopig een goed bewaard geheim. Zelfs de Wetstraatspecialist van de zgz kwaliteitskrant De Standaard, Bart Brinckman, wordt er stilaan wanhopig bij. In een van zijn laatste columns schrijft hij zelfs letterlijk: "Als Reynders niet slaagt, dan moet de nota Vande Lanotte onmiddellijk terug op tafel komen". Van bloedarmoede gesproken! Het enige waar men deze week eigenlijk op terug kan vallen, is de uitspraak van Di Rupo, dat zijn partij geen nieuwe verkiezingen wil (dat wisten we al) én dat ze tegen de voortijdige ontbinding van het parlement zal stemmen (dat is nieuw). Dat laatste zou nu ook het geval zijn vanwege CD&V, zodat we er van uit kunnen gaan dat er zeker geen nieuwe verkiezingen zullen komen en dat de partijen verplicht zullen zijn te blijven onderhandelen, desnoods from here to eternity. Misschien is er voor de Vlamingen echter een beetje soelaas. Een groep van acht vooraanstaande Brusselse "denkers" hebben de Franstaligen opgeroepen nu eens op te houden met hun drang naar Lebensraum. Ze vinden het terecht, dat van mensen die zich duurzaam in Vlaanderen of in Wallonië willen vestigen, verwacht wordt dat ze de moed en de nederigheid hebben om de officiële taal van dit gewest te leren. Daar er nooit een probleem is geweest met mensen die zich in Wallonië gevestigd hebben, slaat dit eigenlijk alleen maar op de eigen francofonen die in Vlaanderen neerstrijken. Het is in feite de bevestiging van een oeroude wet van Meden en Perzen, die zegt dat, als men verhuist, men zich moet aanpassen aan de plaatselijke bevolking. Het territorialiteitsprincipe, dat in alle federale staten van de wereld wordt toegepast. Ook door Franstaligen die zich bv in Zwitserland in een anderstalig kanton vestigen of in Canada in een andere provincie. Alleen in België zouden Franstaligen dat niet kunnen. Nu nog afwachten of de Brusselse politieke heethoofden zullen afstappen van hun nostalgie naar het Belgique à papa en de oproep van de acht tenminste in, heu ..., acht zullen nemen.
We blijven nog even in Limburg, waar het pukkelpoppotje aardig dreigt over te koken. De Vlaamse vastgoedfederatie heeft nl over deze zaak klacht neergelegd, omdat de stad Hasselt aan twee eerder bedenkelijke tussenpersonen 80.000 euro commissie zou betaald hebben, bovenop de aankoopprijs van 2,6 miljoen euro. De twee in kwestie zijn een 81 jarige uit Berchem bij Antwerpen en een oud-mosselverkoper uit het nog verdere Damme. Zij zouden helemaal geen erkende makelaars zijn en zich normaal met totaal andere zaken bezig houden, officieel althans. Doet zo'n beetje denken aan de pas afgeschafte werkwijze van de zgn verdierenpikkers bij openbare verkopen. Een Hasselts nutsbedrijf, Group Machiels, bleek een optie op de gronden in kwestie aan de twee hebben doorgespeeld om redenen die niet helemaal koosjer zouden zijn. Verder gebeurde de verkoop via een spoedprocedure, waarbij de Hasseltse gemeenteraad, voorgezeten door Hilde Claes (SP.a en dochter van) voor schut werd gezet. De aap komt uit de mouw, als men weet dat de 81 jarige, een zekere Etienne Van Overmeire, een goede bekende zou zijn van Steve Stevaert (weer hij, dus) en dat deze laatste ook al voorzitter is van een toezichtraad van een internationaal consortium dat in Vietnam (!) een haven aan het ontwikkelen is. In dat consortium zit ook de Group Machiels, waardoor e.e.a. duidelijk wordt. M.a.w. er schijnt daar in Limburg niets meer te kunnen gebeuren zonder dat peetvader Stevaert daar zijn zeg over heeft. De man heeft ondertussen al lang gesnapt dat er veel, maar dan ook heel veel meer, te verdienen is in de business dan met het karige loon van een provinciegouverneur. Tot daar zou men het nog normaal kunnen vinden. Niet meer normaal is het feit dat Stevaert flagrant misbruik maakt van zijn blijkbaar nog steeds grote politieke invloed om allerlei zaakjes met gemeenschapsgeld te laten betalen, zoals nu met die pukkelpopweide het geval is. Hopelijk krijgt de Vlaamse vastgoedfederatie gelijk en moet het hele pukkelpopgebeuren opnieuw bekeken worden. Niemand zal er m.i. graten in vinden dat de wei nog een tiental jaren kan dienst doen om de mensen wat ontspanning te brengen. Dat daarvoor onder politieke druk duistere spelletjes moeten worden opgezet via iemand die zgz niet meer aan politiek wil doen, is not done. --- Bij het lezen van de krant van vandaag, nadat ik bovenstaand artikel reeds gepubliceerd had, blijkt dat de heer Willy Claes, vader van, adviseur is bij die Group Machiels en dat de woordvoerder ervan, een zekere Philip Hilven, 19 jaar persmedewerker was van het puppelpopfestival. Zonder verdere commentaar...
