Dat de Belg een van de zwaarste belastingbetalers van Europa, wisten we al. Alleen Zweden en Denemarken gaan ons daarin vooraf binnen Europa. Dat zal zeker niet verbeteren, daar de twee Scandinavische landen bezig zijn er iets aan te doen om hun belastingen te verminderen. In België gebeurt er helemaal niets. Dat voor wat de personenbelasting betreft. Voor de vennootschapsbelastingen is het plaatje nóg donkerder. Zopas heeft een studie van consultant PricewaterhouseCoopers en de wereldbank uitgerekend dat ook in die categorie ons land op de derde plaats staat, hier achter Italië en Frankrijk. We gaan er elk jaar op achteruit en alles laat voorzien dat we volgend jaar op dit gebied alleen nog Italië vóór ons zullen hebben. Sarkozy heeft nl al aangekondigd te werken aan een aantrekkelijker Frans fiscaal beleid voor 2011. In absolute cijfers staat België op wereldvlak trouwens op nr 151 op een totaal van 183 landen, met een belastingdruk van liefst 57%. Raar genoeg leest ge dan, dat bv Electrabel vorig jaar maar 0,04% bedrijfsbelastingen heeft betaald. En er zullen nog wel enkele van die grote mastodonten zijn die de achterpoortjes van onze ingewikkelde wetgeving kunnen omzeilen, grotendeels dank zij een legertje van specialisten ter zake, die er meer vanaf weten dan de Belgische wetgever. De grote slachtoffers van onze overdreven belastingsdruk zijn dan ook de KMO's, de kleine en middelgrote bedrijven, waar vooral Vlaanderen zo rijk aan is. Het blijft eenzelfde liedje: op het einde van de rit is het steeds Vlaanderen dat betaalt. Of er aan die situatie iets zal veranderen bij de komende besprekingen over de financieringswet, valt erg te betwijfelen. Van het weinig nieuws dat erover uitlekt, is op te maken dat Vande La in eerste plaats de PS naar de mond praat. De Waalse socialisten zijn dan ook zijn politieke levensverzekering. Tenslotte is er nog de lopende Leterme. Die blijft zijn refreintje afzagen dat wij het, qua budgettering, beter doen dan de buren, zonder ook maar één hint te geven hoe hij de meer dan 20 miljard extra tegen 2015 zal zien verdwijnen. Zonder ook maar één poging om iets te doen aan de staatsschuld en aan de kosten van de vergrijzing die op ons afkomen. Alle andere EU-landen hebben hun pensioenen al hervormd. België nog niet. Na Griekenland blijkt nu ook Ierland een land te zijn zonder geld en zonder overschot. Zover is het bij ons nog niet, maar het kan nog komen. Zonder (echte) regering zitten we al, zonder geld feitelijk ook, maar men wil dat (nog) niet gezegd hebben.
Karel De Gucht. We zouden hem bijna al vergeten zijn, maar zo zit de man niet in elkaar. Vorige weken heeft hij toch nog eens van zich laten horen, in functie dan van zijn Europees commissariaat van Handel. In eerste instantie zei De Gucht, dat hij het niet eerlijk vond dat Chinese bedrijven in Europa konden meedingen naar uitbestedingen van openbare werken, daar waar buitenlandse bedrijven dat in China niét kunnen doen. Gelijk heeft hij en hij bleef er zelfs vrij beleefd bij. Of dat bij de Chinezen gaat helpen, is natuurlijk een ander verhaal, maar men zou bv al eens een Europese wet kunnen maken die stelt dat aan Europese uitbestedingen alleen firma's mogen deelnemen van landen die ook onze bedrijven toelaten dat te doen bij hen. Daar hield het niet bij op. De Gucht heeft ook verklaard dat de EU de grootste economie ter wereld is en daarnaar ook zou moeten handelen. Het eerste gedeelte van de vorige zin klopt, het tweede niet. Het volstaat nl niet de grootste economie te zijn om zijn wil te kunnen opleggen. Daarvoor moet die economie ook een stok achter de deur hebben en dat betekent: één politiek én een militaire macht die daar achter staat. Dat laatste heeft Europa niet en dat zal dezer dagen weer duidelijk worden, nu de NATO een paar dagen gaat vergaderen in Lissabon. In principe komt dat er op neer, dat de U.S.A. Europa weer eens zal komen vertellen wat het zal moeten doen. Daartegen wordt, vooral in linkse Europese kringen, nu al heftig geprotesteerd. Zolang Europa echter verzuimt om zelf een militaire macht te worden, zal ze verplicht zijn zich verder te blijven verschuilen achter die van de Verenigde Staten en moet ze daarvan ook maar de gevolgen dragen. De meeste Europeanen waren al tegen de oorlog in Irak, ze zijn de fratsen in Afghanistan beu en we hebben geen idee wat dat ruimteafweerschild ons gaat kosten (én of het effectief zal werken). Maar een alternatief hebben ze niet. Buiten de as Frankrijk/Groot-Brittannië, die zopas nog besloten hebben nauwer te gaan samenwerken op militair gebied (en zo veel geld uit te sparen), stelt de rest van de EU militair gesproken niets voor. Zelfs Duitsland niet, dat een soort veredelde brandweer onder de wapens heeft (én zopas besloten heeft de militaire dienstplicht af te schaffen). De stoere uitspraken van Karel van Berlare zijn dan ook niet meer dan stoere uitspraken en voorlopig ziet het er niet naar uit dat hij - zoals in zijn Belgische verleden - nog iemand daarvoor tegen de schenen zal stampen. Tenslotte nog dit: Obama was zopas acht dagen in Azië. Voor de Europese NATO bijeenkomst trekt hij twee uur uit. Een schrijnender voorbeeld van de huidige Europese zwakte is moeilijk te vinden.
