Mie Turtelboom is een bezige bij die zichzelf heel wat 'targets' heeft gesteld. Of daar bij Justitie veel van in huis zal komen is een ander paar mouwen. Zo had ze gezegd dat ze de beveiliging van het Brusselse justitiepaleis in drie maanden zou oplossen. Die maanden zijn voorbij, maar het majestueuze maar oude gebouw is nog steeds zo lek als een zeef. Het overbrengen van Marokkaanse veroordeelden van Belgische naar Marokkaanse gevangenissen is al evenmin een succes te noemen (en dan zullen we maar best zwijgen over het persoonlijk succes van onze zwarte madam bij de nieuwe Marokkaanse premier). Maar Mie turtelt verder. Haar volgend voornemen is tegen 2014 het nieuwe computersysteem bij justitie functioneel te maken. Geleerd door de ervaring van haar voorgangers (men sleutelt er al aan van in 2003, toen het werd opgestart door Onkelinx), zegt ze er nu wel in één adem bij dat niet álles tegen die tijd zal klaar zijn. Dat noemt men in het Italiaans 'mettere le mani davanti' ('de handen vooruit steken', zoals iemand die in het donker gaat). Ze heeft waarschijnlijk ook al opgemerkt dat bv het zo geroemde Tax on Web systeem bij Financiën ook niet alles is. Geregeld zijn er daar blackouts en andere problemen. Het laatste is, dat men al drie maanden niet bij bepaalde BTW aangiftes geraakt omdat die ergens zijn opgeslagen, maar niet (meer) te voorschijn komen. Niks on web, dus. Het is er zo erg, dat de vakbonden er zelfs een stakingsaanzeg voor hebben aangekondigd. Men 'werkt eraan', zoals watje De Clerck dat zo mooi kon verwoorden. Financiën is trouwens geen uitzondering. Ook bij de Dienst Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) heerst al een tijdje een chaos door de invoering van een nieuw computersysteem. Vorige week is die dienst zelfs dagenlang gesloten geweest. Bij een privébedrijf heeft men daarvoor systeembeheerders die zo'n problemen op de kortst mogelijke tijd (moeten) oplossen, bij de staat blijkt dat niet te lukken. Daar wordt waarschijnlijk eerst nog nagedacht of men er statutairen of contractuelen voor moet inschakelen...
Het was de Griek Draco die in de zesde eeuw vóór Christus de democratie 'uitvond' in Athene. Uit zijn naam komt ook het bijvoeglijk naamwoord 'draconisch', dat verwijst naar de harde maatregelen die hij uitvaardigde om de macht van de adel te breken. De geschiedenis herhaalt zich, want ook nu waren en zijn er draconische maatregelen nodig om te vermijden dat de Griekse democratie een lachertje blijft. Ze mogen nu wel een partij hebben met de naam 'nieuwe democratie', ik denk dat Draco dat zo niet voor had. En er is meer. In welk democratisch land kan men nu een nieuwe regering vormen op amper drie dagen tijd? Alleen in Griekenland blijkbaar, waar ze misschien al eens goed gelachen hebben met die domme Belgen die er 451 dagen voor nodig hadden. Daarbij vergeet men dan wel dat dit land, ondanks alles, nog vrij normaal bleef functioneren, wat in Griekenland helemaal niet meer het geval is. Om de vorming van een nieuwe regering in drie dagen te kunnen verwezenlijken, heeft men er wel een regel ingelast die zegt dat de partij die de meeste stemmen behaalt, er zomaar 50 extra zetels bij krijgt. Stel eens voor dat wij dat hier ook zouden gedaan hebben, dan had de N-VA die 50 erbij gekregen en zou er ook in dit land wel e.e.a. anders verlopen zijn. We mogen er toch wel eens mee lachen, zeker? Ondertussen hebben de landen van de eurozone al zo'n 300 miljard euro in de schijnbaar bodemloze Griekse put gestort en is het weinig zeker dat daar nog iets gaat bij komen als de Hellenen niet bereid blijven e.o.a. serieus plan uit te werken om uit hun impasse te komen. Een professor van een Griekse universiteit verwoordde het gisteren zo in een van de TV-journaals: 'wij worden het eerste Afrikaanse land met een blanke bevolking'. Draco zal het zich wel anders hebben voorgesteld...
'Chi prende una strada nuova, sa quello che perde, non quello che trova'. Italiaans spreekwoord: 'Wie een nieuwe weg inslaat, weet wat hij achterlaat, niet wat hem te wachten staat'. Dat geldt voor Frankrijk, voor Griekenland, straks misschien ook voor Nederland, maar zeker voor Europa. Reden, waarom ik de titel van deze blog niet vervolledigd heb. We kunnen er nog alle kanten mee uit en wat het zal worden staat helemaal niet vast. In Frankrijk wordt een grijze muis president. De gedoodverfde kandidaat van links was eigenlijk Dominique Straus Kahn (DSK). Toen die uitviel wegens zijn extra belangstelling voor vrouwelijk schoon (waarbij de bij ons recentelijk van seksuele misdragingen beschuldigde politici als koorknapen kunnen beschouwd worden), bleek François Hollande, tot ieders verbazing, de meeste stemmen te hebben gekregen op het socialistische partijcongres, ook al was het maar 28%. De man heeft nooit in een regering gezeten, ook niet onder Mitterand of tijdens de co-habitation legislatuur van 1997-2002. Tijdens zijn elf jaar als partijleider maakte hij de smadelijke nederlaag van Jospin mee (tegen Le Pen!) en van zijn eigen vrouw, Ségolène Royal, moeder van zijn vier kinderen van wie hij nu gescheiden is. Of Hollande veel potten gaat breken is nu nog koffiedik kijken, omdat er in juni nog parlementsverkiezingen volgen. Daarin zal zijn partij deze keer niet de stemmen van de andere al dan niet linkse partijen krijgen. In het beste geval zal hij moeten regeren met de steun van de communisten en de groenen, wat de situatie er zeker niet eenvoudiger op zal maken, in het minst t.o.v. Europa. De verwachting is dan ook dat Hollande tot aan die verkiezingen stoere taal zal blijven spreken, maar daarna waarschijnlijk een toontje lager zal moeten zingen, waarbij hij serieus gezichtsverlies zou kunnen lijden. Vlak na zijn officiële aanstelling, op 16 dezer, gaat hij dan meteen praten met Merkel en vliegt hij daarna naar de States voor bijeenkomsten van de G8 en de NATO. Het zou wel eens kunnen dat hij daar reeds een ander verhaaltje zal moeten vertellen. Gebeurt dat niet, dan krijgen we hommeles, niet alleen met de andere landen, maar ook met de markten en de ratingbureaus. Voeg daar nog bij dat Europa met een bang hart de evolutie zal volgen in Griekenland. Niet weinigen zullen nu wel spijt hebben dat ze die Grieken niet meteen de deur gewezen hebben toen bleek dat ze gefraudeerd hadden om bij de eurozone te kunnen komen. Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat Europa van diezelfde Grieken een ultimatum zal slikken. We gaan dit jaar nog e.e.a. meemaken op Europees vlak. 2012 wordt inderdaad het jaar van de Europese opgang/afgang/teleurgang/doorstart (bij gelegenheid schrappen wat niet past)...