Uit het debat in het Vlaams parlement over Lietens uitgelekte e-mail en het misbaar dat daarover gemaakt werd, is gebleken dat de Vlaamse deelregering niet weinig geld uitgeeft om zichzelf en haar programma's te promoten. Alleen al het VIA project heeft 5 miljoen euro gekost aan lanceringspromoties en daar komt nog elk jaar een half miljoen bij. Dat geld gaat naar zgz "externe partners": advocaten, studie en adviesbureaus. Dat gebeurt trouwens niet alleen bij het VIA project, dat toch nog iets alles omvattend is (of zou moeten zijn). De inhaalbeweging in de scholenbouw, die werd opgezet via een publiek-private samenwerking, heeft ook al twee en een half miljoen gekost aan promotie of wat ervoor moet doorgaan. In dat geval gingen die centen naar het advocatenkantoor Stibbe voor de juridische ondersteuning, PricewaterhouseCoopers voor het financieel advies en het adviesbureau AT Osborne voor de technische "input", zoals men dat tegenwoordig noemt. En wie denkt dat dit uitzonderingen zouden zijn, wil ik even verwijzen naar de miljoenen die destijds al werden geschonken aan het reclame en adviesbureau van Noël Slangen, (ex?) vriendje van Verhofstadt en zijn blauwe clan, die toen vragende partij waren in het Lange Wapperproject van de BAM. In dat geval kan men rustig spreken van verloren geld, daar men er later vanaf gestapt is en er waarschijnlijk weer "externe partners" zullen moeten gezocht worden voor het nieuwe multi-tunnel project. Telkens men leest dat e.o.a. minister een "studie gaat bestellen", kan men er op aan dat dergelijke transacties zullen plaats vinden. Dat dit ook op federaal vlak gebeurt, is geen excuus. Wij gingen toch proberen dat we zelf doen beter te gaan doen? --- In de marge van bovenstaande nog dit. Dat kabouter Peumans Lieten bijsprong in haar kritiek op het "zwakke merk" dat VIA zou zijn, heeft ook een achtergrond. Lietens was vroeger hoofd van De Lijn en Peumans was er directeur marketing... Zoals ik al zei in mijn vorige blog: "Limburg allein"!
"Wat is de grond van de zaak? Die is: de nooit verkozen hoer van Stevaert, een eerste klas paljas die zich verheven voelt boven het gewone plebs en die de échte vertegenwoordigers van het échte volk zwart maakt, terwijl ze g... zélf een kop heeft om een karikatuur van te maken". Bovenstaande straffe uitspraak is uiteraard niet van mij. Zelfs al zou ik het zelfde denken, zo zou ik het nooit op papier durven zetten. De quote is van niemand minder van auteur Tom Naegels, zeker geen rechtse rakker, in De Standaard van vorig weekeinde. Ze sluit wel aan bij mijn bewering in mijn blog van eergisteren over de SP.a, waarin ik schreef dat Stevaert achter de schermen in zijn partij de touwtjes stevig in handen houdt. Dat laatste bleek o.m. ook toen Lieten aan honderd Limburgse gezinnen aanbood een jaar lang gratis een elektrische auto ter beschikking te stellen van de energie-intercommunale Infrax, waarvan - Oh, toeval! - de heer Stevaert voorzitter is. In één adem ging Lieten trouwens verder, door een vzw I-Cleantech op te starten, ook al in Limburg, met een jaarlijkse subsidie van de Vlaamse regering. Die vzw telde aanvankelijk zelfs een raad van bestuur van 17 leden, maar die heeft ze nu toch al teruggebracht tot 7. Dat blijkt daar allemaal zomaar te kunnen. En, om met Stevaert verder te gaan, die heeft er tevens voor gezorgd dat de ook al Limburgse organisatie van Rimpelrock 300.000 euro subsidie kreeg. Dat is dezelfde organisatie die ook Pukkelpop organiseert en die zopas van burgemeester Hilde Claes (dochter van en dus ook SP.a) de garantie kreeg de volgende tien jaar op de gebruikelijke terreinen te kunnen blijven geld bijeenrapen. Die terreinen zullen nl door de stad Hasselt, het privé gebied van Stevaert, worden opgekocht. Kortom het is Limburg, Limburg allein. Doar geht nichts boven, zo ist er maar ein! En verder maar kappen op die partij die het heeft over eigen volk eerst...
