Leterme is dus naar de Europese Centrale Bank (ECB) getrokken om er de Belgische meerjarenbegroting voor te stellen. Dat moet zoiets zijn als luchtgitaar spelen, iets virtueels, want niemand weet wat er de komende week in dit land zal gebeuren, laat staan de komende jaren. Gewoon natte vingerwerk en het is dan ook terecht dat NVA het daarmee niet eens is. Volgens Leterme moet er tegen 2020 in dit land een werkzaamheidsgraad zijn van 73,2%, voor Vlaanderen zelfs van 76%, terwijl die nu nog onder de 60% ligt, ver onder het Europese gemiddelde. Verder moeten er in 2020 liefst 380.000 armen minder zijn, moeten de investeringen voor innovatie 3% bedragen en moet er 10% minder jongeren zonder diploma de school verlaten. Let op dat 'moeten'. Vroeger zei men altijd: 'moeten is dwang en bleiren is kinderzang'. Dat is nu niet anders. Of, om het met Leterme's eigen woorden te zeggen: 'Wie gelooft die man nog'? Leterme zelf hoopt in elk geval, dat men hem bij de ECB zal geloven. Als dat zo zou zijn, dan kan men gerust stellen dat de nieuwe Europese regels ook al niet veel meer waard zijn. Even weinig als de al twee keer veranderde regels van de stresstest voor banken bv. Hij houdt nog wel een slag om de arm, door te zeggen, dat het maar een voorlopig programma is. Als dat zo maar kan, wel dan kan ik ook zo'n reformplan maken. Het zou er zelfs veel eerlijker uitzien. Wie gelooft nu bv dat het land enkele honderdduizende armen minder zal hebben tegen 2020, als de poorten hier wagenwijd blijven opstaan voor alle armoezaaiers van buitenaf, als men hier - in tegenstelling tot al onze buurlanden - nog steeds geen enkel initiatief heeft genomen om de kosten van de vergrijzing aan te pakken, als niemand weet welke kant het uit moet met onze energieproblemen? De N-VA heeft dan ook overschot van gelijk, als ze stelt dat langetermijnmaatregelen moeten worden voorbehouden aan een volwaardige regering en niet door een nepregering die blijft voortmodderen met een soort 'management by exception'. Ze mag heel wat niét doen, maar maakt overal uitzonderingen van en daaraan schijnt, voorlopig althans, geen limiet aan te komen...
Het gaat niet goed met Europa, nu - na Griekenland en Ierland - ook Portugal bij de Europese Centrale Bank is moeten gaan aankloppen om zijn schulden aan te zuiveren. Telkens dat onderwerp ter sprake komt, is ook de vermelding van België niet ver af. Ierland en Portugal bv kunnen er wel heel wat slechter voor staan dan ons land, hun overheidsschuld ligt lager dan de onze. De overheidsuitgaven als aandeel van het nationaal inkomen ligt in België ook hoger dan in eender welk van de zgn "PIIGS-landen" (alle zuiderse eurozone-landen plus Ierland). Toch doet men hier alsof er niets aan de hand is. Zopas werd nog bekend dat onze economie vorig jaar zo'n tien miljard euro verloren heeft aan ziektedagen. Opmerkelijk daarbij is, dat er veel meer ziektemeldingen zijn op maandagen en vrijdagen, zodat het vermoeden van verlengde weekeinden hier meer dan reëel is (dat geldt trouwens ook voor de stakingsdagen). Als men daar alle hier mogelijke loopbaanonderbrekingen en vakanties nog bij rekent, kan rustig stellen, dat hier tegenwoordig niet veel meer echt wordt gewerkt. Wat bv de vakanties betreft, zit men hier jaarlijks al snel aan een hele maand, t.o.v. bv in de States aan veertien dagen, terwijl er in in China en de meeste andere Aziatische landen er nog minder zijn. Het wordt voor onze bedrijven dan ook hoe langer hoe moeilijker om te kunnen blijven concurreren in een steeds kleiner wordende wereld. Toch wordt er om de haverklap gestaakt als men ergens ook maar denkt iets te moeten inleveren en zelfs als men niets moet inleveren maar denkt niet genoeg opslag te zullen krijgen. Hoe men het ook draait of keert, vroeg of laat zullen steeds meer bedrijven hier moeten afhaken omdat wij op die manier nooit meer echt concurrentieel kunnen blijven. Dat het hier op het ogenblik nu vrij goed is, danken we in de eerste plaats aan locomotief Duitsland, dat - nota bene - door onze vakbonden en linkse partijen dan nog wordt verketterd omdat het zijn lonen te laag zou houden. Als daar morgen een einde aan zou komen, zou dat wel eens het einde van de Duitse heropleving kunnen betekenen en mogen ook wij er een kruis over maken. Want met België gaat het niet goed en dat heeft te maken met het feit dat men er in dit land niet in slaagt de noodzakelijke hervormingen door te voeren. Het ratingbureau Standard & Poors (S&P) heeft daarvoor zopas nog gewaarschuwd: vanaf 2020 zou ruim 20% van ons bbp gaan naar kosten die gerelateerd zijn aan de vergrijzing, vanaf 2030 zelfs 30%. Zonder hervormingen zal onze staatsschuld ontsporen tot 365% van dat bbp. België is zowat het enige land in Europa dat nog geen extra inspanning heeft gedaan om de kosten van de vergrijzing op te vangen. Meewarig doen over de PIIGS-landen is hier dan ook niet gepast. We zouden beter op onze eigen winkel letten, ook in Vlaanderen, mét België als het kan, zonder België als het moet. Als die aan de overkant van de taalgrens daar echter niet aan willen meedoen, zal het laatste wel de enige oplossing zijn. Wie leeft, zal zien.