De afkortingen SPQR vindt men terug in Rome en dateren uit de tijd van de oude Romeinen die toen zowat de hele landmassa rond de Middellandse Zee beheersten. Niet voor niets noemden ze die zee 'mare nostrum', 'onze zee'. SPQR stond voor 'Senatus PopulusQue Romanus', de 'Romeinse senaat en volk'. Het waren immers de senatoren die het politieke leven van de toenmalige wereldmacht beheersten. In sommige landen heeft de titel 'senator' ook de dag van vandaag nog een vrij belangrijke klank, denk maar aan de U.S.A., waar elke staat er twee heeft ongeacht zijn grootte of het aantal inwoners. Wat een verschil met bij ons, waar de senaat verschrompeld is tot een soort praatbarak zonder niveau, waardoor hij feitelijk overbodig is de geworden. Eigenlijk zou men hem best opdoeken, niet alleen als gevolg van de verschillende staatshervormingen die we al gekend hebben, maar ook in het kader van de huidige besparingen. In de plaats daarvan wordt het instituut nog maar eens afgeslankt en zal het dus onnodig geld blijven kosten, want de meeste structurele kosten zullen blijven en dat voor een verzameling die straks nog hooguit acht keer per jaar zal samenkomen. Het 'populusque' is er bij ons niet meer bij, want de nieuwe senaat zal straks niet eens meer verkozen kunnen worden door de burgers. Van de amper 60 senatoren die er zullen overblijven, worden er 50 aangeduid door de gemeenschappen en 10 gecoöpteerd. Ze mogen zich nog alleen bezig houden met grondwetswijzigingen en 'bijzondere wetten', wat dat laatste ook moge betekenen. De enige reden waarom de senaat blijft bestaan is dan ook dat de partijen, die het voor het zeggen hebben, de mogelijkheid behouden hun bij de verkiezingen gebuisde kandidaten een alternatieve bijverdienste te geven (ze zullen nl mogen cumuleren). In het vooruitzicht van een volgende electorale pandoering kunnen die partijen ze nl niet allemáál in het Europese parlement depanneren...
Er wordt wel eens geklaagd over het laag niveau van humor op onze Tv-zenders. Dat klopt wel, maar dat wordt ruimschoots goed gemaakt door wat we bij onze justitie kunnen beleven. Er gaat tegenwoordig geen dag voorbij of bij ons gerecht is het lachen geblazen. Om maar enkele voorbeelden te geven: - 'Top of the bill' is wel de zaak van de 30-jarige uit Kessel-Lo, die voor de negende keer veroordeeld werd tot levenslang rijverbod. Men zegt wel eens dat een kat negen levens heeft, maar die man zal ze ook moeten hebben, ander krijgt hij zijn 'straf'' nooit uitgedaan. Bij manier van spreken dan, want de man legt alle gerechtelijke veroordelingen gewoon naast zich neer en niemand schijnt zich daar echt aan te storen. - Voor 1.500.000 euro aan boetes zijn de papierversnipperaar in gegaan omdat ze na één jaar verjaard zijn. Nog zo iets van mensen die de gerechtelijke uitspraken aan hun laars lappen en daarmee weg komen. - En wat te denken van het tweede proces van die mafkees van Sharia4Belgium, die een eerste keer niet kwam opdagen en daarna het 'recht' heeft een tweede proces te krijgen. Nergens wordt verteld wie de kosten van dat eerst proces zal betalen, waarschijnlijk de belastingbetaler. Datzelfde geldt trouwens voor alle veroordelingen bij verstek. Als men die mensen later toch te pakken krijgt, volgt er een nieuw proces, met alle kosten vandien. Om even op die islamistische baardmens terug te komen, de man kan nog altijd in beroep gaan, zodat er misschien wel een derde proces aankomt. Ondertussen kan hij zich een breuk lachen met onze justitie, want niemand gelooft dat hij ooit één dag zal zitten. En dat geldt trouwens tegenwoordig voor bijna alle gerechtelijke uitspraken, waarbij bij de strafmaat bijna steeds wordt bijgevoegd, dat ze voorwaardelijk is of met uitstel. - De verkrachter, die ze zopas in Antwerpen hebben opgepakt, was al bij het gerecht bekend en liep toch zomaar vrij rond. De man had twee adressen, één in Mechelen en één in Antwerpen, had geen werk, reed wél met een auto en dat wekte hoegenaamd geen achterdocht. Ook dat hij Afrikaan is, werd bijna nergens in onze media vermeld. Dezelfde media die er zich over verbazen dat De Wever, terecht, gezegd heeft dat geen hond hen nog geloofd. - En wat te denken over het bezoek van onze zwarte madam aan Marokko, waar ze straal genegeerd en vernederd werd door de nieuwe eerste minister. Zij, de het hier zo goed kan uitleggen, deed daar haar bek niet open, ook niet na het bezoek. Waarschijnlijk mag dat niet van Onkelinx, de patrones van alle Marokkaanse delinquenten in dit land. Om even op dat bezoek terug te komen, Turtelboom was, samen met Reynders, de zaak gaan bepleiten van overplaatsingen van in België veroordeelde Marokkanen om die hun straf te laten uitzitten in hun vaderland. Het ging om tien (10) gevallen en daarvoor was men in Marokko zo genereus er zes (6) goed te keuren. Dit, nota bene, op een totaal van zo'n duizend (1.000!) veroordeelden Marokkanen die hier onze gevangenissen overbevolken. En dan hebben we het nog niet gehad over die met een dubbele nationaliteit. Die zijn nl ook Belg en mogen niet meer worden uitgeleverd. Zo zou ik nog even kunnen doorgaan. Het volstaat dagelijks de krant te lezen en de Tv-journaals te volgen. Hierbij wel één opmerking: er gebeuren bij ons gerecht soms ook serieuze zaken. Zoals bv die van de zgz 'parachutemoord', waarbij iemand tot 30 jaar werd veroordeeld alhoewel er geen bekentenis was en geen enkel materieel bewijs, alleen maar op basis van vermoedens. Stel eens voor dat die beschuldigde een allochtoon zou geweest zijn. Dat had zelfs Jef Vermassen niet rond gekregen...