De brave mensen die geregeld geld storten bij Amnesty International (A.I.), de zgn "donateurs", zijn ook weeral een illusie armer. Zopas heeft de ontslagnemende secretaris-generaal van de organisatie een gouden handdruk gekregen van 600.000 euro, zijnde vier keer haar toch al riante jaarsalaris. Dat riante wordt trouwens nog betekenisvoller, als men weet dat de persoon in kwestie, een zekere Irene Khan, uit Bangla Desh komt, zowat het armste land van de wereld. Met die 600.000 hield het trouwens niet op, de dame had ook nog een plaatsvervangster, een zekere Kate Gilmore, die ook nog eens 360.000 euro mee naar huis mocht nemen. En waarschijnlijk is dit maar het topje van de ijsberg. Enfin, Amnesty International is al niet beter dan de menigte ngo's die de wereldbol teisteren (er zouden er zo'n 12.000 zijn!) en waarvan geweten is dat hoogstens 10% van het geld dat ze ophalen terecht komt bij de arme sukkelaars waarvoor het bestemd was. Hierbij wel even duidelijk stellen, dat er ook ngo's zijn die wél degelijk functioneren, maar transparant zijn ze meestal niet. Bij het uitbreken van de cholera epidemie in Haïti vorig najaar, bleek dat die ngo's elkaar daar voor de voeten liepen, maar er weinig van terecht brachten. Nochtans is Haïti een betrekkelijk klein land en makkelijk toegankelijk. Toch stierven er, naar schatting, zo'n 2.000 mensen in die epidemie waarbij de plaatselijke bevolking vergeven was van hulpverleners. In de marge van bovenstaande nog dit: die Irene Khan kreeg van de Universiteit Gent een eredoctoraat omdat ze de eerste vrouw was aan het hoofd van A.I., de eerste moslima en omdat ze nieuwe thema's op A.I.'s agenda zette, zoals ... armoede. Verboden te lachen!
Het incident met Lietens e-mail mag dan al veel stof hebben doen opwaaien, het is in feite het zoveelste accident de parcours van een partij op drift. Het begon feitelijk al tijdens Verhofstadt I, toen de S.p.a., samen met Agalev en het verenigd francofoon front, het stemrecht voor vreemdelingen goedkeurde, tegen de wil van alle grote Vlaamse partijen in. In 2003 vlogen de groenen daarop uit het federaal parlement en in 2004 de SP.a uit de Vlaamse deelregering. Het beterde er niet op toen Vande Lanotte zich hooghartig kandidaat stelde voor het Belgische premierschap in 2007. Het debacle was zo groot, dat hij verplicht was de eer aan zichzelf te houden. Dat deed hij echter pas nadat hij persoonlijk zijn opvolger had aangeduid, in casu la Gennez. Die heeft echter nog een rondje spitsroeden moeten lopen om van de plaatselijke SP.a comités haar fiat te krijgen (in Antwerpen moest ze zelfs het onderspit delven tegen de linkse rakkers van Debruyn). Bij de regionale verkiezingen van 2009 werd het eigen stemmenkanon, Vandenbroucke, aan de kant gezet en vervangen door nietszeggend kraaiend haantje Smet, die zelf uit de Brusselse "regering" was gezet door de "vrienden" van Groen! Vanvelthoven Jr, die als woordvoerder van de partij in het federaal parlement speciaal naar het Vlaamse niveau was overgekomen, zag tot zijn verbazing dat hij ook daar kon fluiten naar een ministerzetel. Die ging naar Ingrid Lieten, nooit verkozen, maar - evenals Gennez - een protégee van niemand minder dan peetvader Steve Stevaert. Die laatste mag dan wel vertellen dat hij nooit meer (zelf) in de politiek gaat. Hij houdt in de partij, of wat ervan is overgebleven, nog steeds de touwtjes in handen. Het e-mail incident van Lieten was trouwens geen precedent. In oktober 2009 lekte er ook al een SP.a e-mail uit van een medewerker van Gennez (waar "medewerkers" al niet goed voor zijn!), met weinig leuke meningen over o.a. Frank Vandenbroucke. Die laatste zou dat vorig jaar trouwens zelf ook eens overdoen, waardoor hij niet meer verder kon deelnemen aan de aan de gang zijn onderhandelingen over de staatshervorming. Kortom, de SP.a is een krabbenmand geworden, waar helemaal geen lijn meer in zit en waarvan heel wat mensen zich afvragen, hoe het daarmee verder moet. Ze maakte al geen deel meer uit van de federale regering en in de Vlaamse regering zijn ze ze nu al al liever kwijt dan rijk. Een partij die intern niet overeenkomt en daarenboven in de communautaire gesprekken met de regelmaat van een klok de eigen mensen in de rug schiet, heeft in de huidige politieke constellatie hoegenaamd geen toekomst meer. Wie na vijf al gepleegde staatshervormingen en een aan de gang zijnde, nog steeds niet gesnapt heeft dat men in de eerste plaats de eigen mensen moet verdedigen en niet de interesse van de overkant, is niet waard nog langer mee de lakens uit te delen. De partij zit op een dubbele schopstoel. Het is alleen afwachten wie de finale trap gaat geven.
