Begoede piloten gezocht bij Britse team Trackspeed
Trackspeeds' team manager Ricki Martino is op zoek naar coureurs die centen meebrengen. Die moeten een zeer gevuld FIA GT programma invullen. Het wil aanwezig zijn als binnen 73 dagen in Silverstone (3 mei 2009) de eerste race voor de FIA GT op gang wordt geflitst. Daarnaast wil het ook present geven in de specifieke GT3 en nog eens optredens verzorgen in de "Avon Tyres British GT Championship". De auto die daarvoor wordt gebezigd is een Porsche 997 Cup S die helemaal volgens de 2009 reglementen is geupdated. Bij Trackspeed maakten David Ashburn en Richard Williams al wat mooi weer in 2008.
Nou ja, zonneschijn op zoveel ronden van de winnaars. Ondergaande zon. De eerste is 61 en werd in 2005 en 2006 vijfde in de Britse Porsche Carrera Cup. Gevraagd naar zijn mooiste herinnering in 2008 antwoordde hij "iedere keer dat ik uit de auto kon stappen..." Tja. De jongere Williams (31) kan wat positieve capriolen voorleggen in Caterhamraces en ClioCup's toen die nog goedkoop waren. In de FIA GT 2008 scoorden beiden 1 punt. Iets, maar wellicht niet genoeg voor een teammanager die zijn dikke bakken minstens op podiumplaatsen wil zien.
Het team wil ook een vol-seizoen-pilotenpakket aanbieden in een Porsche 997 RSR in de GT2 divisie van het GT-kampioenschap dat op 11 oktober 2009 ook Zolder in vuur en vlam zal zetten.Teammanager Ricki Martino is in de wolken over de plannen en wil kwijt dat de Porsche die in 2008 zo mooi presteerde in 2009 nog beter zal zijn..." Vandaar dat zijn deur altijd open staat voor racelustigen met een zakje klinkend geld (ponden, euro's of dollars, maakt niet uit) die in de GT3 of in het FIA GT gebeuren wil rijden. In crisitijd, zo zou je kunnen denken, kan de belastingbetaler een duit in het zakje doen. Maar zoveel zitjes zijn er niet en de modale burger haalt het niveau van stuurmanskunst niet dat toch wel een tikkeltje is vereist voor Porsche's van dat kaliber.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Trackspeed)
Nikolay Fomenko wil stroomstoten geven aan FIA-GT in 2010
Volgend jaar staat eigenlijk al voor de deur. Of de FIA-GT in 2010 dan ook compleet elektrisch aangedreven auto's zal toelaten is niet in één of ander reglementspunt te vinden. Bel je daarvoor de FIA dan krijgt men daar een schok. Maar er circuleren geruchten dat een zekere Russische sportwagenbouwer met een Marussia wil meedoen in elk geval aan het FIE GT-kampioenschap. De bolide bestaat, maar een hybride en/of elektrische aandrijving is niet direct te zien. Mocht dat het geval zijn dan zal de Marussia wel een fikse gewichtshandicap moeten overwinnen om met de overeenkomstige pluimgewichten van de GT's gelijke tred te houden. Maar Russen hebben al meer verbaasd. Dus toch maar volgen want de heer Fomenko (46) weet waarover hij spreekt.
Hij reed GT van 2000 tot 2006 en was met en Porsche 996 GT3 RSR in 2004 zo succesvol dat hij kampioen werd in zijn kategorie. De auto die nu Marussia heet is uitgerust met een 3,5 liter V6 motor van Nissan en het draagvlak daarvoor is ontworpen door zijn vriend Efim Ostrovski die de Marussia ziet met Lamborghini-allures waarmee hij wil zeggen dat een productie van 2 à 3000 eenheden per jaar haalbaar moet zijn. De auto kàn uitgerust worden met een elektromotor/generator. Dat is echter een toekomstdroom omdat men er niet direct zal uitgeraken welk materiaal voor de batterij zal worden gebruikt. Lithium-Ion zou voor de hand liggen, maar mits nog enig geduld komen er nog betere materialen. Bovendien zal men batterijen iedere gewenste vorm kunnen laten aannemen waardoor het blokachtige design van vele elektrische auto's zal verdwijnen en elegantie in de plaats zal toveren. Nikolay Fomenko moet ernstig worden genomen. Maar de ambities om de FIA-GT stroomstoten te leveren lijkt ons zéér voorbarig. Niemand is er klaar voor. (Tekst:Walter Rombauts/Foto: Nikolay Fomenko)
Zondag wordt de vijfde race gereden in de A1 GP World Cup of Motorsport, beter bekend als het interlanden F1-kampioenschap dat in 2005 door een sjeik in het leven is geroepen. De eerste race ooit, 25 september 2005 in Brands Htach werd gewonnen door Nelson Piquet jr. In de voorlopige stand voor het kampioenschap 2008/2009 is het Ierland die met 65 punten leidt, gevolgd door Zwitserland en Portugal met respectievelijk 52 en 49 punten.
De A1 doet voor de eerste keer het fameuze - gewijzigde - Kyalami-circuit aan dat in de Gautengprovincie is gelegen en op een hoogte van 1800 meter ligt. Dat is direct een handicap voor de cilindervulling van de motoren en dus zal het vermogen met gemakkelijk één vierde tot één derde afnemen. Gelukkig is dat dan voor iedereen gelijk omdat alle auto's uitgerust zijn met de Ferrarimotor uit 2004. Chassis, ophanging, gearbox en banden (Cooper tyres) zijn ook gelijk maar door te spelen met de specifieke wielhoeken kunnen de coureurs toch een persoonlijke footprint achterlaten op Kyalami waar de uitdaging van te winnen evengoed bij de ingenieurs dan bij de piloten ligt.(wr)
ING stopt met Renault 100 miljoen dollar te sponsoren
Het is al ruim een week bekend. Eind van dit jaar stopt de Nederlandse bank ING met het sponsoren van Renault's F1-programma. Renault zal dat voelen maar er niet direct wakker van liggen. De show must go on en dat geldt voor de hele wereld zo. Oorlog en vrede, beiden zijn even kostelijk. Wat we meemaken, banken failliet, bedriegers aan de macht, autofabrieken failliet, dat is allemaal tachtig jaar geleden al gebeurd. Het gaf toen kans aan een dictator om aan de macht te komen. Met de pret die de "menschen" vanaf 1940 tot 1945 hebben mogen meemaken. Maar eigenlijk zou je dat nog "lokaal" kunnen noemen. Nu is het "globaal", met nog een religieuze saus er bovenop. Kruitvatsaus.