In Brussel zijn ze kwaad op de automobilistenvereniging Touring. Die raadt haar leden aan Brussel beter te vermijden. Dit niet alleen n.a.v. de huidige slecht gecoördineerde wegeniswerken, maar ook o.w.v. het voorgestelde stedelijk mobiliteitsplan. Men is daar nl van plan de invalswegen naar het centrum van de stad in te snoeren. Zo denkt men eraan de capaciteit van de Koninklijke Parklaan en de Vilvoordse steenweg te halveren, van de Wetstraat, de Kortenberglaan en de Belliardstraat een rijstrook af te nemen, een deel van de Louisalaan af te sluiten en de capaciteiten in verscheidene aangrenzende straten te verminderen. In 't kort: Brussel zal 'vermortseld' worden, gaat het voorbeeld volgen van Mortsel, de voorstad van Antwerpen waar men tegenwoordig sneller door geraakt als voetganger dan met de auto (met dank aan Groen die daar de burgemeester levert). Ondertussen blijkt het Mortelse verkeersinfarct zich uit te breiden naar de daar omliggende gemeenten, zoals bv Edegem, waar men camera's gaat plaatsen om het sluipverkeer te kunnen beboeten. Big Brother zal daar akelig dichtbij komen. Wat men in heel de discussie over dat verkeer vergeet te vertellen (waarschijnlijk met opzet), is dat constante file ook zorgt voor constante uitstoot van CO2 en fijn stof. In tegenstelling tot wat bv gebeurt bij een gesloten overweg, waar automobilisten hun motor afzetten, blijft die in de file altijd draaien. Men zal er maar wonen en de vensters aan de straatkant niet meer open kunnen laten. De plaatselijke bevolking zou best maar eens serieus nadenken over de gezondheidsproblemen die dat alles met zich meebrengt. Mijn moeder is gestorven aan longkanker en die had ze niet opgelopen met roken - dat had ze nooit gedaan - maar wel door regelmatig in het zonnetje te zitten op haar terras op de tweede verdieping van een appartement aan de Berchemse Fruithoflaan, vlak naast stoplichten waar de hele dag door auto's met draaiende motoren stilstonden... En nu ik het toch over CO2 heb: men verwekt ook meer van dat spul door automobilisten te verplichten 70 km/uur te rijden waar 90 ook mogelijk zou zijn. De meeste auto's hebben tegenwoordig vijf of zes versnellingen. Die hoogste versnelling is een overdrive. Wie zijn motor net in overdrive kan laten draaien, verbruikt minder brandstof en stoot minder CO2 uit. Welnu, dat kan niet aan 70 km/uur, waardoor men dan ook verplicht is in een lagere versnelling te rijden, meer te verbruiken en meer CO2 uit te stoten. Zeker op secundaire wegen met weinig of geen bebouwing, is het absurd het verkeer trager te laten rijden dan nodig is. Big Brother heeft daar ongelijk.
Op 1 mei was er nog ander nieuws dan de stoeten en de toespraken van vooral socialistische wereldverbeteraars. Op dezelfde dag kondigde het IJzerbedevaartcomité nl aan, dat er vanaf volgend jaar geen bedevaart meer zal zijn op het einde van de maand augustus, zoals dat al driekwart eeuw gebeurde. De bedevaart, of wat ervan is overgebleven, zal dan verhuizen naar de Belgische feestdag van 11 november. Van een gezichtsverlies gesproken! Men kan even goed stellen dat de bedevaart door het belgiekske gerecupereerd wordt en daarmee ophoudt te bestaan. Het verhaal van een aangekondigde 'Untergang'. Het is al bij al een triestige geschiedenis, hoe zo'n door en door Vlaamse manifestatie de grond werd ingeboord door de linkse tak van wijlen de Volksunie, met als grote 'bezieler' Bertje Anciaux, die de scalp ervan kon aanrijgen bij al die andere mislukkingen waarvoor hij al getekend heeft: ID 21, Spirit, Vlaamse progressieven, SLP. Om tenslotte aan te sluiten bij de SP.a, uitgerekend de partij die voor Vlaanderen nooit iets betekend heeft. Sinds het duw en trekwerk op de IJzerbedevaart van 1996 en de daaropvolgende oprichting van de alternatieve bedevaart van de IJzerwake, zakte het aantal deelnemers aan de klassieke bedevaart zienderogen. Waarschijnlijk heeft dat de doorslag gegeven tot het opdoeken van de verwaterde bedoening van Paul De Belder en zijn laatste ex-Volksunie Mohikanen. De verhuis naar 11 november werd nog het best verwoord in een spotprent van De Standaard van gisteren, waarop ene tegen een andere zegt: 'Kunnen we tenminste op het weer steken als er geen volk op afkomt'. Voor de Vlamingen die ervoor blijven gaan, blijft er gelukkig nog de IJzerwake bij het graf van de gebroeders Van Raemdonck in Steenstrate, zodat er einde augustus tenminste nog iets zal overblijven van het eerbetoon aan 'onze' IJzersoldaten.
Er is door onze kameraden weer wat afgespeecht op en rond de eerste mei. Ze eisen maar en dat terwijl ze zelf met twee partijen in de federale regering zitten, die dan nog door een socialist geleid wordt. Als ze het met bepaalde toestanden niet eens zijn, waarop wachten ze dan om er iets aan te doen? Het antwoord is waarschijnlijk, dat ze weten dat hun gelegenheidseisen op dit ogenblik niet te verwezenlijken zijn: - Dat gezeur over de bonussen. Privé-bedrijven doen daarmee wat ze willen. Bij overheidsbedrijven valt daar iets over te zeggen. Het resultaat zal dan wel zijn dat er steeds minder bekwame mensen zullen gevonden worden die bereid zullen zijn die bedrijven nog te leiden. Zelfs als zouden we alle bonussen afschaffen, wat maakt dat uit op een landsbudget? - Over de pensioenen zouden de socialisten moeten zwijgen als vermoord. Dat die zo laag zijn is nl het gevolg van 18 jaar socialistisch bewind op het ministerie van pensioenen. Nadat ze na al die jaren voor de huidige miserie hebben gezorgd, denken ze nu daarover eisen te moeten stellen omdat er toevallig - na 18 jaar - nog eens een niet-socialist minister van pensioenen is. - De minimumlonen optrekken is not-done. We hebben nu al een te groot verschil met de arbeidskosten t.o.v. van onze buurlanden in het algemeen en met Duitsland in het bijzonder. In dat laatste land heeft men de minimumlonen zelfs afgeschaft en gebeurde dit tijdens het bewind van een roodgroene regering geleid door de socialist Gerhard Schröder. Nu, zoals Vande Lanotte, geringschattend doen over Duitsland is belachelijk, als men weet dat dat land er veel beter voor staat dan wij, dat het nog steeds met stip een triple AAA rating heeft en daardoor praktisch gratis geld kan lenen, dat meer dan 70% van de bevolking tot 65 er nog aan het werk is, terwijl we hier miljarden moeten uitgeven aan mensen die niet (meer) werken. Duitsland is socialistischer dan België. Daar primeert het belang van de staat boven dat van de burger. Tenslotte komt een sociale boodschap helemaal niet goed over, als die gebracht voor door een figuur zoals notionele intrestaftrekker Rudy De Leeuw. 'Luister naar mijn woorden, maar kijk niet naar mijn daden '.Van populisme gesproken!
