Woensdag gaat de federale regering de door
Europa gevraagd begrotingscontrole doen voor dit jaar en dat lijkt geen
lentewandeling te zullen worden. Eerst was er sprake van een tekort van drie
miljard euro. Toen kwam minister zonder Financiën Vanackere iedereen gerust
stellen, dat het maar één miljard zou worden, maar nu stelt men vast dat 2,5
miljard een realistischer cijfer is. De vraag is maar of deze regering gaat
blijven plakken en knippen, terwijl ook Europees commissaris Olli Rehn gesteld
heeft dat er in België structurele saneringen nodig zijn. Dit bv in
tegenstelling met Nederland, dat ook niet goed boert, maar waar de reeds
doorgevoerde saneringen wél structureel zijn. Daarenboven heeft Nederland een
veel kleinere staatsschuld, een minder snelle vergrijzing doordat daar pensioensgrenzen al langer zijn opgetrokken en de overheidsuitgaven er niet
sterker groeien dan de economie, wat in dit land wél het geval is.
Volgens een interview van Didier Reynders in
De Standaard van dit weekeinde, kan deze federale regering waartoe ook hij
behoort onmogelijk nog één cent extra belastingen opleggen, zoals pasionaria
Onkelinx het zou willen. Alle extra belastingen uit het regeerakkoord zijn nl
al uitgevoerd (van o.m. de bedrijfswagens en de onroerende voorheffing).
Reynders, die tien jaar minister van Financiën is geweest, weet waarover hij
spreekt en wil dat bij de nu komende begrotingsbespreking ook de regios mee
zullen moeten betalen. Voor hem is dat gesneden koek, want zijn partij zit in
geen enkele regionale regering. Het wordt uitkijken of de communautaire soep
even heet zal gegeten worden. Zelfs als de Vlaamse deelregering hiermede
akkoord zou gaan, dan zal dat alleen maar gebeuren als ook de andere gewesten
in verhouding evenveel zouden bijdragen en zo iets zie ik niet zomaar gebeuren.
In de marge van bovenstaand interview,
bevestigt Reynders ook wat ik al in mijn blog van 28 februari schreef (Het ACW/PS
bondgenootschap), nl dat CD&V Financiën wou in deze regering en ze het ook
gekregen heeft. De partij zag de bui terecht al hangen...
We zouden het ook een vervolgverhaal kunnen
noemen. In het kader van de zesde staatshervorming heeft de regering Di Rupo
nog maar eens uitgepakt met enkele superlatieven, die in feite weinig
voorstellen.
Om het beginnen de eerste, maar zeker niet
laatste wijziging van haar zgz pensioenhervorming, waarvan ik dacht dat die al
had plaats gevonden. Wat was dat anders wat Quicky amper een jaar eerder al
heeft voorgesteld? Nu blijken die afspraken weeral veranderd en moet men in
feite nog enkele jaren langer werken om te kunnen genieten van de bonussen die
een jaar eerder werden beloofd. En de nieuwe man op Pensioenen is dan nog een
partijgenoot van de vorige. In werkelijkheid is het enige nieuwe nu, dat er op
de nieuwe wet flink bespaard wordt. Op zich zelf is dat niet erg, want de
financiële situatie is zodanig dat men nog maar eens extra miljarden zal moeten
vinden om dat ding dat begroting heet te doen kloppen. Is het nu zo moeilijk
om dat gewoon toe te geven?
Besparen gaat men ook doen op justitie. Het
land was nog altijd ingedeeld in 27 gerechtelijke arrondissementen, een relict
uit de tijd van Napoleon. De reden van dat aantal was in diens tijd, toen men
nog met paard en kar reed, dat men binnen de 24 uur bij het dichtstbijzijnde
gerechtsgebouw moest kunnen geraken. Dat is al lang achterhaald en nu gaat men
die 27 arrondissementen herleiden tot 12: één per provincie, plus nog één apart
voor Brussel en voor de Oostkantons. Tot daar is alles normaal. Belgisch wordt
het pas, als men weet dat alle gerechtsgebouwen die niet meer als hoofdplaats
van zon arrondissement worden aanzien, wel blijven bestaan en verder gewoon
zullen gebruikt worden. Dat betekent o.m. dat de kosten van verwarming en onderhoud, om nog te zwijgen van de apparatuur, blijven bestaan. Wat verandert is, dat het gerechtelijk personeel ambulant
zal worden. Dat zal verondersteld worden te pendelen waar nodig, alsof dat géén
geld (en tijd) zal kosten. Als men weet dat zopas de Vlaamse balie nog
geprotesteerd heeft tegen het verplaatsen van een gerechtelijke zetel van
Brussel naar Asse, met o.m. als reden dat heel wat magistraten tijd en geld
gaan verspelen door continu onderweg te zijn, blijft de vraag of dat elders
anders zal zijn. Nu wordt dat procedé immers algemeen in heel het land.
Enfin, laat ze eerst die reductie van 27
naar 12 maar maken. Het is alvast een eerste stap. Het schijnt dat men al 20 jaar broedt op dat idee. Daarna
zal men de wet nog wel enkele keren aanpassen, zoals dat nu ook met die van
de Pensioenen gebeurt (en met zowat alle wetten sinds Verhofstadt). We zullen
het maar besparen op zijn Belgisch noemen, zeker?
Bij Ford Genk verliezen zon 5.000
werknemers hun baan, plus misschien nog eens zoveel bij de toeleverbedrijven.
Bij ArcelorMittal in Luik ook enkele duizenden. Dat wisten we al. Nu komt er nog
eens Caterpillar in Charleroi bij, het kippenverwerkingsbedrijf Verbinnen uit Olen, de verpakkingsfabrikant Crown in Hoboken (nadat
dezelfde firma ook al de deuren gesloten had in Deurne bij Antwerpen) en ZF* Wind
Power in Kontich en Lommel. En dan vergeet ik er waarschijnlijk nog wel enkele.
Allemaal jobs (meer dan 4.000 op de tocht al voor dit jaar) die verloren gaan in de industrie en waarvoor meer dan
waarschijnlijk geen andere banen voor in de plaats komen in dezelfde sector.
Door het hele verhaal van de
fabrieksluitingen en afslankingen loopt, volgens onze media, één rode draad: we
hebben hier te hoge loonkosten t.o.v. de ons omliggende landen en nog veel meer
t.o.v. de zgn groeilanden. Dat van die loonkosten mag dan al kloppen, het is op
zich niet de oorzaak, maar eerder een gevolg. De echte rode draad is, dat het
hier allemaal gaat om multinationals. Dat zijn bedrijven die niet alleen in dit
land werkzaam zijn, maar ook elders. Zon bedrijven zien meteen het verschil in
lonen en andere kosten tussen hun bedrijven in België en elders. En komen bijna
allemaal tot de conclusie dat de productiekosten hier te hoog liggen, grotendeels door het veel te hoge overheidsbeslag.
In het licht daarvan is het dan ook absurd,
dat vakbonden en bepaalde politieke partijen maar eisen blijven stellen alsof
er niets aan de hand is. Theoretisch zou de staat er wel iets aan kunnen doen, maar dat zal dan gaan ten koste van onze zo geroemde sociale zekerheid. Nu komt men ons vertellen dat de mensen maar moeten
overschakelen naar de zorgsector, waar men smeekt om personeel. Men vergeet er
dan wel bij te vertellen, dat wie overschakelt naar die sector óók zal moeten
inleveren. Tenslotte is de zorgsector geen exportgerichte materie. Het
resultaat van de aan de gang zijn de vlucht uit de industrie zal zijn, dat we steeds meer zullen invoeren en steeds minder
uitvoeren en dat we op die manier meer zullen moeten gaan lenen in het
buitenland en er armer van zullen worden. En dan is het uitgerekend die
zorgsector die bij het nieuwste Inter Professioneel Akkoord geen cent extra
kreeg. Wie zei dat ook weer, dat regeren vooruitzien is?