Het gaat niet goed met de Vlaamse deelregering. Na het akkoord over de Oosterweelverbinding, dat feitelijk als enig doel had de huidige coalitie samen te houden maar die straks iedereen veel geld zal kosten, was er al heel wat minder animo en dat schijnt er niet op te verbeteren. Waar het schoentje wringt is het feit dat de Vlaamse deelregering koste wat kost tegen 2012 een budget in evenwicht wil hebben. Dat "koste wat kost" is er teveel aan. Ze zouden best even vergelijken met eenzelfde streven van de regeringen Verhofstadt op federaal niveau en zien wat er daar later het gevolg van is geweest. De Waalse deelregering streeft naar een budgettair evenwicht in 2015, het Brusselse stadsgewest kan helemaal niet zeggen, of ze ooit zo'n evenwicht zal bereiken. Waarom moet Vlaanderen dat dan persé op één jaar tijd allemaal verwezenlijken? Als we de inspanningen spreiden tot 2015, doen we daarbij niets verkeerd. Mocht ondertussen de economie blijven aantrekken - wat helemaal nog niet zeker is - dan kan men de plannen nog aanpassen. Als gevolg van de crisis is het nu gegaan van "lux" naar "fix" en straks - als we niet opletten - naar "niks". Slachtoffers van het huidige beleid zijn de jobkorting, het bouwen van nieuwe scholen, de inkomensgebonden kinderopvang en het eenzijdig herzien van de subsidies voor de zonnepanelen. Om er maar enkele te noemen. Dat laatste is wel vrij logisch, daar het nu al bewezen is dat het plaatsen en subsidiëren van zonnepanelen de duurste vorm van groene stroom is, waar - nota bene - de verbruiker zal moeten voor opdraaien, terwijl groene stroom nog steeds veel duurder is dan de klassieke. Bij al dat sparen om te sparen, komt nu nog de ontevredenheid over de intentie om over te gaan tot een kilometerheffing en/of autosnelwegenvignet. Daarover is een principeakkoord tussen Peeters, Demotte en Piqué, maar regeringspartner N-VA is het daar duidelijk niet mee eens. M.i. heeft ze daarin gelijk: zoiets moet op Europees vlak worden geregeld, anders zal er altijd discriminatie blijven bestaan, waarvan in de eerste plaats onze eigen vrachtvervoerders het slachtoffer zullen worden. Kortom, er is werk aan de winkel voor Kris en Co. Het adagium van wijlen Gaston Geens, dat we ervoor moeten zorgen wat we zelf doen beter te doen, wordt met de dag actueler.
Toen de impresario, die bij Mozart de opera "De Toverfluit" had besteld, hem kwam vragen, hoe het erbij stond, antwoordde de componist: "Hij is klaar, ik moet hem alleen nog uitschrijven. Maar hij zit in mijn hoofd". Om zoiets te kunnen, moet men al een genie zijn. Wij hebben ook zo'n genie die letterlijk hetzelfde zegt. Op de vraag hoe het nu zit met het model van de staatshervorming zegt rode ridder Vande La letterlijk, dat het alleen nog maar in zijn hoofd zit. Hij durft het de verschillende partijen nog niet op papier laten zien, uit vrees dat het verhaal dan waarschijnlijk ten einde zou kunnen zijn. Hij zegt erbij dat hij niet zal voortdoen om voort te doen. Ondertussen is hij echter al wel drie weken bezig en niets laat voorzien hoe lang het nog zal blijven duren. De Wever kreeg slechts tien dagen. Al die specialisten moeten nu toch zo stilaan wel alles uitgerekend hebben, zeker? Dat gebeurde niet door Janneke en Mieke, maar door mensen van de Nationale Bank en het Planbureau, bijgestaan door een half dozijn doorwinterde professoren. Nu zegt Vande La dat het daar alleen maar gaat om simulaties... Ondertussen heeft Albert II weer een schare onderdanen verheven tot baron en ridder. Onze rode ridder is er (nog) niet bij. Dat zou voor een volgende keer kunnen zijn, maar dan moet wat nu in zijn hoofd zit, er wel uitkomen én nog aanvaard worden door de club van zeven. Met alleen maar "virtuele akkoorden" - nog zo'n uitdrukking van Vande La - houden we alleen maar een virtuele staatshervorming over en wordt België straks een virtueel land.
De merkwaardigste uitspraak over de recente overstromingen, was die van Gerard Bodifée: 'Hadden de Nederlanders geoordeeld dat ze moesten "leren leven met overstromingen", dan hadden ze hun lager gelegen land beter meteen geëvacueerd'. Bodifée is een astrofysicus, iemand die zich bezig houdt met sterrenkunde, meer bepaald met de fysische werking van de hemellichamen. Hij is echter niet te beroerd om af en toe zijn, meestal terechte, ongezouten mening te geven over andere scheef gelopen toestanden in dit land. Dus ook over de overstromingskansen in Vlaanderen. In Nederland heeft men al meer dan twee eeuwen een Rijkswaterstaat, die constant het waterpeil in het voor de helft onder de zeespiegel gelegen land controleert en aanpast. Denk maar aan de Deltawerken. Eigenlijk bestond het al langer, maar toen was het versnipperd in allerlei dijkgemeenschappen. Het was onder de Franse bezetting dat niemand minder dan Napoleon besliste al die dijkgemeenschappen onder één noemer te plaatsen: de Rijkswaterstaat. Toen de Fransen vertrokken waren, zagen de nuchtere Nederlanders dat dit een goede zaak was en hielden ze dat departement zoals het door Napoleon was ingesteld. Vlaanderen zou best ook eens denken aan een eigen Rijkswaterstaat. Dat kan natuurlijk niet van vandaag op morgen en het zal inderdaad zo zijn dat we op korte termijn inderdaad zullen moeten leren leven met (de kans op) overstromingen (een uitspraak van Schauwvliegje). Op lange termijn zal er echter serieus werk moeten gemaakt worden van o.a. het aanpassen van de gewestplannen. Dat zal heel wat politieke heisa met zich meebrengen. Het zal echter moeten, want het alternatief zal zijn dat we ons anders straks blauw zullen betalen aan verhoogde brand- en andere premies.