Het is haast aandoenlijk te zien hoe men zich op federaal niveau afslooft om ons toch maar te doen geloven dat het met die 'Dexelse' Holding wel goed zal komen. Vanackere blijft het spelletje van de drie aapjes spelen: niets gehoord, niets gezien, niets gezegd. Luc Coene, de gouverneur van de nationale bank, gaf een onaangekondigde, door hemzelf georganiseerde persconferentie, waarop hij de hele tijd in de voorwaardelijke wijs sprak. Volgens hem 'zou' het niet onmogelijk zijn dat Dexia in de toekomst wel eens een herkapitalisatie nodig 'zou' hebben. In Terzake vertelde hij 's avonds echter, dat het door Dexia bij Europa ingediende dossier te optimistisch was (nl zónder herkapitalisatie). Als dat zo is, komt er dus wél zo'n soort schuldherschikking en zal die herkapitalisatie voor 60% moeten gedragen worden door de Belgische staat. Daar Italië en Spanje bij betrekken, zoals Coene in hetzelfde programma stelde, is wishfull thinking. Die hebben momenteel andere katten te geselen. Het doet allemaal zo'n beetje denken aan die voorzitter van een voetbalploeg die het niet goed doet, maar die blijft beweren dat er geen sprake van is de trainer te ontslaan, terwijl hij ondertussen naarstig op zoek is naar een gelegenheid om het wél te doen. De enige reden voor het opvoeren van deze vaudeville is, dat België gisteren zijn stabiliteitsprogramma voor de komende drie jaar bij Europa heeft moeten indien en dat men hoopt dat Europa dit zo zal goedkeuren. In het journaal op de VRT, bij het beeld van een in een auto vertrekkende Di Rupo, werd zelfs euforisch gesteld dat hij er 'schitterend' in geslaagd was. Als later zal blijken dat het niét het geval was, zal men voor een zoveelste keer weer alles op een hoopje gooien en proberen Europa wat anders wijs te maken. En zo sukkelt dit landje verder met plak en knipwerk, maar zonder ook maar iets écht te hervormen. In de marge van de Dexia affaire nog dit: de enige meevaller die de holding het laatste jaar heeft gehad was dat co-voorzitter Jean-Luc Dehaene zijn wedde heeft teruggestort. Moeilijk zal dat niet geweest zijn, nu blijkt dat hij bij A.B.Inbev zo'n kleine drie miljoen euro (120 miljoen oude befkes!) kan incasseren. Daar houdt het trouwens niet mee op, want er ligt nog ruim één miljoen euro op hem te wachten. Misschien iets voor een toespraak op deze eerste mei, over de man die ooit gezegd heeft dat, mocht hij kunnen herbeginnen, hij socialist zou geworden zijn...
Politiek gesproken lijkt het wel alsof we drie maanden te vroeg in de komkommertijd zitten. Het is haast bedroevend rustig en de reden is te omvatten met één woord: Europa. Iedereen lijkt blijkbaar de adem in te houden en wacht angstvallig af wat er te gebeuren staat: - Op 6 mei is er in Frankrijk de tweede ronde van de presidentsverkiezingen en, wat later, de Franse parlementsverkiezingen. Wat als Hollande wint en zijn electorale voornemens zal willen uitvoeren? Wat als hijzelf wel wint, maar zijn partij niét in de parlementsverkiezingen? Wat gaat een mogelijke co-abitation betekenen t.o.v. de huidige Europese crisis? - Ook op 6 mei, parlementsverkiezingen in het reeds zo zwaar geteisterde Griekenland, met een weinig voorspelbare uitslag. - Hoe moet het verder met Spanje? Sinds de jaren negentig heeft dat land zo'n 4 miljoen (!) inwijkelingen opgenomen, meestal Afrikanen en al even arme Zuid-Amerikanen, waarvan zowat de helft geregulariseerd werd door het gulle beleid van Zapatero*. Over dat aspect hoort of leest men weinig in onze politiek correcte media. - Verder zijn er de budgettaire herexamens voor België en Nederland, die vandaag hun eindexamen bij Europa mogen binnenbrengen. Voor Nederland zal het wel meevallen, nu het land bewezen heeft op 48 uur een besparing van ettelijke miljarden door te kunnen voeren, die dan nog de goedkeuring van een groot deel van de eigen bevolking meekrijgt. 'Yankee' de Jager** heeft zijn entree als nieuwe sterke man van het CDA niet gemist. - Gaat Europa zomaar de nieuwste Belgische begroting aanvaarden, terwijl men ook daar weet dat er stront aan de knikker is in de affaire van de Dexia Holding? Men kan niet blijven doen à la Vanackere alsof er officieel niets aan de hand is, terwijl morgen misschien het hele hek van de dam zal zijn. Iedereen weet zo stilaan dat er een kapitaalsverhoging moet komen en niemand gelooft dat Frankrijk, de grote schuldige, aan de 'petits Belges' ter zake toegevingen zal doen. Misschien hoopt Di Rupo wel dat kameraad Hollande, als hij wint, iets vrijgeviger zal zijn dan Sarkozy, maar een Fransman blijft een Fransman. Chauvin was er ook een.
* 'Zapatero' betekent 'schoenmaker'. De man was beter bij zijn leest gebleven...
** De man heet natuurlijk 'Jan Kees' de Jager, maar het schijnt dat de spotnaam 'Yankee', die de Amerikanen wel eens krijgen, is afgeleid van Jan Kees. Bij de eerste vreedzame kolonisaties van de zgn 'Pilgrim fathers' in het huidige New England, waren nl ook heel wat Hollandse protestanten en die werden al spottend Jan Kees genoemd, wat later verbasterd zou zijn tot Yankee.