Hoe fatsoenlijk is het nog om als ineenstuikende industrie nog mee te doen aan het WK F1 ? Het antwoord is duidelijk: héél fatsoenlijk. Het is de enige weg om ons te behoeden voor erger. Om te laten zien dat niet wordt geweken voor afpersing door wereldpolitieke bewegingen die trachten de klok drie eeuwen achteruit te zetten. Toen Adolf Hitler Audi en Mercedes verplichtte om een hakenkruis op hun flanken te zetten als symbool van nationale macht en trots, was het een nooit geziene vertoning toen Tazio Nuvolari in 1938 met een "simpel" Alfatje de hele machtige Duitse armada op de Nürburgring een neus zette. De "Duivel van Nantua, sneller dan zijn schaduw, triomfeerde zoals Fangio na de oorlog in 1957 zou doen met een tot Maserati 250 F omgebouwde Ferrari.
Toen het Italiaanse volkslied moest weerklinken had men het plaatje vergeten. Een nederlaag van Audi en Mercedes was niet verwacht. De zege van Alfa Romeo bracht Adolf Hitler in verveling. Onlangs werd op een persconferentie van Mercedes gevraagd of het nog fatsoenlijk was F1 te beoefenen in een dramatische tijd. Het antwoord was: ja. Dat antwoord is juist. Wie het "Mercedes House" bezoekt aan de Brusselse Zavel zal zien dat de Audi's en de Mercedessen van voor de oorlog geen hakenkruis meer dragen. Photoshop doet wonderen. Fatsoen ook. Winnen is een belangrijk onderdeel van fatsoen. De matador doet het op de stier, wat het goede symboliseert tegenover het kwade. Red Bull's baas, Dieter Mateschitz, wil dat de FOTA het haalt op de FIA. Dat de macht in handen komt van de rechtmatige eigenaars van een spektakel. In het F1-geval in handen van constructeurs als daar zijn Ferrari (altijd al aanwezig in de WK-geschiedenis), Mercedes, Toyota, Renault en Honda. Als dié machtstrijd zou mislukken - wat kan want de FIA is terecht sterk - wriemelt zich de A1 naar boven. Het landenkampioenschap van Sjeik Maktoum Hasher Al Maktoum die het in 2005 in het leven riep. Overigens volgend weekend aan bod in Gauteng. Arabië is aan zet als het Westen zijn verstand nier herwint. En niet alleen volgend weekeinde...(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Eind van dit jaar zal de vierdeurs Porsche Panamera in onze kontreiën worden verkocht. De benaming doet denken aan de beruchte Pan-Americana die enkel te verglijken was met de echte East African Safari. De nieuwste Porsche heeft daar geen uitstaans mee. Hij is de vrucht van knappe ingenieurs, die eigenlijk oude dromen van al even oude professoren in de autobouw hebben samengesmolten: vierzitter, vierdeurs, krachtig, snel, kwaliteit en prestige. Porsche droomde een autoleven lang van een vierzitter. Groter marktbereik was natuurlijk het uitgangspunt, maar ook de uitdaging op zich om in een 356 vier zitplaatsen te creëren. Dat werd het "Type 530" dat kort na de productiestart in 1948 van de 356 als 2+2-experiment begon.
In 1951 en 1952 werd een coupé én een cabrio op een wielbasis van 2400,4 gebouwd en als "Type 530" gedoopt. De coupé had een notchback design en de cabrio had bolle rondomlopende achterbumpers. Bij beide auto's waren de portieren verbreed om in- en uitstappen te vergemakkelijken. De achter"zetels" konden ook worden neergeklapt om de bagagecapaciteit te vergroten. Wie toen bij de coupé twee achterportieren uit de flanken had "weggesneden" had al praktisch uitgekomen bij de Panamera van vandaag. Overigens is het "Type 530" nooit tot aan het productiestadium geraakt en gaan behoren tot de conceptcars die nooit zijn gebouwd. Maar toen al beweerde Porsche dat voor de eeuwwisseling een vierzits- én zeker een vierdeurs Porsche zouden worden geconcretiseerd.
Toen Dr. Ferry Porsche 75 jaar werd (1984) had Porsche voor hem een speciaal cadeautje: een 928 4-zitter die op het 928 chassis was gebouwd maar 254 mm langer was. Daarom had de auto ook een stevige B-stijl die het gemakkelijker maakte achteraan in te stappen. Maar het bleef een tweedeurs met een doorgetrokken daklijn opdat de achterpassagiers ook hoofdruimte zouden genieten. Daarmee werd eigenlijk een hatchback-profiel gemaakt. De motorisatie was een 5 liter V8 motor met vier kleppen per cilinder die toeliet van 0 naar 100 km/h te sprinten in 6"2. De topsnelheid lag rond 220 km/h, iets wat in die dagen op de Duitse autobanen nog kon. Binnenin was er telefoonvoorziening, een Blaupunt-stereo-installatie en computergestuurde regeling van de voorzetels. Maar ook deze auto bleef "hangen". Er mankeerden twee achterportieren...
Die mankeerde helemaal als Professor Dr. Ferdinand "Ferry" Porsche 80 jaar werd. Porsche voerde toen de Panamericana op die niet anders kon dan denken aan races tusen de cactussen in de Mexicaanse woestenijen. De tweedeurs sportwagen was gebouwd op basis van de Porsche Carrera 4, een convertible die een canvas afneembaar dak had. Zijn carrosseriestijl viel biezonder op door de excentrieke wiel"kasten" waaronder grote, brede wielen maalden. Die waren geschoeid met speciaal door Goodyear ontworpen banden met een Porsche-logo in de rubber.
Porsche raakte niet van de 4-seat-obsessie vanaf. In de Long Life Porsche (deels staal en deels lichtmetaal) waren ook vier zitplaatsen. Maar het trok op niets en ook dat concept werd afgeblazen. Nu vandaag is de Porsche vierdeurs met vier échte zitplaatsen een feit. Geen verlengde 911 zoals op voorhand werd beweerd, maar ja, een luxewagen: 4970 mm lang, 1931 mm breed en 1418 mm hoog. De motor is een V8 van 4806 cm3 die de achterwielen (S) maar ook de vier wielen (Turbo) aandrijft. In de "simpele" S-versie goed voor 294 kW of 400 pk tegen 6500 t/m of in Turbo 368 kW of 500 pk sterk bij 6000 t/m. Koppel in de S: 500 Nm tegen 3500 t/m en veel interessanter in de Turbo met 700 NM tegen...2250 t/m !!! Natuurlijk is dat niet echt een overbodige luxe voor een auto in beide versies bijna 2000 kg weegt. Leichtbau is wel effe vergeten. In de Turboversie accelereert hij van 0 naar 100 km/h in 4". De uitstoot aan CO2 is gemiddeld 286 g/km. Wie vooralsnog geen ruimtetrip kan betalen heeft wel het gevoel ervan voor 135.154 als richtprijs. Professorfantasieën, geconcretiseerd en tegelijkertijd achterhaald door zon, wind en water. Maar er is ook nog een V6 Hybride op komst. Het doekje tegen het bloeden. (Tekst en foto: Walter Rombauts)
Adrian Newey (50) is één van de getalenteerdste designers die de F1 ooit kende. Het specifieke aan de man is dat hij zich nooit laat overhaasten. Dat Ferrari al ruim een maand geleden zijn F60 voorstelde, Toyota, Mc Laren, Renault, Williams en BMW-Sauber kort daarna, maakt op hem niet de minste indruk. Maar op 9 februari j.l; kwam wel de nieuwe Red Bull RB5 uit de stal. Een rode stier met een onzichtbare dikke buik om te winnen. Met Sebastien Vettel en Mark Webber bestaat de mogelijkheid dat Newey van Dieter Mateschits definitief onder de grote teams brengt. Met bescheidener middelen omdat de nieuwe regelmenten van 2009 iedereen met een proper blad heeft laten beginnen.