Je zult het maar meemaken: twee dagen serieuze regen en half Vlaanderen loopt onder water. In mijn streek, de Kempen, valt het al bij al nog mee en zeker in Kasterlee, waar ik woon. Dat laatste heeft te maken met het feit dat de gemeente op de Kempense heuvelrug ligt, 27 meter boven de zeespiegel, maar ook doordat Kasterlee geen noemenswaardige waterlopen heeft. De enige, die naam waardig, is de kleine Nete en die loopt dan nog op de grens tussen Kasterlee en Geel. Verder zorgen de vele honderden hectaren bos en weiland voor genoeg areaal om heel wat water op te vangen. De belangrijkste reden, waarom een deel van Vlaanderen gewoon verzuipt als het eens hard of lang wil regenen, is, omdat men de laatste vijftig jaar het verzuimd heeft iets te doen aan de afwatering. Erger nog: men is begonnen heelder woonwijken in te planten in zones die feitelijk te laag liggen. Daarbovenop is men allerlei waterlopen gaan indijken en straten en bermen gaan verharden, waardoor het water geen ruimte meer heeft om weg te trekken. Water laat zich niet samendrukken en het gevolg zien we nu weer. Het ergst van al is, dat men aan de huidige situatie niets kan doen op korte termijn en dat alle plannen om het probleem op lange termijn op te lossen wel ergens op weerstand zullen stuiten. Voor veel burgers zal er dan ook niets anders opzitten dan zelf ervoor te zorgen dat ze een volgende keer de schade kunnen beperken.
Alhoewel er nog steeds geen enkel definitief akkoord is voor de vorming van een eventuele nieuwe federale regering, krijgt N-VA in het algemeen en Bart De Wever in het bijzonder het in Vlaams-nationale kringen al zwaar te verduren. M.i. is dat helemaal niet nodig. Als Bart en de zijnen de Vlaamse belangen hadden willen verkwanselen, dan hadden ze dat al kunnen doen toen de partij nog kartel vormde met CD&V. N-VA is toen niet in de door Franstaligen overheerste regering van Leterme gestapt, CD&V wél en we hebben gezien wat het electoraal resultaat daarvan was. Bart De Wever weet dus verdomd goed, dat ook zijn partij morgen klop zal krijgen als hij niet min of meer zijn woord kan houden. Als we in dit land tot een (zesde!) staatshervorming willen komen, dan zal er hoe dan ook moeten gepraat worden, zal er moeten onderhandeld worden en zullen er wederzijds toegevingen moeten gedaan worden. Dat geldt voor het geval er een nieuwe federale regering zou komen, dat geldt voor een eventuele omvorming tot een soort confederale staat, dat geldt ook voor een eventuele splitsing van dit land. Ook Tsjecho-Slowakije is maar gesplitst kunnen worden, omdat beide partijen daar akkoord mee waren. Het is dus niet zo, dat we morgen even eenzijdig de Vlaamse onafhankelijkheid uitroepen en dat alles daarmee zal zijn opgelost. Buiten de verschillende gewesten en gemeenschappen van dit land is er ook nog zoiets dat Europa heet. Een (soort*) confederatie zal voor Europa beter verteerbaar zijn dan een bv een splitsing. Zoals ik reeds schreef in mijn blog van 7 juli, volgt de N-VA de Baert doctrine, die vrij eenvoudig is en uit drie punten bestaat: - alleen een akkoord goedkeuren, als het onomkeerbare stappen zet richting Vlaamse autonomie; - geen onaanvaardbare toegevingen doen; - geen grendels aanvaarden voor latere nieuwe stappen. Als Bart en de zijnen zich daaraan houden, dan zie ik niet in wat daaraan verkeerd is. Ook ik zou het natuurlijk liever wel iets sneller zien gaan, maar nood breekt wet. Beter één vogel in de hand, dan tien in de lucht.
* Ik schrijf steeds over een "soort" confederatie. Een echte confederatie is nl een statenbond van onderling reeds onafhankelijke gebieden, wat bij ons - in tegenstelling tot landen zoals bv Zwitserland en Canada - nog niet het geval is.
Brink's heeft tenslotte het faillissement aangevraagd, waardoor meer dan 400 mensen op straat komen te staan. Zogezegd o.w.v. een staking tegen het feit dat de firma het bediendestatuut van zijn medewerkers wou veranderen in een arbeidersstatuut. Ik weet dat niet iedereen het eens is met mijn stelling, dat deze staking ergens gerechtvaardigd was. Ik heb 49 jaar gewerkt en was heel die tijd nooit bij een vakbond aangesloten, om maar te zeggen dat ik zeker geen voorstander ben van vakbonden. Maar wat die Amerikanen hier wilden doen, was gewoon al hun mensen een ander statuut geven om ze daarna goedkoop te kunnen ontslaan. Dat de firma hier in België al jaren verlies leed, maakte niets uit. Wereldwijd heeft Brink's 60.000 medewerkers en een omzet van meer dan twee miljard euro. Terwijl ze Brink's België failliet laten gaan, hebben ze ondertussen al een nieuwe dochteronderneming opgericht die zich (voorlopig?) alleen gaat bezig houden met het vervoer van juwelen en diamanten. Dan kan hier allemaal zo maar. Straffer nog: die dochteronderneming kreeg van Turtelmie een licentie vanaf het ogenblik dat Brink's Belgium zijn faillissement aangaf! Daarmee zet ze de officiële Belgische politiek voort: knoeien in het kwadraat. Als er trouwens één grote verantwoordelijke is voor het uitblijven van een eenheidsstatuut voor arbeiders én bedienden, dan is dat de Belgische politiek (al zijn de vakbonden zeker medeverantwoordelijk). Op dat gebied lopen we decennia achter t.o.v. onze buurlanden, zoals trouwens nog op andere gebieden. Denk maar aan de veiligheid op het spoor. Wat een land!