Vlaanderen moet zich steeds meer gaan verkopen
als logistiek centrum. Onze regio ligt nu eenmaal centraal in West-Europa en
daaraan kan niets veranderd worden. Logistiek en overslag zorgen tenminste nog voor een zekere
meerwaarde en export. Daarom is het zo jammer dat het verkeer rond Antwerpen
dicht slibt en niemand er zich blijkbaar nog veel van aantrekt. Wat baat het
grote zeehavens te hebben als de goederen van daaruit niet weg geraken?
* ZF
staat voor Zahnradfabrik Friedrichshafen, een Duits bedrijf dat versnellingsbakken
en (voor de windmolens) tandwielkasten produceert. Ik heb er vroeger mee te
maken gehad. ZF levert nl ook de versnellingsbakken en toebehoren voor DAF
Trucks.
Toen het ACW in de zaak van de Dexia/Belfius
miljoenen een expert onder handen had genomen en in de tegenaanval ging,
dachten er heel wat dat broekie Peter Dedecker (N-VA) zich wel misrekend zou
hebben. Die ACW expert, Axel Haelterman, is inderdaad een specialist ter zake,
maar het was al een teken aan de wand dat de man zich meteen indekte met op
grond van de gegevens die men mij heeft verstrekt. Die gegevens blijken nu
tenminste niet volledig te zijn geweest, al kan het ook zijn dat Haelterman
zijn hand overspeeld heeft. Hij blijkt nl zelf ook betrokken te zijn geweest
bij het opzetten van allerlei fiscale constructies ten voordele van dat datzelfde
ACW, waarover de goegemeente nu gevallen is.
E.e.a. maakt, dat de tegenpartijen weer in
de zaak geloven en opnieuw het initiatief in handen hebben genomen. Na N-VA, VB
en Groen had zich ook de MR reeds aangesloten bij de groep die een parlementair
onderzoek wil en ziet het er naar uit dat Open VLD eveneens mee gaat doen.
Opmerkelijk in deze zaak is wel dat het in de eerste plaats de PS is die gaat
dwars liggen en die van zon commissie niet wil horen. En dat heeft zo zijn
redenen.
PS en ACW blijken nl al lang goede maatjes
te zijn om dit Belgenland in ere te houden. Liefst vijf van de acht
CD&V-ministers zijn van ACV/W strekking. Het blijkt evenmin een toeval te
zijn dat de tsjeven de post van minister van Financiën kregen in het kabinet Di
Rupo. De partij zou die job opgeëist hebben, waarschijnlijk met in het achterhoofd
de kans om alle roddels i.v.m. Dexia, Arco en Belfius meteen de kop in te
drukken. Als tegenprestatie was partij dan bereid de regering Di Rupo te
steunen.
Het blijkt zelfs niet eens de eerste keer te
zijn geweest dat het ACW/V gered is door de (politieke) gong. Dat gebeurde ook
al in KB-Lux zaak. Toen, in 2000, bleek het ACV liefst 25 miljoen euro bij die
bank te hebben staan, die jaarlijks aardig wat geld opbracht (en dat was toen
ook belastingvrij). Twee jaar eerder had toenmalig ACV-voorzitter Willy Peirens
dat aangekaart bij het Belgische ministerie van Financiën, maar daar is nooit
een duidelijk antwoord op gekomen, laat staan een afrekening. Ons kent ons.
Kortom, de reden, waarom CD&V dit België
blijft steunen, is omdat de partij in de eerste plaats ondergeschikt is aan
zijn linkse arbeidersorganisatie, die op zijn beurt het maximum haalt uit zijn
verwevenheid met het officiële België. De PS heeft ook als hoofddoel het
voortbestaan van België, omdat ze op die manier de Vlamingen kan laten blijven
betalen voor een levenstandaard die Wallonië zelf nooit gerealiseerd zou
krijgen. Die partij wil de Belgische schuldenberg niet afbouwen. Het is, onder
het mom van solidariteit, haar waarborg tot het in stand houden van dit land.
Op die manier zijn PS en ACW/V twee handen op één buik. Arme CD&Vers die
geen (officieel) lid zijn van ACV/W en aanverwanten zoals bv een Kris Peeters
of een Hendrik Bogaert en naar de pijpen van die organisatie moeten blijven
dansen.
Di Rupo en zijn trawanten, ook deze van de
Vlaamse meerderheidspartijen, laten geen gelegenheid voorbij gaan om erop te
wijzen dat zij toch lekker de zesde staatshervorming hebben verwezenlijkt en
dat alles naar wens loopt. Tout va très bien, madame La Marquise om het in Di
Rupo omgangstaaltje te zeggen. Zou het?
Om te beginnen zitten we nog altijd met de
drie Fransdolle burgemeesters in de faciliteitengemeenten. Evenmin als vroeger
willen ze de wetten naleven en bij de laatste verkiezingen hebben ze weer kiesbrieven in het Frans
verstuurd. Als gevolg daarvan wil Geert Bourgeois, de verantwoordelijke
minister in de Vlaamse regering, hen ook nu niet benoemen. Tot daar niets
nieuws onder de zon. Sinds de hierboven geroemde zesde staatshervorming hoeven
de drie, die zich nog steeds verongelijkt voelen, met hun klachten echter niet
meer naar de Nederlandse Kamer, maar kunnen ze naar de tweetalige Kamer van de
Raad van State, die om beurten wordt voorgezeten door een Franstalige en een
Nederlandstalige. Als ze het goed spelen, is de kans groot dat ze deze keer
gelijk gaan krijgen en dat een meerderheid bij de Raad van State Vlaanderen
voor schut zal zetten. Met dank aan de zesde staatshervorming, mede goedgekeurd
door CD&V, SP.a en Open VLD.
En daar houdt het niet bij op. Bij dezelfde
Raad van State is er ondertussen een klacht binnengekomen van liefst 70 Vlaamse
onderzoeksrechters tegen de splitsing van het gerechtelijk arrondissement B-H/V.
Deze klacht wordt mede ondersteund door de balie van Vlaamse advocaten én door
N-VA en VB. De gerechtelijke splitsing houdt nl in dat er een nieuwe zetel komt
in Asse, wat tot veel verplaatsingen en heel wat tijd- en geldverlies zal
leiden. Denk maar aan de constante verkeersdrukte rond Brussel. En dat is nog niet
alles. Met het akkoord over de splitsing van B-H/V kan geen Vlaming nog ooit hoofd
van het Brusselse gerecht worden - wat een discriminatie is - en zal de last
van het werk verdeeld worden in 80% voor de Franstaligen en 20% voor de
Nederlandstaligen. Als men weet dat de verhouding tot nu toe 60/40 was en de
Nederlandstalige balie meer dan zijn werk had, betekent dit voor de Vlaamse
balie een onmogelijke verdubbeling van de werklast plus een continue
verplaatsing in de meest verkeersdrukke regio van het land.
Met dank aan de zesde staatshervorming, die
ook volgens Kris Peeters, die van zijn partij steeds meer in het federale gareel moet lopen eerst moet afgewerkt zijn alvorens men van een
zevende (en hopelijk laatste) kan spreken. Dat wordt dan rond Sint Juttemis,
zeker?
In een reactie op mijn blog van eergisteren,
schrijft lezer Gilbert dat hij de indruk heeft dat ik de kant kies van de N-VA
ten koste van het VB en vraagt hij mij daarop te reageren. Dat ga ik even
proberen.