De banden zonder profiel beuken als stormrammen op de luchtmuur die zich optrekt voor de bolide. De muur wijkt niet, tenzij je hem kan slopen en de lucht als een onzichtbare wielkap over het wiel kunt geleiden. Het is dus de kunst om de rode stier een - onzichtbare maar aanwezige - dikke borst te doen opzetten zodat hij de luchtstroom wegleidt van de tollende wielen en dat ze vrijer kunnen draaien, als het ware in een vacuum. De FIA heeft daarvoor een geweldig werktuig aangereikt. Dat zit in de brede voorspoiler die gedeeltelijk, aan de uiteinden, dubbeldek is. De bovenste gedeelten ervan zijn 6 à 7° verstelbaar tijdens het rijden. Daarmee kan de coureur van in de cockpit de aerodynamische of de mechanische grip van de auto licht beïnvloeden.
Doordat de RB5 heel rank naar de achterzijde uitloopt - de zijkanten van de achtervleugel zijn ver doorgetrokken - is in profiel gezien een abstracte "druppelvorm" bereikt. Tenminste als de flapjes op de voorvleugel in hun hoogste stand staan. Deze vorm is de beste in de aerodynamika. Op gewone auto's kan hij niet echt worden toegepast omdat er vier personen, een valies, een motorcompartiment en een schoonmoeder of een hond moet meekunnen. Voor Sebastien Vettel is één enkel zitje gereserveerd. Daarmee kan hij de druppel worden die de WK-emmer doet overlopen. De "snotneus" heeft ambities en Dieter Mateschitz heeft al laten weten de titelbegeerte niet in de weg te zullen staan.
Als Honda niet door Sir Richard Branson van Virgin wordt overgenomen is de Australische biljonair eigenaar van twee van de tien teams die op de startgrid staan. Recent liet hij zich ontvallendat het beheer van de F1 toekomt aan de teams (FOTA) die het financiële risico nemen en dus niet aan de FOM (Ecclestone) en dat het logisch zou zijn als er in de nabije toekomst een machtsoverdracht zou plaatsvinden. Waarop internetster Max Mosley snel liet weten dat als de constructeurs (Red Bull wordt sinds 2007 bevoorraad met Renaultmotoren) niet akkoord gaan ze een parallel kampioenschap kunnen opzetten. "Waartegen de FIA dan zal moeten ageren", haastte Mosley nog snel om te zeggen...Spanning dus niet alleen van KERS maar ook van de "boys van de Place e la Concorde numéro 8".
Sebastien Vettel en Mark Webber zijn de twee jockey's die in 2009 enkele zege's moeten zien waar te maken voor Red Bull. Dat Vettel de jongste polesitter en winnaar (Monza 2008) is moet hem in staat stellen titularis van de tandem te worden. Beide heren worden geacht gelijk te zijn in het team en voor het team te zorgen. In de vuurlinies is zo'n dronkemanseed vlug vergeten en de 21-jarige Duitser, die zich geen afgietsel van Schumacher voelt, heeft tussen de lijnen al laten lezen dat jij deelneemt om de beste te zijn. Onder de andere groten dan zoals Hamilton, Massa, Raikkonen en Alonso's moeten we daaronder verstaan.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Red Bull)
Ferrari, BMW Sauber en Toyota zijn voor een hevige zandstorm moeten gaan lopen in Bahrein. De andere teams, Renault, Mc Laren-Mercedes, Williams-Toyota FW31, Red Bull RB5 en Toro Rosso Ferrari hadden de wind vanachter en de zon boven in Jerez. Wereldkmpioen Lewis Hamilton, terug van even vakantie, was quasi direct de snelste op de piste.In de 23ste van de 93 ronden die hij afhaspelde liet hij 1'20"737 opschrijven. Snelste tijd, maar...met een achtervleugel van 2008 ! Het is logisch dat de ingenieurs zoeken waar de zwakke punten zitten, waar op mechanische én aerodynamische grip kan worden verbeterd. Maar in een jaar dat een nieuw reglement geldt zouden ook in de testen allen maar de 2009-configuratie op de baan worden toegelaten. Nu heerst er verwarring alom en chrono's geven geen juiste analyse voor de stand van zaken op te maken eer op 29 maart 2009 de GP van Australië alle gissingen de kop indrukt met een nooit eerder uitgegeven, onvoorspelbare race.(wr)
Kovalainen eist snelste tijd in 2009-configuratie op.
De weergoden zijn wispelturig. Ferrari, BMW en Toyota die speciaal naar Bahrein waren gegaan om de zonnige kant te beleven hebben hun testen moeten onderbreken wegens...het slechte weer aldaar. Ze zijn op weg naar Europa om in het Zuiden de gezellige kliek van Toro Rosso, Red Bull, Williams, Mc Laren en Renault te vervoegen.
Sebastien Buemi zette met de "interim" Toro Rosso Ferrari de snelste tijd. Maar omdat de auto weer een mixe was van 2008/2009 kunnen we eigenlijk die 1'17"591 niet aanrekenen als de snelste tijd van de dag. De eer kwam gisteren Heikki Kovalainen toe die met de Mc Laren MP4-24 over 110 ronden een besttijd van 1'20"799 realiseerde. Eevn monteerde Williams ook de achterste spoiler van vorig jaar die meer downforce gaf. Maar het was niet duidelijk waaom dit enkele ronden werd geëxperimenteerd. De Fin zette hogergenoemde snelle tijd in zijn tiende ronde. Hij was 1"4 sneller dan vergelijkbare 2009 cars op de piste.