De laatste week heeft dit land twee internationale competities gewonnen: eerste plaats bij de E.U. inzake arbeidskosten en dezelfde topplaats inzake belastingsdruk in de hele Oeso. Voeg daarbij nog het absolute wereldrecord van de langste regeringsvorming en het kan niet meer stuk: 'We are the champions!'.* Met statistieken kan men natuurlijk alle kanten uit. Niets is immers zoals het er uit ziet. Zo klopt het dat wij in de E.U. de hoogste arbeidskosten hebben, maar de werknemer geniet daar niet van. Het is zelfs niet eens de schuld van de vakbonden. De reden is dat arbeid in dit land veel te zwaar belast wordt door de overheid. Op elke 100 euro die een werkgever moet uitgeven voor een werknemer, krijgt deze laatste hoop en al de helft in handen. Neem nu de recente ontslagen bij Bekaert. Daar wordt gezwaaid met ontslagpremies tot 50.000 euro. 'Bruto', zegt men er steeds onmiddellijk bij. Dat laatste betekent, dat de ontslagen werknemer blij mag zijn als hij er de helft aan overhoudt. De rest steekt de staat op zak. Hetzelfde geldt voor vakantiegeld, overuren en eventuele dertiende maanden. Allemaal lekkers waar men slechts gedeeltelijk van genieten kan. Met de hoogste belastingen van alle Oeso-landen klopt het plaatje ook niet. Als men slim genoeg is, een goede boekhouder kent of nog in staat is zelf zijn ingewikkeld belastingsformulier in te vullen, weet men dat er legio aftrekposten zijn: woonkrediet, kinderopvang, dienstencheques, energiebesparende maatregelen, om er maar enkele te noemen. Maatschappijen, zeker de grote, hebben daarenboven slimme advocaten in dienst die er soms in slagen hun bedrijf helemaal geen belastingen meer te laten betalen (notionele intrestaftrek, CO-2 certificaten e.d.). Wie dat allemaal niet kent of kan, betaalt de rekening. En dan maar jammeren als er tenslotte een groot alternatief circuit ontstaat, waarin duchtig in het zwart wordt gewerkt en verhandeld. Minister van begroting Chastel heeft recentelijk nog duidelijk gesteld, dat de beste manier om dit land te hervormen, alles te vereenvoudigen zou zijn. 'Simple comme bonjour', om het in zijn eigen taal te zeggen. Waarop maar één reactie mogelijk is: 'doen!'.
* Naar het schijnt heeft België ook de hoogste 'loonwig' van de geïndustrialiseerde wereld. Dat is de extra belasting die de mensen die in het wit werken moeten betalen om de schade veroorzaakt door zwartwerk goed te maken. De totale zwarte economie in dit land, zowel voor wat sociale als fiscale fraude betreft, zou zo'n 70 miljard euro bedragen, in verhouding het dubbele van Frankrijk, om maar een idee te geven.
De regering Di Rupo zou gisteren een akkoord bereikt hebben over het zgz 'stabiliteitspact', dat door Europa voortaan jaarlijks aan alle landen wordt gevraagd i.v.m. hun begroting. Volgens het akkoord zou dit land tegen 2015 een sluitend budget moeten hebben. 'Eerst zien', zei de blinde, zeker als men weet dat er in het nieuwste programma voorzien is dat niet alleen de federale regering, maar ook alle gewesten tegen die tijd geen deficitair budget meer mogen hebben. Zie je dat al gebeuren in Wallonië en Brussel? Wat er wel nieuw is aan het programma dat maandag dient voorgelegd worden aan Europa - en positief tegelijkertijd - is dat aan Vlaanderen niet meer zal gevraagd worden bij te leggen als de andere 'entiteiten' er niet in zouden slagen hun begroting sluitend te houden. Ik heb er zelf regelmatig in deze rubriek op gewezen dat een Vlaams overschot steeds gevaar zou lopen te worden opgeëist door de potverteerders. We zullen dit hele verhaal trouwens best met een grove korrel zout nemen, 2015 is een eeuwigheid in ons politieke wereldje dat tegenwoordig alleen maar schijnt te reageren op de gebeurtenissen van de dag. En dan hebben we het niet gehad over wat er gaat gebeuren, mocht de Dexia Holding inderdaad crashen. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd, dat men met opzet officieel aan Vanackere niets verteld, omdat dit het hele Europa verhaal zou kunnen schaden. Tenslotte nog dit: Nederland, dat maandag ook zijn programma aan Europa moet voorleggen en waarover hier de laatste dagen zo meewarig werd gedaan, is erin geslaagd op amper 48 uur een besparing van 14 miljard euro te realiseren. De huidige Belgische bewindploeg deed daar 541 dagen over...
Wij zijn weeral een woord rijker in ons toch al goed gevuld 'wetstraatees' woordenboek: de 'verhinderde' burgemeester. Dat zou iemand zijn die tot burgemeester is benoemd, maar om e.o.a. reden die taak niet kan of mag vervullen en dan vervangen wordt door een 'waarnemer'. Zo is Di Rupo bv 'verhinderd' burgemeester van Bergen (28% werklozen!) en zou Magnette dat kunnen worden van Charleroi. Niemand die daar graten in ziet, zoals men dat wél doet voor De Wever, mocht die burgemeester worden én partijvoorzitter blijven, zoals ik al stelde in mijn blog van 24 dezer. In werkelijkheid is Di Rupo trouwens ook al 'verhinderd' partijvoorzitter van de PS. De man die deze taak momenteel waarneemt, Thierry Giet, doet dat expliciet maar tijdelijk en zal meteen plaats ruimen als amigo Elio dat zou vragen. Morgen kan die dan weer 'voor'zitten, mocht het met zijn armlastige regering toch fout lopen en dat laatste is niet denkbeeldig. De affaire van de Dexia Holding begint immers steeds meer op een Titanic avontuur te lijken. Erger zelfs, want de ondergang van dat schip had niemand voorzien, die van de Dexia Holding is de kroniek van een aangekondigde ramp en wordt al enkele maanden als onafwendbaar afgeschilderd. Door het afhaken van zowel Arco als de Gemeentelijke Holding, die allebei in vereffening zijn en geen middelen meer hebben, komt de Dexia schuld straks op het budget van Frankrijk en België terecht. Voor Frankrijk zal dat amper 2% van zijn bbp bedragen, voor België liefst 15%! Met dank aan Leterme en Reynders, die zich in deze zaak door de Fransen hebben laten rollen. Het waren diezelfde Fransen die Dexia financieel hebben laten doodbloeden en het zullen de Belgen zijn die het gros van de schuld zullen mogen betalen.* Ondertussen is de regering Di Rupo er na bijna vijf maanden nog steeds niet in geslaagd afgewerkte teksten van de zo geroemde zesde staatshervorming voor te leggen, maar zijn alle francofone excellenties druk bezig met de gemeentelijke verkiezingen, waarvoor ze zich en bloc kandidaat hebben gesteld. Een duidelijk voorteken dat ze het zelf federaal niet meer zien zitten. Mocht Di Rupo de Europese test en het Dexia debacle tóch overleven, dan kunnen ze immers straks nog altijd 'verhinderd' burgemeester worden.