Zoals lezers die mijn blogs al jaren volgen
weten, is mijn Vlaamsnationalisme een gevolg van de repressie die ook mijn
familie getroffen had. Mijn vader heeft nooit gecollaboreerd, maar werd door
afgunstige buren daarvoor wel aangeklaagd. Vrij snel werd hij gerehabiliteerd,
maar ondertussen hadden de helden van het verzet wel ons hele huis
leeggeroofd, inbegrepen vaders schoenmakerij en daarvan hebben we nooit iets
teruggezien. Toen, vlak na de oorlog, Herman Wagemans opkwam voor amnestie,
hebben wij voor hem gestemd en daarna achtereenvolgens voor de Volksunie, het
Vlaams Blok en het Vlaams Belang. Ook nu kies ik en het grootste deel van mijn
familie nog steeds voor het origineel, hoe pijnlijk de partij ook is afgezwakt.
De opgang van de N-VA heeft iedereen
verrast, zowel de traditionele partijen als het VB. Heel wat kiezers die
vroeger voor het Vlaams Blok/Belang stemden, omdat zij het met het verraad van
de Volksunie niet eens waren, kiezen nu voor de N-VA. Sommigen omdat het een
valabel alternatief lijkt, iets wat er daarvoor niet was, anderen omdat een
partij in opgang nu eenmaal meer aantrekt. Mensen stemmen graag voor winnaars. M.i. is momenteel niet het belangrijkste voor welke partij we zullen
stemmen, maar wel hoe we erin zullen slagen ons Vlaanderen onafhankelijk te
krijgen. Het confederalisme, waarmee de N-VA schermt, in welke vorm dan ook, is
geen einddoel, maar wel een tussenstap. Om het einddoel te bereiken moeten de
Vlaamse partijen bij de volgende, o zo belangrijke verkiezingen, in de eerste
plaats de meerderheid halen in het Vlaamse parlement om van daaruit het
Belgische systeem te hervormen en er later uit te kunnen stappen. Met de
wetenschap dat het Vlaams Belang dit niet (meer) kan bereiken en de
mogelijkheid dat de N-VA daarvoor de stemmen van het VB nodig zal hebben, wordt
het dan ook uitkijken naar de verkiezing aller verkiezingen van mei 2014. Als
de N-VA dan op zijn eentje de volstrekte meerderheid zou halen, gaan we echt
weten waar we aan toe zijn. Als ze die niét haalt tenzij met de steun van het
VB, zullen we het ook weten. Dat laatste wordt dan dé Vlaamse lakmoestest. Dat
die twee partijen nu niet door één deur kunnen, moeten we er (nog even) bij
nemen. Als er na de regionale verkiezingen van 2014 geen Vlaamsnationale meerderheid
komt en detraditionele partijen voor
België blijven kiezen, dan mogen we een kruis maken over de Vlaamse ontvoogding
cq onafhankelijkheid. Ik ben ondertussen 73 en denk niet het dan nog te zullen
meemaken.
Wat de peilingen betreft, blijf ik erbij dat
dit momentopnamen zijn, al hecht ik meer belang aan een enquête van Le Soir dan
aan een van VRT/De Standaard, omdat die combinatie anti-Vlaams en
bevooroordeeld is. Het belangrijkste is m.i. niet het resultaat van één
enquête, maar het vergelijken van de verschillende peilingen. Als die allemaal
een zekere trend bevestigen, kan er iets van waar zijn. Er is echter geen reden
om te vroeg victorie te kraaien. Het is nog 14 maanden wachten tot de resultaten
die tellen bekend zullen zijn. In de politiek is dat nog een eeuwigheid.
In de weekeindeditie van De Standaard stond
een uitvoerig interview met Yves Leterme, waarin deze stelt, dat hij de
Belgische politiek niet meer op de voet volgt. Hij werkt nu in Parijs voor de
Oeso en heeft het daar zogezegd te druk. Zo druk, dat hij diezelfde dag van het
interview wél tijd had om op Tv deel te nemen aan De klas van Frieda én
Reyers laat. Typische tsjeventaal, zullen we maar zeggen, zeker?
Verderop in datzelfde interview blijkt ook,
dat Letermes contract met de Oeso op 7 december a.s. ten einde loopt, dat hij
dat kan verlengen, maar dat hij daar in het najaar eens over zal nadenken. Zou
dat inhouden dat de verloren zoon terug naar de CD&V schaapsstal komt? Het
is niet onmogelijk en e.e.a. zal afhangen van de verdere evolutie van de
binnenlandse politiek, inbegrepen de nasleep van de Dexia affaire, waarin ACVer
Leterme een hoofdrol speelde. Bij CD&V is men er helemaal niet gerust in,
vooral nu uit een laatste peiling (van Le Soir dan nog) blijkt dat de partij
voorbij zou gestoken worden door de al even armlastige SP.a en dat de N-VA
evenveel stemmen zou halen als de drie traditionele Vlaamse meerderheidspartijen
samen (39%).
En Kris Peeters dan? Wel die mag dan nog
steeds populair zijn in Vlaanderen en geen ACVer, de man van de copernicaanse
revolutie bevindt zich tegenwoordig in een moeilijke spreidstand. In zijn eigen, regionale regering moet hij de vriend blijven van de N-VA, terwijl
diezelfde partij in de federale oppositie garen kan spinnen, daar waar CD&V
alleen maar verdere blamages kan oplopen en moet zien de schade te beperken.
Als gevolg daarvan neemt Peeters de laatste tijd wel meer afstand van de
Vlaamse eisen, o.m. door te stellen dat hij een efficiënt België zou verkiezen boven
een onafhankelijk Vlaanderen, terwijl hij zelf wel verstandig genoeg zou moeten
zijn om te beseffen dat op langere termijn het eerste, een efficiënt België, een
utopie is en het tweede steeds meer een waarschijnlijkheid.
Een terugkeer van Leterme naar de Belgische
politiek zal echter CD&V weinig soelaas brengen. Zolang de schulden van de
Dexia holding als zwaard van Damokles boven de federale regering blijft hangen
en daarenboven niet uitgeklaard geraakt hoe het ACV de fiscus heeft mogen ontwijken,
kan de mogelijke invaller best nog wat in Parijs blijven. Paris vaut bien une
messe om eens een Franse koning te parafraseren.
Ik stelde me gisteren nog de vraag, of onze
media wel goed geplaatst zijn om kritiek te hebben op de Italiaanse rechtsgang.
Als men in eigen land ziet, wat er bij justitie en politie allemaal mis kan
lopen, dan zouden we ons diep moeten schamen.
Neem nu bijvoorbeeld de dood van die jonge
drugsverslaafde die ellendig aan zijn einde kwam in Mortsel. Zon feit op zich
is al te vreselijk om bij stil te staan. Dat die hele zaak na drie jaar weer boven
water komt en dan nog pas na een Tv-reportage - kan er bij mij niet in.
Of de zaak Kim De Gelder. Ik ben geen
specialist ter zake, maar moet het vier jaar duren vóór zon proces kan
beginnen? Men zegt nu dat de jonge man nooit meer zal vrij komen. Als dat zo
is, hoeft men daar toch geen proces over te voeren? Wat lost dat nu op? Als hij
tenslotte in dit proces zal veroordeeld worden zelfs levenslang - en niét
geïnterneerd, wie garandeert dan dat iemand met zon zieke geest, nooit
vrij komt? Als Michelle Martin hier kan vrijkomen en zelfs Dutroux een kans
maakt (omdat onze wetten dat nu eenmaal toelaten), wie zegt dat Kim De Gelder
ooit ook niet vrij komt?
En wat te denken over de zgn kasteelmoord? Dat
lijkt nu al een vaudeville die jaren gaat aanslepen, met wrakingen, klachten over
incest die zonder gevolg blijven, een moordenaar die zelf al een jaar dood zou
zijn. Zelfs Agatha Christie had zoiets niet kunnen verzinnen, maar die kende
dan ook het Belgische gerecht niet. Poireau misschien?
Voor geldzaken bestaat er tegenwoordig zelfs
al de mogelijkheid een proces af te kopen, waardoor er dus niet alleen geen
proces meer komt, maar waardoor men ook niet meer veroordeeld kan worden.