Wij - en dan bedoel ik in de eerste plaats de Vlamingen - zijn een volk van feestvierders. Kermissen, Vlaamse kermissen (het woord alleen al), happenings, recordpogingen, alles is goed om uit de bol te gaan. Dat is nu dus ook weer gebeurd met het nieuwe, weliswaar Belgische, wereldrecord van de 250 dagen zonder echte regering. Het is inderdaad een Belgisch record, maar het waren bijna uitsluitend de Vlamingen die het vierden. De Walen zijn straffer in andere zaken, het staken bv. Zo gaat dat in dit tweelandenland. Dat we zonder regering zouden zitten, is eigenlijk ook al niet juist, want we hebben er momenteel een in lopende zaken die haar beperkte bevoegdheden fel aan het uitbreiden is. Daar komt nog bij dat Europa aan de bovenkant steeds meer nationale taken overneemt en de serie gewest en gemeenschapsregeringen die dit land "rijk" is, een deel van de rest voor zijn rekening neemt. Het is trouwens om ervoor te zorgen dat die deelregeringen meer macht zouden krijgen en hun werk - dichter bij de bevolking - beter zouden kunnen doen, dat er absoluut een staatshervorming moet komen. Voor de rest gaat het hier prima: de bedrijven gaat het weer voor de wind, de economie bloeit weer op, de werkloosheid daalt. Het huisvuil wordt opgehaald en er zijn geen tekorten op gebied van bevoorrading en energie. Waarover zouden we zeuren? Alles loopt prima. De vraag is alleen: hoe lang nog? "(Quo)usque tandem", om het met De Wevers terminologie te zeggen.
Wat een poppenkast, die Vlaamse regering! Een vice minister-president die haar collega's uitkaffert voor karikaturen uit teflon en beton, tussendoor het grootste project van de eigen regering maar niks vindt en zelfs zegt dat haar SP.a partij geen serieus programma heeft. Il faut le fair. Om daarna een halve dag te vergaderen, iedereen netjes haar verontschuldigingen aan te bieden en dan voort te doen alsof er niets gebeurd was. 't Was maar om te lachen! Een commedia dell'arte zou het niet beter kunnen. Om even in het Italiaans verder te gaan: "via" betekent daar "weg" ("Via col vento" = "gejaagd door de wind"). Ik zou zeggen: "via con la Lieten", weg met haar. Diezelfde club zit trouwens ook nog steeds opgezadeld met de erfenis van plaaggeest Lange Wapper. Die is vorige zomer vervangen door liefst vier tunnels. Die aanpassing betekent ook, dat er voor bijna het hele traject een nieuw milieu-effectenrapport (MER) nodig is. De uitwerking daarvan kan enkele jaren duren, zeker als er weer zo'n paar drukkingsgroepen roet in het eten zouden strooien. Om dat alles te vermijden heeft de Vlaamse regering nog maar eens een doos gespecialiseerde advocaten opengetrokken die gaat zien of men al niet zou kunnen beginnen met een deel van het nieuwe project. Daarvoor moeten er immers waterdichte garanties komen om te vermijden dat we straks eindigen met tunnels die nergens op aansluiten. Zo staan er nog enkele in België als gevolg van vroegere mislukkingen. Dit alles maakt, dat er voor die Oosterweelverbinding nog steeds extra kosten worden gemaakt, terwijl ter plaatse niets gebeurt en de kans blijft bestaan dat ze er ofwel nooit komt, ofwel pas over twintig jaar (en dan misschien niet meer nodig zal zijn). Als tenslotte heel deze gevoelige materie moet worden verwezenlijkt door een regering waarin het onderling vertrouwen zoek is, dan zouden diegenen die daarin niet passen, Lieten op kop, beter eruit stappen. "Via con la Lieten", dus.