De opmerkelijkste uitspraak van het weekeinde komt van Walter Zinzen, VRT journalist met pensioen en zelfverklaarde Kongo kenner. Hij verklaart zich nu klaarblijk nu ook specialist in de Belgische materie en noemt het Vlaamse separatisme in de weekeindeditie van De Standaard een vorm van etnische zuivering. De zoveelste uitspraak van de zoveelste belgicist die denkt zijn steentje als nestbevuiler te moeten bijdragen. In hetzelfde artikel moet De Wever het natuurlijk ontgelden. Zinzen schrijft het niet letterlijk, maar wie tussen de regels kan lezen, moet daaruit vaststellen dat het verschil tussen De Wever en Milosevic, volgens hem, nog niet zo groot is. Als Afrika kenner sleurt hij er natuurlijk ook het Zuid-Afrikaanse apartheidsregime bij en verheerlijkt hij tussendoor het nieuwe regime aldaar. Dat daar, percentsgewijs, tegenwoordig de meeste moorden plaats vinden van de hele wereld, moet men er maar bijpakken. 't Is maar hoe men het bekijkt. De echte reden van Zinzens uitval naar de N-VA heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat die partij tegenwoordig ook steeds meer Vlamingen van linkse signatuur aantrekt. Bracke bv, maar ook Jean-Piërre Rondas die zopas, zelfs als niet-lid, door de Vlaams-nationalisten aangeduid werd om hun partij te vertegenwoordigen bij de KVS. Het kan ook een aftrekening zijn voor vroegere vetes, want zowel Bracke als Rondas zijn ex-collega's van Zinzen bij de B(V)RT. Zo heeft Rondas in dezelfde weekeind-editie nog eens duidelijk gesteld, dat de SP.a België veel belangrijker vindt dan waar de partij voor staat, dat dit gebeurt uit zelfbehoud en dat dit de reden is waarom de Vlaamse socialisten bij de PS blijven aanschurken. En dan maar verwonderd staan kijken als diezelfde partij verkiezing na verkiezing achterboert. Zinzen zou zich beter verder alleen bezig houden met zijn Afrikaanse hobby's. Als hij daar de puinhoop nog wat groter maakt dan hij al is, hebben wij er hier tenminste geen last van.
"De Franstaligen moeten zich ingraven. We moeten geduldig zijn, weerstand bieden en we zullen de loopgraven pas verlaten wanneer we een wil tot compromis zien". Bovenstaande uitspraak is van Flup Moustache, alias Philippe Moureaux, tweede man van de PS en - wat belangrijker is - de partij-ideoloog. Hij was het die eind vorige eeuw de "institutionele atoombom" uitvond, waardoor de Vlamingen, zoals steeds bekommerd om het bestaan van dit land, toegaven dat de Walen, en zij alleen, konden beslissen over hun wapenuitvoer. Tot wat dat heeft kunnen leiden, hebben we ondertussen al kunnen vaststellen in Libië, waar de Kadhafi aanhangers de burgers beschieten met Waalse FN-wapens die - zogezegd - alleen maar bestemd waren om de vluchtelingen in Darfour te beschermen. Nu, laat Flup en Co maar doen. Het zal de huidige generatie Vlamingen alleen maar sterken in hun overtuiging dat er met dat soort volk nooit een serieus gesprek meer zal kunnen worden gevoerd en dat de enige optie die zal overblijven de splitsing zal worden. Niet alleen de splitsing van B-HV, maar van België tout court. Alles wat tot nu toe al gesplitst werd, was in Vlaanderen een succes. Denk maar aan cultuur en vooral het onderwijs, dat in Europa mee aan de top staat. Waarom dan ook de rest niet splitsen? Al wat men moet doen is de daarvoor bestaande handleiding van Annemans en Utzi raadplegen. Mocht Annemans niet tot het Vlaams Belang behoren, dan zou dat boek al lang een bestseller geworden zijn. Er is momenteel geen beter alternatief. Dat Wouter Beke er dan ook maar mee ophoudt. Voor of na Pasen, het maakt niets meer uit. Met een Di Rupo die zelf zijn nek niet durft uitsteken, met een Mouraux die niet meer wil bewegen en een Madame Milnjet die denkt met haar 9 zeteltjes het land te kunnen gijzelen, is geen vooruitgang meer te boeken. Ze gunnen de gewesten wel meer geld, maar geen bevoegdheden. Op die manier blijft de Belgische staat schoonmoeder spelen en zal er nooit een staatshervoming komen, die naam waardig. Dan zal de politieke impasse, die nu al aansleept van in juni 2007 nog duren tot Sint Juttemis, al dan niet met een "Portugees" scenario...
Volgens het Rijksregister telt België sinds half maart 2011 elf miljoen inwoners. Dat is een aantal dat door het Planbureau pas in de loop van 2012 werd verwacht. Waarmee duidelijk wordt, dat we van dat bureau niet teveel meer moeten geloven. Als het er nog niet in slaagt een juistere schatting te maken op één jaar tijd, wat zal er dan nog kloppen van hun cijfers voor 2020 en verder. Dat lijkt me daar dan ook eerder een soort bezigheidstherapie te zijn. In verband met bovenstaande kwam een demograaf van de UB ons op Tv vertellen, dat het goede nieuws was, dat de reden voor die steeds sneller groeiende bevolking in een landje dat even klein blijft, te maken heeft met de voorspoed die hier heerst. In één adem voegde de geleerde man er aan toe, dat we dus onze infrastructuur zullen moeten aanpassen en moeten zorgen voor meer opvang, scholen en ga zo maar voort. "We zullen een tandje moeten bijsteken", zei hij. Dat tandje zal echter aardig wat geld kosten en dat voor een land dat nu al een staatsschuld heeft van tegen de 100% van het bbp. En dat allemaal, omdat onze politiek vergeet de problemen van asiel en migratie serieus aan te pakken, zoals dat in de meeste Europese landen gebeurt. De reden waarom de toestroom van Afrikanen en Oost-Europeanen hier ettelijke keren hoger ligt dan in onze buurlanden, komt doordat daar reeds de nodige afremmende maatregelen zijn genomen, terwijl wij hier een paar francofonen partijen hebben die de hele ontwikkeling moedwillig tegenhouden. PS en CDH, die het in de regering Leterme voor het zeggen hebben (het is dank zij hen dat deze regering kan blijven draaien), voeren een bewuste strategie om - op langere termijn - de Vlaamse meerderheid te breken. Door enerzijds de Vlaamse vergrijzing en anderzijds de toename van grote aantallen al dan niet berooide gelukzoekers die zich voor een groot deel Franssprekend noemen, maar zich wel in de Vlaamse Rand komen vestigen, hopen ze de Vlaamse meerderheid te doen slinken. Vic Van Aelst had groot gelijk met zijn verhaal over de zwarte Franstaligen, zoals reeds vermeld in mijn blog van gisteren. Er moet dringend een eind komen aan heel die voor ons land rampzalige situatie. Vol is vol. We zijn niet in staat ons wegennet fatsoenlijk te onderhouden, we hebben schulden tot over onze oren, maar we betalen ons nu al blauw aan extra OCMW-geld dat gaat naar een steeds groter wordende groep mensen die hiervoor nooit heeft afgedragen en waarvan het gros dat ook later niet zal doen. Voor wat de Oost-Europese inbreng betreft, is er zelfs al een meer dan groot vermoeden dat de georganiseerde misdaad ermee te maken heeft. "Ze komen naar hier o.w.v. de voorspoed die hier heerst", zei de UB-demograaf. De vraag is maar hoe lang die voorspoed nog zal aanhouden, er rekening mee houdend dat we feitelijk nu al op de poef leven.