E.e.a. heeft te maken met enkele grote zaken, die al zo lang aanslepen (die van
Beaulieu bv al meer dan 20 jaar!), dan men de hoop heeft opgegeven dat er ooit
een proces van zal komen.
Nu, alles heeft zijn voor- en nadelen, maar
gerechtigheid kan men het in dit land allemaal niet meer noemen. Het heeft meer
weg van bezigheidstherapie, van bijzaakspecialisatie, van zwarte pietenspelletjes
waarbij tussendoor gerecht en politie verstoppertje spelen en soms zelfs met
elkaar in de clinch gaan (zoals bij de Antwerpse onderzoeken naar diamantfraude),
terwijl alleen de advocaten er beter van worden. * 'Whodunit' komt van 'Who (has) done it' en slaat op een genre van voornamelijk Engelstalige detectiveverhalen.
Dit weekeinde zijn er verkiezingen in
Italië, die van groot belang kunnen zijn voor het voortbestaan van de eurozone.
Italië is, ondanks alles, de derde grootste economie van die zone en het gaat ook
daar echt niet goed. Meewarig doen over de Italiaanse politiek, zoals men in onze
media dezer dagen al enkele dagen bezig is, is echter wel wat overdreven. Veel
van de politieke ziektes die het transalpijnse schiereiland teisteren, komen nl
ook bij ons voor. En daar hebben we zelfs geen Silvio Berlusconi of een Beppe Grillo*
voor nodig
Net als Italië heeft ook België een
staatsschuld die de 100% van het bbp dit jaar (weer) gaat overschrijden. De
groei, voor zover die er nog is, stelt ook niet veel meer voor. Onze justitie is
al even traag als de Italiaanse en ons staatssysteem is al even gelagerd als
het hunne. Denk maar aan het gemeentelijke, het provinciale, het regionale en het
federale vlak. Op dat gebied moeten we voor Italië niet onderdoen. En net als in
Italië hebben we hier vakbonden die weinig of geen meerwaarde meer betekenen en die de
economie de laatste tijd meer kwaad dan goed doen.
Vergeten we tenslotte niet, dat men ook dit
land verre van zeker is over hoe het verder moet. Luc Coenen, de gouverneur van
de nationale bank (NBB) heeft zopas nog maar eens de aanpassing van index op
tafel gelegd, iets waarvan vakbonden en de linkse partijen niet willen weten. Toch
blijft ze de hoofdreden van het grote loonverschil met onze buurlanden en
onrechtstreeks mee de oorzaak van banenverlies, het links gezeur over
koopkrachtverlies ten spijt. Het Europees besparingsplan ligt ter discussie en
daarover is zelfs de socialistische familie het onderling niet eens. En dan
is er nog het gelijkschakelen van de statuten van bedienden en arbeiders, iets
dat in onze buurlanden al tientallen jaren geleden is gebeurd. O.m. door dat
uitstel, is een gelijkschakeling zoals de vakbonden het zouden willen, nl het
statuut van alle arbeiders optrekken naar het huidige bediendenniveau, nu
praktisch niet haalbaar. Zeker niet tegen half juli van dit jaar, zoals het
Grondwettelijk Hof heeft gevraagd. Volgens een studie van de KU Leuven, vorig
jaar uitgevoerd op vraag van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), zou
een gelijkschakeling naar boven ons tussen de 30.000 en de 60.000 banen kosten.
Zon gelijkstelling zou onze reeds hoge loonkost nl tussen de 2 en de 4%
duurder maken en de vuistregel is, dat bij een stijging van de loonkosten met
1%, de werkgelegenheid met 0,5% daalt
* Grillo
is de naam van de promotor van de zgn Vijfsterrenbeweging, een min of meer
anarchistische bedoening, die best kan vergeleken worden met de Indignados en
de Piraten. De man is een erg populaire cabaretier. Grillo betekent krekel in
het Italiaans. De fabel van Jean de la Fontaine indachtig, heeft Italië echter geen
krekel nodig, maar eerder een mier!
De Amerikaanse bandenfabrikant Goodyear
heeft ook een fabriek in Amiens, Noord Frankrijk. Een beetje raar in het
thuisland van Michelin, waar men geen grote concurrent zoals Goodyear zou
verwachten. Dat komt omdat Goodyear in Amiens alleen banden maakt voor landbouwmachines en tractoren, iets wat een specialiteit blijkt die men in een
landbouwland als Frankrijk best kan gebruiken*. Nu onderhandelt Goodyear al
vijf jaar vruchteloos met de Franse vakbonden over de toekomst van het Franse
filiaal en heeft de firma uiteindelijk beslist de zaak te sluiten. Een andere
Amerikaanse bandenproducent gespecialiseerd in landbouwbanden, Titan
International, werd daarop gevraagd het bedrijf over te nemen. Ook dat gaat
niet door en de demarche daaromtrent heeft zelfs voor een hele heisa gezorgd.
Titans CEO, een zekere Maurice Taylor, heeft nl een briefje gestuurd naar de
Franse minister van Industrie, waarop hij hem zegt dat een Fransman, volgens
hem, maar drie uur per dag werkt. Per dag, zegt hij,hebben ze één uur pauze,
één uur om te gaan eten** en van de overige zes worden er drie gevuld met
praten. Een Franse fabriek overnemen? Denkt u dat we achterlijk zijn?.
Nu zal de hele zaak misschien wel niet zo
erg zijn als ze wordt voorgesteld. Feit is wel, dat het met Frankrijk helemaal
niet goed gaat. PSA, de moedermaatschappij van Peugeot en Citroën, maakte vorig
jaar een verlies van 5 miljard euro en gaat zon 11.000 banen schrappen.
Volgens het onderzoeksbureau Trendeo sloot er vorig jaar bijna elke dag wel ergens
in Frankrijk een fabriek. In totaal zijn er al meer dan een half miljoen
langdurig werklozen. Dat is 200.000 meer dan drie jaar geleden. Voor het tiende
jaar op rij is de Franse handelsbalans negatief. Het exportdeficit bedroeg 73
miljard euro in 2011. Ter vergelijking: Duitsland had dat jaar een overschot
van 150 miljard. De export van het kleine Nederland is groter dan dat van het
grote Frankrijk. Om de ook daar steeds stijgende kosten van de vergrijzing te
kunnen blijven betalen, zouden de sociale bijdragen in Frankrijk moeten
verhoogd worden en/of de pensioenuitkeringen verlaagd. Zie je dat al gebeuren
onder Monsieur Normal? Het is nu al zo goed als zeker, dat Frankrijk de
Europese 3% norm niet zal halen.
Ze zullen in Frankrijk, net zo goed als in
de andere landen België inbegrepen harder en vooral langer moeten werken. Onze
vakbonden hebben gisteren nog eens mogen uithalen via een zoveelste betoging,
maar dat zal ook hier aan de situatie niets veranderen. Zij komen in de eerste
plaats op voor wie al een baan heeft en maken het zo steeds moeilijker voor wie
niet op de arbeidsmarkt geraakt. Dat geldt niet alleen voor de mensen die
vroeger in Gent allochtoon werden genoemd, maar ook voor de jongeren, vrouwen
en laaggeschoolden tout court. Nergens binnen de Oeso worden er minder
50-plussers aangeworven. Boven de zestig werkt er bijna niemand meer. Meer dan
een derde van de Belgen werkt helemaal niet en de vakbonden lijken dat allemaal
normaal te vinden. Straks krijgen onze ministers van Werk en Economie ook zon briefje uit Amerika
* Ik heb
ooit enkele jaren bij een firma gewerkt die landbouwmachines en toebehoren
verkocht aan landbouwers. Die had voor de tractorbanden een alternatief:
afgedankte vliegtuigbanden! Bij vliegtuigen moeten de banden om
veiligheidsredenen nl na een zeker aantal vlieguren vervangen worden
versleten of niet en er zijn er nog heel wat die goed genoeg zijn om ermee
over de velden te rijden. Je moet er maar opkomen!