* In de VRT journaals van gisteren werd verteld, dat excuus minister Vanackere de geruchten omtrent Dexia had ontkend. Dat klopt niet. Vanackere ontkende helemaal niets, hij zei alleen dat noch de nationale bank noch Europa hem daarover iets had laten weten. Dat is niet hetzelfde. Misschien heeft hij, zelf ook ACV'er zoals Leterme, die instanties wel gevraagd hem niets te laten weten. Hij is niet voor niks hoofd van de diplomatie...
We maken dezer dagen een nieuwe rage mee: het opbiechten van seksuele intimidatie uit de jaren stilletjes. Het moet niet altijd de discussie zijn tussen N-VA en VB, niet? Hoe erg het ook (geweest) is, de meeste dames die nu - na het geval Pol Van Den Driessche - met die verhalen voor de dag komen, doen dat rijkelijk laat, veel te laat. Het doet een beetje denken aan de operatie 'kelk', waarmee de media ook een hele tijd zoet waren. De meeste van die klachten waren ook al lang verjaard en dus juridisch niet meer strafbaar. Toch zijn er enkele grote verschillen, zeker op financieel vlak. Bij het misbruik in de Kerk hebben heel wat slachtoffers nog de kans gekregen een geldelijke tegemoetkoming te krijgen van de katholieke Kerk en gebeurde dat ook omdat het gerecht er zich wel degelijk mee gemoeid had. In de al dan niet gerechtvaardigde heksenjacht die nu bezig is, moet de eerste gerechtelijke klacht nog worden neergelegd en dat is niet toevallig. Tot nu toe zijn het de media - en alleen de media - die zich in deze affaires als rechter hebben opgesteld. Hoe erg het met onze justitie ook mogen gesteld zijn, dit kan niet in een land waar nog een zeem van legaliteit zou moeten bestaan. Wie, zoals die Marie-Anne Wilssens, zelfs maar een symbolische klacht zou neerleggen (ze heeft het tot nu toe niét gedaan) en geen gelijk zou krijgen (het is haar woord tegen het zijne), riskeert nl te worden veroordeeld tot het betalen van de kosten van het onderzoek en zelfs tot een rechtsplegingsvergoeding van zo'n 1300 euro aan de man die zij van aanranding beschuldigt. Erger nog, bij gebrek aan bewijzen zou ze zelfs strafrechtelijk veroordeeld kunnen worden wegens lasterlijke aangifte. En, om het even bij mevrouw Wilssens te houden, die blijkt in een vroeger leven stichtend lid te zijn geweest van de Belgische-nationalistische beweging B-plus. Dat verklaart misschien, waarom ze Van Den Driessche nu pas aanklaagt als gemeentelijk N-VA kopstuk in Brugge en niét toen hij voor CD&V in het parlement zat, wanneer de zaak misschien nog niet verjaard was. Als ex-journaliste (van het Nieuwsblad) zou ze beter moeten geweten hebben. Het is goed dat men alle wanpraktijken ter zake in het openbaar gooit, maar dan wel op tijd en stond én dat men dat doet via de juridische weg en niet via de media. Waarbij de VRT gisteren in elk geval in zijn journaals de hoofdvogel afschoot in de beschuldigingen tegen Jos Ghysels. Meer dan een vol kwartier over niets anders dan dat. De VRT de 'boekskens' achterna. 'Nieuws', noemen ze dat.
In mijn blog van 19 dezer ('De nephervormingen') vroeg ik mij af, in hoever de Turtelboomse hervorming enige invloed zou hebben op de Belgische straffeloosheid. Dit was o.m. naar aanleiding van haar beslissing om in alle gevangenissen metaaldetectoren te plaatsen om gedetineerden te kunnen controleren op eventuele wapens. Dat grapje zou 800.000 euro kosten én extra werk. Nu blijkt, dat er van dat extra werk weinig in huis zal komen. In de begroting van Di Rupo zit nl ook een luik besparingen voor justitie. Die omhelzen o.m. het afvloeien van een kleine 400 cipiers. Nu is het zo dat wij eigenlijk teveel cipiers hebben in verhouding tot gedetineerden, zeker in vergelijking met de ons omliggende landen, maar te weinig in ons tot de draad verouderde bajessysteem. De vakbonden staan nu, terecht, op hun achterste poten en dreigen met een zoveelste staking. Turtelboom hoopt daar vandaag nog iets aan te kunnen doen, maar het schrappen van de voorgestelde afvloeiingsregel gaat de armlastige Di Rupo regering 14 miljoen euro extra kosten, die dan elders zullen moeten gevonden worden. Ondertussen heeft de 'kotengevangenis' van Vorst het bezoek gekregen van een Europees controleteam, waarvan zeker geen goed nieuws te verwachten zal zijn. Misschien toch maar die Nederlandse bajesboten afhuren? En het kan nóg erger. Het blijkt nl dat er de laatste zes jaar niet één maar eenentachtig (ex)gedetineerden geregulariseerd zijn geworden! Stuk voor stuk via regularisatieaanvragen die vertrokken vanuit de gevangenissen, wat laat vermoeden dat het om een georganiseerde actie gaat. Deze gang van zaken, zoals trouwens de hele janboel bij justitie, is niet de schuld van Turtelboom of De Block, maar wel van De Blocks voorganger, Melchior Wathelet Jr. 'L'enfant', zoals hij in zijn eigen partij wordt genoemd, heeft steeds alle bevelen van zijn baasje Milquet, maar ook die van Onkelinx, slaafs uitgevoerd met het nu gekende gevolg. Voor Turtelboom wordt er trouwens nu al gevreesd, dat ze haar eigen zin niet zal krijgen, maar alleen de toelating om de permissieve justitiezeden van Wallonië uit te breiden over het hele Belgische grondgebied, dus ook in Vlaanderen. Als dat doorgaat, komen we van de regen in de drop. Het wordt bijna hopen, dat Europa daar een stokje voor zal steken. Van dit PS dictaat is geen goeds te verwachten.