In mijn blog van eergisteren had ik nog geschreven dat ze met Vic Van Aelst nog wat zouden meemaken in Antwerpen, mocht hij daar in de gemeenteraad verkozen worden in 2012. Zo lang hebben we echter niet moeten wachten, want, eens de N-VA partijkaart op zak, is Vic meteen in de aanval gegaan. Volgens hem kan men nl best de lessen Frans in het Vlaams onderwijs schrappen. Het wordt door de Franstaligen, volgens Vic, toch alleen maar gebruikt als excuus opdat zij onze taal niet zouden leren. Die Franstaligen zullen daarmee alleen ophouden, steeds volgens Vic, "als de kabeljauw voor Oostende Frans spreekt"! Heel het politiek correct wereldje is daar natuurlijk meteen over gevallen. In Vlaanderen gaat een hersengespoeld percentage er nl nog steeds van uit dat Vlaanderen in dit tweetalenland (we zullen er het Duits even buiten laten) de beide talen moét onderrichten. Het is een van de vele discriminaties waarvan de Vlamingen in België het slachtoffer zijn, want in Wallonië heeft men de vrije keuze voor een tweede taalvlak en kiest de helft daar voor het Engels i.pl.v. voor het Nederlands. Engels is momenteel dé lingua franca van de hele wereld. Alles op gebied van computer, internet, luchtwezen, maritiem transport, wetenschap en big business gebeurt in het Engels. Frans is alleen nog een wereldtaal in de vroegere Franse koloniën (en in "onze" Kongo) en wordt door de meeste van onze leerlingen als saai en moeilijk ervaren. Door het feit dat ze echter geen keuze hebben, krijgen ze niet de kans het Engels als tweede taal grondig te leren en is dat voor hen een handicap als ze willen solliciteren voor jobs in internationale instellingen en maatschappijen. Het zou daarom niet meer dan logisch zijn dat ook het Vlaams onderwijs haar leerlingen de mogelijkheid van een keuze biedt. En er is nog meer. In één adem had Vic Van Aelst ook nog gezegd dat het Vlaamse Woningfonds, dat - nota bene - met verlies werkt, goedkope leningen uitdeelt aan bv Franstalige zwarten uit Asse. Daartegen stond gisteren in De Standaard al een hele column van Open VLD politica Gwendolyn Rutten, die Van Aelst zonder meer beschuldigt van o.m. racisme en tribalisme. Dat, alhoewel Vic er meteen had bij gezegd dat het er niet om ging dat die mensen zwart zijn, wel dat ze de verfransing van de Rand helpen versnellen. En ook daarin heeft hij gelijk. Ik heb vroeger ooit al eens geschreven, dat het niet opgaat dat iemand hier in dit land mag blijven omdat hij een van de landstalen spreekt, dan als Franstalige in Vlaanderen komt wonen en dan maar vindt dat zijn Vlaamse buren zich aan hem moeten aanpassen. Gwen Dolle Lyn met haar arendsblik zou met betere argumenten moeten afkomen dan het afgezaagde "racisme" dat andersgekleurde allochtonen hier om de haverklap gebruiken als ze op hun plichten worden gewezen. Enfin Vic, doe zo voort. Zo komt er weer eens wat leven in de politieke brouwerij. De aanval blijft nog altijd de beste verdediging.
Vlaams minister-president Peeters is hals over kop van een handelsmissie uit Brazilië naar huis moeten terugkeren, omdat de groene boskabouters vonden dat hij enige verklaring mocht geven i.v.m. zijn artikel van vorige week in de Libre Belgique, waarbij hij gezegd had, dat Brussel nooit een volwaardig gewest kon worden. Bij dat debat in de Vlaamse parochieraad bleek, dat alle partijen het met Peeters eens waren, ook Groen! en dat het feitelijk maar om te lachen was. Peeters had nl alleen maar herhaald wat in de octopusnota van 2008 door alle Vlaamse partijen was gesteld, nl dat Brussel haar statuut moet behouden, zoals dat in 1989 is vastgelegd, als tweetalig gewest waarin Vlaamse en Franstalige Brusselaars samen de gewestbevoegdheden uitoefenen en zowel de Vlaamse als de Franse gemeenschap hun verantwoordelijkheden op dat gebied moeten nemen. "Much ado about nothing", dus, om het met Shakespeare te zeggen. Daardoor moest Peeters wel al voor de derde keer sinds hij Vlaams minister-president is, een handelsmissie onderbreken. De vorige keren was dat in Japan (met de bankencrisis) en in California (met het Opeldossier) toen hij een onderhoud met gouverneur Schwarzenegger moest missen. De twee vorige keren was de reden belangrijk genoeg, nu was het maar om te lachen... Peeters was in Brazilië, een onmetelijk land in volle ontwikkeling, n.a.v. enkele belangrijke sportevenementen die dat land de komende jaren gaat houden en waar Vlaamse bedrijven hopen een graantje mee te pikken (grasmattenfabrikant Desso en Tv-uitzender Alfacam, om er maar twee te noemen). De reden waarom Groen! Peeters op het matje riep was trouwens niet in de eerste plaats om zijn uitspraken in de Libre zelf, maar wel om de reactie daarop van de francofonen die de naam van de Franse gemeenschap veranderden in een "Fédération Wallonie-Bruxelles". Ook dat is trouwens maar om te lachen. Om die naam officieel te veranderen, moet er nl in het federaal parlement een tweederde meerderheid gevonden worden en dat zal - voorlopig althans - niet lukken, want dan worden de Vlamingen in Brussel helemaal buiten spel gezet. De dag dat de Franstaligen hun droom van een homogeen Franstalig Brussel kunnen verwezenlijken, spat België binnen de kortste keren uit elkaar. Toch zouden de Vlaamse partijen die evolutie best op de voet volgen. Het zou niet de eerste keer zijn dat de francofonen de Belgische wetten naast zich neerleggen als ze niet in hun kraam passen. Daar waar ze in de minderheid zijn, willen ze een minderhedenbescherming. Daar waar ze in de meerderheid zijn, worden ze plots democraten en vinden ze dat 50+1% het voor het zeggen moet hebben. Het is dan ook hoog tijd dat de Vlaamse partijen ophouden met geven en toegeven, maar de Franstaligen op tijd en stond eens de duivel aandoen, zoals Jean-Pierre Rondas dat vorig jaar op 11 juli nog verwoordde in zijn rede voor de Warande. Als deze situatie verder zou escaleren dan wordt het hoog tijd dat ook Vlaanderen een plan B achter de hand houdt en zelf het initiatief neemt. Ook in de politiek is de aanval nog steeds de beste verdediging.