** Uit
mijn ervaring bij DAF weet ik, dat Franse werkplaatsen s middags twee uur
sloten, van 12 tot 14.00 uur. Vóór de komst van de GSM was het gedurende die
tijd daar onmogelijk iemand te contacteren om iets geregeld te krijgen. Sinds
de mobiele telefonie steeds algemener werd, kon men al wel eens iemand
tijdens de lunch contacteren en iets afspreken, maar meestal gebeurde er vóór 14.00 uur helemaal
niets. Bij DAF, waar men de klanten een 24 uurservice garandeerde, lachten wij
ermee, dat het in Frankrijk maar een 22 uurservice was. s Nachts werden ze
geholpen, maar niet tijdens de twee heilige uren van de déjeuner!
I.v.m. de discussies over de beslissingen
van de nieuwe Antwerpse meerderheid valt het op dat er ook telkens een reactie
daarover komt vanuit Gent. Die stad is bij de gemeentelijke verkiezingen van
vorig jaar in Vlaanderen zowat de enige stad van betekenis geweest waar links
een goed resultaat heeft behaald. Als gevolg daarvan is de Gentse burgemeester
Termont zowat uitgeroepen als dé rode Messias, dé roepende in de Vlaamse woestijn.
En dat roepen doet hij bijna letterlijk. Dat begon al vlak na bovenvermelde
verkiezingen, toen hij het niet kunnen vond dat men in Aalst een nieuwe
gemeentelijke meerderheid creëerde met een N-VA schepen met een VB-verleden.
Precies alsof Aalst ook al van Gent afhing. Het beterde er niet op toen in
Dendermonde het nieuwe gemeentebestuur afhankelijk dreigde te worden van een
gedoogsteun van hetzelfde VB. Steeds moest mijnheer Termont zijn links standpunt
daarover duidelijk maken. Jammer genoeg voor hem werd het ook steeds
duidelijker dat men daar buiten Gent weinig waarde aan scheen te hechten.
Dan maar eens geprobeerd in Antwerpen, waar
Termonts rode kameraden ook al uit het bestuur van de stad verwijderd waren,
na 90 jaar aanwezigheid aub! De beslissingen over de regenboog shirts, de extra
inschrijvingskosten en de hiv-pillen waren evenveel redenen om aan te tonen dat
men zo iets in Gent niet deed. Het lijkt wel of Gent in Vlaanderen de norm moet
worden. Wat niet gebeurt zoals in Gent, kán niet. Nadat Termont eerst enkele
medewerkers inschakelde om de hete kolen uit de Antwerpse haard te halen, kwam
hij gisteren zelf aan het woord en zei hij letterlijk: Dit is voorbode van
maatschappij waarin we leven als de N-VA het voor het zeggen heeft. En dan?
Moeten wij de Gentse norm volgen en geld blijven wegsmijten aan Gentse
buitenlanders, zoals de allochtonen in zijn stad straks zullen heten
(onderverdeeld in Gentse Turken, Gentse Romas, Gentse Roemenen en ga zo
maar door)?
Laat het duidelijk zijn, dat ik niets tegen
buitenlanders heb, zolang die de regels volgen en hier ook hun plichten
nakomen. Dat laatste is er de laatste tijd steeds minder bij, met als gevolg
dat onze sociale zekerheid het straks niet meer aan zal kunnen. Zo had ik het
gisteren in deze rubriek nog over misschien wel 2 miljoen Afrikanen die aan
aids lijden. Volgens een artikel van dezelfde dag in De Standaard, van Artsen
zonder Grenzen, gaat het om 5 miljoen. Als daarvan 1% daarvan naar hier zou
komen en op onze kosten geholpen zou moéten worden, zoals de wereldverbeteraars
eisen, dan zou ons dat zon 75 miljoen euro per maand kosten. Om even bij stil te staan.
Dat het voor nieuwe meerderheid op het
Antwerpse schoon verdiep geen walk-over zou worden, stond in de sterren
geschreven. Dat hield in, dat zowat alle nieuwe besluiten meer dan
waarschijnlijk door de hoofdzakelijk linkse oppositie van SP.a en Groen zouden
worden neergesabeld. Wel, het is veel erger dan dat.
Het begon met de uitspraak van Bart De Wever
ergens in een interview aan De Standaard, waarin hij stelde dat het dragen van regenboogshirts,
het symbool van de holebigemeenschap, niet toegelaten zouden worden voor
loketbedienden. Dat was geen nieuwe maatregel, alleen een uitbreiding van een
bestaande uit de vorige meerderheid onder Patrick Janssens - Janssens+ zeg maar - die zei dat men
achter het loket geen hoofddoeken en/of andere religieuze kentekens mocht
dragen. Het kot was te klein in het linkse kamp, dat zich flink belachelijk
maakte toen bleek dat de zgz geviseerde Antwerpse holebigemeenschap er zelf helemaal geen
aanstoot aan nam.
Dan was er de beslissing om de inschrijving
bij het OCMW 250 euro te laten kosten, i.pl.v. de huidige armzalige 17.
Armzalig, omdat het werk ervoor ambtenarenloon nog niet eens meegerekend de
stad zon 330 euro kost, terwijl inwijkelingen in Nederland tegenwoordig 960
euro moeten neertellen en in Frankrijk en Duitsland ook ± 250. Weer links
gehuil, ditmaal ondersteund door de socialistische burgemeesters Tobback Sr uit
Leuven en Termont uit Gent. Ook hier bleek het te gaan om een maatregel die
vorig burgemeester Janssens reeds enkele jaren geleden had voorgesteld. De maatregel
was (nog) niet ingevoerd, omdat Janssens eigen partij die het toen nog voor
het zeggen had er niet mee akkoord kon gaan.
Driemaal is scheepsrecht en ook weer groot
protest, nu La Homans,
het nieuwe OCMW-hoofd van de koekenstad, gesteld had dat de stad niet langer
gratis aidsremmers ter beschikking stelt aan hiv-besmette illegalen aan wie hier de
verblijfsvergunning is geweigerd én die in hun land van herkomst ook aan die
medicamenten kunnen geraken en dat het OCMW elk geval afzonderlijk bekijkt. De
politiek correcte wereld stond weer op zijn achterste poten en zelfs geblockte
Maggie vindt Homans' voorstel inhumaan. Ook nu ging het echter weer om een
regeling die reeds gehanteerd werd door het vorige OCMW-bestuur (met toen aan
het hoofd Monica De Coninck, nu federaal minister van arbeid!).
In De Standaard van gisteren stond het
verhaal van een vrouw uit Burkina Fasso die hier illegaal is, geen verblijfsvergunning
krijgt en het hiv-virus in zich draagt. De vrouw heeft dat virus opgelopen in
haar geboorteland en is naar hier kunnen komen met de hulp van een religieuze
werkster en een smokkelaar (waarvoor ze dus wél geld had). Hoe erg het ook is
het is letterlijk een kwestie van leven of dood - als we dat medisch toerisme
ongecontroleerd toelaten, kunnen we straks even goed half Afrika naar hier
laten komen. Op dat continent zijn er nog enkele miljoenen hiv-geïnfecteerden.
Stel, dat er daar 1% van naar hier zou komen en wij die allemaal zouden moeten
gaan helpen, aan 800 euro per persoonper maand
De kritiek van de Antwerpse linkse oppositie
en van de andere steden, Gent op kop, is wel echt gratuite. In de eerste plaats
vanwege die oppositie, omdat het in feite gaat om de toepassing van toestanden
die ze zelf in gang gezet had gezet (en waarop ze toen géén kritiek kreeg). In
de tweede plaats vanwege die andere steden die zichzelf willen verkopen als
zoveel humaner als Antwerpen, maar in feite alleen maar hopen dat de havenstad
de bulk van de economische en medische gelukzoekers blijft ontvangen, zodat zijzelf
er minder last van hebben en zo de grote humanist kunnen blijven uithangen. De
schijnheilige humanist weliswaar.