Mark Webber in de Red Bull Renault reed voor het eerst sinds zijn gebroken dijbeen, vorig jaar opgelopen bij een fietsongeval. Hij reed 83 ronden eer hij blijkbaar problemen kreeg en "strandde" op 0"5 van Kovalainen. Teameigenaar Dieter Mateschitz en "bezoeker" David Coulthard, de vroegere ploegmaat van Webber, bleken best tevreden met dit eerste optreden. Kazuki Nakajima die het Williams-Toyota-werk van Hulkenberg overnam reed 125 ronden en zette een 1'21"451 vast op de klokken. Nelson Piquet in de Renault 29 tenslotte bleef vijfde met 1'21"908.(wr)
Sebastien Vettel in RB5 snelst in eerste trainingsdag Jerez
Op een regenbui rond de middag na was het op de eerste trainingsdag in de Spaanse Sherrystreek een gezellige boel. Sebastien Buemi zette de trend met de Toro Rosso Ferrari, maar dan wel in de 2008-configuratie. Dus wekte zijn tijd van 1'19"660 in één van zijn 104 gereden ronden van 4,428 km geen verwondering bij de "boys" die in hun 2009 cars hun best deden. BMW Sauber, Ferrari en Toyota waren niet aanwezig. Die gaven de voorkeur aan het weerbestendige Bahrein om hun KERS, brede voorvleugels, smalle achterspoiler en slicks aan een nieuwe realiteit te toetsen.
Snelste man van de dag werd Sebastien Vettel in de nieuwe Red Bull RB5. Hij liet de chrono's 1'22"117 vastpinnen en bleef de hele dag voor Nico Hulkenberg (Williams-Toyota FW31), Heikki Kovalainen (Mc Laren-Mercedes MP4-24) en Nelson Piquet (Renault 29). Kovalainen testte met het KERS-systeem en meende dat "het werkte". Niemand is de overtuiging toegedaan dat de teams daadwerkelijk in Australië (27,28 en 29 maart 2009) met het Kinetic Energy Recovery System zullen starten.
Na Mugello gaf Kimi Raikkonen rond KERS de volgende commentaar. "Het geeft ièts, maar niet echt veel. Veel beter zou zijn het vermogen van de elekromotor te verdubbelen. Van 58 kW (80 pk) naar 117 kW (160 pk), dat zou pas iets geven." Geweldenaar Kimi, dringend aan een paar kilogram vermageren toe, vergeet in zijn ongeinteresseerdheid rond alles wat niet met echt rijden te maken heeft, dat ondertussen het basisuitgangspunt van KERS blijkbaar vergeten is: brandstofbesparing. Vandaar dat de FIA het over een nabije groene F1 had... Die brandstofbesparing is nu miniem en zou met de visie van het verdubbelen van het vermogen van de elektromotor inderdaad groter worden omdat de elektrische aandrijving langer en meer "push" zou geven dan de huidige 6"77 per ronde. De kracht wordt "afgeroepen" door de couerur door op een knop te drukken.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Red Bull)
De Chevrolet Spark zal zijn werelddebuut beleven tijdens de Autoshow van Genève in maart 2009. Het nieuwe model van Chevrolet in het A-segment zal begin 2010 in Europa leverbaar worden. De Spark wordt in het vierde kwartaal van 2011 tevens in het modelprogramma van Chevrolet in Amerika opgenomen. Dit is bekendgemaakt door Troy Clarke, President GM North America, op de persconferentie van Chevrolet tijdens de North American International Auto Show in Detroit.
De Chevrolet Spark zal een fraaie styling, ruimte en verscheidenheid toevoegen aan het marktsegment van zeer zuinige, kleine autos in de Verenigde Staten, zei Clarke. De beslissing om de Spark toe te voegen aan de portefeuille van Chevrolet in Noord Amerika weerspiegelt het vaste voornemen van Chevrolet om in de Amerikaanse auto-industrie marktleider te worden op het gebied van zuinige autos. Dat zei de man onvervaard terwijl nu heel GM met de daver op het lijf zit want op 17 februari moet een dynamisch herstelplan worden voorgelegd. Als dat niet bevalt zou GM de 13 miljard overheidssteun moeten terugbetalen. Overmoed zakt dan wellicht.
De vijfdeurs Spark is ontwikkeld op basis van de Chevrolet Beat conceptauto en biedt veel verscheidenheid met een fris, jeugdig uiterlijk en een interieurontwerp dat wordt versterkt door de keuze van de kleuren en de materialen. De productieversie van de Chevrolet Spark zal in maart 2009 zijn werelddebuut beleven tijdens de Autosalon van Geneve. De verkoop in Europa start begin 2010, later gevolgd door andere markten in de rest van de wereld...
Deze twee stijlvolle modellen geven een sterk en belangrijk signaal, zegt Wayne Brannon, Executive Director, Chevrolet Europe. Wij zijn overtuigd dat de Spark en de Orlando (Conceptcar die als MPV in 2010 zou worden geproduceerd) door hun verfrissende, strakke verschijning een brede groep klanten aan zullen trekken die op zoek zijn naar een gunstig brandstofverbruik, functionaliteit en een fraai design, gecombineerd met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Aan zo'n straffe uitspraken van macho-managers van zo goed als failliete bedrijven kunnen we niets toevoegen. We proberen te denken, te zwijgen, zuinig en nederig te zijn.(wr)
De mooiste Red Bull "ooit" in Jerez-de-la-Frontera voorgesteld
De gruwelbeelden die ons werden voorgeschoteld bij de aankondiging van de geheel nieuwe F1-regels veranderden sinds de eerste testen in een weldoend kleurrijk gevoel van pure éénzitters. Alleen de dreiging van de standaardisering hangt nog aan een zijden draadje. De FIA is al wel zover van de motoren (- en hun constructeurs) met rust te laten en de wens tot drukken van het kostenplaatje te beperken tot de transmissies, KERS, ophangingen en remmen. Die componenten zouden voor standaardisering nog worden overwogen.
Tijdens de presentatie vanochtend in Jerez in het zalige Andalousië was het nog koud als Sebastien Vettel en Mark Webber de cover afnamen van de nieuwe RB5. Er kwam een prachtige bolide te voorschijn. Hij is ontworpen door Adrien Newey en teambaas Horner aarzelde geen seconde om de motorkap weg te nemen zodat iedereen de plaatsing van het KERS-systeem kon zien. Het composietomhulsel, waarin het vliegwiel huist, was opengewerkt. Dat wiel draait tegen 60.000 t/m en het zit zo gepantserd omdat niemand weet wat ermee zal gebeuren als de heren op de piste eens aan het botsen slaan. Renault, Ferrari, Red Bull en dus ook Toro Rosso hebben hun KERS-vertrouwen gegeven aan het Italiaanse Magneti Marelli. In feite komt het "pakje", donderdag of vrijdag toe, moet het maar worden geopend, gemonteerd en Klaar-is-Kees. Dat is een zorg om kersentaarten minder. De coureurs, opnieuw jockey's geworden, moeten de mogelijke bokkensprongen van het systeem op de piste maar zien te bedwingen.