De koninklijke Vlaamse Schouwburg (KVS) heeft vijf bestuurders en die zijn deze week door de Vlaamse regering benoemd of herbenoemd. Dat gebeurt op voordracht van de politieke partijen, net zoals dat meestal het geval is op het federale niveau, waarbij nog maar eens bewezen wordt dat niet alles wat we zelf doen, we ook beter doen. Zo zitten er bij de bestuurders een zekere Mireille Schreurs, echtgenote van Karel De Gucht, de man die meestal zo neerbuigend over de Vlaamse regio spreekt. Verder Jos Geysels, de uitvinder van het cordon sanitair, die is voorgedragen door de S.pa, waarschijnlijk nog altijd omdat hij inderdaad, als secretaris van Agalev, mee zorgde voor de eerste anti-CVP regering van Verhofstadt. Misschien ook als troostprijs, omdat hij daarna Agalev de vernieling in reed. Verder een zekere Frank Meysman, die misschien wel zijn plaats waard is, maar die ik niet ken én Linde De Corte. Linde wie? Wel, dat meisje is nu toch toevallig de dochter van Mieke Van Hecke zeker, de topvrouw van het katholiek onderwijs. Ze heeft trouwens al een riante job op het kabinet van Steven Vanackere en daar zal mama ook wel iets mee te maken hebben. Maar er is ook goed nieuws: de vijfde, nieuwe bestuurder is niemand minder dan Jean-Pierre Rondas, pas gepensioneerd als Klara producer en een van de oprichters van de Gravensteengroep. De man steekt zijn Vlaamsgezindheid niet onder stoelen of banken. Bewijs daarvoor zijn feestrede t.g.v. 11 juli van vorig jaar voor de Warande, waarin hij de traditionele Vlaamse partijen hekelde o.w.v. de wijze waarop ze in het verleden altijd hebben gegeven en toegegeven, i.pl.v. de Franstaligen eens de duivel aan te doen. Dat laatste zal Rondas hopelijk blijven doen. Hij is voorgedragen door de N-VA, alhoewel hij geen partijkaart heeft. Dat siert hem, maar ook de N-VA. De partij van Bart De Wever heeft trouwens nog een goede slag geslagen, door niemand minder dan advocaat Vic Van Aelst een plaats aan te bieden op hun lijst bij de komende Antwerpse gemeenteraadsverkiezingen van 2012. Van Aelst is wereldberoemd geworden in Vlaanderen, in de eerste plaats door het beruchte parachute proces, maar ook door de straffe uitspraken die hij in een Terzake hij gedaan i.v.m. het onrechtvaardige België, uitspraken die hij daarna in een uitzending van de Zevende Dag nog eens is komen herhalen. Van Aelst heeft vroeger al eens in de Brusselse gemeenteraad gezeten voor de Volksunie en is dus absoluut geen onervaren politicus. Hopelijk wordt hij verkozen in Antwerpen. Ze gaan dan daar in de koekenstad nog eens wat mee kunnen maken.
Wat al langer bekend stond als "Wallo-Brux" is gisteren definitief geworden door een verklaring van Rudy Demotte, minister-president van het Waalse gewest én van de Franse gemeenschap. Die laatste naam wordt nu dus geschrapt en vervangen door "Fédération Wallonie-Bruxelles", in het Frans om duidelijk te maken dat de Vlamingen er niets mee te maken hebben. Zou het? Brussel is niet in staat zichzelf fatsoenlijk te beheren. Om haar chaotisch, onefficiënt beleid te kunnen voortzetten, heeft het steeds maar meer geld nodig. Dat geld moet van Vlaanderen komen, want, alle nieuwe ronkende titels ten spijt, kan Wallonië daarvoor niet zorgen. De bedelaar spelen en de Vlamingen steeds maar vragen nieuw geld in Brussel te steken, is gewoon vragen voor problemen. Momenteel is Brussel al een soort gewest, dat echter onder curatele staat van Vlaanderen en Wallonië. Zoals Vlaams minister-president Peeters zopas nog verklaarde in de Libre Belgique, wil Vlaanderen dat zo houden. Dat is ook het standpunt geweest van Bart De Wever, die er ooit zelfs op aandrong Brussel te degraderen. Een gewest dat ook nog eens een agglomeratie heeft, negentien gemeenten met evenveel burgemeesters, gemeenteraden en OCMW's, met de Cocof, de Vlaamse gemeenschapscommissie, de gemeenschappelijke gemeenschapscommissie, zes politiezones, een gouverneur en een vice-gouverneur. Brussel telt één miljoen inwoners waarvan, ruw geschat, 40% op of onder de armoedegrens leeft en daarom financieel moet ondersteund worden door Vlaanderen. Zonder tegenprestaties, zoals bv het saneren van die gemeenten en OCMW's, het terugbrengen van de politiezones tot één enkele, zoals dat in alle andere grote Europese steden gebeurt en zoals dat in Brussel al gebeurd is met de brandweer (daar kan het wél), is het not done dat een land zoals het onze, dat zo'n 20 miljard euro extra zou moeten besparen, daar nog geld in steekt. De grenzen van onze gewesten - en dus ook van Brussel - zullen ook moeten worden vastgelegd door de Europese Unie en dat zal gebeuren volgens de historisch reeds vastgelegde grenzen zoals bv de taalgrens. Daardoor zal Brussel binnen Vlaanderen vallen. Als men immers Brussel zou uitbreiden, dan valt ook de taalgrens weg. Die huidige situatie kan dan ook niet veranderd worden. De naamsverandering van de Franse gemeenschap en het getoeter van Charles Michel zullen daaraan niets veranderen zolang de Vlamingen het been stijf houden en de knip op de portemonnee. Peeters en De Wever staan daarin, gelukkig maar, op één lijn en hopelijk zal dat zo blijven, want Peeters heeft in zijn artikel nog maar eens herhaald dat zijn partij, CD&V dus, niet in een nieuwe federale regering stapt zonder de N-VA. Met het artikel van Peeters in de Libre, de uithaal van Charles Michel over de uitbreiding van Brussel, de verklaring van De Motte én deze van De Wever die niet wil verdrinken in een discussie met negen partijen, zit het communautair verhaal weer op de eerste rij. Het is nu alleen nog wachten tot Wouter Beke de handdoek in de ring smijt. Misschien worden het zelfs vijgen vóór Pasen...