Kortom, op Janssens was er geen kritiek, op
Janssens + zoveel te meer.
Vlaanderen is weeral een beweging rijker: de
autonome nationalisten. Als we de media mogen geloven zijn dat
extreem-rechtsen met een eerder links programma. Een contradictio in terminis,
zoiets als links-liberalen of rechtse communisten, ik zeg maar wat. Misschien
weeral een taak voor onze nationale staatsveiligheid om die kerels goed in t
oog te houden. Zoals ze dat gedaan hebben met Blood and Honour, nog zo een
uit de kluiten gegroeide cafégroep van Halbstarken, zoals die in Duitsland
genoemd worden, maar die in België serieus wordt genomen omdat er enkele
(ex)militairen aan meedoen en die durven soms wel eens een wapen bij te hebben.
Die drie man en een paardenkop hadden misschien een staatsgreep kunnen plannen!
Bovenvernoemde autonome nationalisten hielden
zondag een eerste betoging in Brugge. Ze waren er blijkbaar met zn allen: alle
dertig! Er was zelfs een tegenbetoging aangekondigd en die bleek later te
bestaan uit een veertigtal Standard supporters die hun club waren gevolgd naar
de match op Cercle en zo toevallig in Brugge waren. Volgens de kranten daagden
ze de autonomen uit door in het Frans liedjes te zingen. Zo van: Allons les
rouges, allons les rouges, allons les rouges et blancs (of iets in dien aard).
Zouden die Walen dat trouwens
in een andere taal kunnen?
De autonomen hebben wel een kans gemist om
zich in de kijker te werken. Ze hadden moeten deelnemen aan het Aalsterse
carnaval met e.o.a. praalwagen die hun programma uitdroeg. Dan was de Unesco
daar misschien ook over gevallen. Dat was nog eens reclame geweest! Vraag is
wel, of Schauwvliegje het straks allemaal nog geformuleerd zal krijgen .
Misschien een idee voor tegen Halfvasten, of heet dat tegenwoordig
Halfveertigdagentijd?
Scandinavië in het algemeen en Zweden in het
bijzonder golden steeds als hét voorbeeld van de progressieve ontwikkeling. Zweden
werd 44 jaar ononderbroken door socialisten geleid (van 1932 tot 1976 en daarna
op drie jaar na van 1982 tot 2006. Met wereldwijd bekende firmas als
Volvo, Scania, Saab en Ericsson werd er welvaart gecreëerd en met de
opbrengsten daarvan werden de sociale voorzieningen steeds verder uitgebreid. Tot
men ook daar begon te denken dat de bomen tot in de hemel groeiden en het ergens
in de jaren negentig grondig fout liep. Het land maakte toen reeds een
bankencrisis mee die de voorloper zou worden van wat we sinds 2009 in de E.U. meemaken.
In 2006 was het gedaan met het socialistisch beheer en begon het land weer uit
het dal te geraken. Het staatsbeslag viel terug van 67% in 1993 tot 49%
vandaag, de hoogste belastingen van 84 naar 57%, de vennootschapsbelasting van
26 naar 22%, de staatsschuld van 70 naar 37% ** van het bbp en de begroting van
een deficit van liefst11% naar een overschot van 0,3%! Het pensioen- en
onderwijssysteem werden hervormd, waarbij er nu meer wordt uitgegaan vanuit het
standpunt van het individu en niet meer van dat van de welvaartstaat. Het land
doet niet mee met de euro en kan zijn munt dan ook aanpassen waar nodig.
Enfin, daar gebeurt zon beetje het
tegenovergestelde van wat wij hier meemaken, waar de staat zich steeds meer met
alles gaat bemoeien en waar de belastingen blijven stijgen. I.pl. v. minder
krijgen we in België steeds meer socialisme. Europees commissaris De Gucht,
nooit om een uitspraak verlegen, had voor een keer gelijk toen hij in de
Zevende Dag kwam vertellen dat de regering Di Rupo een kans gemist heeft door
in 2012 niet ernstig te hervormen iets wat ik hier ook al lange tijd schrijf.
Hij zou dat echter beter eens gaan vertellen bij zijn eigen Open VLD, die mee
in die regering Di Rupo zit, af en toe wel wat kritiek levert, maar als
puntje bij paaltje komt de socialistische belastingsregering blijft steunen.
Het dreigbeeld, pas nog verwoord door de eigen blauwe vakbondsleider Vercamst,
dat de partij bij een volgende verkiezing de 10% niet meer zal halen, wordt dan
ook met de dag reëler.
* Het
Zweedse voorbeeld. In het Scandinavisch hangt het bepalend lidwoord (in dit
geval et) achteraan het zelfstandig naamwoord.
** België
zit momenteel met een staatsschuld van om en bij de 100% en vóór die zakt kan
er, ook volgens De Gucht, geen sprake zijn van een relance. Het tekort op het
budget was bijna 3%, maar zal daar over gaan daar men voor 2013 nog minstens één
extra miljard moet vinden, omdat de economische groei te rooskleurig werd ingeschat
Het was me wel een krokusweek om even bij
stil te staan. Het leek erop alsof men gewacht had tot onze politiekers het
land uit waren (bijna allemaal op vakantie!) om voor wat sensatie te zorgen in
een week die anders bijna in de komkommertijdreeks zou gepasseerd zijn. Denk
maar aan de zaak Debie en de staatsveiligheid of aan het al dan niet schrappen
van het woord allochtoon. Of aan het schandaal met het paardenvlees.
Broederlijk Delen had van de start van wat
tegenwoordig de Veertigdagentijd heet, maar bij de man en vrouw in de straat
nog steeds de Vasten* wordt genoemd, gebruik gemaakt om een campagne te starten
om de arme boeren in Noord-Oeganda te steunen. Dat gebeurde onder de slogan:
Molly, de vrouw die durft dromen, het verhaal van een alleenstaande Oegandese
moeder met zes kinderen. In het door oorlog geteisterde land kunnen de gewone
mensen daar nog nauwelijks overleven. Dat geldt trouwens niet alleen voor Oeganda,
maar zowat voor alle landen uit die regio, het oosten van onze Kongo
inbegrepen. Een initiatief dat, merkwaardig genoeg, samenviel met het ontdekken
van een kolossale voedselfraude in ons eigen Europa. Kant-en- klaarmaaltijden
bleken geen rundvlees te bevatten, zoals aangeduid op de etiketten, maar
paardenvlees of een mengeling van beiden. Dagelijks vallen er in deze zaak nog
lijken uit de kast en alles laat voorzien dat het zo nog wel even zou kunnen aanslepen.
Wat ik nergens lees is, wat ze met die vervalste maaltijden, die ze uit de
rekken hebben gehaald, gaan doen. Hoe verwerpelijk de praktijk van het
vervalsen van de etiketten ook moge zijn, paardenvlees op zich is verre van
ongezond. Zelfs mét de kans op het bevatten van ontstekingsremmers. Die
hoeveelheden liggen nl in zo één lasagna ter hoogte van Contadors
dopingproduct na het zgz eten van vervuild vlees (0,000005 gram of
zoiets).
Dat ze die vervalste producten uit te rekken
halen is niet meer dan juist. Dat men honderden, misschien duizenden tonnen van
die eetwaar zou wegsmijten, terwijl men in Afrika nog net niet van de honger
sterft, kan er bij mij echter niet in. Ik denk dat Molly de kant-en-klaarmaaltijden
zeker niet zou weigeren. Ze zijn daar e.e.a. gewend en eten tussendoor nog wat
anders dan paardenvlees, zonder zich daarover veel vragen te stellen.
* Moeten
we straks dan ook spreken van een Veertigdagenavond?