In afspraak met de FIA heeft Renault de motor van de R27 (toen de "bevriezing" is ingegaan) bewerkt. De cathografie werd zo veranderd dat de V8 tegen het maximumregime van 18.000 t/m precies evenveel vermogen aflevert dan de concurrenten. Voordien keek Renault aan tegen een handicap van 18 tot 22 KW's of 25 à 30 pk. Het verzoek van Flavio Briatore aan de FIA was dus gegrond en het verstand won. Sebastien Vettel neem vandaag en morgen de eerste testdagen voor zijn rekening. Woensdag komt dan Mark Webber aan de beurt. Dat is de eerste keer sinds hij zijn been brak in 2008 dat hij het stuur neemt. Vorig seizoen oogstte het team 27 WK-punten, goed voor een zevende plaats in de WK-stand. Het mag niet verwonderen dat Red Bull op een GP-zege jaagt en daarvoor speciaal op Sebastien Vettel rekent.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Red Bull)
Sebastien Bourdais met Peugeot zevende keer in Le Mans
Sebastien Bourdais (29) is vrijdag bevestigd bij Toro Rosso aan de zijde van roockie Sebastien Buemi. De Frans-Zwitserse tansem lijkt beloftevol op een seizoen vol met nieuwe regels af te stevenen. Bourdais, die vier keer ChampCar-kampioen was, is geboren in Le Mans en het kan niet anders dan dat de "24 Uren van Le Mans" al een leven lang op hem werkt als een magneet. Dit jaar combineert hij zijn F1-activiteiten met een zitje in de Peugeot 908 HDi om voor de overwinning te gaan. Het zal de zevende maal zijn dat de gebrilde piloot deel neemt aan de etmaal race.(wr)
Ondanks het moeilijke economische klimaat heeft Peugeot besloten alle sportieve programmas voor 2009 voort te zetten, zowel wat de hoogstaande Endurance-competitie als de sportieve promotieprogrammasvoor de producten betreft. De crisis heeft de directie van Peugeot aangezet om de synergieën binnen de groep PSA Peugeot Citroën op te drijven door Olivier Quesnel de leiding over Peugeot Sport te geven.
Vorig jaar was de ontgoocheling groot toen de zege in de 24 Uren van Le Mans aan Peugeot's neus voorbijging. De 908 HDi FAP was nochtans krachtig genoeg, zoals bleek uit de vier zeges in vijf races in de Le Mans Series. Sindsdien heeft het hele team van Peugeot Sport zijn inspanningen voortgezet, met een bijzondere focus op de zwakke punten die de wagen in de titelstrijd in Le Mans in de problemen hebben gebracht: optimalisering van de tractiecontrole, vermindering van de vervuiling van de radiatoren en verbetering van dewielmontage om bij vervanging door de mecaniciens de klus te vereenvoudigen.
Daarnaast werd de 908 aangepast aan het nieuwe reglement van ACO, dat voorziet in een aanzienlijke vermindering van de prestaties van de wagens. Bruno Famin, technisch directeur van Peugeot Sport, geeft uitleg bij de voornaamste wijzigingen: We hebben de hele afstelling van de motor gewijzigd om rekening te houden met de turbo-inlaten en de reductie van de turbodruk, die het vermogen met ongeveer 10% naar beneden haalt. We hebben ook hard gewerkt aan de aërodynamica om de wagen terug in evenwicht te brengen na de aanzienlijke versmalling van de achterspoiler (1,60 meter in plaats van 2 meter).Tot slot hebben we hard gewerkt om en airco te installeren in het interieur om de temperatuur onder het toegelaten maximum te houden. Parallel daarmee zijn we ook blijven werken aan de prestaties van de wagen: constant werken aan het gewicht van de wagen om te proberen het minimumgewicht, in weerwil van de airco, zo dicht mogelijk te benaderen.
"Verder natuurlijk een optimalisatie van de dieselverbranding, de roetfilters (Dow) en het injectiesysteem (Bosch) en zoektocht naar de best mogelijke verhouding tussen chassis en banden (Michelin). De 24 Uren van Le Mans blijven het hoofddoel voor het seizoen 2009 en zoals Olivier Quesnel uitlegt, kijkt het Team Peugeot Total tegen een zwaar voorbereidingsprogramma aan: We hebben een doorgedreven testprogramma opgezet met onder meer Endurance-simulaties op verschillende circuits en we zullen bij wijze van praktijktest en generale repetitie voor het hele team deelnemen aan twee races die gepland staan vóór de 24 Uren van Le Mans. We hebben daarvoor gekozen voor de 12 Uren van Sebring, de eerste test in de Amerikaanse Le Mans Series in maart, met 2 autos en zes piloten. De tweede voorbereidingsrace is de 1000 km van Spa-Francorchamps in de maand mei met de drie autos die ook in Le Mans aan de start verschijnen.