Madame Milnjet is dit weekeinde nog eens uitvoerig aan het woord geweest in De Standaard en de VRT. Ze bedoelt het toch allemaal zo goed. Er heeft nog nooit zoveel op tafel gelegen. De Vlamingen moeten wél opletten: haar huidige aanbod is maar tijdelijk. Het is te nemen of te laten. Enzovoort, enzovoort... Probleem met die francofonen is, dat ze niet willen snappen dat een staatshervorming niet iets is van hoeveelheden (geld), maar van bevoegdheden. Ook al kregen de gewesten het dubbele van wat Joëlleke nu aanbiedt, zolang er geen overdracht van bevoegdheden plaats vindt, kan het federale niveau steeds opnieuw ingrijpen en de situatie weer naar haar hand zetten. De Franstaligen weten dat en willen niet dat het gebeurt. En is er meer. Men is die Milquet beu, zelfs in haar eigen partij. Sinds zij de Waalse christen-democratisch partij, de PSC, omvormde tot een linksgezinde a-christelijk zootje, zijn bijna de helft van haar kiezers ervan weggelopen. Van de 19% van 1995 bleven er na de laatste federale verkiezingen nog14,60% over, maar volgens de recentste peiling van de Libre Belgique en RTL zou daar nog eens meer dan 4% af kunnen gaan. Ze is er weliswaar in geslaagd haar partij in alle niveaus mee aan het bewind te krijgen, maar dat heeft zijn prijs gekost: de PS achterna hollen blijkt zelfs in Wallonië niet te lonen als men zelf geen socialist is.. Milquet had al in 2009 te kennen gegeven te willen aftreden als voorzitster en haar plaatsvervanger, Benoit Lutgen, staat sindsdien klaar. Dat het er nog steeds niet van gekomen is komt, doordat Milquet zogezegd eerst de staatshervorming mee zou helpen doorvoeren. Haar laatste beslissing is nu, dat ze er na deze zomer dan toch mee zou ophouden, ook als er tegen die tijd geen staatshervorming en/of geen nieuwe federale regering zou zijn. Ze heeft daar in één adem wel aan toegevoegd dat ze nog "een tijdje" zal samenwerken met Rutgen... Misschien zouden nieuwe verkiezingen en een nieuwe nederlaag ervoor kunnen zorgen dat we eindelijk van dat mens verlost zullen zijn. Zo te zien zullen weinigen erom rouwen, zelfs niet in de eigen regio, zelfs niet binnen de eigen partij.
Eind vorige week verscheen er in Knack een artikel aan de hand van Lode Wils, dat nogal wat stof heeft doen opwaaien. Ik had het niet meteen gelezen, daar ik geen Knacks meer koop. Ik ben nl van mening dat dit blad, buiten erg interessante artikels, ook steeds meer dan één forum geeft aan de Vlaamse nestbevuilers en met die Wils is dat niet anders. Lode Wils is wat ze noemen een "politiek gemotiveerde historicus", wat feitelijk niet kan, want een echte historicus moet neutraal blijven en de gebeurtenissen bekijken in de context waarin ze zich voordeden. Niet bij Wils dus, die zich verzet alles wat enigzins als Vlaams-nationalistisch kan beschouwd worden en die helemaal geen kwaad ziet in wat francofonen rond die Tweede Wereldoorlog hebben uitgespookt. Rex, Degrelle, het Waalse legioen van de Wehrmacht: nooit van gehoord. Wat Wils wél "ontdekt" heeft - en daarover gaat het bewuste Knack artikel - is dat, volgens hem, de Vlaamse beweging gesticht werd door de Duitsers! Dus pas in de periode 1914-1918. Alsof ze daarvóór niet bestaan heeft. Van leugen en laster gesproken en dat voor iemand die zich historicus noemt. Reeds in 1832 was er in Antwerpen en in Gent Vlaams verzet tegen de voorgenomen verfransing van België. Denk maar aan Conscience, Willems (van het Willemsfonds) Van Rijswijck. Later ging dat verder met Davids (Davidsfonds), Guido Gezelle, Hugo Verriest, Verschaeve, Albrecht Rodenbach en zijn Blauwvoeterij. In 1840 was er het Vlaamsch Petissionnement dat "In Vlaanderen Vlaamsch" eiste. Er was De Commissie der Vlaamsche Grieven (1857) en de oprichting van het Vlaamsch Verbond te Brussel (1861). Reeds rond de eeuwwisseling waren de culturele en politieke stromingen samengesmolten tot één Vlaamse Beweging en dat allemaal al vóór die Eerste Wereldoorlog begon. Kortom, met zijn "Duitse" stelling heeft Wils alleen maar sensatie gezocht (en gekregen). Dat hij zichzelf daarmee belachelijk en als historicus ongeloofwaardig wil maken, is zijn zaak. Dat Knack aan zo'n kinderachtigheden meedoet is een bevestiging dat ik het bij het juiste eind had om dat blad niet meer te kopen. Als de Vlaamse Beweging zou gesticht zijn door de Duitsers, dan kan men even goed stellen, dat het Belgicisme gesticht is door Julius Caesar. In diens boek "De Bello Gallico" heeft die man het reeds over de Belgen ("Omnium Gallorum Belgae fortissimi sunt")...
Wie deze rubriek een beetje volgt, weet dat ik al meer dan eens gesteld heb, dat we ons nog blauw gaan betalen aan die groene stroom. Een eerste voorbeeld hebben we zopas gekregen: om de kosten van het plaatsen van zonnepanelen - dubbel gesubsidieerd: op federaal én regionaal vlak - te dekken, is er sinds gisteren een verhoging van onze elektriciteitsfactuur die voor een gemiddeld gezin 6 euro per maand zal bedragen en dus zo'n 72 euro op jaarbasis. Dat geldt voor iedereen, ook voor wie geen zonnepanelen plaatst, om welke reden ook (ligging en aard van het dak en/of het gebrek aan financiële middelen). In een land, waar men zowat de laagste pensioenen van heel Europa uitbetaalt, moeten zo bv gepensioneerden, die grotendeels van dat mager pensioentje afhankelijk zijn, nu gaan bijdragen om bedrijven en bemiddelde particulieren hun stroomcertificaten mee te gaan betalen. Van een discriminatie gesproken. Als er morgen weer een artikel in de media verschijnt van mensen die een "sociaal" elektriciteitstarief krijgen, m.a.w. die zo goed als afgesloten worden van het net, dan zal daar gegarandeerd een deel van die gepensioneerden bij zijn. En daar zal het niet mee ophouden. De sector zonnepanelen schijnt nl nog geen vijfde van het hele groene stroom arsenaal uit te maken. Daarbuiten zijn er o.m. ook nog de windmolens, de biomassaverwerking en de warmtekrachtpompen. Stel dat die morgen ook allemaal het standpunt van de zonnepaneelsector volgen, dan komen we aan 35 tot 40 euro extra per maand en zo'n 500 per jaar! Freya Van den Bossche zegt er wat aan te zullen gaan doen, "tegen het einde van dit jaar". Daar heeft ze dus misschien nog acht maand voor nodig. Het is haar aan te raden, want ondertussen lachen ze zich bij Electrabel een kramp: die firma verdient miljarden per jaar aan goedkope kernenergie en wij, de consumenten, draaien op voor de kosten van de dure groene stroom. Kafka is nooit ver weg in dit land...