"Zij steunden op Oranje, de Nederlanden één", klinkt het in het lied "Voor Outer en Heerd" van Armand Preudomme. Het heeft destijds niet veel uitgehaald en dat doet het blijkbaar ook de dag van vandaag niet. De geschiedenis herhaalt zich. Kris Peeters had zich zijn bezoek aan de kersverse Nederlandse collega Rutte waarschijnlijk heel anders voorgesteld. De nieuwe Nederlandse regering komt nl terug op de waterverdragen i.v.m. de uitdieping van de Schelde. Het verdrag op zich wordt niet in vraag gesteld (men is er trouwens al volop aan het baggeren), maar wel de ontpoldering van de Herwigepolder, de natuurcompensatie voor het hele project. Men zoekt nu zgz (weer maar eens) naar een alternatief, maar we weten hoe het kan verkeren als allerlei milieuactivisten en dito verenigingen zich met zulke zaken gaan bemoeien. Niet voor niets heeft Peeters water en bloed gezweet om de Oosterweelverbinding tot stand te kunnen brengen. De daarvoor betaalde prijs staat totaal niet in verhouding tot alle eerdere afspraken. Straks riskeert men met die waterverdragen eenzelfde scenario. Nu is het wel zo dat die verdere uitbaggering van de Schelde nu ook weer niet het einde van de wereld zal betekenen. Als die nl straks klaar zal zijn en de grootste containerschepen Antwerpen zullen kunnen aandoen, dan staat men daar voor het volgende probleem: hoe krijgt men al die extra containers uit de Antwerpse haven? Het verkeer rond de koekenstad zit nu al muurvast en elke vrachtwagen meer zal dat probleem alleen maar erger maken. Daar het te verwachten is, dat de nu goedgekeurde Oosterweelverbinding er pas over tien, vijftien jaar zal komen, heeft men ook voor het naleven van de waterverdragen nog tijd zat. Erger is, wat nu gebeurt met het project van de kilometerheffing voor vrachtwagens. Ook dat wordt nu door het nieuwe Nederlandse kabinet opgeblazen. Peeters' voorganger Leterme had indertijd een quasi akkoord met Wallonië afgezegd, waarbij er van een wegenvignet in België niets in huis zou komen. Nu de nieuwe Nederlandse regering niet meer mee wil, zal men, samen met Brussel en Wallonië, waarschijnlijk van armoede terug naar dat wegenvignet moeten grijpen. Van een afgang gesproken. Wat de regering Rutte doet, trekt er helemaal niet op. Als er daarvoor al een excuus was, dan zou het dat zijn om eerst een globaal akkoord binnen de E.U. over de materie te sluiten. Als men nl in elk land iets anders gaat doen, dan gaan we terug naar middeleeuwse toestanden en ik denk niet dat dit de bedoeling is van een verenigd Europa.
Bovenstaande titel is de laatste zin van een verhaaltje in De Standaard van gisteren, aan de hand van journaliste Guinevere Claeys, over de eenzame dood van Nguyen Van Kham, de Viëtnamees die twee jaar dood in zijn sociaal appartement in Antwerpen lag vóór men hem daar vond. Ik heb daar nog enkele bemerkingen bij: - De man betaalde na zijn dood nog meer dan een half jaar huishuur aan de sociale huisvestingmaatschappij via domiciliëring. Op een gegeven ogenblik stond er toen geen geld meer op zijn rekening en werd er dus niet meer doorbetaald. Ook bij de bank vond men het blijkbaar niet de moeite eens na te gaan waarom een domiciliëring niet verder werd betaald omdat er geen geld meer was. - Van wat leefde die man? Had hij een werk, een zaakje, e.o.a. handel of leefde hij van een leefloon of van een OCMW-bijdrage. In de twee laatste gevallen is het opmerkelijk dat er ook van die kant uit geen mens het kon schelen. Wie weet hoeveel van dergelijke gevallen zijn er, zeker in onze grote steden. Waar was de sociale controle die moet toezien dat ons belastingsgeld goed wordt besteed? - Als hij een werk of handeltje zou gehad hebben, dan had hij waarschijnlijk enkele connecties gehad, die toch naar hem zouden gevraagd of gezocht hebben. Niet dus. Die kans was trouwens klein, want de man sprak noch Nederlands noch Frans. Toch woonde hij al 21 jaar hier. Van "perfect geïntegreerd" gesproken! - Hoeveel Van Kham's zijn er nog in dit landje? Het moeten daarom geen eenzaten zijn, maar mensen dus die hier aan komen gespoeld en die alleen nog maar thuiszitten, Tv kijken en drinken? En ondertussen leven van de openbare onderstand, terwijl de sociale huisvestingsmaatschappijen niet eens weten of hun huurders al dan niet nog leven. Om het nog niet te hebben over al die woonruimte waarvoor geen huur betaald wordt en waarover zich blijkbaar alleen de computer, die dat bij houdt, zorgen over maakt. - Met wat goede wil kunnen we stellen dat Van Kham dan nog een echte asielzoeker was. Hij verliet zijn land wel 10 jaar na de oorlog, maar Viëtnam was - zeker toen - geen land met enige toekomst en waar men veilig leven kon. Dat kan van de meeste huidige zgn asielzoekers niet gezegd worden. 95% van nu er nu komt binnengewaaid zijn economische gelukzoekers die ontdekt hebben dat België de zwakke schakel is in hele Europese asielbeleid. Integratie? Laat ons lachen!