"Wat er na de 24 Uren van Le Mans nog op het programma zal staan, is nog niet beslist. We bestuderen de beste races die het merk de grootste publiciteit kunnen opleveren. Van belang hierbij zijn de promotie, mediatisering en uiteraard de concurrentie in deze races. En tot slot evolueert ook het uiterlijk van de 908 HDi FAP, met een blauwe kleur voor alle wagens en een reflecterend aluminium met chroomlook in het interieur om de omgevingstemperatuur te drukken. Het Endurance-programma is alleen mogelijk dankzij de hulp van onze partners.Peugeot Sport doet een beroep op negen piloten en geeft vertrouwen aandegenen die hun sporen in de eerste Endurance-seizoenen hebben verdiend.(Tekst:Wout Christiaenssen/Foto:Peugeot)
· Sébastien Bourdais (Frankrijk), 30 jaar · David Brabham (Australië), 43 jaar · Marc Gené (Spanje), 35 jaar · Christian Klien (Oostenrijk), 26 jaar · Pedro Lamy (Portugal), 37 jaar · Nicolas Minassian (Frankrijk), 36 jaar · Franck Montagny (Frankrijk), 31 jaar · Stéphane Sarrazin (Frankrijk), 33 jaar · Alexander Wurz (Oostenrijk), 35 jaar
Voor Sebring op 21 maart is al beslist over de teams voor de twee wagens: 908 HDi FAP n° 07 Nicolas Minassian Pedro Lamy Sébastien Bourdais 908 HDi FAP n° 08 Franck Montagny Stéphane Sarrazin Christian
Nissan's gloednieuwe Z neemt de relais over van de fantastische 350 Z. De nieuwste die na 40 jaar rijke Z-historie als Europese primeur op het komende Salon de l'Automobile de Genève wordt getoond, breder, korter en krachtiger en met kortere wielbasis dan de 350 Z. Met 243 kW of 331 pk uit de V6 die naar de achterwielen worden gestuurd via een geheel nieuwe zevenstrapsautomaat, is het net als de GT-R een auto die Porsche afgunst bezorgd. De versnellingsbak kan via schakelhendeltjs worden bediend en is volgens Nissan de eerste auto ter wereld die van een gesynchroniseerde schaletoerentalregeling is voorzien. Naast deze absolute blikvanger toont Nissan (het enige merk dat Europees in 2008 méér verkocht) de Qazana als Concept Car. Er is ook de Cube en de Pixo. De eerste is ook een Europese primeur, de tweede was in Brussel al te zien en werd met succes onthaald. De Qazana wil Nissan's positie als pionier in de crossovers versterken en is een vijfdeurs concept. De achterdeuren kunnen pas worden geopend als de voordeuren zijn geopend. Kwestie van geen zelfmoordacties tijdens een rit te hebben. Een constructeur moet aan alles denken in deze toch wel sombere tijden.(wr)
Op het eerste gezicht zou BMW met de 7-serie als waterstofpionier kunnen worden genoemd, of Mercedes die natuurlijk de brandstoftechnologie perfect onder controle heeft. Feit is dat alle autoconstructeurs eraan werken en GM volgend jaar (2010) met de Volt een productierijp model wil hebben. Maar terwijl Nissan in augustus aankondigde tegen 2015 een eerste" Fuel Cell Vehicle" te commercialiseren, zoefden we toch maar rond in België met zo'n elektrische auto die door waterstof wordt aangedreven. De rem is daarbij belangrijk. Want als de auto in "Drive" staat flits hij van zijn startplaats als was hij door een boog afgeschoten. Dus moet je zachtjes de gaspedaal beroeren, in feite een potentiometer, die de elektromotor meer of minder vermogen doet afgeven. Het vooraf gewilde koppel blijft altijd hetzelfde en is al vanaf de eerste toer die de elektromotor/generator maakt maximaal beschikbaar. Daarom dat de cijfers van 0 naar 100 km/h (in zoverre belangrijk) zo indrukwekkend zijn.
De brandstofceltechnologie is natuurlijk nog het voorwerp van een - snelle - evolutie. Maar een feit is het. Toevallig liep ik gisteren nog een groep mensen tegen het lijf, intellectuelen volgens zichzelf, die niet beseffen dat de elektrische auto niet voor de deur staat, maar dat die al een feit is ! Toegegeven, men weet niet goed raad met het prijskaartje zoals Mitsubishi, de twijfel over de standtijd van een batterij en de daarvoor uitgekiende waarborg voor de klant blijft nog een eikel punt. Maar de dag dat de overheid niet zwetst maar concreet een tegemoetkoming doet rijden we elektrisch ! De jongste elektrische auto waarmee ik reed was de Mitsubishi i-MieV. Dat is gewoon een volwaardige auto waarop niets aan te merken valt van rijcomfort, zit- en uitrustingscomfort, wegligging enzovoort. Een gewone, degelijke auto, die momenteel in Japan 30.000 dollar kost. Hij heeft een lithium-ion-batterij die je aan het gewone stroomnet kan opladen tegen nachttarief. Of met een snellader in dertig minuten voor 80% kunt vullen. Hoe subliem en praktisch ook, héél concreet staat deze bruikbare auto al achter op een "Fuel Cell Vehicle" of op een voertuig dat op pure waterstof rijdt.
Waarom staat dan die waterstofauto van Nissan in de titel. Om een pogng te doen om een juiste toedracht te doen. Stel U voor dat je in een huis woont. Op het dak heb je zonne-panelen liggen die via de foto-voltaïsche techniek zonnelicht in electriciteit omzetten. Met die stroom kan je in een brandstofcel water in waterstof en zuurstof splitsen. Waterstof bestaat uit één kern en één elektron. Het is het eenvoudigste en lichtste chemische element. Het is veertien keer lichter dan lucht. het bevriest bij - 259,14 °C, en kookt bij 252,87°C. In een brandstofcel worden waterstof en zuurstof aan elke zijde met elkaar verbonden door een polymeermembraan, eigenlijk de elektrolyt. Zij gaan een verbinding aan om water te vormen waarbij elektrische energie - en warmte - worden vrijgegeven. Het is deze elektrische energie die de elektromotor/generator van een voertuig zal voeden. Bijgevolg produceert de auto zijn eigen energie op voorwaarde dat de brandstofcel op haar beurt gevoed wordt door bij voorkeur electriciteit uit zonne-energie. Als foto-voltaïsche cellen bijvoorbeeld in het autodak zoals bij de Nisssan Nuvu (Parijs 2008) geïntegreerd zijn kunnen die een brandstofcel aan het werk zetten.
Op de voorbije Los Angeles Auto Show waren zes prototypes die meededen aan "Race20025", een wedstrijd om het meest pientere toekomstmodel met ZERO-emissie te ontwerpen.Mazda won die wedstrijd met Kanaan. Maar de formule voor de zes was eensluidend: zonne-schubben op de auto's-brandstofcel-elektromotor=rijden zonder uitstoot. uit de uitlaat komt dan allen waterdamp. De techniek is zo dicht bij dat allen de vraag rijst hoe we in die korte tijd een distributienet voor waterstof kunnen hebben (in ons land is er één, Ruisbroek, voor wie van Brussel richting Parijs neemt) en hoe we de zonnencellen in aanvaardbare, practische modellen sierlijk op een auto aanbrengen. Met practische modellen bedoel ik dan auto's waarin vier personen en enkele koffers kunnen worden meegenomen. Want Tante Net en Nonkel Jan zullen altijd wel mee willen. "Very Soon" ! Want als besluit kan ik stellen dat de auto-industrie praktisch klaar is maar de politieke catacomben van de wereld die vooruitgang niet kunnen slikken. Tot zolang wordt gezeurd.(Tekst en foto: Walter Rombauts)
De nieuwe Renault Clio III en zijn referentiekader
Sinds 1990 rijdt en schrijft de Renault Clio een succesverhaal. De Auto van het Jaar 2006 beschikt over alle troeven als binnenruimte veiligheid, comfort en een bijna magnetische wegvastheid. Zj design neemt de pennentrekken over van de nieuwste Mégane en de GT-versie in de gamma laat ruimte om over sport te dromen. Renault ondersteunt als niemand de droomwereld van Sport met een hoofdletter. Het begint bij de ondertussen legendarische Clio Cup, loopt verder via de promotieformules die kampioenen kneedt en bereikt het summum in de Formle 1 waar de nieuwe R29 zich weer onder de wereldkampioenen zal rollen. Daarom biedt die GT-versie een gespierde look en een plezante handling.