Prins Laurent heeft weer eens gedaan. Wil die man de ontbossing van Kongo tegengaan en dat mag ook al niet. Nochtans heeft hij daar een speciale "stichting" voor opgericht, allemaal met uw en ons geld en God weet wat hij daar nog allemaal van plan is. Hij beperkt zich trouwens niet alleen tot "onze" Kongo, nota bene een gebied van zo'n twee miljoen vierkante kilometer, desnoods pakt hij heel Afrika aan Zelfs met Kadhafi heeft hij al te doen gehad. In Libië wou hij bomen gaan planten om de opgang van de Sahara woestijn te stoppen. Zeg nog dat die man geen missie heeft... Dat koopmanschap van Laurent valt op bij de Coburgers. Men moet al teruggaan tot Leopold II om dat nog in die familie terug te vinden. In het kindjes maken waren (en zijn) de Coburgers heel wat meer bedreven. Maar Laurent blijft ook in dat opzicht een geval apart. Kwatongen beweren nl dat de man helemaal geen Coburger is en dat hij het zakeninstinct, of wat ervoor moet doorgaan, zou geërfd hebben van zijn "natuurlijke" vader. Laurent zou immers een zoveelste "accident de parcours" zijn in de rijke liefdesgeschiedenis van de koninklijke families. Als de geschiedenis wat anders verlopen was, had hij bv even goed Lorenzo Vastapane kunnen heten, om maar iets te zeggen. Enfin, dat is toch wat kwatongen beweren. Zoiets zou snel bevestigd of ontkend kunnen worden met de mogelijkheden die men tegenwoordig heeft met DNA-onderzoek, maar daar durft blijkbaar niemand aan beginnen. Wat trouwens in de hele heisa rond prins Laurent opvalt, is de grote stilte langs francofone zijde. Net zoals in de zaak Koekelberg vindt men het daar niet zo erg als men sjachert en foefelt met overheidsgeld, zeker niet als zoiets gebeurt door een lid van een vorstenhuis dat er mede voor zorgt dat dit land aaneen blijft hangen, zodat de Waaltjes hun geldtransfers blijven krijgen. L'argent fait la guerre...
Duitsland was en is de motor van de E.U. Het is het land dat de kar trekt en ook het land dat zich het best herpakt heeft van de economische crisis. Vraag is nu, of dat zo zal blijven. Een kolossale aardbeving gevolgd door een even kolossale tsunami ergens aan de andere kant van de wereld, dreigt immers roet in het eten te gooien. In een paniekreactie besloot Angela Merkels regering immers een deel van de Duitse kerncentrales stil te leggen en enkele daarvan waarschijnlijk zelfs niet meer op te starten. Die paniek had niets met Fukushima zelf te maken, maar alles met de schrik de verkiezingen in enkele Duitse deelstaten te verliezen. Het heeft niet mogen baten, de CDU verloor toch en zwaar zelfs, en de vraag is, hoe het nu daar in Duitsland verder moet. Zal Duitsland blijven groeien of zal het moeten inbinden? Het enorme industriële complex van het land heeft ook een enorme nood aan energie. Die verder uitbreiden met kernenergie, zoals gepland was, gaat nu meer dan waarschijnlijk niet meer door. Ze vervangen met alternatieve energie is een proces van lange adem, dat bovendien enorm veel extra investeringen en geld zal vragen. Bij ons kost groene stroom drie keer zoveel als de normale en dat zal in Duitsland wel niet anders zijn. Voor België - en zeker voor Vlaanderen - komt er trouwens nog wat anders bij kijken. Wij profiteerden mee van de Duitse heropleving. Zal dat zo blijven? We mogen dan economisch van dat land afhankelijk zijn, zeker voor wat de auto-industrie en de chemiebedrijven betreft, op gebied van financiën (Forts/Dexia) en energie (Suez/Electrabel) is ons land aan handen en voeten gebonden aan Frankrijk, een land waar 75% van de stroom wordt voortgebracht door kernenergie. België is een Franse economische kolonie geworden. In de Europese tweedeling die de dag van vandaag al bestaat, noord en Zuid, zitten wij op het randje. De grens tussen een welvarend noorden en een kwakkelend zuiden loopt langs de noordgrens van België, tussen Vlaanderen en Nederland. De vraag is niet alleen of dat zo zal blijven of dat België - en zeker Vlaanderen - erin zal slagen zijn wagentje bij de Duitse locomotief te kunnen houden, maar ook of die locomotief straks niet stil zal vallen, waarbij heel Europa een stap achteruit zal (moeten) zetten. Het kan verkeren. Bredero wist dat al...
De zaak van de drie Roemeense zusjes heeft nog eens voor de nodige heibel gezorgd in het Belgische asiel en migratiebeleid. Buiten de vraag, hoe het mogelijk is dat zo'n kleine kinderen hier zomaar met een reisvisum kunnen binnenkomen zonder hun moeder, was het kot eergisteren ook te klein bij de repatriëring. Dat laatste is in België een regelrechte klucht geworden en is o.m. nog het gevolg van de zaak Semira Adamu. 80% van wat er in ons landje komt binnengewaaid, krijgt hier geen verblijfsvergunning en zou dus terug moeten naar het land van herkomst. De meeste verdwijnen echter in de illegaliteit. Het aantal zelfgekozen repatriëringen daalt met het jaar. Een klein deel ervan zijn gedwongen terugreizen, wat in gerechtelijke termen "beveiligde terugkeervluchten" wordt genoemd. Per vlucht (houd u vast!) reizen er een aantal "begeleiders" mee: 2 inspecteurs, 1 dokter, 1 psycholoog van de federale politie, 1 immigratieambtenaar, 2 redacteurs, 2 officieren, 2 escorteurs per te verwijderen persoon en 4 reserve-politieagenten!! Vorig jaar zijn er in totaal 13 van die terugkeervluchten geweest... Verboden te lachen! Gaat daar nu iets aan gebeuren? Natuurlijk: Melchior Wathelet Jr is gisteren weer vertrokken naar de Balkan, samen met de directeur van de dienst vreemdelingenzaken en een mannetje van Leterme's kabinet. Snoepreisje nr zoveel. Wathelet Jr gaat het o.m. de Kosovaren nog eens duidelijk uitleggen, dat ze in België niets kunnen komen doen... Men zou natuurlijk ook de wetten hier eens kunnen aanpassen, maar dat schijnt te moeilijk te zijn. De aanpassing van de snel-Belg-wet, waarover in de daarvoor bestemde kamercommissie zopas nog werd gestemd, is ondertussen uitgehold door een reeks francofone amendementen, zodat ook daarvan waarschijnlijk niets in huis zal komen. Ondertussen daalt het aantal zgz asielzoekers in heel Europa. Alleen bij ons blijft het stijgen. Raar, he?