Onze premier van lopende zaken heeft al een recordtijd ter zake op zijn actief en het einde ervan is nog lang niet in het zicht. Hij is dan ook verplicht voor volgend jaar een nieuwe begroting in te dienen, waarbij hij niet meer kan doen dan met de zgz "twaalfden" werken. Dat betekent dat de regering per maand niet meer mag uitgeven dan het gemiddelde bedrag dat daarvoor een jaar eerder aan werd besteed. Dat niettegenstaande, denkt Leterme eraan toch een miljard euro extra te gaan besparen en hij rekent er in de eerste plaats op, dat de economie zal blijven aantrekken. Opmerkelijk is wel, dat hij wél extra geld zal uittrekken voor immigratie, daar nu al geweten is, dat er daarvoor geld tekort zal zijn. In de eerste zeven maanden van dit jaar zijn er al meer mensen zgz zonder papieren geregulariseerd dan in heel het jaar 2009. Dat is nog steeds het gevolg van de door de "natte dweil" toegestane regularisatie van einde 2009, het feit dat men hier aan hotellogement én extra geld komt, met daarbij de onmogelijkheid om de snel-Belg-wet van Verhofstadt ongedaan te maken. Voor dat laatste beroept Leterme zich dan op het feit dat hij maar een regering van lopende zaken leidt, maar in werkelijk zullen ook straks nog PS en CDH er alles aan doen om de huidige situatie te behouden. En er is nog meer. Vanaf 01.01.2011 zullen ook Albanezen en Bosniërs niet langer een visum nodig hebben als ze voor minder dan drie maanden naar een van de Schengenlanden reizen. Dat herhaalt zich waarschijnlijk het scenario dat we al hebben meegemaakt met de Serviërs, Macedoniërs en Montenegrijnen. Leterme en Wathelet kunnen dan misschien weer eens enkele keren over en weer vliegen naar de Balkan, maar buiten het snoepreisje zal daarvan weinig resultaat te zien zijn. In de marge van het hele immigratiegebeuren was er dan in Antwerpen het triestige feit dat een Vietnamees er twee jaar dood heeft gelegen in zijn appartement van een sociale huisvestingsmaatschappij, alvorens men hem gevonden heeft. Sinds meer dan een jaar kreeg hij in totaal zeven aanmaningen en een veroordeling voor het niet betalen van zijn huur. Ik heb zo de indruk dat dit niet zo lang zou geduurd hebben, mocht de man niet Nguyen Van Kham zou geheten hebben, maar bv Jan Janssens. In De Standaard van vandaag noemt journaliste Guinevere Claeys de man "een perfect geïntegreerde allochtoon". Dat, terwijl in dezelfde krant de dag voordien nog vermeld werd, dat de man noch Nederlands noch Frans sprak en dat ik tot dusver nergens kunnen lezen heb of die man ook werkte en wat hij dan deed. Was hij misschien al met brugpensioen?
Wie deze rubriek regelmatig leest, weet dat ik een afkeer heb van stakingen. In Frankrijk, maar ook bij ons wordt er om de eerste de beste zucht gestaakt. Denk maar aan de NMBS-stakingen en aan die van Zaventem, waar gestaakt werd o.w.v. de overplaatsing van twee (2) luchtverkeersleiders. Bij ons is het vooral in Wallonië te doen; dat zal wel hun Franse cultuur zijn, zeker? De Waalse tegenhanger van De Lijn, de TEC (transport en commun), wordt in het zuiden van dit land niet voor niets de TEG genoemd (transport en grève). Dat zegt al genoeg. Dit alles gezegd zijnde, moet het van mijn lever, dat ik de staking van het voltallige personeel van geldkoerier Brinks wél steun. Ik sta daar volledig achter. Het is een schande, dat een firma zijn hele personeel degradeert van het bediende- naar het arbeidersstatuut, met waarschijnlijk als enige achterliggende gedachte ze straks goedkoper buiten te kunnen smijten. Zoiets zou niet meer van deze tijd mogen zijn. Wat natuurlijk ook niet meer van deze tijd is, is het verschil van statuut tussen bedienden en arbeiders. Dat is nog een relict uit de negentiende eeuw en bestaat alleen nog in België, nergens anders in Europa. Van achterlijkheid gesproken! We staan nu voor een nieuw rondje IPA (interprofessioneel akkoord*) tussen werkgevers en vakbonden. Laat ze daar nu eindelijk eens komaf mee maken. Met zo'n achterlijke, Europees voorbijgestreefde wet maken we ons alleen maar belachelijk. Dat een firma als Brink's dan nog misbruik wil maken van zo'n overjaarse situatie om wat te besparen op de kap van zijn eigen personeel, is gewoon pervers te noemen.
* Bij deze onderhandelingen ontbreekt het VOKA, de vereniging van Vlaamse werkgevers. Wat een toeval, zeg!
Bij gebrek aan ander nieuws, is het tegenwoordig al De Wever wat de klok slaat. Voor de poco-pers is hij een calimero, een "Jomme Dockx", die vindt dat hij het slachtoffer van iedereen is geworden. Zo te zien, trekt hij zich dat - gelukkig - niet allemaal aan. De man heeft (ook letterlijk) een dik vel en dat is in zijn positie meegenomen. Buiten de trammelant die De Wever zopas nog had met die gestoorde Waalse psychiater, in La Dernière Heure, heeft De Wever ook (al langer) dikke ruzie met haatkrant Le Soir, zodanig zelfs, dat hij beslist heeft alle contact met die krant te verbreken. Een dagblad dat een foto van een massagraf publiceert bij een artikel over de Vlaamse wooncode en hemzelf beschuldigt van negationisme, verdient ook niet meer het etiket van objectiviteit. Als het De Wever een troost mag zijn: Le Soir verloor in het derde kwartaal van dit jaar weer 4,5% van haar abonnees. La Dernière Heure zelfs 8,7%. Als die laatste zo voortdoet, zal haar laatste uur inderdaad geslagen zijn. Misschien kan ze dan fusioneren met de Libre Belgique, met als nieuwe titel: "La Dernière Heure de la Libre Belgique"! Hét duidelijkste bewijs, dat die kritiek (ook van Reynebelg, die schreef dat hij te lange tenen heeft) De Wever geen bal kan schelen, is zijn besluit om toch weer deel te nemen aan de "Allerslimste Mens ter Wereld". Ondanks het feit dat zo'n Tv-programma's in feite het sop van de kool niet waard zijn, is het - jammer genoeg - bewezen dat men op die manier ook politiek profijt kan oogsten (en nog geen klein beetje). Als historicus weet Bart als niemand anders dat het "Brood en Spelen" van de Romeinen doorheen de geschiedenis nooit ver is weg geweest.