Nog vóór Reynders zijn informatieopdracht kreeg, had hij al eens gesuggereerd de staatshervorming door te voeren via het fameuze artikel 35, dat iedereen kent maar waar niemand schijnt aan te willen beginnen. Toen de man echter informateur werd, kwam hij met iets heel anders af. Hij wilde toen een nieuwe regering vormen met de huidige in lopende zaken, versterkt met de N-VA. Opeens was het schilderij niet meer belangrijk, wel het kader. Een typische vorm uit het Peter Principe ("de bijzaakspecialisatie"). Daarop werd hij teruggefloten. Nu zijn informatieopdracht met twee weken wordt verlengd, weet hij niets anders te vertellen dan de FDF-eisen te herhalen: de Franstalige tegeneisen voor B-H/V, de benoeming van de weerspannige franskiljonse burgemeesters, garanties voor faciliteiten en de bescherming van de minderheden. Allemaal punten waarop de Vlaamse partijen nooit zullen toegeven. Kortom, Reynders, die niet van de domste is, weet dat hij aan een mission impossible bezig is en kletst dan maar wat uit zijn nek. Daarvoor zijn twee redenen: ten eerste een voor intern MR gebruik, waarbij hij het gras voor de voeten van zijn opvolger Charles Michel wil maaien. Ten tweede om tijd te winnen en de regering Leterme de kans te geven twee heikele punten geregeld te krijgen alvorens waarschijnlijk weer naar verkiezingen te gaan: het doorvoeren van het Inter Professioneel Akkoord (IPA) dat in maart voor het parlement komt én het zgz "Europees semester" waarbij België in de tweede helft van april bij Europa zijn begrotingsvoorstellen moet indienen. Ondertussen is Vande Lanotte weer op het voorplan getreden. De man van de (mislukte) 99 dagen is aan de UGent aan de studenten politieke wetenschappen een nieuw plan komen voorstellen om België te redden: de Belgische Unie. Waarbij het land zou worden opgevormd tot een soort confederatie met vier deelstaten: Vlaanderen, Brussel, Wallonië en het Duitstalig gebied. Op zich zelf is daar niets mis mee, buiten dan het feit dat Vande La plagiaat pleegt: datzelfde voorstel werd nl recentelijk in een interview aan De Standaard al gedaan door Karl-Heinz Lambertz, het opperhoofd van de Oostkantonners. De ti-ta-tovenaar uit Oostende wil dus andermans pluimen op zijn hoed zetten en dit nadat hij 99 dagen de tijd heeft gehad er zelf iets van te maken. Waarom kwam hij toen niet af met zo'n lumineus idee? Tenslotte nog dit: als we - op welke manier ook - tot een soort confederatie zouden komen (daarbuiten is er maar één alternatief en dat is de splitsing van het hele land), dan zal men weer uitkomen bij dat artikel 35 en is de cirkel dus rond.
Het is altijd wel iets met onze index. Tijdens de IPA onderhandelingen wilden de rode en blauwe vakbonden er niet over praten en zeker niet toegeven, dat die index de komende twee jaar een (geschatte) loonverhoging van 4% garandeerde, heel wat meer dan de 0,3% waarover men het steeds heeft. Ondertussen zit België echter, mede door die index, met een inflatie die ongeveer het dubbele is van het Europese gemiddelde en dat verschil betekent voor iedere Belg ook een extra verlies aan koopkracht. Het blijft raar, dat uitgerekend die zogezegde progressieven van vakbondslui en linkse politiekers zich blijven vastklampen aan relicten van 30/40 jaar geleden. In de jaren zeventig van, de vorige eeuw werd het monetaire beleid gevoerd door de regeringen en was het - via de index - populair de mensen de indruk te geven dat hun koopkracht gevrijwaard werd. Sindsdien heeft de Europese Centrale Bank (ECB) die taak echter overgenomen en mikt die op de eerste plaats op een lage en stabiele inflatie. Laat het nu juist fout lopen in de enige twee landen waar nog met een index gewerkt wordt: België en Luxemburg (voor zover dat laatste als een echt land kan bestempeld worden). Als bv de index stijgt als gevolg van hogere energieprijzen, wat nu het geval is, dan gaat de extra winst niet naar de verbruiker of naar onze bedrijven, maar vooral naar de olie-exporterende landen. M.a.w. buiten die landen wordt iedereen er armer van. Landen die geen index (meer) hebben en dat zijn dus alle andere eurolanden buiten België en Luxemburg, regelen dat via vrije onderhandelingen, met een grotere loonopslag in betere tijden en een loonmatiging in slechtere tijden. Het feit dat zoiets bij ons niet kan, is de reden waarom we onze inflatie niet voldoende in toom kunnen houden, waardoor ook onze concurrentiepositie t.o.v. onze buurlanden zwakker wordt en dus onze werkgelegenheid in het gevaar komt. Vergeten we tenslotte niet dat het verhaal, dat er vroeg of laat toch aan onze sacrosancte index zal moeten geknabbeld worden, komt van Guy Quaden, tot nader orde nog altijd gouverneur van de Belgische Nationale Bank én socialist. Hij kan ook niets anders vertellen, want buiten de ECB, die hem daarvoor op het matje roept, heeft hij dezelfde klachten ook al gekregen van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) en de wereldbank. Diegenen die hier het tegenovergestelde beweren, van Milquet over Onkelinx tot de vakbonden en de verenigde zgz progressieven, leven dan ook nog in een vorige eeuw.