In het kader van de beschuldigingen van N-VA
tegen het ACW en de daaruit volgende onderzoeken, waarvan er al een opgestart
is door John Crombez, staatssecretaris voor fraudebestrijding, is het ook
uitkijken wat we nog gaan beleven tegen en op donderdag 21 dezer. Dan is het nl
de aangekondigde dag van een gezamenlijke vakbondsactie, die eigenlijk eerst
door het ACV was gepland. Later zijn de twee andere vakbonden op de kar
gesprongen en hebben zowel rode Rudy als blauwe Vercamst er al mee gedreigd dat de traditionele partijen maar best
rekening zouden houden met de grote aantallen aangeslotenen die de drie
kleurvakbonden hebben. Dat zijn er zon 200.000 voor het blauwe syndicaat,
700.000 voor het rode en nog een pak meer voor het ACV, dat zich in de Dexia
zaak bedreigd voelt.
Die cijfers zijn wat ze zijn, maar
electoraal stellen ze niet voor wat ze syndicaal betekenen. Volgens een
onderzoek dat na de laatste verkiezingen gehouden werd door het Instituut voor
Sociaal en Politiek Opinieonderzoek (Ipso) van de KU Leuven, dat zeker niet
van flamingantisme kan beschuldigd worden (het is eerder belgicistisch),
stemt slechts een minderheid van de vakbondsleden voor de eigen kleur. Bij
het liberaal syndicaat is dat 29%, bij het ACV 30% en bij het ABVV slechts 23%.
Dooreen genomen stemde vorig jaar meer dan een kwart van alle Vlaamse gesyndikeerden voor
de N-VA.
Andere vraag is, of het ACV, misschien
gevolgd door de andere syndicaten, in de toekomst nu ook eigen leden, die
opkomen voor de N-VA, uit de vakbond zullen zetten, zoals ze dat vroeger al eens
gedaan hebben met Vlaams Blok/Belang leden. Dat is pas iets voor volgend jaar,
neem ik aan, maar het is toch uitkijken wat volgende donderdag de reacties
zullen zijn van de syndicale fundis. Of dat veel aan de lauwe loyauteit van de meerderheid der gesyndikeerden zal veranderen, is zeer de vraag.
In mijn blog van 31 januari (Het syndicale
kapitalisme) had ik het reeds over enkele financiële constructies vanwege onze
vakbonden om te ontsnappen aan de Belgische fiscus. Hetgeen toen verteld werd,
blijkt nog klein bier te zullen worden t.o.v. wat er nu zo stilaan boven water
aan het komen is. Het gaat nl thans niet meer alleen om belastingontwijking, nu
spreekt men zelfs over fiscale fraude en valsheid in geschriften. Dat alles
i.v.m. de opbrengst van de reeds aangehaalde winstbewijzen van het ACW bij
Belfius (ex-Dexia), waarvoor de vakbond zon 102 miljoen euro (!) zou
geïncasseerd hebben via een nieuw opgerichte financiële constructie, een
zogenoemd sociaal engagement, waarbij op dat immens bedrag slechts 58.000
euro aan onroerende voorheffing zou betaald zijn i.pl.v. de 25% die u en ik
daarvoor eventueel hadden moeten neerleggen. Daardoor zou het ACW zon 7
miljoen euro aan belastingen hebben ontweken.
Nu is het wel zo dat bepaalde financiële
constructies eventueel toelaten daar e.e.a. volledig legaal van af te kunnen
trekken (in vaktermen: een DBI), maar dan moet de belanghebbende wel voldoen
aan een paar eisen die in het geval van het ACW onbestaande zouden zijn. Dat
zou o.m. te maken hebben met het feit dat het Arco was dat het geld aanbracht
en niet het ACW, dat echter wel het geld voor het aanbrengen kreeg, terwijl de
Arco-coöperanten nog steeds dreigen hun spaarcenten kwijt te raken.
Om een lang verhaal kort te maken: het N-VA
heeft bloed geroken en heeft gesteld dat hier best eens een parlementaire
commissie over zou geïnstalleerd worden. In geval dat niet gebeurt, is de
partij zinnens ermee naar het gerecht te stappen. Dat laatste wordt haar zelfs aanbevolen
door de Vlaamse federale meerderheidspartijen, waarbij CD&V dan waarschijnlijk
hoopt dat de zaak zo op de lange baan zal geschoven worden (misschien zelfs tot
ze verjaart). Het Belgische gerecht kennende en zijnde een zaak tussen een
Vlaamsnationale partij en een Belgicistisch syndicaat is dit geen utopie. Zo
eenvoudig zal het echter niet gaan, want het hele verhaal is in eerste
instantie niet uitgebracht door de N-VA, maar door Johan Van Overtveldt, de
hoofdredacteur van het economische weekblad Trends. Wie de hele technische
uitleg erover wil lezen kan dat op de website van het weekblad.
De N-VA heeft, met de ruggensteun van VOKA
het gros van de liberale kiezers al over de meet gehaald. Via de slag om Arco
is nu ook de aanval ingezet op die van CD&V. Een slag die het moeilijk
verliezen kan. Zelfs als het ACW ongeschonden uit dit debat zou komen, zullen
de Arco spaarders zich bedrogen blijven voelen en het idee hebben dat niet
CD&V maar N-VA voor hun rechten is opgekomen.
Over onze onvolprezen staatsveiligheid is
het laatste woord nog niet gevallen. Vooral de suggestie van Renaat Landuyt, zgz
justitiespecialist van de SP.a, om die dienst maar af te schaffen, heeft voor
de nodige beroering gezorgd. Volgens Landuyt kunnen de taken van onze
staatsveiligheid best worden overgenomen door politie en parket. Zeker wat dat
laatste betreft, is dit met een grove korrel zout te nemen, als men ziet
hoeveel kemels er ook binnen die dienst geschoten worden. De laatste in de rij
is die van de vrijlating van een van medeplichtigheid tot moord beschuldigde,
zogezegd weer eens wegens procedurefouten of iets in dien aard*.
Het is wél opmerkelijk dat er in onze
politiek eindelijk ook eens iemand komt voorstellen iets af te schaffen.
Misschien is de staatsveiligheid daarbij niet het juiste voorbeeld, maar dat er
in dit land nog heel wat nutteloze diensten en instellingen zijn, heb ik in
deze rubriek al meer dan eens aan de kaak gesteld. Dat is het gevolg van het
feit dat men wel veel over hervormingen spreekt, maar zo goed als geen enkele
ervan grondig aanpakt. Ik vrees dat het met die staatsveiligheid nog van dattem
zal worden. Milquet heeft al gezegd, dat ze er aan werkt maar dat is helemaal
geen garantie dat er grondig zal hervormd worden, hoogstens weer wat knippen en
plakken zoals we dat bij de regering Di Rupo gewend zijn..
In verband met het hierboven aangehaalde
verhaal van een zoveelste vrijlating van een verdachte crimineel, stelt Tony
Van Parys (CD&V), zelf een ex-minister van justitie, voor om fouten van
magistraten in de toekomst te laten beoordelen door onafhankelijke
tuchtrechtbanken. t Is maar te zien hoe men kan garanderen dat die echt
onafhankelijk zijn. Zeker niet zoals nu, met magistraten die een partijkaart op
zak hebben. Dat laatste geldt ook voor de staatsveiligheid. De grote baas ervan,
Alain Winants, die al sinds 2006 die job ad interim doet (nóg zon aberratie)
zou een blauw etiket hebben. Een kandidaat die veel kans maakt om hem op te
volgen, heet Cédric Visart de Bocarmé en die behoort tot de CDH, niet toevallig
de partij van Milquet, die over een eventuele opvolging moet beslissen. Het
hoofd van de afdeling analyse bij de staatsveiligheid is een zekere Robin
Libert, voor Open VLD gemeenteraadslid in Mortsel. En zo heeft daar iedereen
wel een partijkaart op zak die hem de garantie geeft verder carrière te kunnen
maken binnen het gerecht en/of de politie. Het best van al zou men bij politie
en justitie moeten stellen dat men daar helemaal geen partijkaart mág hebben of
dat men er alleen kans op promotie maakt als men minstens ik zeg zo maar iets
één jaar ervoor van een eventuele partijkaart afstand heeft genomen.