Dit weekeinde hebben verschillende partijen bijeenkomsten gehouden met het oog op de gemeentelijke verkiezingen van het najaar. Mensen, werd daar wat afgezeverd! - Bij CD&V, waar men er al eerder over gedebatteerd had, was men uitgekomen op de idiote slagzin 'iedereen inbegrepen', iets dat op alle manieren kan gebruik worden en door niemand echt wordt begrepen. Typisch tsjevenwerk. - Open VLD doet het al niet veel beter met het motto 'doen'. Als daar nu nog een uitroepteken achter gestaan had ('doen!'), zou het misschien nog iets zinnigs betekend hebben. Ook dit is zo'n slagzin waarmee men alle kanten uit kan, behalve de goede. Croo'tje wist nog te vertellen dat zijn partij in Brussel al een hele tijd bezig is met de 'verandering', iets wat de N-VA voor de toekomst belooft. Die blauwe verandering is echter niet in de goede zin, zeker niet voor Vlaanderen. - Feitelijk is Tobbackske nog de slimste (als het goed is zeggen we het ook). Hij kiest niet voor één slagzin bij de gemeentelijke verkiezingen en wil dat het lokaal blijft. In veel gevallen zal dat ook zo zijn. - De N-VA kan wel een excuus inroepen. Het is voor de partij feitelijk de eerste keer dat ze serieus alleen opkomt. Zoiets in alle gemeenten nu apart verkopen, is logistiek niet haalbaar. Daarenboven moet de partij opboksen tegen heel wat vooringenomenheid van de bestaande coalities. Het lijkt er net op dat die vinden dat er voor de N-VA aparte regels gelden en dat die heiliger moet zijn dan de paus. Zo stelt men, dat De Wever niet gelijkertijd burgemeester en partijvoorzitter zou kunnen zijn, maar rode Louis Tobback kon dat in 2000 wél. Pol Van Den Driesche werden geen handtastelijkheden ten last gelegd toen hij voor CD&V in het parlement zat. Nu hij voor N-VA gekozen heeft, blijkt dat een ernstig vergrijp te zijn. Van hypocrisie gesproken. Enfin, ik heb zo de indruk dat we 'goed' vertrokken zijn en dat er nog met heel wat modder zal gesmeten worden vóór de bladeren gaan vallen. Feitelijk kan ik nog het meeste begrip opbrengen voor LDD, hoe klein dat partijtje ook geworden is. Ze past nl voor de verkiezingen voor de provincieraden. Deckerken zegt, terecht, dat hij al vijf jaar vertelt dat die raden moeten worden afgeschaft en wil er dan ook geen energie (en centen) meer insteken. Men zal het waarschijnlijk ook wel anders kunnen uitleggen, maar voor wat de grond van de zaak betreft heeft hij gelijk.
Het werd weken op voorhand aangekondigd: na de paasvakantie zou de regering Di Rupo eens werk gaan maken van de relance van onze economie. We zijn nu een week verder en het blijft daarover oorverdovend stil, buiten een vroegere opmerking van Vande Lanotte dat er daarvoor geen geld is (voor wat eigenlijk nog wél?) en een verklaring van Beke op een gastcollege in Gent, 'dat ze wachten op een Europees initiatief'. Het kan ook op Godot geweest zijn... De enige minister, die blijkbaar nog met de relance bezig is, is Olivier Chastel, maar dat is ook zijn job als minister van begroting. De MR-man, die in de Belgische politiek omhoog is gevallen als gevolg van de PS-corruptieschandalen in Charleroi, zegt dat er voorlopig maar één oplossing is: het verlichten van de administratieve lasten. Hij heeft daarvoor een plan opgemaakt met liefst 284 concrete maatregelen. Zelfs als we er van uitgaan dat het een serieus werk is kunnen we stellen, dat het nog wel even zal duren vóór die zullen zijn uitgewerkt, het tempo van Di Rupo kennende. Tussen 2000 en 2010 werden de administratieve lasten al met zo'n twee miljard euro verlicht. Over zo'n lange periode is dat niets spectaculairs en het is dan ook zeer de vraag hoeveel daar verder nog af kan. Verdere besparingen brengen nl meestal steeds minder op. Vraag het maar aan de Vlaamse regering met haar 'kaasschaaf' methode. Waar de politieke partijen blijkbaar wél tijd (en geld) voor hebben, is het lanceren van de campagnes voor de gemeentelijke verkiezingen van dit najaar, terwijl men ook niet mag vergeten dat er in de eerste helft van mei ook nog sociale verkiezingen zijn, waaraan dezelfde partijen zich liever niet verbranden. De hele zgz relance is nep, even nep als bv de bewering van Electrabel dat ze de energietarieven drastisch zou terugschroeven, even nep als de reactie daarop van Vande La en Tobbackske dat het allemaal dank zij hen is dat we morgen gratis zullen geschoren worden. Even nep als dit hele land, dat met de maand onbestuurbaarder lijkt te worden.
De verklaring van Adecco topman Patrick De Maeseneir, dat men in België beter de dertiende maand en het dubbele vakantiegeld zou afschaffen, heeft voor de nodige beroering gezorgd. Het was inderdaad straffe taal van de Vlaming die aan het hoofd staat van 's werelds grootste uitzendbedrijf. Wat moeten we daarvan geloven? Om te beginnen, heeft de man gelijk waar hij zegt dat België boven zijn stand leeft en nog steeds niets, maar dan ook helemaal niets heeft gedaan om de kosten van de vergrijzing op te vangen en die zullen enorm zijn. Het land zit nu al aan zo'n 100% staatsschuld t.o.v. het bbp en heeft de dreiging van een faillissement van de Dexia holding als een zwaard van Damokles boven zijn hoofd hangen. Ex-bankier Bernard Ardaen, die zelf zo'n twintig jaar voor Dexia heeft gewerkt en er een boek over geschreven heeft, zegt dat dit land met deze zaak tot 500 miljard verlies dreigt te boeken, anderhalve keer het eigen bbp. Als dat scenario ooit werkelijkheid zou worden, dreigt inderdaad de Griekenlandroute. De repliek van onze media, dat De Maeseneir zelf 3 millioen euro per jaar krijgt en zich kan permitteren in Zwitserland geen dertiende maand noch dubbel vakantiegeld te trekken, is naast de kwestie. In dat land geldt dat nl ook voor Jan met de pet, al wordt dat verlies gecompenseerd doordat hij daar veel minder belasting betaalt. Volgens hem zijn er weinig landen waar men die extra's nog betaalt en daar houdt het trouwens niet bij op. Zo kan men hier bv de feestdagen die in het weekeinde vallen recupereren. Dat gebeurt nergens anders en daarbuiten is er een heel systeem van tijdelijk niét werken, dikwijls dan nog betaald (door de werkgever), terwijl die niet gewerkte maanden en jaren wél meetellen voor het pensioen alhoewel men er niet voor heeft afgedragen. Wij hebben in verhouding het grootste aantal ambtenaren en politiemensen en er komen er nog steeds bij, wat men er ook van moge beweren (zopas nog 400 extra politieagenten en evenveel douaniers). En dan is er de index, die het tegenovergestelde bereikt van wat linkse partijen en vakbonden beweren (en die ook moet worden bijgepast door de werkgevers). Hoe men het ook draait of keert, als de E.U. blijft bestaan, zal dat item een discussiepunt blijven, zeker mocht het straks met dit land finaal mislopen. De soep zal natuurlijk weer niet zo warm gegeten worden als ze wordt opgediend, maar het zou verkeerd zijn de klokkenluiders als wereldvreemden af te schilderen. Dit land kan zijn financiële problemen niet sine die voor zich uit blijven schuiven of het zal zélf eens uitschuiven.