Bij de reactie op de RTBf reportage over de uitvaart van Marie-Rose Morel hebben we nog eens kunnen zien hoe hatelijk sommige francofonen kunnen doen tegen alles wat Vlaams is. Zelfs over de doden niets dan haatproza. En een leeuwenvlag, toch ónze vlag, is genoeg om ze te doen steigeren en ons voor racisten en dies meer uit te maken. Laat ons echter een beetje voorzichtig zijn om niet te snel de RTBf te verwarren met heel Wallonië. De doorsnee Waal in de straat is niet anti-Vlaams. Met de meeste van die mensen kunnen wij leven, nu en ook straks nog, mocht Vlaanderen onafhankelijk worden. Wij zullen verder met hen kunnen leven, zoals we dat - zeker in de grensstreken - ook nu al doen met Nederlanders, Duitsers en Fransen. Het probleem is niet de doorsnee Waal, maar een harde kern van Brusselse francofonen. Een groot deel daarvan, zeg maar de meest gegoeden, wonen in de Vlaamse Rand en het zijn zij die heel de tijd liggen te stoken binnen de francofone partijen. Jammer genoeg worden media zoals de RTBf en bv de krant Le Soir beheerst door dat soort haatdragers. Het is dan ook onbegrijpelijk, dat een krant zoals De Standaard, waar men dat wéét, regelmatig met Le Soir samenwerkt. Zelfs wetende dat de oplage van die Le Soir, God zij dank, steeds verder achteruit gaat. Een ander teken trouwens dat men ook in francofoon België die krant moe wordt. Mocht onze Vlaamse pers over Wallonië schrijven zoals de francofone pers dat doet over Vlaanderen, dan zouden we wat te horen krijgen. Onze journalisten zijn mietjes op dat vlak en voor een keer heb ik daar begrip voor. Hatelijkheden zoals die reportage over Marie-Rose Morels uitvaart - waarvoor men zich zelfs niet eens wil excuseren - horen niet thuis in een beschaafd land. Bij ons in Vlaanderen geldt tenminste nog altijd het adagium: "Van de doden niets dan goed".
Ik heb me in deze rubriek al meermaals geërgerd aan het feit dat mensen die voor arts willen gaan hier een ingangsexamen moeten ondergaan, waarbij twee derden wordt afgekeurd op basis van een zeer betwistbare multiple choice test, terwijl we nu al met een tekort aan huisartsen en spoedartsen zitten. Daar houdt het niet mee op, want onze Franstalige medeburgers, die zichzelf altijd zo graag als goede patriotten voordoen, negeren die test alsof de wetten voor hen alleen maar van toepassing zijn als het hen uit komt. Het is trouwens nóg erger, nu blijkt, dat er jaarlijks zo'n 500 buitenlandse artsen hier zo maar kunnen beginnen zonder enige serieuze controle. Ongeveer een derde daarvan zijn Roemenen en het was één van hen die zopas zorgde voor het schandaal in het Koningin Fabiola ziekenhuis, toen een doodziek kind gewoon werd weggestuurd (mijn blog van 10 dezer: "chaotisch Brussel"). Daar bv Roemenen zich hier bijna nooit als huisarts kunnen vestigen, zijn ze feitelijk alleen maar vergelijkbaar met onze specialisten. Tussen 2000 en 2009 hebben echter slechts vier Roemenen zich bij het Riziv laten aansluiten. De anderen werken waarschijnlijk met een Riziv nummer van een Belgische arts, wat als fraude kan beschouwd worden. Het enige voordeel van de nu uitgelekte cijfers is, dat ook autoriteiten op medisch gebied er nu op aandringen dat ingangsexamen voor Nederlandstaligen kandidaten af te schaffen en een eind te maken aan de zoveelste discriminatie waarvan Vlamingen in dit land het slachtoffer zijn. Zowel Marc Moens, van de Belgische vereniging van artsensyndicaten als Louis Ide arts en N-VA senator én Jan Stroobants van de Belgische vereniging van spoedartsen pleiten er nu voor. Het is ver gekomen als men in dit land als buitenlander zonder enige noemenswaardige controle het beroep van arts kan uitoefenen, terwijl de eigen mensen voor de minste categorieën van jobs gevraagd wordt een diploma, examen of iets dergelijks te vragen. Weg met ons!