In de Zevende Dag is Vlaams minister-president een lans komen breken voor eendracht tussen de Vlaamse partijen i.v.m. de communautaire besprekingen. Tégen wat ik vorige week vrijdag nog de "Vlaamse ziekte" noemde. Hij verwees daarbij naar de zgn Vlaamse octopusnota van 2008, waarmee toen alle partijen uit het Vlaamse parlement min of meer akkoord waren. Die nota, die niet te verwarren is met het federale octopusakkoord van eind jaren negentig dat leidde tot de politiemisvorming, stelt vrij cru de splitsing voor van niet alleen B-H/V, maar ook van het werkgelegenheidsbeleid, de belastingen en een deel van de sociale zekerheid. Daarenboven werd Brussel in die nota niet herkend als derde gewest op gelijke hoogte met Vlaanderen en Wallonië. Het was niet de eerste keer dat Kris Peeters deze oproep doet. In januari van dit jaar heeft hij dat ook al eens gedaan. Wat hij toen - en ook nu - vergeet erbij te zeggen, is wat er moet gebeuren als er (weer eens) niets van in huis komt en dan bedoel ik niet zozeer het onderling Vlaams gekrakeel, maar wel de besprekingen over de staatshervorming. M.a.w. als Kris "a" zegt, moet hij ook "b" zeggen. Als de huidige demarche van Beke niets zal oplossen - en daar ziet het naar uit - dan wordt het meer dan tijd dat het Vlaamse parlement zijn verantwoordelijkheid opneemt en Vlaanderen uitroept tot deelstaat van het federale België, met als grenzen de bestaande grenzen van het Nederlandse taalgebied. Zoiets is democratisch volstrekt legitiem, want het Vlaamse parlement is democratisch verkozen en is dan ook de uitdrukking van het Vlaamse volk.De wil van een soeverein volk zou voor elke democraat het enige moeten zijn wat telt.* Als Peeters echt de wil heeft om de belangen van zijn regio te vrijwaren, dan is het meer dan tijd dat hij in die zin ingrijpt. En als hij dat niet doet, dan is het aan de Vlaamse volksvertegenwoordiging zelf om een initiatief ter zake te nemen. Dan kan de Vlaamse octopusnota verder worden afgewerkt en - mocht dat niet lukken - kan men een aanvang maken met de opdeling van dit land, waarbij Brussel bij Vlaanderen zal blijven, simpelweg omdat het nu eenmaal binnen de grenzen van het Nederlandse taalgebied ligt, en dit volledig volgens de regels van het internationaal recht. De verdere toekomst van die stad zal dan moeten onderhandeld worden tussen Vlaanderen en Brussel en niemand anders.
* Dit is een eerste, noodzakelijke stap naar de ontbinding van de Belgische federatie, de zgn "dismembratio". De formulering, zoals hierboven aangegeven, komt trouwens niet van mij maar van grondwetspecialist Robert Senelle en staat te lezen in "De Ordelijke opdeling van België" van Gerolf Annemans en Steven Utzi, op bladzijde 165.
"Leterme is de PR-manager van een stuurloos land met een torenhoge staatsschuld". Bovenstaande is niet van mij, maar van Marc De Vos, docent aan de UGent en directeur van de denktank Itinera Institute. Ik ben het met de man dikwijls niet eens, omdat hij - mijns inziens - nogal belgicistisch reageert, maar deze keer geef ik hem volmondig gelijk. Leterme maakt nl, voor de zoveelste keer, dezelfde fout, een fout die hij waarschijnlijk geleerd heeft van zijn voorganger Verhofstadt, die dat ook steeds deed. Hij vertelt nl dat België het beter doet dan zijn buurlanden en de meeste andere landen van de eurozone, maar zegt er niet bij dat wij - in tegenstelling tot de meeste van die landen (Italië, Ierland en Griekenland uitgezonderd, maar daar wil de dag van vandaag niemand mee vergeleken worden) - een veel hogere staatsschuld hebben. Landen met een lagere staatsschuld kunnen het zich een minder sluitende begroting veroorloven, België niet. Dat het met België momenteel iets beter gaat, heeft te maken met het feit dat de economie optrekt, dat wij mee kunnen profiteren van de opgang van Duitsland (dat door onze vakbonden wel bekritiseerd wordt o.w.v. zijn laagste lonen, maar het land vaart het toch maar wel mee) én dat deze regering in lopende zaken het moet rooien met de zgz twaalfden, waardoor het elke maand niet meer mag uitgeven dan in dezelfde maand van een jaar geleden. Leterme, die zich steeds meer ambtenaar dan politicus toont, verricht daarbij inderdaad goed werk, alleen krijgt het evenmin verkocht als destijds zijn voornemen om de communautaire problemen eens te gaan oplossen. De enorme staatsschuld is trouwens niet het enige probleem van België. Er is de activiteitsgraad, die veel te laag ligt Er zijn de massa's nepjobs, door de overheid gesubsidieerd. Er is het generatiepact dat nog niet veel "gegeneerd" heeft. Er zijn de problemen rond asielbeleid en immigratie die men meer niet oplost. En er is de vergrijzing waarvoor - in tegenstelling tot al onze buurlanden en de meeste andere landen van de EU - nog steeds niets, maar dan niets gedaan is. Om die vergrijzing aan te pakken zou het land een staatsschuld moeten hebben van hoogstens 60% van het bruto binnenlands product (bbp), en daar zitten we nog steeds 40% boven. Daardoor kan er daarvoor geen extra geld vrijkomen, zoals Vande La vroeger al geprobeerd met zijn ter ziele gegane zilverfonds. En het ergste van al is, dat deze regering, evenmin als de voorgaande, ook maar één woord daarover loslaat en dus verzuimt de burgers te waarschuwen voor wat er straks zal aankomen: een grote belastingsverhoging op alle niveaus. Zoiets is niét goed voor de mensen, zoiets heet niet goed besturen, zoiets heet "struisvogelpolitiek".