- Er is in Vlaanderen een tekort aan pleeggezinnen voor peuters en kleuters. - Eén op de tien Vlamingen zit onder de armoedegrens; daar zouden 140.000 kinderen mee gemoeid zijn. - Het aantal studenten dat een leefloon krijgt van het OCMW is in Vlaanderen op 10 jaar tijd 4,5 keer groter geworden (tot zo'n 17.000).
Als men dat allemaal hoort en leest, vraagt men zich toch af in wat voor land wij tegenwoordig leven. Als er bv een tekort is aan pleeggezinnen voor peuters en kleuters, dan betekent dat toch ook dat de ouder(s) van zo'n kind er niet naar om ziet of er de middelen niet toe heeft. Waarom is men er dan mee begonnen? Dat geldt trouwens ook grotendeels voor het leefloonverhaal van studenten. Meestal gaat het om jongeren die het thuis zijn afgestapt en die het maar logisch vinden dat de overheid daarvoor moet opdraaien.Volgens de diensten van 'big Maggie' zijn 70% van die ouders ook zelf bekend bij het OCMW en wil men de andere 30% niet lastig vallen, uit schrik de kinderen nog meer van hun ouders te vervreemden. Rare redenering, die tegelijkertijd kan tellen als tip voor andere kandidaten, die graag een graantje van het OCMW willen meepikken. Het verhaal van die 10% 'Vlamingen' die onder de armoedegrens zou leven, mag ook met een grote korrel zout genomen worden, dat aantal kinderen inbegrepen. De voornaamste reden daarvoor is, dat het hier vooral gaat om allochtone inwijkelingen ('Het probleem stelt zich vooral in de grote steden', zei Lieten), die inderdaad in Vlaanderen wonen, maar die hier zijn aangespoeld zonder middelen van bestaan en met de hoop dat wij hun problemen eens zullen oplossen. Als wij niet resoluut onze asiel en migratiepolitiek wijzigen, dan blijft dit dweilen met de kraan open en zal een steeds groter aantal van de mensen die in Vlaanderen woont (en dat zijn niet automatisch 'Vlamingen'), arm blijven. Een van de redenen, waarom het hier op dat gebied niet beter wordt, komt juist doordat onze buurlanden hun politiek terzake al lang hebben veranderd, waardoor daar uitgewezen economische gelukzoekers alleen nog in dit land heil zien. Kortom, als men in onze politiek de kool en de geit wil blijven sparen, dan ziet het er slecht uit voor ons nageslacht. Eens zal er een breekpunt komen waarop ook Vlaanderen geen geld meer over zal hebben om Sinterklaas te spelen, niet alleen voor Brusselaars en Walen, maar ook voor de gelukzoekers uit de derde wereld die hier onze statistieken mee komen verkrachten.
De grote heisa over een onderzoek van de KU Leuven, in opdracht van de overheidsdienst Sociale Zaken i.v.m. de Belgische ondergrondse economie, is een maat voor niets geweest. Om te beginnen werden er zo'n 5.000 mensen gecontacteerd, maar waren er daarvan slechts 246 bereid eraan mee te werken. Van dat kleine aantal waren de meeste dan nog uitkeringstrekkers en waren de zelfstandigen - die het gemakkelijkst zwart kunnen werken - ondervertegenwoordigd. In dit land staan peilingen sowieso al in een slecht daglicht. Als er echter op een dergelijke basis moet worden verder gewerkt, is het hek helemaal van de dam. Zonde van het vele geld dat die studie waarschijnlijk weeral zal gekost hebben. Ook zonder zo'n onderzoek weet trouwens iedereen dat er in dit land serieus in het zwart gewerkt en verhandeld wordt. De voornaamste reden daarvoor - en die wordt in de meeste media ook aangehaald - is dat de belastingen hier van de zwaarste zijn van heel Europa. Wie het al moeilijk heeft en weet die belastingen niet of moeilijk te kunnen betalen, heeft dikwijls geen alternatief buiten het zwarte circuit. Wat echter in onze politiek-correcte media nergens verteld wordt, is een andere reden, nl dat in dit land weinig mensen zich verbonden voelen door de Belgische nationaliteit. Met uitzondering van enkele procenten die voor de BUB stemmen, men niet spreken van een Belgisch volk, wat Albert II en zijn entourage er ook over mogen zeggen. Jules Destrée, Waals politicus en doctor in de rechten, wist dat al in 1906, toen hij aan Albert I een open brief schreef, waarin hij stelde dat er geen Belgen waren, maar alleen Vlamingen en Walen. Ondertussen is daar een derde categorie bijgekomen: de Belgen van allochtone afkomst. Die voelen zich misschien wel eerder Belg dan Vlaming of Waal, maar moeten op gebied van zwartwerk voor de autochtonen zeker niet onder doen. Wie dat niet gelooft, moet maar eens een dagje Brussel doen. Daarvoor heeft men geen dure studie nodig. De zwarte economie aan banden leggen is een hopeloze zaak en zal zeker niet opgelost worden door er nóg meer controleurs op af te sturen, zoals die geleerde Leuvense professor in zijn studie voorstelde. Straks hebben we hier alleen nog een controle-economie. Als men eerst eens begon de staatsschuld weg te werken, de belastingen te verlagen en de transfers uit te doven, zouden de mensen er misschien weer in gaan geloven en er dan ook hun steentje toe bijdragen.