In de weekeindeditie van De Standaard hadden ze weer eens een nieuwe oude Belg uit de doos gehaald. Dit keer Hugo De Ridder, ex- De Standaard medewerker, ex-kabinetschef van o.a. Paul Vanden Boeynants en hulpje bij het schrijven van de mémoires van o.a. Tindemans en Martens (momenteel doet hij het ook voor Dehaene). Der alte Hugo, nu 79, mocht dus ook eens zijn duitje komen bijdragen in het Vlaanderen bashen in het algemeen en N-VA en De Wever in het bijzonder. In zijn tijd, zegt De Ridder, waren onze Vlaamse politiekers veel breeddenkerder. Ze kenden elkaar en ook hun francofone tegenstrevers en dat gold ook voor de journalisten. De Ridder had zelfs nog samengewerkt met "dieu" Spitaels. Wat de man er natuurlijk niet bij zegt is, dat al die zgz grote Vlamingen van toen alleen groot konden worden - in zijn ogen althans - omdat ze op tijd en stond zowat alles toegaven wat de francofonen in dit land eisten. Als tegenprestatie mochten ze dan eerste minister spelen, tot meerdere eer en glorie van zichzelf, maar niet van de Vlaamse kiezers. Met Tindemans liep het enigzins anders, maar de man van één millioen (stemmen) heeft zijn populariteit nooit aangewend om voor Vlaanderen ook maar een kleine doorbraak te forceren. Toen hij zijn zin niet kreeg, durfde hij zijn tanden niet laten zien, trad hij gewoon af en werd hij geschiedenis. Wat De Ridder ook niet zegt - waarschijnlijk beseft hij het ook niet; de man leeft nog in de vorige eeuw - is, dat de huidige communautaire impasse grotendeels de schuld is van diezelfde zgz grote voormannen. Zij zijn het die van dit land een onontwarbaar kluwen hebben gemaakt. De huidige politiekers krijgen dat inderdaad niet meer opgelost, tenzij ze het nóg ingewikkelder maken (zoals Vande Lanotte geprobeerd heeft), waarna het alleen nog wachten is op het Belgisch infarct. Leterme heeft dezer dagen nog gewaarschuwd, dat we niet terug mogen naar een situatie zoals die er was op het einde van de jaren zeventig, begin jaren tachtig. De rente schommelde toen rond de 14%, de Belgische frank werd gedevalueerd met liefst 8,5% en de man in de straat verloor in twee jaar tijd 15% van zijn loon en koopkracht. De knoeiers die verantwoordelijk waren voor dit debacle waren dezelfden die De Ridder nu verheerlijkt. Hopelijk vindt de Standaard een volgende keer een betere verdediger van dit arme België ...