Amper vier maanden nadat Leterme stoer op Tv kwam vertellen dat hij - met zijn goed bestuur - het probleem van de opvang van de zgz asielzoekers had opgelost, komt dat probleem als een boemerang terug. Door het opheffen van de visumplicht voor de Balkanlanden, komen er steeds meer mensen uit die buurt naar ons gezegende vaderland waarvan hen verteld is, dat hier zo goed als alles gratis is. Enkele (snoep)reisjes naar de Balkan van de heer Leterme en zijn secretaris voor immigratie, Wathelet Jr, hebben daaraan niets kunnen veranderen. De 1500 nieuwe asielaanvragen per maand, wat destijds zo geschat was, zijn er ondertussen 1800 geworden en, met wat "meeval", zitten we deze zomer aan de 2000. De 23.000 (!) reeds bestaande opvangplaatsen zijn daarmee allemaal zo goed als bezet, grotendeels door Serviërs, Macedoniërs, Kosovaren en Albanezen. Allemaal mensen die geen recht hebben om hier te kunnen blijven, maar die ondertussen wel tijdelijk komen profiteren van de lekken in ons systeem en waarvan een deel gegarandeerd niet naar de Balkan terugkeert, maar hier illegaal zal blijven en zich in de criminaliteit zal storten. Daardoor wordt niet alleen ons asiel en immigratiebeleid onderuit gehaald, maar ook justitie waar men ook al lang niet meer weet wat aan te vangen met het steeds groeiende aantal criminele illegalen. Men krijgt steeds meer en meer de indruk dat onze justitie en politie hier niets anders meer te doen hebben dan af te rekenen met criminele buitenlanders. De ontslagnemende regering Leterme, die zogezegd niet kan doen wat ze wil omdat ze in lopende zaken is, kan wél een meerjarenbegroting opmaken, directeurs van de Nationale Bank benoemen en zelfs mee ten oorlog trekken, maar zou niét in staat zijn de snel-Belg-wet aan te passen. De reden daarvoor heeft niets te maken met lopende zaken, maar met het dwarsliggen van PS en CDH, die zoveel mogelijk immigranten willen toelaten, in de hoop dat het lompenproletariaat zich hier opnieuw zal uitbreiden en zij daarin nieuwe kiezers zien voor hun partijen. De N-VA heeft dan ook groot gelijk, waar ze zegt dat de PS het in deze regering Leterme, die slechts gesteund wordt door 30 Vlaamse kamerleden, voor het zeggen heeft. Dat de Waalse socialisten hebben ingestemd met (een nieuwe versie van) het Interprofessioneel Akkoord (IPA), is slechts een doekje voor het bloeden. Alleen de punten die voor de PS moeilijk lagen zijn daarbij versoepeld. Voor de rest dicteert de partij van Di Rupo de wet en heeft ze ook geen enkele druk of haast om ook maar iets toe te geven aan de rechtmatige eisen van de N-VA. Dat het tenslotte dan die partij is die door de traditionele partijen (én de media, die het perfide spelletje meespelen) de zwarte piet krijgt toegespeeld, is er helemaal over. Waar is de tijd toen die Leterme het allemaal ging oplossen met vijf minuten politieke moed...
"Divide et impera" / Verdeel en heers. 20 eeuwen na Julius Caesar heeft dit Romeinse gezegde nog steeds niets van zijn betekenis verloren. Dat hebben we zopas weer eens mee kunnen maken nu de zeven CD&V excellenties hun beklag hebben gemaakt over de N-VA en "ontslagnemend" premier Leterme daar nog een schepje bovenop heeft gedaan. Daar waar onze francofonen bijna altijd één blok vormen, al is het dikwijls maar voor de schijn, maar zeker naar buitenuit, blijven de Vlamingen niet alleen verdeeld, maar slaan ze geen gelegenheid over om dat ook te laten zien. Tot meerdere vreugde van de Franstaligen die hun politiek achterover geleund in hun zetel kunnen voortzetten. De Wever had het deze week in een Ter Zake uitzending nog eens duidelijk gesteld: zolang deze regering in lopende zaken ongestraft steeds meer punten buiten haar eigenlijke bevoegdheid kan verwezenlijken (en daarbij steeds duidelijk de N-VA links laat liggen), is er geen enkele druk op de francofone partijen om ook maar iets toe te geven. Deze Leterme regering wordt beheerst door de Franstaligen en de PS is daarbij de grootste partij. Indien voor hen nodig, kan ze inderdaad verder regeren tot 2014, zoals Didier Reynders al eens heeft voorgesteld. Zogezegd wordt het weer een cruciale week, de zoveelste in de rij sinds 13 juni 2010. Als de N-VA er inderdaad de stekker uit zal trekken, dan heeft CD&V de stok om de hond te slaan en mee te stappen in een regering zonder N-VA. "Voor het belang van het land en met de dood in het hart", de oude CVP waardig. In werkelijkheid voor het behoud van de postjes, zoals Leterme het zelf heeft gesteld: het belangrijkste wat deze regering, volgens hem, niét en een echte regering wél kan doen is een reeks benoemingen doorvoeren. Als dat zo is, waarom konden die nieuwe directeurs bij de Nationale Bank dan wél benoemd worden? Tot slot nog dit: de Vlaamse ziekte geldt niet alleen tussen de N-VA en de traditionele partijen, maar ook tussen de V-partijen onderling. De N-VA mag blijven beweren, dat ze tegen het cordon sanitair zijn. Als het er op aan komt, spelen ze dat ondemocratische spel wél mee. Echt een Vlaamse ziekte.
Tuberculose (TBC), in de volksmond "tering" genoemd, was een ziekte die bij ons vooral voor kwam in de tweede helft van de achttiende en het begin van de negentiende eeuw. Bekende slachtoffers ervan was o.m. Albrecht Roodenbach en Alice Nahon. De ziekte was meestal een gevolg van onhygiënische levensomstandigheden en is er bij ons door de toenemende welvaart stilaan uit gegaan. TBC is nu echter terug, vooral in de grote steden. Daar waar het percentage nieuwe zieken in Vlaanderen en Wallonië tussen de 7 en de 8% ligt, is dat voor Antwerpen al rond de 25% en voor Brussel zelfs bijna 35%. Het is duidelijk dat dit te maken heeft met de armoede die er in de grotere steden leeft en die heeft op zijn beurt te maken met de steeds groeiende toestroom van inwijkelingen uit Afrika en Oost-Europa. Zoals steeds, wordt dat officieel natuurlijk niet toegegeven. Volgens de Vlaamse vereniging voor Respiratoire Gezondheidszorg en Tuberculosebestrijding (VRGT), ligt het aan de crisis en zou het aandeel tussen immigranten en autochtonen zelfs fifty-fifty zijn, maar dat laatste klopt niet. Wie bv vier uur lang met een TBC-patiënt in eenzelfde onverluchte of slecht verluchte ruimte verblijft, loopt reeds het risico op besmetting. Wie dus een avondje doorbrengt in een café van een Brusselse verpauperde volksbuurt, kan het dus krijgen. Het gros van de autochtonen zal het dan zo ook wel opgelopen hebben, zeker in Brussel, de stad die wel de hoofdstad van Europa wil zijn, maar niet eens fatsoenlijk kan zorgen voor de gezondheid van zijn inwoners, evenmin als voor hun veiligheid en de werkgelegenheid. Leve de multicultuur!