Vandaag is in Parijs een persconferentie doorgegaan rond het "Carminat Tom Tom"-systeem. Het betreft en geïntegreerd systeem, toegankelijk voor meer mensen omdat het "slechts" 500 kost maar ook een opmerkelijk bedieningscomfort biedt. De bezitter hoeft zich niet door bijbelse handleidingen te wroeten eer hij de juiste weg krijgt voorgeschoteld. Directeur Verdeglas (je zal zo maar heten...) wist daarover nog te vertellen dat buiten de juiste weg vinden ook nog verkeersinformatie, snelheidsbeperkingen en radarwaarschuwingen op het grote kleurenscherm (5,8" of 14,7 cm) verschijnen. Dus als je een Clio III in Fase 2 koopt kan je nooit zeggen dat je iets niet wist. Puristenvoer.
Het publiek kan de nieuwe Renault meer in detail ontdekken tijdens het volgende Salon van Genève. Op onze markt wordt de auto vanaf 24 april gecommercialiseerd. Direct zal opvallen dat deze compacte berline nauw verwant is met de nieuwe Renault Mégane. De Clio kreeg een ranker profiel, met koplampen die doorlopen tot aan de uitsnijding van de luchtinlaten. De sportief gelijnde bumper heeft een ruim bemeten luchtinlaat onderaan met zwarte glanzende beschermschilden. Achteraan sluit het nieuwe design van de lichten perfect aan bij de straklijnigheid van het geheel. De mist- en achteruitrijlichten werden naar de onderste hoeken verplaatst. Binnenin bepaalt waarneembare kwaliteit van uitrusting en gebruikte materialen de behaaglijkheid die het zitcomfort meegeeft. Het navigatiesysteem van Carminat Tom Tom is perfect geïntegreerd bovenaan de middenconsole.
De GT krijgt een exclusieve kleur: Blue Malta Blauw. Zijn agressievere neus heeft een glanzend zwart radiatorrooster. De wielkasten laten dynamische rijkwaliteiten vermoeden van het onderstel, zijn afvering en schokdemping. Wat stugger dan de andere leden van de familie wegens precieze sturing op ideale lijnen van veilig genomen bochten. De achterzijde tooit zich met een dubbele uitlaat en een spoiler. In het interieur vallen de sportieve accenten direct op: pedalen uit geperforeerd aluminium, zetels met een hogere zijsteun en GT-logo's op de voorzetels. Een stressloze auto die andermaal zijn weg zal vinden naar een breed publiek. eerste afspraak: Genève van 5 tot 15 maart 2009 in de Palexpo aldaar. Straks dus. (Tekst: Walter Rombauts/Foto: Renault)
Volvo was al pionier met WHIPS en SIPS mà à r nu...
"De veiligste Volvo ooit", zo wordt de nieuwe Volvo XC60 alom omschreven. Reden hiervoor is de standaard montage van het unieke City Safety systeem dat bij snelheden tot 30 km/uur volautomatisch remt bij een naderende aanrijding. Op basis van onderzoeksresultaten in Zweden durft verzekeraar Volvo Car Insurance het aan een korting van 10 procent te geven op de verzekeringspremie van de XC60. Indien de auto wordt voorzien van de optionele Driver Support Line zelfs 20 procent.
City Safety werd eerder dit jaar al getest door de gerenommeerde Britse verzekerings-onderzoeksorganisatie Thatcham. Volvo's City Safety systeem wekte daarbij grote bewondering. Het lukte de onderzoekers niet de auto te laten botsen op zijn voorganger. Onderzoeken wijzen uit dat 75 procent van alle gerapporteerde ongevallen plaatsvindt bij rijsnelheden tot 30 km/uur. In de helft van de gevallen heeft de bestuurder helemaal niet geremd voor de botsing (!), meestal vanwege het feit dat hij was afgeleid. In deze gevallen kan City Safety een cruciaal verschil maken. City Safety remt de auto automatisch af zodra de bestuurder op het punt staat achterop de voorligger te botsen. Op die manier is een botsing wellicht geheel te voorkomen of, indien dit niet mogelijk is, zijn materiaalschade en letselschade te beperken. Dus minder kosten, iets wat verzekeraars doet kwijlen. Want zelfs bij een lage snelheid kan een botsing al tot aanzienlijke herstellingskosten leiden. In het buitenland hebben al diverse verzekeraars aangekondigd korting te zullen geven op de premie van een Volvo XC60.
City Safety houdt de verkeerssituatie voor de auto in de gaten met behulp van een lasersensor die ter hoogte van de binnenspiegel in de voorruit is gemonteerd. De sensor kan voertuigen en andere objecten detecteren die zich op een afstand van maximaal 10 meter van de voorbumper van de auto bevinden. Het gaat dan om voorliggers die ofwel stilstaan ofwel in dezelfde rijrichting rijden als de Volvo. Het systeem is actief bij rijsnelheden tot 30 km/uur. Wanneer de voorligger plotseling moet remmen en City Safety de kans op een botsing groot acht, zet het systeem de remmen stand-by. Indien de bestuurder geen actie onderneemt, worden de remmen automatisch bediend. Als het snelheidsverschil tussen beide auto's kleiner is dan 15 km/uur, kan City Safety ervoor zorgen dat een botsing wordt voorkomen. Bij een rijtempo tussen 15 en 30 km/uur geeft het systeem prioriteit aan het zoveel mogelijk verlagen van de snelheid tot aan het moment van de botsing.
City Safety is niet alleen nuttig voor de berijder van de Volvo. Ook de voorligger wordt beschermd. Uiteraard biedt het voorkomen van de botsing de allerbeste bescherming aan alle betrokkenen, iets wat met City Safety vaak mogelijk is. Echter, in die gevallen waar een botsing onvermijdelijk is, helpt City Safety de optredende botskrachten te verkleinen. Het gevolg is dat de inzittenden in de voorligger een minder zware klap te verduren krijgen en er wellicht zelfs zonder verwondingen zoals een whiplash afkomen.