In de regering van lopende zaken is een flink stukje komedie opgevoerd. Na een lange, nachtelijke vergadering werd men het dan toch eens over de uitvoering van een loonakkoord i.v.m. het Inter Professioneel Akkoord (IPA). In de media kreeg de PS alle lof toegezwaaid, omdat ze zogezegd had toegegeven, ondanks de druk van haar syndicale organisaties. In werkelijkheid blijkt echter, dat er al 200 miljoen euro opzij waren gezet in de nog te maken begroting en dat de PS er nog 100 extra bij heeft gekregen. In totaal geeft deze regering zonder centen dus 300 miljoen euro extra uit om de vakbonden ter wille te zijn (voor de nostalgici: 12.000.000.000 oude befkes!). Ondertussen schudt le beau Didier de ene verrassing na de andere uit zijn mouw. Nadat hij zijn eigen voorstel om het artikel 35 te bespreken heeft laten vallen en schijnbaar afstevende op een soort regering van nationale eenheid (nog zo'n dada van de PS), is hij nu voor de pinnen gekomen met een soort Leterme III. Hij zou een regering willen vormen die bestaat uit dezelfde partijen die in Leterme II te vinden zijn, plus de N-VA. Mocht dat lukken, dan zijn er wel enkele fundamentele wijzigingen in het patroon van de nu al maanden aanslepende regeringsvorming: - I.pl.v. vijf linkse tegen twee centrumrechtse partijen (hetgeen flagrant in strijd was met de electorale uitslag in Vlaanderen), zouden we nu vier centrumrechtse tegen twee linkse partijen krijgen. - I.pl.v. vier Vlaamse partijen tegen drie francofone, zouden we nu een verdeling drie tegen drie krijgen. Dat verschil lijkt niet zo groot, maar dat wordt het wel als men weet dat SP.a en Groen! zouden gedumpt worden, twee partijen die alleen nominaal Vlaams te noemen waren en die - als het er op aan kwam - met de francofonen meestemden. - SP.a en Groen (én Ecolo) zouden zo gestraft worden voor hun dubbelzinnig achterna hollen van de PS. Dat geldt zeker voor de Vlaamse socio's die bereid waren alles toe te geven om toch maar opnieuw in die federale regering te geraken.
Het moet natuurlijk eerst nog allemaal gebeuren, maar áls het zou gebeuren, dan zal ook de Vlaamse deelregering met een probleem zitten. In feite zit SP.a ook daar dan op de wip. Het zou voor De Wever een zoete weerwraak zijn na het debacle over de Lange Wapperbrug en het rood gestook in de media tegen zijn partij, gestook dan voor het overgrote deel uit de linkse hoek komt. De vraag is nu: gaan we dat Iraaks record kloppen of niet?
Dat België op droog zaad zit, is een publiek geheim. Alle inkomsten zijn dan ook welkom. Dat de staat van KBC dit jaar zo'n half miljard euro aan interesten gaat krijgen, wordt dan ook dik in de verf gezet. Dat anderzijds het geld van de staat ook nu nog langs deuren en vensters wordt buitengesmeten, daarover horen we soms wel wat, maar veel stelt het niet voor. Neem nu die notionele interestaftrek, een zoveelste "geniale" uitvinding van Verhofstadt. In principe was daar niets mis mee. Die moest er nl voor zorgen, dat maatschappijen investeringen uit eigen vermogen (zonder dat ze daarvoor moeten gaan lenen en extra schulden maken) aftrekbaar werden gemaakt. Men had kunnen dromen dat dit fout zou gaan in het land van de kampioenen van de belastingontduiking. Ondertussen is al gebleken, dat één op vier van de daarop gecontroleerde bedrijven (het zullen er dus waarschijnlijk meer zijn) van die aftrek misbruik maakt. Anderzijds heeft ook deze wet, zoals de meeste die onder Paars in elkaar geklungeld werden, te veel achterpoortjes, ook voor legale ontduikers. Bij het tot stand komen van die wet, had men de kosten voor de Belgische staat geraamd op zo'n half miljard euro. Voor het jaar 2008 was dat al opgelopen tot een kleine zes miljard, meer dan het tienvoudige (10 keer meer dan wat KBC dit jaar terugbetaalt, om een idee te geven) en dat cijfer blijft alleen maar oplopen. De meeste bevoordeelden ervan blijken de grote bedrijven te zijn. Die beschikken nl over hele troepen gespecialiseerde medewerkers die niets anders doen dan de lekke Belgische wetten uitpluizen, iets wat een kleine KMO niet kan. Als gevolg daarvan zijn het uitgerekend de KMO's, die het gelag moeten betalen. "Toevallig" bevinden de meeste van die bedrijven zich in Vlaanderen. Moet weer eens lukken. E.e.a. kwam dezer dagen nog eens in het daglicht te staan toen een vertegenwoordiger van Elektrabel in de Kamer openlijk moest toegeven dat zijn bedrijf wel degelijk woekerwinsten maakt. Volgens hem is dat zo'n 650 miljoen per jaar, alleen al via de reeds afgeschreven kerncentrales die nu langer zullen mogen open blijven. Geld dat, nota bene, naar Frankrijk versast wordt. Het zou echter kunnen, dat het veel meer is dan dat. Volgens de officiële regulator Creg zou het om minstens twee miljard euro gaan. Normaal gesproken, zou de eindverbruiker daar zijn voordeel mee moeten doen. Niets is minder waar. Volgens het neutrale Eurostat kost de elektriciteit in België nog altijd 18% meer dan in de ons omliggende buurlanden. N.B. Op die winsten betaalt Elektrabel in België 0,04% vennootschapsbelasting. Tekeningetje bij maken?