* Terwijl
sommigespecialisten het bij een
procedurefout houden zeggen andere dat het gaat om een onduidelijkheid in de
strafwet en nog andere om verschillende interpretaties van de wet. Een
bewijs te meer dat de wetten hier niet goed gemaakt worden.
Er is dezer dagen nieuws zat: de
inschrijvingskosten in Antwerpen, de zaak Debie bovenop de heisa die er al was
over de staatsveiligheid, het voornemen van Benedictus XVI om op 28 februari op
te stappen als Paus. Daardoor dreigt ander nieuws, dat ook interessant kan zijn,
niet meer relevant. Het ene ontslag is bv het andere niet.
Een van dat andere nieuws is dat van een
eveneens aangekondigd ontslag, dat van Charles Picqué als minister-president
van de Brusselse regering. De man heeft die functie vervuld van 1989 tot 1999
en daarna opnieuw van 2004 tot op de dag van vandaag. In mei van dit jaarwordt
hij weer gewoon burgemeester van de gemeente Etterbeek. Hij mag dan al 65 zijn,
een politieker in dit land heeft schijnbaar geen haast om op pensioen te gaan.
Picqué geeft in het Brussels hoofdstedelijk gewest de fakkel door aan zijn
PS-partijgenoot Rudy Vervoort, ook al burgemeester (van Evere) en
eerder een grijze muis in het politiek bestel van de hoofdstad.
Wat er allemaal bijzonder is aan
bovenstaande? Wel, die Picqué laat zijn opvolger een erfenis na om de Brusselse
krabbenmand te reorganiseren. Hijzelf heeft daar nu acht jaar aan één stuk de
tijd voor gehad, maar er zo goed als niets aan gedaan. Om zich niet helemaal
belachelijk te maken, beweert hij dat hij de laatste twee jaar aan een plan
gewerkt heeft, dat hij intensief zou hebben voorbereid.
Dat plan Picqué blijkt een lege doos te zijn
vol goede voornemens, maar met geen enkel duidelijke richtlijn. Hij begrijpt pas
nu hij opstapt dat Brussel niet verder kan met zijn negentien gemeenten (de
zgz baronieën) en wil die herleiden tot zes regionale zones (die men nu al
hertogdommen noemt). Binnen die zones blijven de gemeenten wel bestaan, al
kunnen ze eventueel fusioneren. M.a.w. elke burgemeester die baron wil
blijven zal dat nooit laten gebeuren en de kans dat men in de toekomst in
Brussel verder zal aanmodderen blijft dan ook reëel. De fusies zijn zgz
bespreekbaar, maar niet meer dan dat. Het kan zelfs nóg ingewikkelder worden,
omdat er in Picqués plan ook sprake is van het indelen van Brussel in een
honderdtal(!) wijken. En zelfs daar houdt het niet mee op, want ondertussen
blijven de Brusselaars ook maar praten van de zgn metropolitane regio
Brussel, een samenwerkingsverband met liefst 135 gemeenten rond Brussel. Hoe
kan daarvan ooit iets in huis komen, als men er nog niet in slaagt orde op
zaken te stellen binnen het eigen gewest?
Brussel moet zon beetje de enige grootstad
ter wereld zijn die niet uit één geheel bestaat. Zelfs New-York, toch ook een
multiculturele stad, met meer inwoners dan heel België, is één geheel, met één
burgemeester, één politiecorps en één brandweer. Dat het in Brussel anders kan,
bewijst het feit dat er voor het hele Brusselse territorium ook slechts één
brandweerkorps is. Maar daar houdt het mee op. Men zou ook districten kunnen
instellen, zoals bv in Antwerpen, maar dan verliezen de baronnen hun privileges
Het zal Picqué worst wezen. Hij gaat
uitbollen in zijn Etterbeek. Après moi le déluge. En dan maar klagen dat de
Vlamingen zich te weinig interesseren voor Brussel. Waarom zouden we ons
blijven druk maken om een stedelijk gewest dat niet in staat is zelf orde op
zaken te stellen?
De heisa die is losgebarsten rond het feit
dat Bart Debie, ex-politiecommissaris van Antwerpen, ex-VBer en nu ook
ex-vriend van Filip Dewinter, drie jaar binnen de partij als mol heeft
gefunctioneerd voor de Belgische staatsveiligheid, mag dan wel opmerkelijk
zijn, verbazingwekkend is het allerminst. Het is toch al lang geweten dat de
Belgische staatsveiligheid de Vlaamsnationalisten als een gevaar voor de staat
beschouwen? Die willen nl het einde van dit onland. Reeds in de beginjaren van
de Volksunie, toen die partij zich nog niet verbrand had aan de Belgische
postjes, werden hun vergaderingen stiekem bijgewoond door zgz stillen van de
staatsveiligheid . Bij het Vlaams Blok/Belang was dat niet anders en bij de
N-VA moeten ze niet denken dat ook zij niet in de gaten worden gehouden. Dat het mol spelen door Debie zelf was
aangekaart verandert daar niets aan. Bij de N-VA zou men maar best niet te
gerust in zijn dat zoiets ook bij hen niet gebeurt. Fehriye Erdal kon de
staatsveiligheid niet onder controle houden, het VB blijkbaar wél. Het is maar
te zien hoe ge het bekijkt en waar ze in dit land de prioriteiten leggen.
Raar genoeg is de zaak Debie, zoals we ze
maar zullen noemen, losgebarsten nadat de spilfiguur het zelf te grijs vond dat
Mie Turtelboom vorige week verklaarde dat de Belgische staatsveiligheid zich
niét bezig houdt met het bespioneren van eigen parlementsleden. Ofwel liegt ze,
ofwel weet ze zelf niet wat er zich binnen onze 'KGB afspeelt (wat goed zou
kunnen). In elk geval heeft Debie toch een geste gedaan door de zaak in het
openbaar te brengen en aan Filip Dewinter een uitstekende gelegenheid gegeven
om Turtelmie daarover te kunnen interpelleren in het parlement en desnoods zelfs
een parlementaire onderzoekscommissie te vragen. Debie is trouwens, na zijn
afzetting als politiecommissaris omdat hij enkele Turkse drugdealers te hard
had aangepakt (dat mág niet hé, dat zijn geen Vlamingen!), jarenlang gesteund
door het VB dat hem zelfs zijn boetes betaalde.
Tenslotte nog twee woorden over het
initiatief van het VB om (goedkoop) aan kalasjnikov geweren te geraken, ook dat
is niets nieuws. Er is, enkele jaren geleden, een journaliste geweest die in Brussel
aan zon geweer geraakte voor, als ik me niet vergis, 500 euro en die daarover
toen een artikel geschreven heeft. Ik weet niet of dat vóór of na het VB
initiatief was. Ze had dat gedaan om te bewijzen hoe gemakkelijk dat kon in
dit land en het kon dus wel degelijk. Bij mijn weten is die journaliste
daarvoor nooit aangeklaagd.
Mijnheer Winants, hoofd van de Belgische
staatsveiligheid, die zopas nog heel verontwaardigd een persconferentie hield
om te zeggen dat men het op hem gemunt had in de zaak van het vermelden van
Belgische politici in een onderzoek naar de Scientology sekte, mag zijn herbenoeming nu wel op
zijn buik schrijven en Mie Turtelboom zal haar beste uitleg mogen boven halen
wil ze geen gezichtsverlies lijden. De tijd dat Vlaming zijn het synoniem was
van aangeschoten wild, mag nu zo stilaan wel ophouden.
En, om in de stijl van t Pallieterke te
blijven (Wat niet vrolijk kan gezegd worden, is de waarheid niet): Debie is
de mol en De Mol is (ribbe)debie! (doordenkertje).