Indien bij de aanschaf van een Volvo XC60 wordt gekozen voor de optionele Driver Support Line wordt de auto af fabriek voorzien van alle beschikbare veiligheidssnufjes van Volvo: Driver Alert, Lane Departure Warning, Adaptive Cruise Control, Distance Alert, Collision Warning, Auto Brake en het onvolprezen dodehoekwaarschuwingssysteem BLIS. Door de combinatie van Auto Brake en City Safety beschikt de XC60 dan over een automatische remfunctie op alle snelheden. De meerprijs voor dit optiepakket bedraagt 2850 euro.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Volvo)
De Peugeot 308 HDi 110 BMRP, het fijnst gesneden maatpak
Nu het gewicht van autocoureurs sinds de komst van KERS weer mee bepalend is in de Formule 1 dwaalden mijn gedachten af naar auto's die aan het lichaam passen als fijngesneden maatpakken. In dat beperkt lijstje is er één blijven hangen. Het is de Peugeot 308 HDi 110 met gerobotiseerde versnellingsbak en die met "paddles" bedienbaar is vanaf het stuur. Hij kan ook in een automatische stand worden gezet. Die positie is raadzaam om in het stads- en file-verkeer comfort te genieten. Maar in de vrije wegeltjes geraakt iemand die op- en afschakelen via de hendels beheerst ronduit in extase. Ik reed de auto over meer dan 1500 km. Het was geweldig ! Bovendien paste hij me als mijn eerste communiekostuum. Fijn gesneden door een vakman, een onbetaalbaar gevoel. Waarom dat gevoel zo belangrijk is om goed auto te rijden, zal ik nu trachten te beschrijven.
Autorijden is eerder een geestelijk proces dan wel een fysisch gebeuren. Het tweede vloeit voort uit het eerste, maar determinerend is de snelheid waarmee de hersenen van een mens waarnemen door de ogen, die informatie verwerken en bevelen geeft tot motorische bewegingen als remmen, gas geven en sturen.
Het eens zo prestigieuze merk Alfa Romeo dat soms zelfs alleen werd gekocht omwille van zijn motorsound en de voorgeschiedenis die Enzo Ferrari bij het merk beleefde toen hij eerst coureur en later teamchef was, heeft in januari 2009 31,05 % ingeboet op de verkoop ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het merk mist duidelijk een link naar de toekomst. In producten en in mentaliteit. Behorend tot de Fiatgroep kunnen ze "l'orgeuille" niet laten en zijn de meesten van de hoofdzetel ééntalig. In onze global economy wordt het dan een moeilijke klus om uit te leggen hoe goed je wel bent.
Bovendien reflekteert het jongste model MiTo niets van de grandeur van het merk. Mytisch is er zeker niets aan. De auto rijdt kwakkelend onstabiel, biedt een doordeweeks interieur en mist zijn doel: de zoveelste heropleving van het merk mee waarmaken. Dus als je duur bent, arrogante verkopers hebt, showrooms waar bezoekers al in hun flikker staan eer ze bij de modellen zijn geraakt, dan is van dat resultaat niet te verschieten. De gruwel overvalt je als je een Alfa-showroom binnenstapt. Of het management zich hiervan bewust is, maag zeer in vraag worden gesteld. Public Relations is onbestaand, ook naar de pers toe en de crisis die nu pas echt goed begint zal dat niet ten goede veranderen. Alfa Romeo heeft net als andere verliezers nog elf maanden tijd om realiteitszin terug te vinden. En daarmee meer kopers natuurlijk. (Tekst en foto: Walter Rombauts)
Audi, Nissan, Mazda, Jaguar en Subaru komen best uit januari 2009
Het Brussels autofeest is voorbij. De eerste blik van ontnuchtering laat ontreddering zien. Allemaal mintekens voor de verkoop van januari 2009. Maar het is waar, de echte "boom" na een Salon wordt pas voelbaar in maart. Dan worden verkopen en offertes - hopelijk - geconcretiseerd. VW voert de lijst aan met 5.528 verkochte eenheden, wat in de huidige context 11,59% betekent op een totale teruggelopen markt tegenover 2008 met 16,11%. Citroën volgt manmoedig op de tweede plaats met 10,04% van de koek.
Vanaf de derde plaats begint het Danteske scenario. Peugeot blijft met 9,09% nog wel derde maar duikelt met...-28,82% tegenover de eerste maand van 2008. Renault, op de vierde plaats beperkt de vrije val tot -1,03%. Opel verliest -18,43%, Ford verliest maar -7,06% hetzij 263 auto's minder verkocht. BMW, dat weldra een nieuwe - Duitse - Belgische directeur krijgt die gentlemen-driver uit de sport-prototypes Philippe de Hennin aflost. Onze landgenoot neemt binnenkort BMW France waar. BMW verloor in deze trieste januarimaand -29,40% Alfa Romeo, mooi maar futloos wat management betreft scoorde - 31,05. Toyota verloor -32,98%. We kunnen zo nog een poos doorgaan tot een toppunt van Saab op de dertigste plaats met -40,78%.
Maar er is ook goed nieuws. Audi op de achtste plaats heeft 458 auto's meer of +23,39% meer verkocht. Nog straffer is Nissan die met de Qahsqai, de vijfentwintihjarie Micra en de nieuwe Pixo + 19,93% steeg. Algemeen directeur van Nissan België, Koen Maes, is zowat de enige geweest tijdens het salon die de pers geen blaasjes probeerde wijs te maken maar naar waarheid sprak. Een kunst op zich vandaag. De heer Sermeus van Mazda kon dat ook doen: stijgen met + 28,30% voor Mazda, nog wel niet binnen de eerste tien (die op Audi na overigens allemaal -% te kennen gaven, maar wel ondubbelzinnig in opmars. Subaru steeg met +113,79% door hun instapmodel met Front Wheel Drive aan te bieden in plaats van met een permanente vierwielaandrijving. Mensen hebben die boodschap begrepen en lieten twee aangedreven wielen voor wat ze waren. Daardoor werden er 62 eenheden verkocht. Rolls Royce verkocht vorig jaar twee stuks. In januari staat er geen in de statistieken. Het drama van Cadillac wordt het best geillustreerd met een verlies van -88,24% of een verkoop van 2 exemplaren tegenover januari 2008 waarin er nog 17 aan de begoede man werden gebracht. Het is gewoon triest nieuws. We hebben dan nog gezwegen over drama's als Chrysler (-29,46%), Volvo (-16,75%) en Hyundai (-29,47%). Gelukkig resten er nog elf maanden om daar nog iets ten goede aan te veranderen. Met of zonder steun van de belastingbetaler.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
De toptien in januari 2009
01. Volkswagen 5.528 verkocht (-5,97%) 02. Citroën 4.789 (-15,76) 03. Peugeot 4.335 (-28,82) 04. Renault 4.039 (-1,03) 05. Opel 3.721 (-18,43) 06. Ford 3.463 (-7,06) 07. BMW 2.569 (-29,40) 08. Audi 2.416 (+23,39) 09. Mercedes 2.082 (-24,84) 10. Toyota 1.937 (-32,98)