Bij het officiële staatsbezoek vorige week van Angela Merkel aan ons land, stelde premier Leterme dat ook hij vindt dat ze gelijk had toen ze stelde dat de multiculturele integratie volledig mislukt was. Dat zei ze voor Duitsland, maar Leterme bevestigde, dat het ook voor België het geval was. Vergeten we terloops niet, dat België - in verhouding tot zijn bevolkingsaantal - 50% meer islamieten telt dan Duitsland. De terechte uitspraak van Leterme zorgde er voor dat het politiek-correcte kot hier weer te klein was. Raar toch, hoe die politiek-correcte wereld van bij ons de onderdrukkende anti-moderne islam in zijn armen sluit. Zoals de progressieven van '68 hoopten op een eurocommunisme, zo hoopt onze poco-wereld op een euro-islam, op een gematigdere variatie van die middeleeuwse Arabische woestijngodsdienst. De christelijke beschaving willen ze de grond in boren, zo'n achterlijk politiek-religieus geloof zouden ze bijna willen omarmen. In De Standaard werd de Po-co beweging verdedigd door de nooit versagende Reynebelg. Het moet voor de man wel een koud stortbad zijn geweest, toen in zijn eigen krant de dag nadien een terechtwijzing kwam van Veli Yuksel, Vlaams volksvertegenwoordiger voor CD&V en - zoals de naam laat vermoeden - van allochtone afkomst. De man zegt ronduit dat Merkel en Leterme bij het rechte eind hebben. Dat de verschillende gemeenschappen in dit land nauwelijks met elkaar samen leven: niet in de winkel, niet in de sportclub, niet op culturele activiteiten, nergens. Hij zegt er meteen bij dat bepaalde politieke partijen bewust de anderen beschuldigen van racisme enkel en alleen om electoraal winstbejag. Ze zijn zogezegd voor het feminisme, maar ook voor het hoofddoek; voor de scheiding van kerk en staat, maar ook voor verregaande toegevingen aan de islam. Wie zich echt wil integreren, moet beginnen met de taal te leren. Wie bv kiest voor het Frans, moet zich dan maar vestigen in Franstalig België (of Brussel). Eerst kiezen voor het Frans en dan in Vlaanderen komen wonen, helpt alleen maar de communautaire impasse te vergroten, iets wat - jammer genoeg - steeds meer voorkomt. Wie zich weigert aan te passen aan de waarden, taal en cultuur van het nieuwe vaderland, sluit zichzelf buiten de samenleving. Zoals ze het in Antwerpen zo kernachtig kunnen zeggen: "In Vlaanderen Vlaams en op Sint Anneke mosselen".
Er is dezer dagen in Parijs een tweedaagse bijeenkomst geweest van de vakbonden van België; Nederland, Duitsland en Frankrijk. Daarop zouden de Belgische vakbonden kritiek laten horen op hun Duitse collega's, die in hun land akkoord zijn gegaan met het schrappen van de minimumlonen. Zoals ik in mijn blog van 10.10 reeds schreef, worden die laag betaalde jobs in Duitsland bijna uitsluitend gedaan door Oekraïners en Wit-Russen, terwijl dat vroeger gebeurde door Polen en Turken, die ondertussen zijn opgeschoven op de Duitse arbeidsladder. In ons door de vakbonden zo geroemde België zouden die mensen zelfs niet mógen werken. Hier zouden ze geld krijgen om niets te doen en misschien wel mogen logeren in e.o.a. Brussels hotel. Ondertussen is dat Duitsland, waaraan onze vakbonden denken een lesje te moeten geven, wel aardig op weg om de crisis achter zich te laten. Dat is o.m. gebeurd doordat ze daar de prijzen en lonen onder controle hebben. Volgens een recente berekening van onze eigen Centrale Raad voor het Bedrijfsleven is de concurrentiepositie van België t.o.v. onze buurlanden weer eens achteruit gegaan. "Maar met een half procentje", vertelt de onvermijdelijke VRT goeroe Paul De Grauwe. Hij vergeet erbij te zeggen dat veel procentjes ook grote gaten kunnen maken. In de internationale handel verliest België al twee decennia lang elk jaar één procentje. Het resultaat daarvan is dat de lonen bij ons t.o.v. bv Duitsland met 15% zijn gestegen. Dat is niet alleen slecht voor de industrie en de handel, maar voor alle burgers. Dertig jaar geleden had België bij de hoogste pensioenen in Europa, nu zitten we bij de laagste. Hoe zou dat komen, denk je?
De naam Europa komt van, het Assyrische Ereb, wat donker land of avondland betekent. Gezien vanuit Assyrië ging hier immers de zon onder. Zoals het er nu uit ziet, is Europa inderdaad een echt avondland aan het worden, met een steeds ouder wordende en steeds minder actieve bevolking. Dat brengt voor alle landen extra kosten mee, vooral omdat er ook steeds minder jeugd is. Multiculturele optimisten denken dat zo'n probleem op te lossen is door een massale inwijking, maar daarover heersen grote twijfels. Zeker op korte termijn zal dat zelfs eerder rampzalig worden o.w.v. grote kosten die nu al menige begroting hebben doen ontsporen. De meeste nieuwkomers in ons avondland kosten alleen maar geld en dragen niets af, een situatie die onhoudbaar wordt. Volgens mij is het verkeerd zich vast te pinnen op een bepaalde ouderdom om de dag van vandaag nog pensioenen toe te kennen. Het zou eerder moeten gebeuren in verhouding tot het aantal jaren dat men gewerkt heeft (én afgedragen aan de sociale zekerheid!). Wie bv - ik zeg zo maar wat - 40 jaar heeft gewerkt en afgedragen, zou een volledig pensioen kunnen krijgen. Wie vroeger wil stoppen, zal dat kunnen maar dan wel minder trekken. Wie langer werkt, zou meer moeten krijgen en wie als gepensioneerde wil bijverdienen, zou daarvoor niet gestraft mogen worden, maar op een eventuele winst wel de gebruikelijke belasting moeten betalen. Alleen zo komt men, volgens mij, tot een eerlijker systeem dat tegelijk heel wat misbruiken zou kunnen uitschakelen. Volgens een internationale studie van AXA-verzekeringen, zou de gemiddelde Belg met 60 met pensioen willen gaan, terwijl het officieel nog steeds 65 is. Het kan niet zijn dat hij dan zijn volledig pensioen zou krijgen zonder er genoeg voor afgedragen te hebben. Wij zijn trouwens nog zowat het enige land waar men nog steeds op brugpensioen kan gaan: een vorm van vervroegd pensioen vanaf soms reeds 50 jaar, bij bedrijfsherstructureringen. In het kader van de huidige vergrijzing is zoiets waanzin, maar het gebeurt hier wel. Volgens hetzelfde AXA-rapport is meer dan de helft van de Belgen tegen een verhoging van de pensioenleeftijd. Ergens zal men echter ooit moeten kiezen: ofwel vroeger gaan en minder krijgen, ofwel langer werken. Tenslotte nog dit voor wie sceptisch staat t.o.v. van mijn geschrijf hierover: ikzelf heb gewerkt van mijn 16de tot mijn 65ste. Ik weet dus waarover ik het heb.
Bart De Wever heeft bij de Orde van Geneesheren een klacht neergelegd tegen de Waalse psychiater Jean-Yves Hayez, professor emeritus aan de universiteit van Louvain-la-Neuve. De man heeft hem in een vraaggesprek met La Dernière Heure een reeks verwijten naar het hoofd geslingerd die boven de wind naar demonisering ruiken: een man die door de Franstaligen gehaat wil worden, een verwend kind dat zijn absolute macht wil botvieren, die ervan houdt zijn omgeving te ergeren met zijn dominante persoonlijkheid, opgevoed door een collaborateur (zijn grootvader, nota bene!), die zich als het licht van Vlaanderen beschouwt en nog van dat liefs. Op aanraden van zijn partijgenoot Louis Ide, zelf geneesheer, heeft De Wever de psychiater in gebreke gesteld op liefst twaalf punten op basis van deontologie. Dat demoniseren van Vlamingen en Vlaanderen is op dit ogenblik bij onze Franstaligen een courant gebeuren. En dat niet alleen in de haatkranten Le Soir en La Dernière Heure. Vorige zondag nog kreeg Eric van Rompuy op de RTBf nog te horen dat Wallonië met een corridor met Brussel verbonden moet worden, dat niet alleen de faciliteitengemeenten, maar ook een belangrijk deel van Vlaams Brabant bij Brussel moet gevoegd worden en dat er - houdt u vast - voor de francofonen een soort vruchtgebruik moet komen van de kust en van de haven van Antwerpen. De man die zo'n onzin mocht uitkramen was een zekere Philippe Geluck, cartoonist/columnist, podiumkunstenaar en nog zowat van dat. De man werkt hoofdzakelijk voor de Franse televisie, maar laat ook in Frankrijk, naar 't schijnt, geen gelegenheid voorbijgaan om Vlaanderen te schofferen. Daarbij wordt met heimwee terug gekeken naar het België van de negentiende eeuw, toen de francofonen het helemaal voor het zeggen hadden. Ze zijn het nog steeds niet te boven gekomen dat ze in Vlaanderen niet meer mogen doen wat ze willen. Hun Vlaams wingewest is hun gestolen geworden, zo redeneren ze althans. Nu die belgofonen doen maar. Wat ergerlijk is, is dat ze hier in Vlaanderen zelf nog altijd mensen vinden die die spelletjes heimelijk meespelen. Aan leliaards hebben we nooit een tekort gehad.
Na het inschakelen van de oude politieke krokodillen (die: nota bene, voor een groot deel mede verantwoordelijk zijn voor de huidige crisis) en de overwegend linkse cultuurwereld, die moet overleven met subsidies, heeft het taaie belgicisme nu een andere sector gevonden die vindt dat een staatshervorming niet wenselijk is. Deze keer zouden het de bedrijfsleiders zijn, die vrezen dat een staatshervorming een verschil zou gaan maken tussen de regionale lonen en daardoor voor een "verschrikkelijke" administratieve rompslomp zou gaan zorgen. Eigenaardig genoeg is er geen enkele bedrijfsleider die dat zegt, maar wel een zekere Gonzales (!) Stubbe, gedelegeerd bestuurder van ene groep S, een van de "human resources" dienstengroepen die dit land "rijk" is. Als er, via een eventuele staatshervorming (we zijn nog zo ver niet), e.e.a. zal veranderen, dan zullen er inderdaad verschillen boven water komen t.o.v. de huidige situatie. Die situatie is echter ook nu één grote rompslomp, zodat we best kunnen stellen dat het grootste risico van zo'n hervorming zal zijn, dat we de ene rompslomp gaan vervangen door een andere. Aan ons dan om tenminste op Vlaams gebied, de zaken te saneren. Als zo'n sanering nóg grotere verschillen zou veroorzaken, dan is het niet onze taak, maar die van de andere gewesten om daar bij hen zelf ook iets aan te doen. Tenslotte nog dit: het plan dat verduidelijker De Wever op tafel heeft gelegd is een grote mate geschreven door VOKA, de organisatie van Vlaamse werkgevers en Kamers van Koophandel, waarvan huidig Vlaams minister van Begroting Muyters zelfs voorzitter is geweest. Als die S-groep zegt te spreken voor de bedrijfsleiders, dan is dat zeker niet voor het gros van de Vlaamse ondernemers, die meestal bij VOKA zijn aangesloten.
Moe van het niets doen is de politiek deze week met vakantie gegaan. Vande Lanotte gaat ondertussen, met de steun van een hele batterij specialisten van de nationale bank en het planbureau eens e.e.a. uitrekenen van de voorstellen omtrent de financieringswet. In feite gaat het alleen om het voorstel van verduidelijker Bart De Wever. Wat de andere partijen zouden hebben ingediend, is maar om te lachen. Zeker met dat van verenigd Groen, dat zowel door N-VA als door CDH meteen werd afgewezen. Door N-VA omdat het Vlaanderen jaarlijks 270 miljoen euro armer zal maken, door CDH omdat Ecolo het bestaan heeft een actie te ondernemen zonder madame Millefoisnon en haar patroonheilige Sant'Elio daarvan op de hoogte te brengen. Madame noemde het de "connerie des conneries*"! Volgens N-VA kan de controle op hun verduidelijkingswerk op een paar dagen rond zijn en heeft men daar geen twee weken voor nodig, zeker niet als men de hulp van de nationale bank én het planbureau kan krijgen. De reden, waarom we nu moeten wachten tot einde volgende week is waarschijnlijk, omdat men ook daar met vakantie is, óf omdat Vande La die tijd nodig zal hebben om toch iets van zijn vrienden en voorbeelden uit Belgofonië gedaan te krijgen. Tot nu toe mag N-VA een plan op papier hebben, Di Rupo heeft dat niet. Hij heeft nooit enig initiatief ter zake genomen en wil gewoon niet dat er ook maar iets essentieels verandert. Het enige echte plan B dat er bestaat, is het pas uitgekomen boek van Gerolf Annemans en Steven Utsi: "De Ordelijke Opdeling van België". Vande Lanotte moet het op de boekenbeurs echter niet gaan zoeken. Het wordt nl uitgegeven door Uitgeverij Egmont en die is de toegang tot de Vlaamse Uitgeverij Vereniging (die de beurs organiseert) geweigerd, waarschijnlijk omdat ze te Vlaams is. Ook buiten de politiek wordt het cordon sanitaire nog steeds gehandhaafd. Tenslotte nog dit: het boek van Annemans en Utsi wordt in de politiek-correcte media afgedaan als een "Plan B voor Vlaamse optimisten". En dan? de toekomst is voor de optimisten, niet voor de zwartkijkers. Laat ons dus maar optimist blijven (en dat boek kopen).
* Het heeft niets met bovenstaande te maken, maar die Franse uitdrukking doet mij een woordspelletje herinneren uit mijn studententijd: "Quand un gendarme rit dans la gendarmerie, tous les gendarmes rient dans la gendarmerie" Geschreven zegt dat niet veel, men moet het echter eens proberen snel uit te spreken.
Toen de Griekse eurocrisis in de lente van dit jaar losbarstte, was er o.m. het m.i. originele idee van Peter De Keyzer, hoofdeconoom bij Petercam, om een financieel Europa met twee snelheden te maken*. Hij stelde toen voor om bv tegen 01.01.2015 een nieuwe munt in het leven te roepen, die hij de "euromark" doopte. De landen die tot die nieuwe munteenheid zouden willen/kunnen toetreden, zouden tegen die datum een overheidstekort van minder dan 3% moeten hebben en een overheidsschuld van minder dan 80%. Op 01.01.2015 zou één euromark dan nog gelijk zijn aan één euro. Mocht die laatste verzwakken, dan zou men hem kunnen laten devalueren. Van dat initiatief is er daarna niet veel meer gehoord. De landen van de eurozone konden de Griekse crisis vooralsnog bezweren, tot 2013 alvast. Dat is echter niet voldoende gebleken. Ondanks een enorme besparing heeft zorgenkind Griekenland zopas weer twee kwartalen van negatieve groei laten optekenen en is het land in een tweede recessie beland. Zoals vermeld, kan die tot 2013 worden opgevangen, maar laat alles zich aanzien dat het ook daarna het probleem niet weg zal gaan (geen Mathot effect!). Op de laatste eurotop van vorige week is er, dank zij het aandringen van Duitsland, dan ook beslist, dat er een verdere en grotere garantie moet komen (van 750 miljard euro!). In financiële kringen buiten de eurozone blijft men niettegenstaande dat alles vrij sceptisch tegenover de toekomst van "onze" euro. In de Londense city, het financiële hart van heel wat Europese transacties, speculeert men niet meer over de vraag of de eurozone zal uiteenvallen, maar wel over het hoe en wanneer. En daar komt het verhaal van de euromark en de "euro light" weer op de proppen. Het ontbinden van een muntunie is niet het einde van de wereld. Naar het schijnt zijn er sinds de Tweede Wereldoorlog zo al 69 voorgekomen. De bekendste voor ons was die tussen Tsjechië en Slovakije, die hun kroon in een 1:1 verhouding brachten en daarna lieten fluctueren. De Slovaakse kroon werd later gedevalueerd. Een splitsing van de eurozone met daarna een devaluatie van de euro light t.o.v. de euromark, zou de munten van de laatste groep minder waard maken, maar anderzijds de producten uit die landen goedkoper en dus een boost kunnen geven aan hun export. Zoals de zaken er nu bij staan, is zoiets onmogelijk. Want terwijl Griekenland massaal bespaart, doet Duitsland dat ook. Op die manier geraakt dat probleem nooit opgelost. De Duitsers zouden hun binnenlandse consumptie moeten stimuleren om de export van Griekse goederen te compenseren. Dat gebeurt nu helemaal niet, waardoor Griekenland, maar ook andere, zwakkere landen, nooit meer zullen kunnen bijbenen. Tenslotte blijft er de vraag, welke landen tot die tweede groep zullen behoren. Zoals het er nu uitziet, zullen dat de zgn PIIGS landen zijn, al blijft het niet onmogelijk dat België daar straks ook bij zou kunnen komen. Dat laatste heeft niets te maken met een mogelijke splitsing van ons land, maar alles met de onwil van de francofonen om het land te hervormen. De enige mogelijkheid om uit de crisis te geraken is nl de economische groei aan te wakkeren bv door langer te werken en zo o.m. de kosten van de vergrijzing op te vangen. Zolang er daarvoor geen sluitende oplossing komt, zal België in de nabije toekomst inderdaad tot het groepje van de euro light behoren en gaan we er met zijn allen armer op worden, ook het Wallonië dat van Di Rupo niet armer mag worden...
* Zie mijn blog van 28 april van dit jaar: "De euro light".